Paard wilt niet in rechtergalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Paard wilt niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 18:59

Hallo Bokkers!

De laatste tijd wilt April niet meer in de rechter galop aanspringen. Dit was helemaal in het begin toen ik haar had (sept 2017) ook maar dat had meer te maken met gebrek aan balans/bespiering. Dat is steeds beter geworden en de afgelopen maanden hebben we er weinig tot geen moeite meer mee gehad. Maar nu sinds een paar dagen springt ze niet meer aan in de galop, dit is niet geleidelijk gegaan maar van de ene op de andere dag. De fysio is geweest en heeft haar nagekeken maar kon niks groots vinden, de lendenen zaten wel wat vast dus die heeft ze losgemaakt. Toen na de behandeling aan de longe sprong ze in de rechtergalop aan! Toen nog een aantal keer gelongeerd van de week en ze sprong netjes rechts aan. Nou ging ik vandaag weer rijden, maar ik kreeg haar dus weer niet in de rechtergalop. Ze springt wel aan hoor, alleen gewoon in de linkergalop.
Ik heb al veel dingen geprobeerd zoals: meer op buitenbeen leunen om gewicht van binnenschouder te halen, enorm veel stelling veagen en rechterachterbeen vragen om goed onder te treden, aanspringen op de volte, kleine volte maken voor het aanspringen, binnenteugel losgooien, vanuit de stap, vanuit halt maar ze blijft gewoon links aanspringen. Ik dacht eerst dat het misschien aan mij ligt, omdat ze het tenslotte aan de longeerlijn niet doet. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ik van de ene op de andere dag iets anders ben gaan doen in mijn houding. Wel zou het goed te maken kunnen hebben met dat ze moeite heeft met balans vinden met mijn gewicht er ook bij. Ze is verder goed aan het been en reageert op kleine hulpen.

Ik vroeg me af of jullie deze situatie misschien herkennen en misschien tips hebben?

Ze is overigens wel lekker soepel in dr lijf, stelling neemt ze mooi aan, schouderbinnenwaarts pakt ze goed op, wijken gaat zonder moeite en dit allemaal beide kanten op.

Oh en om verwarring te voorkomen, ik heb goede begeleiding, ik heb les van een goede instructeur, ik krijg privéles van de fysiotherapeute dus zodra ik iets raars voel word ze meteen helemaal nagelopen, en ik krijg om de week springles van een ervaren instructrice.

Op dit moment doe ik op advies van de fysio elke dag (liefst na trainen als de spieren warm zijn) haar nek en benen rekken.

Alvast bedankt! Groetjes. :wave:


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wilt niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:03

Linkerachterbeen onder laten treden, dat is de 1e van de drietakt in de galop. Dan zou je altijd de rechtergalop moeten krijgen. Beetje travers denken dus. Als je rechterbeen onder laat treden krijg je dus linkergalop.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:33

- iemand anders vragen om even te rijden, daarbij niet vertellen dat je moeite hebt met de rechtergalop. Gewoon vragen of diegene even wat wil rijden, ook op beide handen een galopje meepakken
- aanspringen vanuit het vergroten van de volte. Dus volte verkleinen, dan wijken voor het rechterbeen en dan aanspringen.
- op de lange zijden lichtrijden op het verkeerde been, wat buitenstelling vragen en dan aanspringen.

Edit: compliment dat je bent begonnen met na laten kijken door de fysio +:)+

Oy with the poodles, already

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:29

als je paard verder in orde is kan het ook zijn dat jij te graag wil dat ze goed aanspringt en daardoor net dingen doet die je paard "storen".
net iets anders gaan zitten, handen anders of wat dan ook.
eigenlijk moet je er niet bij nadenken. ( wat je (on)bewust toch doet ) maar gewoon de goede galophulp geven en aanspringen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:51

Allereerst ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik ga even een voor een op alles reageren.
cissy schreef:
Linkerachterbeen onder laten treden, dat is de 1e van de drietakt in de galop. Dan zou je altijd de rechtergalop moeten krijgen. Beetje travers denken dus. Als je rechterbeen onder laat treden krijg je dus linkergalop.

Hmm oke, travers pakken we ook vaak mee maar de laatste tijd minder, dat ga ik proberen bedankt voor je tip!!

Hilary schreef:
- iemand anders vragen om even te rijden, daarbij niet vertellen dat je moeite hebt met de rechtergalop. Gewoon vragen of diegene even wat wil rijden, ook op beide handen een galopje meepakken
- aanspringen vanuit het vergroten van de volte. Dus volte verkleinen, dan wijken voor het rechterbeen en dan aanspringen.
- op de lange zijden lichtrijden op het verkeerde been, wat buitenstelling vragen en dan aanspringen.

