Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:13

Hoi!

Ik vraag mij af wat anderen in deze situatie zullen doen. Ik heb het topic al meerdere malen getypt maar steeds weer weg geklikt.

Ik heb samen met een familielid een hele lieve Fries van 18 jaar, we hebben haar nu 7 jaar. Ze heeft al wat medische klappen gehad. Kreupelheid, koliek, maagzweren en een paar weken terug een fikse luchtweg infectie.

Erg vaak gaat het lekker en dan gebeurd er weer iets. Met de maagzweren zijn we bijna een heel jaar bezig geweest. Weinig gedaan, enkel met een los teugeltje in het bos gereden. 27 december 2019 is ze genezen verklaard. Moest nog wel z'n 100 kg aankomen en conditioneel aansterken na maanden niks te hebben gedaan.

Dressuurmatig zijn we geen topteam. Paard lief is heel flegmatiek, weinig echt looplust of voorwaartse drang in de bak. Het is 'n paard wat je echt moet rijden. Ik beneen hele afwachtende en onhandige ruiter betreft dressuur rijden. De basis zit er bij mij en paard niet echt in. Galop in de bak lukt niet, aan het been rijden vind ik een moeilijke opgave. Met een gevorderde ruiter gaat dit zeker lukken, maar ja ik ben dat niet.

Onze kracht ligt in het buiten rijden zowel onder het zadel als voor de wagen! Ze is super braaf en lief. Een kind zou er mee alleen het bos in kunnen. Daarom ben ik zo gek met haar! Alleen.. Ik werk 40 uur per week en in de herfst en winter periode lukt het dus niet om naar buiten te gaan door de weeks.

Daarom z'n 2 maanden geleden besloten om het dressuurmatig rijden nu eens grondig op te pakken. Geen wedstrijd ambities, gewoon lekker ontspannen op een meewerkend paard rijden. Ruiter erbij gevraagd en hulp van 'n instructrice. Eigenlijk ging het best goed! We moeten nog van ver komen en een B proef komen we echt nog niet door.

Vervolgens werd ze een maand geleden ziek. 39,5 koorts, niet eten, loom, liggen, geen stap verzetten. Heel sneu. Dierenarts vrij tm ma geweest. Fikse luchtweginfectie. Koortsremmers, antibiotica en weer medicatie voor maagzweren ivm niet eten 4 dagen. Ze is weer opgeknapt en zijn begonnen met mennen vorig weekend. Toen voelde ze nog niet aan zoals voorheen voor de wagen. Weer een week vrij gegeven. Gisteren weer voor de wagen gezet. Het ging al beter, maar haar conditie is volledig weg. Ze was erg bezweet en snel moe. Heeft nog wel 'n wintervacht.

Maar goed, instructrice als 'n vriendin gaf aan dat het misschien allemaal wat veel is voor haar. We waren z'n 5 keer gemiddeld per week aan het rijden voor ze ziek werd vorige maand. Ook anders (dressuurmatig) dan voorheen. Ze moest meer werken. Ik denk dat dit zeker één van oorzaken is geweest en ik twijfel nu wat het beste is. (weer gebeurde er wat terwijl we lekker bezig waren, ik begin te geloven dat het een hint is dat we niet geschikt zijn)

Het dressuurmatig rijden gewoon weer oppakken? Dressuurmatig rijden is voor ons als combinatie werk hard werken en zie ik niet altijd als ontspanning. Dit is wel wat ik graag zou willen. Lekker aan de slag gaan. Maar ik wil er niet tegen op zien. Paardrijden is een hobby.

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om geen dressuur meer te rijden en enkel naar buiten wanneer mijn werk rooster dit toe laat. Ik ga in december 4 dagen werken. Wij staan op 'n manege en ik zou om nog iets meer te kunnen doen in de (manege) les kunnen. Dit is echter geen privé les of een les waarbij ik echt aan de galop kan werken. (ik heb geen trailer en niet heel veel mogelijkheid tot les)

Ik deel haar met mijn vader, hij heeft evt tijd en zin om met haar met de wagen naar buiten te kunnen door de weeks. Ik zit te denken om een bareback pad te kopen en een bitloos hoofdstel en de dagen dat we toch in de bak moeten gewoon wat 'rond te hobbelen' of wat grond werk te doen.

Ik ben erg wijs met mijn paard. Dit is geen topic met de insteek 'ik heb er geen plezier meer in wat moet ik doen.' Maar ik wil een balans vinden om dit plezier te behouden. Kan ik beter accepteren dat dit het is en hier van genieten. Mennen in het weekend en een keer een manege lesje en mijn (dressuur) rij behoefte opsparen voor een 2e paard later?

Maargoed dit zijn mijn ideeën. Ik ben benieuwd wat anderen in deze situatie zouden doen.


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:24

Wat zegt je da? Domme pech of overvraagd?
Om lekker doelgericht bezig te zijn hoef je imo geen 5 uur per week in de bak erop te zitten en dressuur te trainen. Je kunt ook 1x per week in de bak rijden, en dat dan afwisselen met:

1 grondwerk (met evt nadruk op oefeningen die dressuur spieren versterken
2 dubbele longe/ longeren met bijzet
3 vrijheidsdressuur, (met nadruk op oefeningen die dressuur spieren versterken)
4: Buitenrit of mennen, eventueel wat heuveltjes doen.

Ben je nog steeds fanatiek bezig. :j

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:31

Waarom moet je van je zelf nu door de weeks echt trainen?

1 of 2x in de week longeren, lange teugelen of grondwerk zou ook een optie zijn.
En in het weekeind lekker naar buiten.

Paard hoeft echt niet perse 5x in de week te lopen. De mijn ponys lopen s winters meestal 3x. Soms een week niet en dan wel een keer 5x in de week als het zo uit komt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:32

We hebben het eigenlijk niet echt over de oorzaak gehad. Ja, hij dacht omdat het een hele grote stal is dat het gewoon een besmettelijk iets was wat ze over brengen op elkaar. Alleen op dat moment was er geen ander paard ziek.

Longeren vinden we beide niet leuk. Dan heeft ze nog minder looplust. Grondwerk vind ik nog wel leuk, maar ook heel lastig. Ik hou dat ook nooit vol omdat je toch een paard hebt waar mee je wil rijden of mennen. Maar opzich is het best goed want ik heb ook niet altijd overwicht op haar.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:35

Besef wel dat een luchtweg infectie met koorts heel wat vergt van een paard. Dat kost gewoon tijd, voordat ze weer op het niveau van voor de infectie zijn.

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:36

Als je paard overdag lekker buiten loopt met andere paarden dan krijgt ze haar beweging wel. Dan zou je door de week een of 2 keer kunnen longeren en dan in het weekend lekker naar buiten toe.

Je zou ook les kunnen nemen in de dubbele longe. Dan kun je haar vanaf de grond trainen en wat sterker maken. Dan wordt het rijden vast ook makkelijker.

Is ze verder wel goed op gewicht? Mijn shet was ook altijd flegmatiek toen ze te dik was. Eenmaal op gezond gewicht had ik een totaal andere pony
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 08-11-20 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:36

Dennis schreef:
Waarom moet je van je zelf nu door de weeks echt trainen?

1 of 2x in de week longeren, lange teugelen of grondwerk zou ook een optie zijn.
En in het weekeind lekker naar buiten.

Paard hoeft echt niet perse 5x in de week te lopen. De mijn ponys lopen s winters meestal 3x. Soms een week niet en dan wel een keer 5x in de week als het zo uit komt.


Dit is dus wat ik mij ook elke keer afvraag. Maar dan denk ik 'ik heb toch een paard om te rijden/mennen' ik betaal veel geld aan stalling etc, besteed er veel tijd aan en dan alleen wat grondwerk?

