Zonder zadel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ManaChantal
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-08-18

Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 23:05

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over het zonder zadel rijden. Ik probeer dit wel vaker te doen alleen heb ik een probleem. Als ik de overgang maak van galop naar draf, dan gaat mijn paard direct weer in galop. Dit is natuurlijk omdat ik knijp om fatsoenlijk te blijven zitten, maar ik krijg hem niet meer terug in stap (ja, na lang genoeg rondjes draaien weer wel). Hij komt dus ook niet met alleen de druk van de teugel terug. Heeft iemand dit probleem ook wel eens gehad of heeft iemand tips?
Alle hulp is welkom!

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:09

Als ik van galop naar draf ga zonder zadel ga ik altijd heel 'zwaar' zitten, dat geeft mij toch een beetje steun zonder dat ik met mijn benen hoef te knijpen :)

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:31

Ik ging vroeger ook altijd knijpen bij de overgang van galop naar draf. Wat bij mij hielp is inderdaad ook "extra" zwaar gaan zitten en wat overdreven naar achter zitten met mijn benen wat naar voor ipv met mijn bovenlichaam naar voren te vallen. Zo kreeg ik stilletjes aan meer balans en moet ik nu ook niet meer zo overdrijven.
Mijn paard ging wel net uit zichzelf stilstaan wanneer hij voelde dat ik mijn balans wat verloor, dat is wrs handiger dan eentje die weer gaat galopperen, haha :=

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:43

Probeer te "knijpen" met je bovenbenen, tot je knie, niet met je kuiten (als je dit doet) :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:03

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Elsa7
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-07-17
Woonplaats: Onder mijn favoriete meeleessteen

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:14

Misschien kan het ook helpen om, in ieder geval voor nu, een stemcommando te gebruiken. Je paard begrijpt mogelijk beter wat je wilt bereiken als je het combineert met een ‘hooo’.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:19

Rijdt je met of zonder barebackpad? Met een suede barebackpad rijden is echt een aanrader voor balans problemen tijdens het zonder zadel rijden dit zorgt voor extra grip.
Ook misschien een idee om zitles te volgen op je paardje? Die kunnen je helpen met het leren om je balans te houden in de overgangen waardoor je niet hoeft te knijpen. Het belangrijkste is om te blijven zitten door je juist extra lang te maken het gevoel krijgen of je je benen extra uitschuift naar beneden en je bovenlijf ook helemaal uitstrekt.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:35

Misschien krijgt jouw paard wel last van zijn rug doordat je zonder zadel rijdt. Een zadel is er juist om de druk van de ruiter te verdelen.
Als jouw paard pijn of hinder ervaart van het rijden zonder zadel dan gaat hij vluchten om onder de druk uit te komen, vandaar dat hij niet meer wil stappen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:47

Een paar mogelijkheden zijn om een overgang galop-stap te oefenen (ook met zadel zodat die al bekend is), een longeersingel ofzo erbij nemen zodat je je tijdens de galop en de overgang kunt vasthouden (dan hoef je niet te knijpen om in balans te blijven), en oefenen met tempowisselingen binnen de galop, en dan vanuit een bescheiden galopje de overgang terug maken.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:27

Ik zou inderdaad ook met barebackpad of longeersingel oid gaan rijden. Probeer niet met je benen te gaan spannen (niet met je kuiten, evenmin met je bovenbenen). Dat maakt dat je je paard in de weg gaat zitten en eigenlijk minder goed gaat zitten. Maak je benen lang zonder ze naar voren te steken, druk je hiel omlaag, blijf recht zitten (dus niet voorover gaan leunen, noch te ver naar achteren) en ga diep zitten.
Als je met zadel gaat rijden, probeer de overgangen dan ook goed te oefenen.
En tot slot: als je een overgang wil rijden, met of zonder zadel, ga dan denken aan wat je wil dat je pony doet: bv draven of stappen. En adem uit op het moment dat je een overgang naar een 'lagere' gang rijdt.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:28

Ook je hoofd omhoog houden en je neus naar boven steken! Helpt om je evenwicht te bewaren en daardoor zul je (waarschijnlijk) minder gaan klemmen. :D

ManaChantal
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-08-18

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 22:14

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen nog een keer proberen met jullie tips. Ik rij inderdaad met barebackpad. Hij reageert niet op stem. Verder heeft hij (naar mijn mening) geen last van zijn rug want stappen is geen probleem, alleen de overgang zelf. Hij is ook niet gewend om zonder zadel te rijden dus ik denk dat we sowieso vaker moeten oefenen en ga morgen proberen met jullie tips, te oefenen voor de overgang!