Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 21:57

Mijn dochter (10) rijdt af en toe op mijn haflinger. Ze heeft een tijdlang intensief les gevolgd maar heeft nu teveel andere hobby's en komt enkel af en toe eens mee.

Vandaag had ze de gelegenheid om voor de eerste keer een -rustige- stoppelveldgalop uit te proberen. Dik plezier natuurlijk; zowel het kind als de pony. :D Die laatste doet geen vlieg kwaad en laat zich door de kinderen goed rijden.

Maar: mijn dochter heeft overduidelijk problemen met het sturen. In stap met een meegaande pony wil het nog wel lukken, maar in draf/galop gaat de pony net naar waar hij zin in heeft. En als het dier zijn zinnen op iets gezet heeft is er voor haar geen houden meer aan; ook niet stapvoets.

Nu ben ik zelf geen rij-instructrice, maar er vallen me een paar dingen op:

- Ponylief staat goed aan de hulpen; over sturen hoeven de meeste ruiters met ervaring bij wijze van spreken maar "links" te denken en mijn haflinger gaat al naar links. Hij is western en klassiek beleerd, kent "normale" hulpen en neckreining en kan volledig op zit gereden worden, op voorwaarde dat hij in een meegaande bui is. Hij heeft een haflingertypische eigen wil, die de inzet van teugelhulpen bij momenten nodig maakt, maar is steeds goed controleerbaar voor de ervaren ruiter.

- Pony is anderzijds niet dom: ik vermoed dat hij wel door heeft dat dat kleine meisje op zijn rug onervaren is en weinig overwicht heeft. Daar profiteert hij uiteraard van. :+

- De benen van mijn dochter blijven erg passief in wendingen. Ze probeert te veel met teugels op te lossen. Dit heb ik uiteraard al meermaals aangesproken.

- Hoe het met de zithulpen zit vind ik als leek moeilijk te controleren. En het is een klein, tenger meisje, wiens benen nog niet heel ver onder het zadelblad uitkomen. Misschien zijn haar hulpen te subtiel voor de trainingstoestand van mijn pony?

Nu zoek ik naar visuele voorstellingen die haar kunnen helpen om het voor beginnelingen toch ingewikkelde samenspel van hulpen beter te coordineren en te begrijpen.

Ik schiet alvast los met een leuk voorbeeld:
Stel je voor dat je op je borst(en) ogen hebt. Die kijken steeds allebei in de richting waar je heen wilt. *D


lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:12

Is het mogelijk om in een bak te rijden. Want dan doe ik meestal een knoop in de teugels en op de hals laten liggen. En dan zo gezegd met je eigen neus stuuren . Zo dat ze zonder hun handen ook de wending maken kunnen .

.

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 22:15

Ja, dat is mogelijk. Mijn ervaring is dat het dan een beetje van de stemming van de pony afhangt. De eerste 10 minuten werkt hij over het algemeen wel redelijk mee. Maar als hij zich begint te vervelen heb je ook als ervaren ruiter niet meer zoveel te zeggen zonder teugels. Haflingers :P :roll: Maar het valt inderdaad als oefening eens te proberen. Misschien met een slalomparcoursje om te motiveren?

lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:27

En de haflinger met een logeer hulp of iets bij zetten tijdens het rijden van haar. En tussen balkjes door.

.

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:53

De oplossing ligt duidelijk bij de ruiter - dus je pony heeft gewoon gelijk als ie niet lekker meedoet.

Mijn favoriete beelden:
- kijken met je navel / stel je voor dat je een zaklamp in je navel hebt, verlicht het pad waar je paard op moet lopen

- dienblad gebruiken. Voorstelling maken van een dienblad wat op beide handen neergezet wordt bij een neutrale teugelpositie. In wendingen mogen er geen drankjes af vallen (dus komt de buitenteugel aan en de binnenteugel niet omlaag).

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 21:45

@ Lisawouda 93: Tussen balkjes door is een goed idee; dan is er een zichtbaar doel. Het idee van het bijzetten snap ik niet. Wat voegt dat toe?

