Teveel achterin zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 14:17

Hi,

Sinds ik weer begonnen ben met rijden zit ik op de een of andere manier altijd te ver achterin het zadel. Hierdoor krijg ik een stoelzit en duik ik voorover. Ik ben het een beetje zat dat 3 kwart van mijn les besteed moet worden hieraan, dus hopelijk hebben jullie nog wat tips. Rijden zonder beugels doe ik weleens. Beugels gaatje langer.... voor mijn gevoel heb ik dan absoluut geen houvast meer :-(

Hier even 2 snelle fotootjes van gisteravond.
Hebben jullie tips die ik kan uitvoeren zodat we straks weer écht bezig kunnen in de lessen? :-D

Afbeelding

En hier duik ik dus meteen weer naar voren:

Afbeelding

Hier een foto van het zadel zonder ruiter:

Afbeelding


NOTE: Ik heb 'vroeger' altijd op een VZH zadel gereden..
Laatst bijgewerkt door Matheno op 15-08-18 14:46, in het totaal 3 keer bewerkt

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:19

Toch die beugels langer hoor...

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 14:20

Visitor schreef:
Toch die beugels langer hoor...


Zou het gewoon een kwestie zijn van doorbijten en doorzetten?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Amber_anne

Berichten: 6861
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:21

ik vind je beugels ook kort hoor. Dat gevoel dat je geen houvast meer hebt zit tussen je oren hé, blijf daar aan denken. Je drukt jezelf nu uit het zadel waardoor je eigenlijk nu minder houvast hebt dan met lange beugels

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:22

Matheno schreef:
Visitor schreef:
Toch die beugels langer hoor...


Zou het gewoon een kwestie zijn van doorbijten en doorzetten?


Ja, meestal wel. Elke 2 weken een gaatje langer maken, dan is er wel goed aan te wennen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:23

Matheno schreef:
Visitor schreef:
Toch die beugels langer hoor...


Zou het gewoon een kwestie zijn van doorbijten en doorzetten?


Ik denk het wel. Het is bij mij meestal gewoon wennen. Begin met één gaatje, en over een paar weken nog één.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:23

Ik denk dat dit zadel niet bij je past.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:24

Zadel is ook gewoon te klein voor je.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 14:25

Sizzle schreef:
Zadel is ook gewoon te klein voor je.


Het is een ruime 17.5 en ik heb broekmaat 38.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 14:26

leanR schreef:
Ik denk dat dit zadel niet bij je past.


Dat vermoeden heb ik ook een beetje ..
Aanraders qua model waar ik naar zou moeten kijken?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:26

Ik heb het idee dat het zadel zelf ook flink achterover kantelt waardoor je zelf naar achter geduwd wordt. Ik kan me voorstellen dat je je dan zekerder voelt met korte beugels, maar het lastige is dat je dan met je knieën tegen die kniewrongen aankomt waardoor je weer naar achter moet om die knieën nog een beetje ruimte te geven.

Heb je misschien foto's van hoe het zadel ligt zonder ruiter? Als het inderdaad naar achter kantelt, heb je misschien meer aan een prolite pad met achterin wat opvulling zodat het zadel rechter ligt.

En de vraag of het zadel bij jou past: ik heb een beetje het idee dat dat wat vertekent omdat jij zo ver achterin het zadel zit. Ik denk (maar weet dus niet zeker) dat wanneer het zadel recht ligt en jij je beugels iets langer hebt, dat dit prima kan.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:30

Het is juist goed dat ze in de les aandacht besteden aan jouw houding, want die van je paard wordt daar ook door beïnvloed. Dus wil je je weer op andere dingen kunnen richten moet je eigen houding eerst verbeteren. Gister toevallig was tips meegekregen van een les (vriendin van mij zit ook een beetje zo). Ga goed rechtop in je zadel zitten, dus borstbeen naar voren, schouders naar achter. Dan gaat vanzelf ook je bekken kantelen naar voren, zodat je meer op het schaambeen zit. Blijf dat herhalen in je hoofd! En inderdaad je beugels een gaatje langer doen. Als je meer rechtop gaat zitten heb je dat ook wel nodig en krijg je meteen meer houvast. Succes!

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 14:35

Runa schreef:
Ik heb het idee dat het zadel zelf ook flink achterover kantelt waardoor je zelf naar achter geduwd wordt. Ik kan me voorstellen dat je je dan zekerder voelt met korte beugels, maar het lastige is dat je dan met je knieën tegen die kniewrongen aankomt waardoor je weer naar achter moet om die knieën nog een beetje ruimte te geven.

Heb je misschien foto's van hoe het zadel ligt zonder ruiter? Als het inderdaad naar achter kantelt, heb je misschien meer aan een prolite pad met achterin wat opvulling zodat het zadel rechter ligt.

En de vraag of het zadel bij jou past: ik heb een beetje het idee dat dat wat vertekent omdat jij zo ver achterin het zadel zit. Ik denk (maar weet dus niet zeker) dat wanneer het zadel recht ligt en jij je beugels iets langer hebt, dat dit prima kan.


Mijn zadel wordt elk half jaar nagekeken door de zadelmaker, dus ik ga er vanuit dat het goed en recht ligt haha.
Dit is een foto die ik kon vinden zonder ruiter:

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:41

Ik vind het ook wat achterover (lijken te) liggen. Zo op de foto's lijkt het erop dat je wel nog een gaatje langer zou kunnen zitten, maar het zwaartepunt van je zadel lijkt ook wat te ver naar achter te liggen, waardoor je voorover gaat zitten om in balans te blijven. Misschien heb je ook wel gewoon te weinig ruimte in dit zadel om je bovenbeen qua lengte fijn kwijt te kunnen.

Een ander zadel is niet per se dé oplossing maar je kunt het jezelf wel een beetje makkelijker maken.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:45

Hij is erg diep en dat maakt hem voor jou te klein omdat je been nergens meer heen kan.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:47

Ik vind op de foto zonder ruiter idd ook lijken of de balans van het zadel net iets naar achter ligt. Ik zou de zadelmaker laten komen. Grote kans als hij mooi gelijk opgevuld is en goed in balans ligt, je gelijk een gaatje langer kan gaan zitten en dan veel beter zit

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70436
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:04

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:11

Ik denk ook zadel te klein. Probeer eens een 18 inch. En probeer te wennen aan langere beugels. Het rare is dat ik juist altijd vind dat je met langere beugels steviger zit. Je benen hebben dan meer grip, je klemt er verder omheen. Zeker als je korte benen hebt zoals jij lijkt me dat ook fijner.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:14

Lijkt idd of je zadel wat achterover ligt, je ziet t ook aan de stijgbeugelriemen die liggen niet loodrecht naar de bodem, ook mag je echt een paar gaten langer zitten, nu drukt je eigen beenligging je billen naar achter tegen de lepel, ga eens zonder beugels zitten en stap enkele rondjes , voel dan eens hoe je in je zadel zit dan je beugels aan en dan voel je hoe je zit veranderd door de beugellengte, vandaaruit je beugels langer maken, succes

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Marie111
Berichten: 4648
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:16

De zadelmaker komt dus elk half jaar. Maar wordt er dan ook gekeken hoe het zadel ligt met een ruiter erop?
Misschien kun je een zadel verhoger kunnen lenen voor onder de achterkant? Misschien dat het dan beter gaat. En beugels wat langer inderdaad

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:23

Zadel ligt iets achterover waardoor jij voor de balans naar voren duikt en je beugels moeten echt langer zodat je in het dieptepunt van je zadel terecht komt. Wanneer je zonder beugels rijd, heb je dan ook het gevoel voorover te kukelen?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 15:27

Marie111 schreef:
De zadelmaker komt dus elk half jaar. Maar wordt er dan ook gekeken hoe het zadel ligt met een ruiter erop?
Misschien kun je een zadel verhoger kunnen lenen voor onder de achterkant? Misschien dat het dan beter gaat. En beugels wat langer inderdaad


Inderdaad laatste keer is er niet gekeken naar hoe het lag met mij erop ..

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 15:28

bigone schreef:
Zadel ligt iets achterover waardoor jij voor de balans naar voren duikt en je beugels moeten echt langer zodat je in het dieptepunt van je zadel terecht komt. Wanneer je zonder beugels rijd, heb je dan ook het gevoel voorover te kukelen?


Ja, zonder beugels moet ik voor mijn gevoel echt naar achteren hangen.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:34

Hmm ik zou hierom wel gaan kijken naar een zadel wat voor jou ook goed zit. Je houding probleem kan dan echt voor 80% over zijn. De overige 20% moet je zelf aan werken.
Dan kan je paard ook veel beter in balans lopen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:51

Sizzle schreef:
Hij is erg diep en dat maakt hem voor jou te klein omdat je been nergens meer heen kan.

Ja, dit wilde ik ook opmerken.

Wat ik met dit soort “diepe zit zadels” heb: die kiepen mij voorover omdat mijn zitbeenknobbels op het oplopende deel van het zadel/de lepel komen. Ook als ik voldoende naar voren in het zadel zit. Om dan “rechtop” te zitten moet ik mijn rug overmatig hol maken. Op jouw rijfoto’s is dat niet te zien omdat je het shirtje over de broek draagt. Maar misschien heb jij hier ook last van.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers