[RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:34

Ik ondervind met de gastro eigenlijk geen problemen.
Mijn paard is geblesseerd geweest en daardoor enorm veel teruggevallen in spieren. Ik heb aminozuren van Marstall bijgevoerd. Vond dat zelf geweldig spul :j

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:36

Oh sorry, was even niet blijven hangen. Ik had eerst zelf een holistisch therapeut gehad die zorgde dat de zelfs klachten verergerden ipv verbeterde. Iets met het kaf van het koren scheiden ;)
En daarnaast kan de ene holistische meer dan de andere.

Maar goed, dat zijn alle tips die ik voor je heb. Succes!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:44

Wat ik altijd geleerd heb, van zowel dierenartsen als instructeurs, is dat kwaliteit van de training veel belangrijker is dan kwantiteit. Ik denk dus dat je heus niet meer hoeft te rijden en ik vind 6 keer in de week rijden zelfs echt ontzettend veel, zeker gezien het paard na een zware training eerst rust nodig heeft om juist nieuwe spieren aan te maken.

Verder vind ik wel dat dit paard nu ontzettend veel krachtvoer binnenkrijgt... Daardoor vraag ik me toch af, heeft hij iedere dag een bepaald ritme of is iedere dag anders voor hem? Dat zou ook veel stress kunnen veroorzaken. Of komen er wel eens nieuwe paarden bij? Gaan er paarden weg? Dat zou ook mee kunnen spelen.

In mijn ervaring is het heel vaak zo dat een paard dat op veel krachtvoer staat ineens véél minder nodig heeft als hij in een omgeving komt met veel rust en regelmaat. Ik ken dit paard en de stal natuurlijk niet, maar dit is toch iets waar ik naar zou kijken.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:03

Is het paard wel 'dik' genoeg?
Mijn ervaring is dat er geen spieren op komen als ze te dun zijn.

Ik zou het longeren weglaten, maar 4x per week rijden. (+ evt een buitenritje)
Goed loswerken in stap, voorwaarts aan je been en aan 2 teugels. Stukje warming up in draf en galop met voltes/buigen. Daarna even stappen en verder gaan met VEEL overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen.
Wel alles vanuit nageeflijkheid en van achter uit (soms duurt het dan een half rondje voordat je van stap naar draf kunt, geeft niet)

Je kunt hier heel creatief mee zijn en na een week of 4 zie je echt resultaat.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:32

Teveel krachtvoer kan er voor zorgen dat ze ook niet lekker bij trekken. 5kg vind ik echt enorm veel! Ik kocht een zeer arm gespierd paard en die kreeg twee keer daags een halve schep basisbrok plus twee keer volle schep luzerne en wat magnesium. Binnen 4 maanden van een smalle boom naar medium wijd gereden. Zadelmaker kende haar niet meer terug. Kwestie van goed hooi en gericht van achter naar voor trainen. Veel afwisselen in hoofdhals houding, keer lang laag keer oprichten maar er wel voor zorgen dat de bovenlijn altijd meer rekt dan de onderlijn. Ik reed 5 keer per week ongeveer. 2 dagen arbeid dag rust (op de wei) dan weer twee dagen. Reed vaak maar half uurtje per keer. Lekker wat stapwerk mee pakken en afwisselen met rondje buiten oid.
Hoe ik haar kocht:
Afbeelding
Hoe ze werd
Afbeelding
Afbeelding

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 17:41

@nibbit

Ik kan niet zoveel rijden door mijn hypermobiliteit in mijn onderlichaam.. dat zou betekenen dat ik met pijnstillers moet rijden. Longeren is daarom de vervanging.
Een bijrijder is in mijn ogen geen optie

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:59

Cheminee schreef:
Visitor schreef:
Misschien heb je hier wat aan: https://m.facebook.com/DrDavidMarlin/po ... 3160933574

Edit: oja en wat is zijn leeftijd?