@TurdusMerula: Het ligt inderdaad aan de ruiter. Daarom moet ze oefenen. :) Ik vind de beelden die je hebt voorgesteld heel goed en ga ze de volgende keer aanbieden.

Vandaag is mijn dochter weer mee gaan rijden en we hebben goed geoefend met een knoopje in de teugels. Dat ging inderdaad een paar maal goed; toen had mijn haflinger er geen zin meer in. :D Na het bakrijden zijn we dan nog een rondje gaan stappen buiten (zij rijdt; ik loop er naast) en op een hoek waar de pony altijd naar links wil afslaan, is het haar voor het eerst zelf gelukt om hem naar rechts te doen gaan. Dat kwam duidelijk omdat ze net beenhulpen in de wending had geoefend en dit in de praktijk kon toepassen. Een klein succesje dus.
Later heb ik toch nog twee keer moeten ingrijpen omdat hij zijn eigen ideeen volgde i.p.v. de hare.

Volgens mij gaat het om de coordinatie van alle hulpen samen, waar ze nog moeite mee heeft. Daar kunnen visuele voorstellingen zoals dat dienblad of die zaklamp in de navel heel goed bij helpen.

En daarna moeten we het probleem timing aanpakken. Ik zeg nog te vaak wanneer ze moet reageren. Maar voor zij dat kan gaan omzetten is het dan al te laat. Ze moet door ervaring gaan leren voelen wat hij wil gaan doen of doet en dan sneller gaan handelen.

Ach, en er was nog een succesje vandaag: Toen hij haar één keer te snel af was en zijn hoofd in het gras verdween is ze er voor het eerst zonder hulp in geslaagd om het op te lossen. Alweer omdat ze deze keer haar benen niet vergat. Voordien probeerde ze dan zijn hoofd weer omhoog te trekken aan de teugels; uiteraard zonder succes. :') Deze keer dacht ze er aan dat het belangrijste in dat geval het voorwaarts drijven is. Dat werkt dus! 8-)

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:08

Je kunt ook nog een springzweep tussen de handen doen, in de breedte zeg maar, dan is 'het dienblad' nog visueler en kun je minder gemakkelijk smokkelen.
Als oefening ben ik dan fan van vierkantjes rijden. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 22:12

TurdusMerula schreef:
Je kunt ook nog een springzweep tussen de handen doen, in de breedte zeg maar, dan is 'het dienblad' nog visueler en kun je minder gemakkelijk smokkelen.
Als oefening ben ik dan fan van vierkantjes rijden. :)


Met of zonder teugels in de hand? Eerder zonder, dan?

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:54

Nee, met teugels in de hand. Ik rijd western en dan ben ik een brug gewend, maar het kan ook zonder.
De handen zijn rechtop, zoals je een neutrale teugelpositie zou hebben. En de zweep leg je dan op de handen, en de duim er overheen. Zweep ligt dus van links naar rechts, zeg maar. (Geen idee, is dit te volgen?)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:29

Ik bedoelde met een bij zet zet je de pony ook wat meer aan het werk. En zijn ze meestal makkelijker voor kinderen om te rijden .

.

Maflinger_S
Berichten: 12141
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:36

Ook een variatie uit de westernsport: meer met balkjes werken. Bij elke hoek, bijvoorbeeld als je ze in een vierkantje legt en je stuurt er omheen, met je buitenbeen het paard de hoek om duwen.

Qua zit en handen heb ik wel eens een ruiter laten rijden met in elkaar gehaakte duimen om die handen bij elkaar te houden. Alleen doen op betrouwbaar en goed opgeleid paard.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 22:16

@TurdusMerula: Duidelijk! :j

@lisawouda93: Ik snap je insteek, maar ik ben geen grote fan van de bijzet. Dat zie ik eerder als redmiddel as het anders niet gaat. Toen de kinderen nog (veel) jonger waren deed ik dat wel eens om die reden. Anders stond mijn haflinger alleen nog maar te grazen met dat kind op zijn rug. :P Maar nu ze 10 en 12 zijn moeten ze zelf aan het werk om hun rijtechnische problemen op te lossen.

@Maflinger_S: Met balkjes en pionnen werken we al. Die zijn inderdaad super om de oefeningen te verduidelijken. Die met de in elkaar gehaakte duimen vind ik geweldig; die ga ik zelf eens uitproberen. :D

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:22

Ik vind de duimen wel leuk verzonnen maar vrees voor spanning (armen, bovenin de rug)?

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:13

Je hebt al wat visuele voorstellingen gekregen, zie ik.
Wat je ook kan doen, is er spelletjes van maken. Bij warm weer bijvoorbeeld: bekertje met water in de hand geven en een klein (in het begin heel eenvoudig) parcours met kegeltjes en / of grondbalken enz laten lopen, water in een fles of emmer laten doen. Of een balletje in de hand geven en zo een parcourtje laten rijden enz enz. Of ergens in een parcours iets laten pakken en dit vervolgens ergens anders weer laten neerleggen....
Je kan ook andere spelletjes spelen, bv vergelijkbaar met 1, 2, 3 piano (bijvoorbeeld in stap een aantal stuuroefeningen laten doen met de opdracht dat jij het niet mag zien hoe ze stuurt; let wel op, dit is een heel moeilijke oefeningen voor een kind met weinig ervaring!)

Je dochter is ook nog maar 10 en heeft nog niet zoveel ervaring. De motorische coördinatie bij paardrijden vraagt best veel van een kind van die leeftijd: oog-hand coördinatie, coördinatie tussen been-, zit en teugelhulpen, inschatten van de juiste kracht enz enz.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:52

Inderdaad, een spel of wedstrijd element kan helpen. Daar worden kinderen meestal fanatiek van. Zeker als ze tegen iemand op moeten of hun eigen tijd/prestatie moeten verslaan.

Bij gebrek aan mederuiters kan je zelf de 'competitie' zijn. Beetje rennen kan geen kwaad toch? :Y)

Ik werk veel met kleine kinderen (China) die al jong leren rijden maar nog niet altijd de motoriek en kracht of leiderschap hebben.
Je ziet al snel klapperbenen (vanuit heup) maar dat is geen echte kracht. Vanuit de knie kan je namelijk veel sterker drijven! En ook een tikje met een zweep is eerder een zwaai in de lucht dan een gerichte hulp.

Bij mij moeten ze wel het zweepje leren gebruiken. 1 is vragen met vriendelijke hulp. 2 is herhaling met meer power. En 3 is een tik. Altijd! Consequente ruitertjes maken namelijk beter aan de hulpen staande pony's.

Vanaf 10 jaar gaat de motoriek en kracht snel voorruit. Ook afhankelijk van haar groei. Misschien is ze een beetje een laatbloeier?

Ik werk zelf veel met voorbeeld taal. Een te losse (buiten) teugel is bij mij een 'open deur' die kan zorgen dat de pony ontsnapt door die deur.

En ga al vrij vlot leren 'wijken' al ziet het er niet uit en loopt de pony aan alle kanten scheef. Hoe eerder de ruiter leert hoe opzij voor druk werkt hoe beter! In alles komt dat namelijk terug: afwenden, voltes, hoeken, zelfs tempo controle.

En geloof me, er bestaan hele kundige manege instructeurs die ook in een privéles voor de particulier goud waard zijn. Zij zijn de mensen die in de basis heel goed kunnen uitpluizen waar een probleem zit, en leggen beeldend, met grapjes en in heldere taal uit hoe paardrijden werkt!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:43

Wat betreft de zithulpen: mijn zoon van 11 is best klein, (1.40) en rijdt onze flinke e-pony nu prima. Maar dat was echt wel even wennen voor allebei,en een paar keer les op haar heeft daarbij goed geholpen. Het had voor hem ook wel met de maat te maken, want op kleinere pony's rijdt hij zo weg. Dat was inderdaad lastiger als je voeten net onder het dekje uit komen ;-)


J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Hulpen in wendingen: visuele voorstellingen voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:46

En wat betreft het 'sturen zonder handen': doet ze weleens wat op een waveboard/skateboard/skates o.i.d? Laat haar maar eens bedenken hoe ze dan stuurt. Niet met haar handen in elk geval. Wat gebruikt ze dan wel?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Franchipanna, GrapeshotBot, Trendiction en 8 bezoekers