Lange teugelen is in de winter niet echt 'n optie. Ivm bakbezetting en pension klanten. Een sprongetje maken is dan al lastig.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:38

Ik lees vooral in je bericht dat dressuur voor jullie beiden niet ontspannend is en jullie het niet zo leuk lijken te vinden.
Er zijn nog zoveel andere leuke dingen te doen met je paard. Dus zoek iets wat jullie wel ligt zou ik zeggen. Je kan nog altijd af en toe eens dressuur rijden als jullie daar zin in hebben. Maar dat hoeft m.i. echt geen 5x per week te zijn. Ik rij de laatste tijd ook niet veel en het grootste deel van de tijd als ik ga rijden, ga ik ook gewoon buiten rijden (stappen, soms klein stukje draf). Voor ponylief en mezelf is dat gewoon het meest ontspannend. Af en toe rijden we ook wel ns dressuur als we daar beide zin in hebben of heel soms zelfs eens springen. Daarnaast doen we ook wel eens hersenwerk of in ga gewoon naar stal om hem buiten te zetten.... je kan echt zoveel meer met je paard doen dan dressuur rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:38

FriesWytske schreef:
Besef wel dat een luchtweg infectie met koorts heel wat vergt van een paard. Dat kost gewoon tijd, voordat ze weer op het niveau van voor de infectie zijn.


Dit heb ik ook echt in mijn achter hoofd en komende weken doen we zeker heel rustig aan.

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:39

AmoorM schreef:
Dennis schreef:
Waarom moet je van je zelf nu door de weeks echt trainen?

1 of 2x in de week longeren, lange teugelen of grondwerk zou ook een optie zijn.
En in het weekeind lekker naar buiten.

Paard hoeft echt niet perse 5x in de week te lopen. De mijn ponys lopen s winters meestal 3x. Soms een week niet en dan wel een keer 5x in de week als het zo uit komt.


Dit is dus wat ik mij ook elke keer afvraag. Maar dan denk ik 'ik heb toch een paard om te rijden/mennen' ik betaal veel geld aan stalling etc, besteed er veel tijd aan en dan alleen wat grondwerk?

Lange teugelen is in de winter niet echt 'n optie. Ivm bakbezetting en pension klanten. Een sprongetje maken is dan al lastig.


Ik snap het deels. Het is idd een hoop geld, maar ook als je niet rijd kun je van je paard genieten toch? Ik geniet iig wel van de dagelijkse verzorging, altijd even een ontspanningsmomentje op de dag. Ik doe momenteel helemaal niks met ze op gebied van werk.

Is het anders geen optie om naar een goedkopere stalling te gaan met mss wat mindere voorzieningen?

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:42

Er zijn echt veel dingen die je kunt doen ipv rijden. Inderdaad grondwerk. Maar bijvoorbeeld ook werken aan de hand. En dan bedoel ik niet lange teugelen maar echt aan de hand. Daarmee zit je niemand in de weg want je loopt vlak naast het hoofd. Dit doe je gewoon met een hoofdstel! Hester bischot in dalen kan je ook wel les bij volgen.. ook met haar eigen paarden om het te leren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:44

Ik vond longeren ook niet leuk tot ik er handig in werd. Anders misschien eens een les werken aan de longe zodat je wat kneepjes leert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:45

Hoe is je algehele management ook voor wbt maagzweren? Wat voer je hoeveel etc?

Je kunt natuurlijk ook gewoon stoppen met dressuren en zo nu en dan lekker relaxed naar buiten gaan. Beetje longewerk, lange teugelen etc

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:46

Ik herken veel van mezelf in jouw verhaal. Ik heb een inmiddels 20 jarige kwpn merrie. Zo flagmatiek als maar kan qua dressuur rijden, veeeeel medische tegenslagen gehad (oa maagzweren en longontsteking).

Buitenrijden vind ik zelf heerlijk, maar ik kon in mijn omgeving geen geschikte stalling vinden waar ik ook lekker naar buiten kon. Gezien het plezier in rijden voor beide totaal weg was en ik mij constant zorgen maakte over haar gezondheid heb ik besloten om mijn dame met pensioen te doen. Ze staat nu in Friesland tussen zo'n 50 andere oude knarren en ze doet het fantastisch. Ik hoop dat ze nog heel veel jaartjes van haar pensioen kan genieten en voor mezelf hoop ik in de toekomst weer een rijpaard te kunnen kopen.

Dit was voor mij (en mijn paard) op dat moment de beste oplossing. Inmiddels ben ik een hele leuke vent tegen gekomen en woon ik nu in een gebied waar ik heerlijk zou kunnen buitenrijden, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar pensioen van haar af te nemen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, volg je hart. Jij weet wat voor jezelf en jouw paard het beste is. Maar vergeet niet, de gezondheid moet op nummer 1 staan.