Edit: compliment dat je bent begonnen met na laten kijken door de fysio +:)+

Iemand anders laten rijden is een goed idee! Nu nog een slachtoffer vinden want de meeste mensen die meegaan als ik ga rijden die willen/durven er niet op. Maar ik kan vast wel iemand strikken!
Oeh, we doen veel volte’s openen en sluiten dus dat kan ik zeker proberen!
Dat op de lange zijde ga ik ook uittesten, moet ik dan ook op de lange zijde aanspringen of wachten tot de hoek?

Bedankt haha! Ik vind het zo fijn om les te hebben van haar, heerlijk om gewoon te weten dat lichamelijk (qua spieren en oppervlakkige pezen dan ik ben bewust van het gebrek aan rontgenogen) ze helemaal fit is. Ideaal dat wanneer ik maar het kleinste beetje onregelmatigheid voel en iedereen zegt dat ze niks zien ze toch goed met me meekijkt en het 9 van de 10 keer kan oplossen!

dingogirl schreef:
als je paard verder in orde is kan het ook zijn dat jij te graag wil dat ze goed aanspringt en daardoor net dingen doet die je paard "storen".
net iets anders gaan zitten, handen anders of wat dan ook.
eigenlijk moet je er niet bij nadenken. ( wat je (on)bewust toch doet ) maar gewoon de goede galophulp geven en aanspringen.

Dit is zeker een goede tip, alleen heb ik dit al geprobeerd naar mijn idee, vandaag was de eerste keer dat ik weer reed na de fysio en ze sprong met longeren steeds goed aan dus ik sprong nietsvermoedend aan op de rechterhand om vervolgens toch even verbaasd te zijn dat ze verkeerd zat. Ook raakr ze uiteindelijk (omdat ik dr steeds terugneem naar draf om een stukje verder weer aan te springen) een beetje gestrest/heet omdat ze weet dat ik weer ga vragen om aan te springen waardoor ze dan constant uit zichzelf aanspringt. Dan zit ik dus gewoon zoals ik altijd zit in de draf, en dan springt ze ook verkeerd aan.

Ik heb de fysio laten weten dat vandaag toch niet zo lekker ging met de galop en we doen as dinsdag weer een behandeling, tot dan moet ik lekker blijven loswerken en strekken na het rijden. Ik hoop dat we snel weer lekker doorkunnen!

Nieuwe tips zijn zeer welkom!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard wilt niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 07:50

Gewoon ergens op de lange zijde, wachten tot de hoek hoeft niet.

Oy with the poodles, already

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard wilt niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:24

Ik zou het zadel eens laten controleren; vooral omdat hij zonder zadel wel goed aanspringt.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 15:18

Oeps ik was dit topic alweer even vergeten

Swanzie schreef:
Ik zou het zadel eens laten controleren; vooral omdat hij zonder zadel wel goed aanspringt.

Ik heb zelf het idee dat mijn zadel inderdaad wat te wijd is. Daarom rijd ik nu al wat minder, en gaan we in september naar de countrymill waar ik eigenlijk sowieso een nieuw zadel wil aanschaffen.

Er is zo’n 4 maanden geleden een zadelmaker bij geweest en die zei dat het prima lag maar ik ga steeds meer twijfelen en mijn instructeur begon er laatst ook al over.

Laatst heb ik met een ander zadel gereden die naar mijn kennis niet heel verkeerd lag (uiteraard in overleg met fysio etc. Die zei dat dit voor een keertje geen kwaad kon) de eerste keer dat ik daar mee reed sprong ze alsnog in de verkeerde galop, de dag daarna heb ik nog 1 keer ermee gereden omdat ik een filmpje moest maken voor de zadelmaker en de fysio omdat ik zelf problemen heb met een holle rug en dit dus waarschijnlijk aan het zadel ligt. Maar dus de 2e keer dat ik er mee reed sprong ze wel in de goede galop aan, nog steeds wel af en toe verkeerd maar nu iniedergeval soms wel goed dus dat is al vooruitgang. Nu is het dus niet duidelijk of dit aan het zadel ligt of dat dit een positieve uitwerking is van al het rekken en strekken en masseren wat we de afgelopen dagen doen. Vanavond ga ik met haar eigen zadel weer rijden dus dan ben ik heel benieuwd.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard wilt niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:55

Dan ben ik ook benieuwd

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Paard wilt niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:13

Wat bij mijn pony als enige helpt is recht maken, geen gekke stelling dingen vragen. Gewicht verplaatsen naar het buitenste zitbeenknobbeltje. Heeel goed op mijn eigen houding letten, recht op, handen gelijk etc. En dan haar heel bewust laten aanspringen.

Als ik teveel op 1 been steun, naar voren zit of haar wat loslaat, springt ze onder me uit en zitten we verkeerd.

Ik lees al heel veel tips en tricks etc, maar misschien heb je er nog wat aan.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Sanet

Berichten: 7849
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:14

Maanden ben ik bezig geweest met een Friese merrie om haar in de rechter galop te krijgen. Ooit kon ze het wel. Maar na een poos ineens niet meer.
Fysio meerdere keren erbij, zadel gecontroleerd, tanden laten doen.
Aan de longe lukte het me soms, als ik exact op het juiste moment op de schenkel van het rechterachterbeen kon tikken, zonder dat ze haar linker schouder helemaal buiten de massa gooide. Maar onder het zadel kreeg ik haar niet zo in de “houdgreep” dat ze dat liet gebeuren.
Ze liet zich overigens ook lastig sturen. Dus daar zijn we eerst heel druk mee bezig geweest.

Ik moest juist rechtsachter (binnen achterbeen) motiveren, die moet onder de massa, die moet aantrekken (zo heb ik overigens ook de wissels geleerd, met het nieuwe binnenbeen motiveren).
Eigenlijk moest ik onder het zadel hetzelfde doen als wat ik aan de longe deed. Buiten teugel er goed aanhouden (en ze was echt mega sterk, dus dat was niet leuk!) en rechtsachter motiveren. Uiteindelijk kon ze niet anders dan rechts aanspringen.
Gek genoeg was haar rechter galop kwalitatief beter dan links. Eenmaal in galop was er ook niets aan de hand en bleef ze mooi galopperen, geen disbalans of rare dingen. Prima galopje.

En natuurlijk onwijs belonen op het moment dat ze het wel goed deed. Ook aan de longe. Ik had bij dit paard echt het idee dat ze dacht niet rechts te mogen aangalopperen. En dus altijd links deed.

Uiteindelijk ging het steeds makkelijker en beter en kon ik aan de longe gewoon het galop commando geven zonder extra motivatie.
Onder het zadel was het echt opletten op die buiten schouder, maar ging het steeds makkelijker op een normale galophulp.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:20

Buiten dat er een passend zadel op moet liggen wat ook in de planning zit lees ik ; heb je al eens wat geprobeerd met een balkje net voor of na de hoek zodat je aanspringt over het balkje heen?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 20:44

kwii schreef:
Wat bij mijn pony als enige helpt is recht maken, geen gekke stelling dingen vragen. Gewicht verplaatsen naar het buitenste zitbeenknobbeltje. Heeel goed op mijn eigen houding letten, recht op, handen gelijk etc. En dan haar heel bewust laten aanspringen.

Als ik teveel op 1 been steun, naar voren zit of haar wat loslaat, springt ze onder me uit en zitten we verkeerd.

Ik lees al heel veel tips en tricks etc, maar misschien heb je er nog wat aan.

Dit heb ik inderdaad ook geprobeerd, dst werkte eerst wel maar uiteindelijk sprong ze echt alleen maar links aan al zou ik achterstevoren ondersteboven erop gaan zitten. Maar meestal hielp dit trucje inderdaad goed! Bedankt voor je tip!


Sanet schreef:
Maanden ben ik bezig geweest met een Friese merrie om haar in de rechter galop te krijgen. Ooit kon ze het wel. Maar na een poos ineens niet meer.
Fysio meerdere keren erbij, zadel gecontroleerd, tanden laten doen.
Aan de longe lukte het me soms, als ik exact op het juiste moment op de schenkel van het rechterachterbeen kon tikken, zonder dat ze haar linker schouder helemaal buiten de massa gooide. Maar onder het zadel kreeg ik haar niet zo in de “houdgreep” dat ze dat liet gebeuren.
Ze liet zich overigens ook lastig sturen. Dus daar zijn we eerst heel druk mee bezig geweest.

Ik moest juist rechtsachter (binnen achterbeen) motiveren, die moet onder de massa, die moet aantrekken (zo heb ik overigens ook de wissels geleerd, met het nieuwe binnenbeen motiveren).
Eigenlijk moest ik onder het zadel hetzelfde doen als wat ik aan de longe deed. Buiten teugel er goed aanhouden (en ze was echt mega sterk, dus dat was niet leuk!) en rechtsachter motiveren. Uiteindelijk kon ze niet anders dan rechts aanspringen.
Gek genoeg was haar rechter galop kwalitatief beter dan links. Eenmaal in galop was er ook niets aan de hand en bleef ze mooi galopperen, geen disbalans of rare dingen. Prima galopje.

En natuurlijk onwijs belonen op het moment dat ze het wel goed deed. Ook aan de longe. Ik had bij dit paard echt het idee dat ze dacht niet rechts te mogen aangalopperen. En dus altijd links deed.

Uiteindelijk ging het steeds makkelijker en beter en kon ik aan de longe gewoon het galop commando geven zonder extra motivatie.
Onder het zadel was het echt opletten op die buiten schouder, maar ging het steeds makkelijker op een normale galophulp.

Ik ben inderdaad ook veel rechtsachter gaan stimuleren en ook de travers wat opgepakt om dr wat bewuster te maken en mij wat meer controle te geven over haar benen. Dit heeft zeker goed geholpen! Bedankt voor je uitgebreide uitleg!!


Ineke2 schreef:
Buiten dat er een passend zadel op moet liggen wat ook in de planning zit lees ik ; heb je al eens wat geprobeerd met een balkje net voor of na de hoek zodat je aanspringt over het balkje heen?

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd! Dat ga ik ooj eens doen! Dankjewel!

Ik ben net terug van het rijden en ze sprong vandaag ook netjes rechts aan!! Wel nog regelmatig verkeerd maar ze doe t iniedergeval wel weer goed soms. Aan het eind duurde het wel weer wat lang moet ik zeggen maar uiteindelijk sprong ze toen ook aan. Ik probeer nu vaak eerst gewoon aan te springen zoals ik dat ook zou doen als ik van niks weet. En als ze dan verkeerd aanspringt neem ik dr meteen teug en dan in de volgende hoek vraag ik stelling naar binnen+verplaats ik mijn gewicht iets naar buiten. Doet ze het dan nog verkeerd doe ik al deze dingen nog een keer maar dan met een tikje achter mijn been, daar bokt ze dan vaak wat naar en dan springt ze wel goed aan vaak. Als ze dan in de goede galop zit beloon ik uitbundig terwijl ze doorgaloppeerd en doen we een uitgestrekt galopje en dan neem ik dr terug en beloon ik heel uitbundig. De rede dat ik ervoor kies om door tr galopperen is omdat ze vaak al overstuur is van dat ik dr steeds terugneem als ze verkeerd aanspringt en ik daardoor het idee heb dat ze juist blij is als ze door mag gaan. Daarbij wil ik haar ook juist sterker maken in de rechtergalopdus dat doe ik door tempowisselingen.
Iemand nog tips/aanmerkingen hierop?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard wilt niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:32

Maak haar ook sterker door de galop aan de longeerlijn te oefenen, als ze dit makkelijker vindt.

Maar bij een groot verschil tussen lonferen en rijden klopt er vaak ecgt iets niet aan het zadel. Ik heb dat vroeger met een merrie van mij gehad. Wilde niet meer rechtsom aangalopperen op de goede hand. Aan de longeerlijn was het geen probleem. Uiteindelijk bleek het zadel te klein te zijn geworden waardoor het te veel op de lendenpartij drukte. Ik zit zelf altijd een beetje scheef, waardoor het net recgts iets meer drukte..en ze dus niet het rechterachterbeen goed kon onderbrengen.

Met het nieuwe zadel was het probleem gelijk opgelost

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard wilt niet in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:33

Verder rechterachterbeen sterker gaan maken door bijv schouder voor oefeningen te doen.


Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 10:15

Swanzie schreef:
Maak haar ook sterker door de galop aan de longeerlijn te oefenen, als ze dit makkelijker vindt.

Maar bij een groot verschil tussen lonferen en rijden klopt er vaak ecgt iets niet aan het zadel. Ik heb dat vroeger met een merrie van mij gehad. Wilde niet meer rechtsom aangalopperen op de goede hand. Aan de longeerlijn was het geen probleem. Uiteindelijk bleek het zadel te klein te zijn geworden waardoor het te veel op de lendenpartij drukte. Ik zit zelf altijd een beetje scheef, waardoor het net recgts iets meer drukte..en ze dus niet het rechterachterbeen goed kon onderbrengen.

Met het nieuwe zadel was het probleem gelijk opgelost

Er is gelukkig geen groot verschil meer tussen de longeerlijn en onder het zadel. Dus ik denk niet zo zeer dat hrt daaraan ligt gelukkig. Maar het zadel ligt naar mijn idee toch niet helemaal lekker dus daar gaan we zeker naar laten kijken!


Swanzie schreef:
Verder rechterachterbeen sterker gaan maken door bijv schouder voor oefeningen te doen.

Jaa daar was ik inderdaad mee bezig met de fysio!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers