Zagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 20:18

Hallo allemaal,
Ik zie het eigenlijk overal voorbij komen, mensen die boos worden omdat een ruiter aan het 'zagen' is. Maar ik heb nog niemand horen uitleggen wat dit is? En waarom doen sommige ruiters dit? Is het heel slecht?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:23

Zagen is het ontzettend hard en snel trekken aan de rechter en linker teugel, afwisselend, alsof je het bit door de onderkaak van je paard wil zagen. Het lijkt een slechte manege gewoonte om het paard zo te trachten met de kin naar de borst te trekken.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:25

Met zagen word bedoelt links en rechts om en om aan de teugels trekken waardoor het bit van links naar rechts door de mond gaat. Eigenlijk zaagt het bit dus letterlijk in de mond. Zeer zeker niet fijn voor het paard.

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 20:33

Druppie7711 schreef:
Met zagen word bedoelt links en rechts om en om aan de teugels trekken waardoor het bit van links naar rechts door de mond gaat. Eigenlijk zaagt het bit dus letterlijk in de mond. Zeer zeker niet fijn voor het paard.


En waarom doen sommige mensen dit dan? Want het lijkt me niet dat je een beetje voor de leuk gaat zitten zagen in de mond van het paard. Tenzij het natuurlijk onbewust gebeurd.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:36

Omdat sommige "instructeurs" menen dat je een paard zo aan de teugel krijgt...

Nagefelijkheid krijg je actief door van achteruit naar voren te rijden en daar met zachte hand te begrenzen. Niet door keihard te trekken aan de voorkant van het paard en hem uiteindelijk te laten buigen omdat hij de pijn zat is.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:37

Om een 'valse krul' te krijgen. Het lijkt alsof je paard aan de teugel / nageeflijk loopt, het plaatje lijkt dan mooi, is het idee. Dat is echter niet zo. Je paard loopt er niet beter van over de rug...

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:42

Ik heb ook geleerd dat het fout is. Maar ik heb wel instructie gezien (een grand prix ruiter die ik hoog heb zitten en verder fantastisch les geeft) die dit overduidelijk aan een talentvolle jonge ruiter adviseerde.
Zit er dan niets waardevols in het afwisselend halve ophoudinkjes geven?

Heel eerlijk gezegd krijg ik het ook niet voor elkaar om mijn paard aan de teugel te krijgen zonder snel in mijn hand te zijn qua halve ophoudingen en extra been.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:47

Er is niets mis met (halve) ophoudingen. Maar dat is niet hetzelfde als zagen. Zagen gaat nog wel een stapje verder. Zoals Dioxide zegt wil je ze van achteren naar voren rijden (been is goed) en ze (zacht) begrenzen aan de voorkant.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:59

Zagen is niets meer en niets minder dan het ontbreken van inzicht en geduld, plus de onmacht van de mens dat het niet de kunde heeft om op de juiste manier een paard te laten nageven. Het is zeer oneerlijk naar het dier toe, gezien het feit dat de mensenhand op heel pijnlijke wijze in de mond (lagen, tanden, mondhoek, tong) bezig is door het bit van links naar rechts (vaak) hardhandig heen en weer te trekken. Een goede ruiter heeft niet eens een bit en/of teugels nodig om een paard nageeflijk te laten zijn. Het ontbreekt echter aan het geduld (haastige maatschappij met mensen die alles maar snel, snel, snel voor elkaar willen hebben), alsmede een (al dan niet bewust) minderwaardigheidscomplex bij sommige ruiters, waardoor men aan symptoombestrijding gaat doen in plaats van de tijd te nemen om eerst bewust van zijn/haar eigen handelen te worden alvorens de juiste aanwijzingen aan het paard te geven en daarmee met het paard samen te werken.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:59

...als aan alle voorwaarden voldaan is (dier gebruikt achterhand, niet alleen om te stuwen maar ook om te dragen, dier draagt zichzelf, is ontspannen en min of meer rechtgericht - en de ruiter zit stil en onafhankelijk)
kan een kneepje links van 1 gram gevolgd door een kneepje rechts van 1 gram geen kwaad.

Dat is het los vragen van de kaak.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-07-18 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 21:06

Bedankt allemaal voor de goede beschrijvingen! Nu snap ik waarom al die mensen boos worden :)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:09

De kaak is bij mensen en paarden een ingewikkeld gewricht.
En: ieder gewricht weerspiegelt in feite alle andere gewrichten.

Spelletje: ga 2 aan 2 staan, de een beweegt de armen van de ander 'lekker samen bewegen'.
Dan gaat 1 partner de tenen krommen, haar adem inhouden of bijvoorbeeld 1 knie in het slot zetten - dat merk je direct in de beweging van de armen....

Vandaar dat zagen in de betekenis van ruw op en neer in wezen zinloos is. Een dier gaat wellicht in die valse knik lopen om van de ellende/ straf / pijn af te wezen - maar met rijkunst heeft het niets te maken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:35

Het verschil tussen zagen en (halve) ophoudingen geven is dat met zagen de hand terugwerkt, de ruiter trekt dus de teugel naar zich toe met kracht. Een terugwerkende hand is altijd fout..je houd je hand op de plek "voor" je als ruiter. En dan is er niks mis mee om je hand af en toe te sluiten (dichtknijpen) om een hele of halve ophouding te maken.

kimkraakman
Berichten: 24
Geregistreerd: 17-07-18
Woonplaats: Heiloo

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:51

Helaas zie je het zagen nog veel te veel voorkomen :( En idd, vaak wordt het op maneges aangeleerd als dé manier om het paard "aan de teugel te vragen".

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:01

kimkraakman schreef:
Helaas zie je het zagen nog veel te veel voorkomen :( En idd, vaak wordt het op maneges aangeleerd als dé manier om het paard "aan de teugel te vragen".

In combinatie met 'schoppen' in plaats van licht de kuit eraan leggen. -O-