Life isn't about finding yourself. Life is about creating yourself.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:52

Maar er zit zoveel tussen niets doen met je paard en alleen maar willen rijden. Dressuur aan de hand kan net zo zwaar zijn als een flinke training onder het zadel. Je moet ook niet vergeten dat ze al 18 is, dan is 5 keer in de week fanatiek bezig gewoon echt veel.
Mijn paard doet 4 keer in de week wat en dat wissel ik af met erop en er naast. Soms gooi ik haar alleen los of geef ik haar alleen een massage. Soms doen we weken alleen maar vrijheidsdressuur of ga ik alleen wandelen.

Ik heb mijn paard echt niet alleen om maar op te rijden of te mennen. Zoals je haar omschrijft klinkt ze meer als een last dan een lust als ik eerlijk ben. Of ik moet het helemaal verkeerd zien.

Wat het belangrijkste is is dat je realistisch moet zijn naar wat je paard kan en je eigen kunnen, ik heb ook zeer flegmatieke paarden gereden en je kunt er vanalles uit halen maar het kost inderdaad enorm veel moeite en tijd. Dan moet je doelen bijstellen of kijken naar een andere manier van rijden/instructie, eventueel ook aan de hand.

En dan moet je ook echt niet vergeten dat ze fysiek ook flinke tegenslagen heeft gehad. Paard hier op stal was 3 met een flinke long ontsteking en die had bijna 8 maanden nodig voor die echt weer helemaal op oud niveau was. Dat moet je ook echt in acht nemen.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:54

AmoorM, ik herken het gevoel van twijfel wel. Hier ook iemand die al dikwijls geprobeerd heeft dressuurmatig (tegenwoordig Amerikaanse dressuur = western ;) ) paard en mezelf te verbeteren, maar het zit ook niet echt in mij moet ik na al die tijd bekennen (ben er ondertussen 56). Ik blijf altijd op een bepaald niveau hangen en ik ben er ondertussen achter dat het dat is en zal blijven voor mij.

In jouw geval zou ik gewoon genieten van het feit dat jouw paard superbraaf is op buitenrit ! Dat is niet met ieder paard mogelijk, dus geniet er dubbel en dik van !
Als er ooit een ander of een tweede paard zou komen bij jou, dan kan je op dat moment nog bekijken wat jouw droom is om nog te doen en een paard dat hiervoor geschikt is zoeken.

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:57

AmoorM schreef:
Dennis schreef:
Waarom moet je van je zelf nu door de weeks echt trainen?

1 of 2x in de week longeren, lange teugelen of grondwerk zou ook een optie zijn.
En in het weekeind lekker naar buiten.

Paard hoeft echt niet perse 5x in de week te lopen. De mijn ponys lopen s winters meestal 3x. Soms een week niet en dan wel een keer 5x in de week als het zo uit komt.


Dit is dus wat ik mij ook elke keer afvraag. Maar dan denk ik 'ik heb toch een paard om te rijden/mennen' ik betaal veel geld aan stalling etc, besteed er veel tijd aan en dan alleen wat grondwerk?

Lange teugelen is in de winter niet echt 'n optie. Ivm bakbezetting en pension klanten. Een sprongetje maken is dan al lastig.


Lastig hè, om ineens van afstand te moeten kijken, observeren en iets willen maar niet kunnen. Been there, done it.
Wees vooral heel eerlijk naar je paard. Je paard is, nu ze ouder wordt, vatbaarder voor kwwaaltjes. Je gaat meer kwaaltjes meemaken. Het herstel zal ook langer gaan duren.
Mijn paard is nu 19 en intussen echt met pensioen om zelfde redenen. Kwaaltjes, herstellen en weer opnieuw. Ik een drukke baan, gezin, huishouden. Maar.... ik heb er intussen vrede mee. Paard is happy, doet het goed. En ik Heb een andere oude liefde weer opgepakt.

Kijk naar je paard, overleg met je DA hoe lang herstelperiodes gaan duren. Kosten kan je redelijk managen. Als dat betekent dat je omwille van stalkosten moeite hebt om daar te blijven, dan zou je op zoek moeten naar een goedkopere stalling.

Is je paard braaf genoeg om met een bosritje per week jou nog blij te maken, dan zou ik dat blijven doen en de rest laten voor wat het is. Als jij nog blij wordt van een bosritje, gewoon lekker dat doen. Vaarwel dressuur en vooral gewoon blijven genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 07:47

Bon_ita schreef:
Ik herken veel van mezelf in jouw verhaal. Ik heb een inmiddels 20 jarige kwpn merrie. Zo flagmatiek als maar kan qua dressuur rijden, veeeeel medische tegenslagen gehad (oa maagzweren en longontsteking).

Buitenrijden vind ik zelf heerlijk, maar ik kon in mijn omgeving geen geschikte stalling vinden waar ik ook lekker naar buiten kon. Gezien het plezier in rijden voor beide totaal weg was en ik mij constant zorgen maakte over haar gezondheid heb ik besloten om mijn dame met pensioen te doen. Ze staat nu in Friesland tussen zo'n 50 andere oude knarren en ze doet het fantastisch. Ik hoop dat ze nog heel veel jaartjes van haar pensioen kan genieten en voor mezelf hoop ik in de toekomst weer een rijpaard te kunnen kopen.

Dit was voor mij (en mijn paard) op dat moment de beste oplossing. Inmiddels ben ik een hele leuke vent tegen gekomen en woon ik nu in een gebied waar ik heerlijk zou kunnen buitenrijden, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar pensioen van haar af te nemen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, volg je hart. Jij weet wat voor jezelf en jouw paard het beste is. Maar vergeet niet, de gezondheid moet op nummer 1 staan.


Dat is het ook! Ik maak mij best vaak zorgen om haar gezondheid. Dan twijfel ik of het nog wel eerlijk is om veel van haar te vragen. En vooral om dan ook nog eens dingen te doen die ze (en ik) niet zo leuk vinden.

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:24

Hoe heb je dat door de weeks de eerste 7 jaar gedaan? Dan was het ook in de herfst en winter vroeg donker.

Los van dat ik niet denk dat je paard van ineens dressuren een luchtweginfectie kan krijgen, vind ik het niet handig om met een paard van 18 jaar dat zo te lezen een behoorlijke medische geschiedenis heeft, het roer in 1 keer helemaal om te gooien. Voor paarden geldt sowieso altijd, alles met beleid, en veranderingen gedoseerd doorvoeren. Zeker als ze een beetje op leeftijd komen. 18 jaar lang zijn spieren, banden, pezen, en hele lijf niet voorbereid op dit werk wat je nu vraagt, en dan leren ze dat niet aan zoals een 3-4-5 jarige, omdat het lijf gewoon niet meer zo snel aanpast op verandering als bij zo'n jonkie.

Daarnaast zou ik mij als je paard zo vaak in de lappenmand ligt, een heel goed het gehele management tegen het licht houden. Waar kun je de weerbaarheid van je paard verbeteren.

Dressuur heeft alleen maar een toegevoegde waarde voor de lichamelijke verbetering van je paard, als die dressuur correct wordt uitgevoerd. Correct wordt opgebouwd, vanuit de ontspanning naar aanspanning, van achter naar voren. Dat is niet eenvoudig en al helemaal niet met een 18-jarig paard dat het nooit gedaan heeft en een ruiter waar die basis dressuur niet bevestigd is. Kun je niet 2 keer in de week iemand die die ervaring wel heeft je paard laten rijden. Dat die je paard een beetje opbouwt naar een basis van aan het been en ontspanning. Als jij dan in het weekend 2 x naar buiten gaat en je paard komt overdag gewoon buiten in wei of paddock (komt ie dat? want dat is lang niet altijd zo op manege stallingen?) is dat echt ruim voldoende beweging voor een 18 jarige. Als je vader dan af en toe nog een ritje voor de wagen doet. Na verloop van tijd, als je paard dan aan het been is en alles een beetje snapt en voorwaarts doorloopt kun jij 1 van die 2 keer overnemen en dan ook les nemen. Ook buiten kun je dan een beetje doorwerken.

Maar belangrijk is dat je alles heel voorzichtig opbouwt. Na zo'n luchtweg infectie zou ik voorlopig paard even niet in het zweet rijden, ook niet buiten. Hij moet echt conditie en weerstand opbouwen, anders blijf je van de regen in de drup vallen. Succes en veel plezier met je paard!

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:30

Begin eens met je te verdiepen in voeding en dan ga je vanzelf op zoek naar een andere stal.
Grote kans dat beschreven toestanden voor 95% terug te voeren is op slecht management.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:58

Ik sluit me bij ikke aan, onderzoek het voermanagement eens.

Verder: waarom móet je van jezelf rijden? Er zijn meer manieren om een paard op conditie te houden.
Waarom niet in het weekend 2x een buitenrit en dan nog 2 dagen in de week iets anders? En of dat iets anders nu aan de longe, dressuurmatig of wat dan ook is, dat maakt niet uit. Een paard krijgt er niets van als hij 3 dagen in de week niets doet. Sterker nog, voor veel paarden is dat meer dan prima.
Zo houd jij er lol in en blijft je paard echt wel heel. Ja, tenzij je meteen ruim een uur flink dressuurmatig aan de bak gaat, dat is dan weer niet zo handig. Maar met gerichte en gedoseerde training kom je een heel eind. En dat kan al gewoon in stap.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:07

Waar i nog niets over gelezen hebt is de tijd die je gaat rijden. Dat hoeft niet per se drie kwartier of een uur te zijn. Als je na 20-30 minuten je hoofd leeg hebt kunnen maken is dat ook prima.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:14

Misschien kun je eens omschrijven hoe het leven van je paard eruit ziet buiten het rijden om?
Hoeveel loopt ze buiten, hoe wordt ze dan buiten gehouden? Hoeveel staat ze binnen?
Wat voor hooi krijgt ze en hoeveel hooi, en wat voer je aanvullend?

Ben je zelf een fitte ruiter, of heb je zelf ook moeite met balans of ben je bijvoorbeeld wat aan de zware kant?
Allemaal zaken die kunnen meespelen wanneer een paard niet erg voorwaarts is.

Ten eerste vind ik 18 jaar niet oud... mijn merrie is 17 en net zo'n piepkuiken als 10 jaar geleden.

Ik herken wel het stuk van dressuur, en je er niet comfortabel in voelen en wat onzeker zijn, en dan eigenlijk elkaar een beetje tegenwerken.
Maar met 1 keer per week les, en 1x per week zelf oefenen en dan kort en bondig en met iemand die echt iets weet van 'met beleid' opbouwen en ontspannen voorwaarts rijden zonder gesleur aan de teugels kom je echt wel ergens hoor. Dan ga je verbeteren en niet afbreken.
Spendeer de rest van je tijd aan leuke dingen doen; naar buiten, of gewoon samen zijn.
Je paard is niet alleen het geld waard als je erop kunt zitten.......

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:25

Wat voor mij (en verzorgfries) een game changer was met dressuur: een andere instructrice. Die bekeek het anders en was ook vooral van het samen werken.

Je moet er ook wel een beetje lol aan beleven. Ik had 1x per 2 weken les tussen in oefende ik zelf 1 of 2 keer en de rest gingen we lekker bosritjes maken. Zeker met die bosritjes kun je echt wel conditioneel en dressuurmatig ook wat trainen, maar je moet even weten wat je aan het doen bent.

Succes.

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:01

AmoorM schreef:
Het dressuurmatig rijden gewoon weer oppakken? Dressuurmatig rijden is voor ons als combinatie werk hard werken en zie ik niet altijd als ontspanning. Dit is wel wat ik graag zou willen. Lekker aan de slag gaan. Maar ik wil er niet tegen op zien. Paardrijden is een hobby.


Zou je er tegen op zien of iets missen als je alleen in het weekend lekker naar bos zou gaan?


Van uit mijn ervaring; ik rijd soms nog niet eens elk weekend, maar ga bijna elke dag even naar de pony's toe. Even voeren, poetsen, soms longeren of aan de hand werken. Eerlijk... Ze staat nu elke dag naar mij te hinniken als ik aankom, we zijn beide nog nooit zo tevreden geweest.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers