Trainingschema paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Trainingschema paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 22:18

Ik ben een beetje aan het puzzelen wat nou een goed trainingsschema is voor mijn paard.

KWPN merrie 6 jaar, gemiddelde conditie.
Paard staat 24/7 in de wei/paddock. In de winter alleen bij extreme kou, gure wind of hele dagen regen
's nachts op stal.


Schema 1
Maandag: Dressuurles club: 30 min stappen heen, 45min les en weer 30 min stappen naar huis.
Dinsdag: Vrij
Woensdag: Rijden (bos 1 uur of heide 2 uur of dressurmatig 30 à 45 min)
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Springles club: 30 min stappen heen, 45 min les en weer 30 min stappen naar huis.
Zaterdag: Rustig bosritje of longeren (niet intensief, beetje spieren losmaken)
Zondag: Rijden (bos 1 uur of heide 2 uur of dressuurmatig 30 à 45 min)

OF

Schema 2
Maandag: Dressuurles club: 30 min stappen heen, 45min les en weer 30 min stappen naar huis.
Dinsdag: Vrij
Woensdag: vrij
Donderdag: Rijden (bos 1 uur of heide 2 uur of dressurmatig 30 à 45 min)
Vrijdag: Springles club: 30 min stappen heen, 45 min les en weer 30 min stappen naar huis.
Zaterdag: Rustig bosritje of longeren (niet intensief, beetje spieren losmaken)
Zondag: Rijden (bos 1 uur of heide 2 uur of dressuurmatig 30 à 45 min)

Dus 2 dagen vrij met 1 dag rijden er tussen of 2 dagen achter elkaar vrij.
Ik kan ook de ene week schema 1 en de andere schema 2 doen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Trainingschema paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:49

Tja met deze temperaturen hen je niks aan een schema. Ik zou als het meer afgekoeld is gewoon kijken wat je paard aan kan. Alles vastzetten in schema’s is ook niks

L_iek
Berichten: 9709
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Trainingschema paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:08

Ik kijk vooral naar het weer en pas daar mijn schema op aan.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Trainingschema paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:26

Heb je een bepaald doel? Als dat zo is zou ik daar mijn schema op afstemmen. Zoek je een schema om puur je week in te delen, kun je dat maar eigen inzicht doen natuurlijk.

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:27

Persoonlijk zou ik sowieso de dagen na je lessen aan het werk gaan met je paard om de spierpijn eruit te werken. Dus:

Maandag: les
Dinsdag: bos of loswerken
Woensdag: dressuurtraining
Donderdag: vrij
Vrijdag: les
Zaterdag: bos of loswerken
Zondag: vrij

Je kunt de woensdag en donderdag ook omdraaien. Het is een prima basis schema, maar houd rekening met eventuele wedstrijden, weersomstandigheden, dagen dat je een keer geen tijd hebt enz.

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 23:28

belle_boef schreef:
Tja met deze temperaturen hen je niks aan een schema. Ik zou als het meer afgekoeld is gewoon kijken wat je paard aan kan. Alles vastzetten in schema’s is ook niks


Uiteraard houd ik mij met deze temperaturen niet aan een schema. Mijn paard doet al een maand zeer weinig. Alleen wat bosritjes in de avond. Maar ik moet binnenkort mijn werkrooster aanpassen en ik ben aan het puzzelen hoe ik dat het beste kan doen.

Dus 2 dagen achter elkaar vrij of 2 dagen vrij met in dag daar tussen rijden?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Trainingschema paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:29

Ik ben zelf nooit zo'n voorstander van twee dagen vrij, mits het na een hele zware training is en je een dagje licht longeren en een dagje vrij doet.

Maar om de dag vrij/ werken zou mijn voorkeur hebben, af en toe twee daagjes achter elkaar. Vooral de afwisseling is belangrijk, maar dat doe je al goed.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Trainingschema paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:06

Ik zou gewoon kijken wat je paard het prettigst vindt. Bij mijn paard is twee dagen achter elkaar vrij niet ideaal, hij loopt het fijnst bij max 1 dag vrij. Probeer allebei de schema's eens een maand en kijk hoeveel dagen in de maand je de training beoordeeld als "heel fijn". De maand met de meeste "heel fijns" wordt dan je trainingsschema.

Ik zou een dag na de les hem wel altijd wat beweging geven, al is het 10 minuten losrijden of wat longeerwerk (alhoewel hij natuurlijk nu veel vrije beweging krijgt, maar als hij niet 24/7 buiten komt dan zeker wel doen).

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Trainingschema paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:12

Mijn advies is ook om per week te kijken naar wat fijn aanvoelt. Een beetje als standaard vind ik het altijd voor de spieren maar ook voor de mentale kant wel lekker om de dag na een dressuurles een rondje naar buiten te doen (geen 2 uur maar gewoon simpel 30/60 minuten) en de dag na de springles zou ik dan bijvoorbeeld een kort rondje dressuur in de bak (30 minuten) doen of longeren (15 minuten). Verder zou ik de dagen vrij verdelen over de week, dus niet achter elkaar. En de dag die je dan dus nog over hebt kan je kijken waar je zin in hebt, of wat langer naar buiten of wat langer dressuren in de bak.