Klinkt interessant maar ik kan geen engels *schaamt zich diep* haha



Ik zal het even losjes vertalen. Hijzelf is in de VS professor paardenfysiologie. Hij schrijft over hoe je spieren op kan bouwen kortweg het volgende [tekst tussen vierkante haken zijn mijn eigen toevoegingen]:


<<<<
BASISREGELS:
- je paard moet regelmatig werken (ten minste 4 keer per week)
- het werk moet inspannend genoeg zijn om spierontwikkeling te stimuleren
- paard moet meer energie binnen krijgen dan hij verbrandt
- paard moet voldoende proteïne binnenkrijgen [= eiwit. Hij zegt niet hoeveel dat is maar dat is terug te vinden, je kan dan bekijken hoeveel hij uit zijn hooi en ander voer haalt en of dat genoeg is]
- lysine: een paard van 500 kilo heeft 25-40 gram lysine per dag nodig, afhankelijk van mate van arbeid. Meer voeren heeft GEEN effect. Gemiddeld hooi geeft ongeveer 5 gram lysine per kilo. Lijnzaad geeft ongeveer 10 gram lysine per kilo. [Ik heb het zelf een keer berekend en als je je paard de 'adh' hooi geeft en daar zit inderdaad ongeveer zo veel lysine in, dan zit je al goed en hoef je niet bij te voeren]

VERSPIL JE GELD NIET AAN...
- spirulina/equitop myoplast (ondanks wat de dierenartsen zeggen!)
- creatine
- gamma oryzanol/ rijstzemelen
- aminozuurmixen
- proteïneconcentraten zoals whey

- voeren van zeer grote hoeveelheden proteïne zorgt niet voor spieropbouw
- voeren van grote hoeveelheden lysine boven wat dagelijks nodig is zorgt niet voor spieropbouw
- spirulina is hetzelfde als proteïne zoals te vinden in ander voer en is erg duur en zorgt niet voor spieropbouw - verspil je geld niet
- equitop myoplast is gewoon een smakelijke en erg dure manier om spirulina te voeren en is niet meer effectief dan andere vormen van proteïne zoals lijnzaad - bespaar je het geld!
- voer geen creatinesupplementen - paarden nemen het niet op, je verspilt je geld!
- verspil je geld niet aan geconcentreerde aminozuur- of eiwitsupplementen! Ze zorgen niet voor spieropbouw en bevatten dezelfde proteïnen als hooi, lijnzaad, haver, etc.
- gamma oryzanol/rijstzemelen/rijstzemelenolie - vermarkt als een natuurlijke steroïde. Geen bewijs uit onderzoek dat het iets doet voor spieren bij paarden, mensen of andere dieren
- vitamine E (met of zonder selenium) - zorgt niet voor spieropbouw
- vitamine C - zorgt niet voor spieropbouw
- vitamine- en mineralensupllementen - zorgen niet voor spieropbouw
>>>>


Edit: op basis hiervan denk ik dat je - zoals al werd gesuggereerd - meer moet gaan voeren. Er moet meer energie in. Hoeft niet per se in de vorm van krachtvoer. Ik vind zelf bietenpulp met beetje gebroken lijnzaad goed werken. En niet duur. Maar er zijn allerlei mogelijkheden.

Edit2: ik lees terug dat uit bloedonderzoek eiwit tekort kwam. Luzerne is dan inderdaad logische optie maar zoals gezegd doet niet ieder paard het daar goed op. Ik denk dat bietenpulp met lijnzaad dan een goed alternatief is, moet je ff uitrekenen. Anders misschien gras- of merriebrok?
Verder zeg je, onbeperkt hooi. Dat wil dus zeggen dat hij nooit zijn hooi op heeft, er ligt altijd nog wat? Als het wel eens op is dan is het dus niet onbeperkt, dan zou ik ook eens meer hooi geven.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:35

Iedereen praat hier over het krachtvoer maar je basis probleem kan zeker zo makkelijk in het ruwvoer zitten. Het kan minder eiwit bevatten en/of in zijn geheel minder voedingswaarde bevatten.
Dat kan aardig wat kg krachtvoer verschillen en heel vee bespiering/ vet op je paard. Hoe staan de andere paarden op je stal er bij?

Het eiwit tekort kwam al uit de bloed analyse.

Hoeveel luzerne geef je concreet?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 15:02

@visitor
Ze hebben slowfeeders en daar is het zelden leeg dus het is echt onbeperkt

Luzerne krijgt hij tijdens zijn krachtvoer ( voerschep) en voor het rijden een emmer

Bietenpulp staat op mijn lijstje maar omdat hij nu dag en nacht buiten staat is dat lastig om te voeren.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:10

bietenpulp is geen oplossing voor een eiwit tekort.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:32

Bovenlijn trainen. Dat is iets wat vaak onbedoelt fout gaat.

Longeren met bijzet ook....paarden trainen verkeerde spieren, compenseren. Die bovenlijn blijft dan achter.

Al die verschillende middeltjes om te voeren.....spieren train je die voer je niet en juist trainen is waar het om gaat...

Ik wil je niet kwetsen, in tegen deel zelfs, maar ik word niet blij van je foto’s, ik denk dat je daar eerst energie in moet leggen, zoveel film materiaal van juist trainen, locomotion van een paard, hoe een paard zijn bovenlijn gebruikt en hoe de ruiter dit kan verstoren of juist niet!

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:33

pol013 schreef:
bietenpulp is geen oplossing voor een eiwit tekort.

En een slowfeeder is geen onbeperkt ruwvoer...

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 17:37

pol013 schreef:
bietenpulp is geen oplossing voor een eiwit tekort.


Dat weet je niet. Hangt allemaal van de hoeveelheden af en van wat ie verder krijgt. Bietenpulp is gewoon ruwvoer en kan dus aanvulling zijn als het op pensionstal moeilijk voor elkaar te krijgen is om meer hooi te laten geven en hij het op ander ruwvoer zoals luzerne of gras(brok) niet goed doet of daar weer andere nadelen aan zitten (zoals suiker). Laat je niet misleiden door het woord 'biet' in bietenpulp; het is het overblijfsel van als de suiker er al uit is gehaald.
't is maar een suggestie. TS moet het natuurlijk zelf weten en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

TS, ik begrijp niet wat dag en nacht buiten ermee te maken heeft? Je kan hem zelf toch een emmer voer geven (en dat doe je toch ook al)? Speedibeet is in 10 minuten geweekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:04

pol013 schreef:
Iedereen praat hier over het krachtvoer maar je basis probleem kan zeker zo makkelijk in het ruwvoer zitten. Het kan minder eiwit bevatten en/of in zijn geheel minder voedingswaarde bevatten.
Dat kan aardig wat kg krachtvoer verschillen en heel veel bespiering/ vet op je paard. Hoe staan de andere paarden op je stal er bij?


Ik zou er ook absoluut niet van uitgaan dat hooi genoeg eiwit heeft, laat staan genoeg lysine, zoals hierboven werd beweerd op basis van dat Engelstalige artikel. Mijn paard bleef op zijn huidige stal behoorlijk schraal in de bespiering. Ik heb toen een hooianalyse laten doen en wat bleek: het hooi bevatte naast de allerlaagst mogelijke hoeveelheid suiker (wat heel positief was voor zijn insulineresistentie) ook de allerlaagst mogelijke hoeveelheid eiwit (erg jammer). En daar at hij zo'n 10 kilo per dag van, en kwam dus nog niet eens in de buurt van die dagelijks benodigde hoeveelheid lysine of eiwit...

Mijn paard heeft erg veel eiwit extra nodig sinds hij op deze stal staat, maar vooral ook essentiele aminozuren. Hij krijgt dus wel whey poeder en dat werkt enorm goed. Wat ik bij hem wel merk: als hij meer suiker/zetmeel binnenkrijgt via het voer, dan verliest hij makkelijk spieren. Dat is vooral zo bij zetmeel (krijgt ook meteen een dikke koker bijvoorbeeld), dus ik vermoed dat zijn darmen daar gewoon niet goed tegen kunnen en dan opspelen en ook de eiwitten niet meer goed opnemen. Daar zou je ook nog eens naar kunnen kijken aangezien je een gevoelig paard hebt; werkt de hoeveelheid zetmeel in je voer de opname van de eiwitten niet tegen?

De laatste tip die ik kan bedenken, is om eens naar de zoutopname en vitamine E te kijken. Mijn paard doet helemaal niets met zoutblokken, ongeacht welk soort of merk je ook ophangt, en als hij flink gezweet heeft en dus zou verloren is dan krijgt hij dus al snel last van strakke spieren waardoor hij er onbespierd uitziet. Nu ik dagelijks 20-30 gram keukenzout zonder jodiun door zijn voer meng zijn zijn spieren een stuk beter.
Vitamine E is ook een belangrijke vitamine als het om spieren gaat. Dit krijgt je paard in feite alleen maar binnen door vers gras te eten, dus als je paard nu alleen maar hooi krijgt en niet meer op de wei staat dan ligt een vitamine E tekort makkelijk op de loer. Mijn paard heeft een hoop spierproblemen, onder andere spieratrofie en te harde spieren op rug en achterhand, en helaas deed de synthetische vitamine E die in vrijwel alle brok en vitamine/mineralenbrok zit helemaal niets voor hem. Toen kocht ik een andere vitamine/mineralenbrok waar 'toevallig' natuurlijke vitamine E in zat en ineens waren zijn spieren zo zacht en golvend als water, en oogde hij dus ook ineens veel ronder. Toen ik stopte werden ze weer hard, toen ik met een vitamine/mineralenbrok verderging waar evenveel vitamine E in zat, alleen dan wel weer synthetisch bleven ze hard, en toen ik vitamine E olie (eerst zelfs capsules voor mensen) toevoegde waren ze de volgende dag meteen weer zacht.
Natuurlijk zal niet alles hiervan op jouw paard van toepassing zijn, maar ik wilde het toch schrijven om aan te geven dat spierproblemen nog meer oorzaken kunnen hebben dan alleen eiwitgebrek (en dat eiwitgebrek in hooi tegelijkertijd wel heel realistisch is).

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:14

Goed punt xyzutu2, hooianalyse zou best eens interessante uitkomst kunnen hebben!

Anoniem

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:17

Het helpt ook niet om te kijken naar de bespiering van de andere paarden op dezelfde stal: bij ons is elk volwassen paard op dit eiwtarme hooi perfect bespierd, alleen bij de bejaarden en dus mijn kneusje lijkt het eiwitgebrek een issue te zijn.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:25

Cheminee schreef:
ellepel schreef:
Ok.maar net als de mijne dus eiwittekort en jij voert ook gastro.
Zet je lucerne en die slobber eens in de vergelijk met subli atleet.
Hoef je trouwens maar weinig van te voeren,ik gaf 300 gram.

Lucerne kan mijn merrie niet hebben,dat "prikt" teveel in de darmen en geeft weer slechte mest.
Was hier ook even zoeken en puzzelen
Maar kan zijn dat er toch nog iets anders in je voer kan..



Subli lust hij niet hihi...

Sins de luzerne juist hele mooie mest!!

Ik begin te twijfelen aan de Gastro.....

Voordat hij aan de gastro ging kreeg hij draversbrok.. misschien toch terug....?



Ik was je topic aan het doorlezen tot ik zag dat je hiervoor draversbrok voerde. Mijn paard zat altijd slecht in de spieren en snel mager tot ik draversbrok ging voeren. Ik lees vanalles (ook biologische achtergrond) em theoretisch zou het met allerlei ander voer ook kunnen, maar er is iets met dat draversbrok waardoor die van mij sinds hij het krijgt top op gewicht en goed in de spieren zit. En die staat stil met een blessure.
Ik vind niet dat je perse meer moet trainen btw.

Ik zou kijken waar je de draversbrok weer in het voerschema kan zetten.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:32

Indestal schreef:
Bovenlijn trainen. Dat is iets wat vaak onbedoelt fout gaat.

Longeren met bijzet ook....paarden trainen verkeerde spieren, compenseren. Die bovenlijn blijft dan achter.

Al die verschillende middeltjes om te voeren.....spieren train je die voer je niet en juist trainen is waar het om gaat...

Ik wil je niet kwetsen, in tegen deel zelfs, maar ik word niet blij van je foto’s, ik denk dat je daar eerst energie in moet leggen, zoveel film materiaal van juist trainen, locomotion van een paard, hoe een paard zijn bovenlijn gebruikt en hoe de ruiter dit kan verstoren of juist niet!


Ik heb 3 pagina's op m'n vingers gezeten, en ben het helemaal eens.
Niet altijd trainen is niets mis mee, buiten op het strand gewoon kilometers maken, niet altijd trainen, maar ook met contactteugeltje en neus naar voren samen genieten. Even de werkmodus uit. ;)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 22:47

Ik heb voldoende tips en ga aan de slag. Bedankt.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [RT-V] Paard topfit, Bespiering slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:12

Super TS, ik ben benieuwd! Houd je ons op de hoogte? :)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:27

Visitor schreef:
pol013 schreef:
bietenpulp is geen oplossing voor een eiwit tekort.


Dat weet je niet. Hangt allemaal van de hoeveelheden af en van wat ie verder krijgt. Bietenpulp is gewoon ruwvoer en kan dus aanvulling zijn als het op pensionstal moeilijk voor elkaar te krijgen is om meer hooi te laten geven en hij het op ander ruwvoer zoals luzerne of gras(brok) niet goed doet of daar weer andere nadelen aan zitten (zoals suiker).


http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp
Met 8-9% eiwit zet het niet echt zoden aan de dijk. Ik vind bietenpulp een schitterend product maar zou het niet als oplossing voor een eiwit tekort inzetten.