Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:44

"Als er supercompensatie plaatsvindt, zal er in de training die daaraan voorafging sprake zijn geweest van een verhoogde hartslag als teken van de inspanning. Andersom is het echter niet zo: een hoge hartslag is niet altijd een bewijs dat supercompensatie zal plaatsvinden, maar kan bijvoorbeeld een teken zijn van angst of stress."

Klopt dit?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:21

Dat klopt. En daar komt 'gevoel' dus kijken bij het gebruik van een hs meter.
Je moet niet alleen naar de kale gegevens kijken maar ook naar de omstandigheden.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:28

pol013 schreef:
Dat klopt. En daar komt 'gevoel' dus kijken bij het gebruik van een hs meter.
Je moet niet alleen naar de kale gegevens kijken maar ook naar de omstandigheden.


En daar hebben we hem. :+
Dat blijft toch het belangrijkste in training en dat maakt het verschil tussen iemand die een paard echt kan verbeteren en iemand die alleen paardrijdt.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:40

Flauw.

Het kan toch allebei zijn waarde hebben en gecombineerd tot een beter resultaat leiden.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 16:47

Daarnaast denk ik dat je fysisch gezien nog meer mogelijkheden zal hebben om dat "gevoel" stukje wel te kunnen meten of beredeneren.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:59

Vandaag zat ik volgens mij aardig goed qua supercompensatie. Zaterdag flink gedressuurd (op ons eigen niveau) en zondag 27 km gereden in iets meer dan 3 uur. Inclusief hoge hartslag, zweten over het hele lijf en vermoeidheid daarna.

Gisteren dan volledige rust op de wei en vandaag gepakt voor een dressuurmatige hersteltraining en om te merken wat ik aantrof. Paard was zowel mentaal als fysiek erg fris en fruitig, voelde soepel en sterk aan en we konden dan ook weer een stapje vooruit met onze oefeningen.

Mijn plan is de rusthartslag te gaan monitoren om daarmee een nog beter beeld te krijgen van het herstel.