Paard is erg sterk op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:51

Rizette schreef:
Meid, alle raad hier is goed bedoeld. Maar je kunt er op zitten en nu moet je gaan leren je paard goed te rijden en dat kost veel instructie. Dat ga je niet hier vanaf het papier halen, daarvoor heb je nog te weinig inzicht en ruitergevoel en ervaring. Je hebt iemand nodig die je stap voor stap helpt. Zorg ook dat je op het goede been lichtrijdt. Hoort nu eenmaal zo.


Je hebt wel gelijk hoor. Maar beginnen met zoiets simpels als reactie vragen op je been en tempo onderhouden kan Kimmie prima zelf gaan doen. Dat moet je sowieso iedere keer dat je rijdt en er staat nu eenmaal ook niet iedere x een instructrice naast. Het consequent zijn is het moeilijkste deel ervan. Maar ook dat is iets dat je jezelf gewoon moet aanleren.


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:53

Maar voelen wat minimaal voldoende voorwaarts is, daar heb ik zelf wel echt hulp bij nodig gehad. En dat vervolgens ook kunnen opvangen vooraan, daar al helemaal :j maar zoiets zou met een les of 6 toch echt al een stuk beter moeten zijn.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:57

Kimmie moet maar eens beginnen met vooruit en niks opvangen. Als ie terugvalt merkt ze dat neem ik aan best en dan moet ie meteen naar voren. Veel meer is het niet in dit stadium. En altijd zelf terugnemen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:09

Nee dat is waar maar het mag ook niet overlopen of platte koers zijn

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:22

Wat je kan helpen om een stillere hand te krijgen is meer hoek in je elleboog houden. Ook in stap maar vooral in draf. Concentreer je op "tussen je armen door" lichtrijden. Als je gaat zitten gaat je hand dus omhoog voor je gevoel, Ga je staan dan omlaag.

Verder eens met Babootje. Er is amper voorwaartse drang en hij is erg achter je been. Zolang je dat niet oplost kan je eigenlijk niks. Goede nieuws: als je heel consequent bent (bij voorkeur paar dagen achter elkaar met iemand langs de kant) dan hoeft dat echt geen weken te duren.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Rizette
Berichten: 4276
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:37

Gaan we weer. Als je zelf maar wat gaat doen en je hebt geen idee hoe het moet voelen of er uit moet zien en hoe je het moet bereiken dan gaat het niet werken.. Met alle goede bedoelingen kom je dan niks verder. Je bent het aan het dier verplicht om zo goed mogelijk te leren rijden en dat leer je niet door op Bokt te lezen en te denken dat je het wel snapt. Verder plaats ik ook zeer grote vraagtekens bij een aantal tips omdat ze op zich wel juist zijn maar TS niet zover is in haar rijden dat ze er nu iets mee kan of moet doen.

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:33

Daarom beginnen we bij het begin en dat is tempocontrole. Het zal natuurlijk niet meteen perfect zijn, maar iets is beter dan niets. En natuurlijk moet Kimmie lessen, maar er staat ook niet elke dag een instructrice langs de kant.

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:15

ik zou de spoor afdoen. Niet omdat ik tegen sporen ben maar wel omdat ik vind dat jij nog niet aan sporen toe bent. Dat bedoel ik zeker niet banketstaaf, maar sporen dienen voor verfijning en zowel jij als je paard moeten eerst nog gewoon leren controle over je lichaam/zit/beweging krijgen. Leer je paard eerst maar eens voorwaarts gaan op een simpele kuitdruk. Alles wat je nu afstompt op de spoor heb je later alleen maar last van.

Wel zou ik een lange dressuurzweep kopen, geen starre maar eentje die goed zwiept. 130cm ofzo. Daarmee kun je heel subtiel een tikje achter je been geven als je onvoldoende reactie krijgt, ZONDER dat je in je hand hoeft terug te werken. Bij een kortere zweep zal je of de teugels in 1 hand moeten nemen of je paard voelt een terugwerkende werking in de mond als je een tikje geeft, en dat is nou net wat je niet wilt.

Dan heel consequent zijn. Been, geen/onvoldoende reactie, tikje achter de kuit, geen/onvoldoende reactie een tik en echt naar voren. Dan vooral niet tegenhouden als ie voorruit schiet, als ie aangaloppeerd is dat ook prima, als ie maar naar voren gaat. Daar leert ie van wat de bedoeling is. Hij (of volgens mij zij...) moet echt eerst aan de hulpen komen voor je een stap verder kan.

Ten slotte, ik zou geen oefeningen als schouder voor/schouder binnenwaarts in stap gaan oefenen zonder begeleiding. Je geeft zelf al aan dat je niet precies weet hoe het moet. Juist de stap is een gang waarbij het paard makkelijk zijn takt verliest, zeker als je oefeningen gaat vragen. Doe dit onder begeleiding en bij voorkeur in draf, waarbij je veel minder risico hebt op taktverlies. takt verlies in stap wil je nl echt niet, voor je het weet heb je een paard dat standaard lateraal stapt en zie dat maar weer eens te herstellen.

Voor nu zou ik het vooral houden op altijd reactie op de hulpen, vanaf het moment dat je erop zit niet toestaan dat ie gaat sloffen (ook al ben je ontspannen aan het instappen, been is been), proberen altijd de schouder voor de achterhand te plaatsen en gelijke druk op twee teugels (en beugels), dus niet plat door de bocht, maar altijd de voorhand voor de achterhand houden. En schakelen zodat je paard meer kracht krijgt. Schijn overgangen. Verras je paard, leer hem voorwaarts denken. Voor nu is dat in mijn ogen echt al ruim meer dan genoeg.

Rizette
Berichten: 4276
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 07:54

Gewoon even van je paard afblijven totdat je instructrice terug is van vakantie, zij heeft je een goed advies mee gegeven. Voor nu gewoon er af blijven. Je doet meer kwaad dan goed als je allerlei dingen maar uit probeert. terwijl je geen idee hebt over de aanpak en hoe het er uit zou moeten zien en hoe het moet voelen. Je hebt wel met een dier te maken niet met een machine. Is het nodig om Jan en Alleman er op te laten rijden die denken dat ze het beter kunnen? Of is het een optie om je paard gewoon zelf te rijden en proberen verder te komen met instuctrice en het zelf daar op door oefenen? Zodat je paard niet hoeft te dealen met andere ruiters? Voor de meeste paarden is het een reden om zich meer af te sluiten als ze veel verschillende ruiters moeten verwerken.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 09:46

Oh ja, dat vond ik ook heel erg. Helemaal vergeten! Dat ik op dat filmpje gewoon strak op het verkeerde been aan het lichtrijden was. Normaal let ik daar echt supergoed op. Duidelijk, ik kan echt niet multitasken :')
Kan iemand me uitleggen wat overlopen of platte koers is?
En wat is lateraal stappen?
Ik heb nog veel te leren haha.

Bedankt verder voor alle tips! Ik ga er zeker mee aan de slag! Ik zal over een maandje weer een update plaatsen waar jullie dan (hopelijk) vooruitgang zullen zien :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:54

Dat is waarom ik dan ook aangaf je moet leren voelen.
Ik draaf ook wel eens op het verkeerde been aan. Rechtuit merk ik dat niet zo. Maar als ik dan in een wending kom, of dat nu een volte is of juist de bocht van lange naar korte zijde voel je dat je verkeerd zit.
Dat is zonder kijken, zonder er verder opletten. En daar corrigeer je dan al automatisch.
Dat is leren voelen.
Zo belangrijk :)

Dan vind ik ik het bericht van oji ook heel duidelijk en goed.

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:38

Gauw vergeten Kim, het overlopen, lateraal stappen enz. Allemaal termen die wel belangrijk zijn maar waar jij nu toch niets aan hebt.
Woensdag ga ik je hele training filmen. Daar heb je meer aan om samen met je instructrice naar terug te kijken dan deze hele korte filmpjes. Ik heb in mijn beginperiode met Um ook mijn trainingen op film laten zetten door mijn vader om terug te kijken. Heel nuttig.
(Ik kan alvast verklappen dat de nieuwe film niet online op Bokt komt te staan).

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:40

Kimmie25501 schreef:
Oh ja, dat vond ik ook heel erg. Helemaal vergeten! Dat ik op dat filmpje gewoon strak op het verkeerde been aan het lichtrijden was. Normaal let ik daar echt supergoed op. Duidelijk, ik kan echt niet multitasken :')
Kan iemand me uitleggen wat overlopen of platte koers is?
En wat is lateraal stappen?
Ik heb nog veel te leren haha.

Bedankt verder voor alle tips! Ik ga er zeker mee aan de slag! Ik zal over een maandje weer een update plaatsen waar jullie dan (hopelijk) vooruitgang zullen zien :)

Lateraal stappen is dat een paard de zuivere 4 tact van de stap verliest en richting een 2 tact gaat waarin ze net zoals een kameel beide benen links tegelijk optellen en dan beide rechts. Bij een goede stap zie je dat er moment is dat het voor- en achterbeen een V maken, bij een laterale stap is het voorbeen al weg voordat het achterbeen er is, dus heb je niet de V.
Er zijn ongetwijfeld filmpjes die dit duidelijker maken :)

Rizette
Berichten: 4276
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:50

karijn schreef:
Gauw vergeten Kim, het overlopen, lateraal stappen enz. Allemaal termen die wel belangrijk zijn maar waar jij nu toch niets aan hebt.
Woensdag ga ik je hele training filmen. Daar heb je meer aan om samen met je instructrice naar terug te kijken dan deze hele korte filmpjes. Ik heb in mijn beginperiode met Um ook mijn trainingen op film laten zetten door mijn vader om terug te kijken. Heel nuttig.
(Ik kan alvast verklappen dat de nieuwe film niet online op Bokt komt te staan).

Goed idee.

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:57

Inderdaad. De motor aan is stap 1; de rest komt wel.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 08:23

Hoi allemaal, ik zou na een maandje even updaten in dit topic, maar dat was ik vergeten :+
Nu alsnog dus even. Ik heb uiteindelijk toch de fysio laten komen, ook omdat ze erg boos was (ze heeft me zelfs gebeten >;) ).
Maar over het rijden gesproken, het gaat nu echt heerlijk! Ze is zo fijn! In de lessen zijn we nu veel bezig met rechtrichten, wat ook resultaat geeft. Heel veel rijden op de binnenhoefslag en lekker door trainen. Met het rijden gaat het nu echt geweldig! Helaas is ze nog steeds boos en probeert ze me nog steeds te bijten :') Maar in overleg met fysio en andere medici denken we dat het een irritante "baby"-fase is. Ik wacht met smart op het moment dat dit weer klaar is :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:41

Kimmie25501 schreef:
Hoi allemaal, ik zou na een maandje even updaten in dit topic, maar dat was ik vergeten :+
Nu alsnog dus even. Ik heb uiteindelijk toch de fysio laten komen, ook omdat ze erg boos was (ze heeft me zelfs gebeten >;) ).
Maar over het rijden gesproken, het gaat nu echt heerlijk! Ze is zo fijn! In de lessen zijn we nu veel bezig met rechtrichten, wat ook resultaat geeft. Heel veel rijden op de binnenhoefslag en lekker door trainen. Met het rijden gaat het nu echt geweldig! Helaas is ze nog steeds boos en probeert ze me nog steeds te bijten :') Maar in overleg met fysio en andere medici denken we dat het een irritante "baby"-fase is. Ik wacht met smart op het moment dat dit weer klaar is :)


Goed zo! Voor alle partijen makkelijker en lekkerder rijden als het lijf lekker los is. ;) succes verder!

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 19:54

Dankjewel! Is zeker waar!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:05

Ik denk dat het probleem in haar verticale balans zit.
Ze moet haar gewicht netjes over haar twee voorbenen verdelen, elk paard is van nature scheef en elk paard gooit dus van nature iets meer gewicht op het ene voorbeen dan op het andere.
Als ze gewoon in de wei lopen hebben ze daar geen last van, maar als er een ruiter op gaat zitten wordt die scheefheid vergroot.
Jouw paard is rechtsgebogen, dus zij gooit met het rechter achterbeen haar gewicht naar het linker voorbeen.
Je zult dit eerst moeten oplossen, en vooral niet naar de hoofdhals houding kijken.
Helaas gaan er heel veel paarden kapot doordat ze in een lage hoofd hals houding gereden worden terwijl ze verticaal niet in balans zijn.
Het omhoog gooien van het hoofd is een manier voor het paard om toch het gevoel te hebben in balans te zijn.
Als je wilt voorkomen dat je paar artrose krijgt of problemen aan de voorbenen omdat een been zwaarder belast wordt dan het andere, moet je hier echt iets mee doen.
Als je haar hoofd en hals in een houding trekt omdat je nagevelijk mooi vindt, maar ze is verticaal niet in balans Moet ze ergens in haar lijf compenseren.
Zodra ze verticaal in balans is kan ze haar lange rugspier ontspannen waardoor ze haar hoofd van zelf laat zakken.

Een kwestie van het perfecte plaatje met het paard met de hals in een mooie houding loslaten, en werken aan haar balans dus. En O ja je eigen balans moet daarvoor ook redelijk op orde zijn haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:29

Enne irritante baby bui? Je hebt een paard hoor, een vluchtdier, die redeneert in termen van vluchten, en die boos wordt wanneer ze pijn heeft, en die dus niet kan beredeneren: laat ik jou gaan pesten. Bijten heeft altijd een oorzaak die heel goed kan liggen in het niet in balans zijn. Niet in balans zijn is ook een oorzaak van het niet voor je been zijn

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 20:35

Bedankt voor jullie tips!
Ik denk idd dat ze op de poetsplaats erg uit balans is en niet voor mijn been :j

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Anoniem

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:15

Grapjas!
Problemen bij het rijden geven het paard stress die er op elk moment uit kan komen dus ook op de poetsplaats

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 08:47

Haha nee dat snap ik wel. Maar ze heeft nu een dierenarts gezien, een fysio en een homeopaat. Op een gegeven moment weet ik het ook niet meer, als je dat begrijpt. We werken nu ook heel veel aan het aan mijn been zijn. Het is al wel een stuk verbeterd moet ik zeggen. Ik merk idd ook wel dat ze bv bij het rijden op de binnenhoefslag aardig wat slingert. Heeft dit er ook mee te maken? We oefenen dit wel heel veel, ik rijd bijna niet meer op de hoefslag zelf.


Edit: Ik had trouwens nog wel een vraagje, nu ik de tips teruglees. Hoe zorg ik dat die verticale balans wordt verbeterd? Wat voor oefeningen kan je daarvoor doen? Want dat kan ik er nu niet precies uithalen haha

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:05

Zoek op facebook 4 Dimension Dressage eens op. Dat is een pagina van de Nederlandse paardenarts en revalidatietrainer Karin Leibrandt met oa tips om de balans te verbeteren (haar boek is ook een aanrader trouwens).

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 09:06

Ik ga kijken!
En gefeliciteerd met je verjaardag!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers