Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:32

Even aansluitend op de tip van het meer zitten in galop: veel ruiters onderschatten hoe veel invloed je met je zit hebt op de kwaliteit van de galop. 'Meer zitten' zal echt helpen. Dat doe je door heel bewust je benen te ontspannen en af te laten hangen zonder veel druk in je beugels, knieƫn losjes ipv aan het zadel drukken, je zitbeenknobbels goed onder je houden ( niet door het zadel 'vegen') en meeveren vanuit je onderrug. Armen goed dragen zonder ze te spannen. Als je dit goed doet en lekker in de beweging mee kunt zitten, kun je ook veel gemakkelijker in het ritme van de galop subtiel vooreaarts drijven - je been 'valt' bijna vanzelf op het goede moment tegen je paard aan en dat kun je waar nodig iets versterken.
Door je binnenheup in de beweging wat omhoog te brengen, in het galopritme dus, kun je je paard wat meer ondersteunen in het opwaarts ipv voorwaarts springen. Blijf verder mooi opgericht zitten, neem voor je idee het paard elke galopsprong met je zit mee omhoog.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 10:26

Even een kleine update. Heb eigenlijk niet meer zo veel gegaloppeerd omdat ik haar eerst in draf iets sterker wilde maken en meer wil longeren (wat ik nog steeds niet heb gedaan, vanwege het warme weer meer buiten wezen rijden).

Maar goed vorige week heeft mijn instructrice 2 dagen gereden, de 2e dag ik na haar met haar hulp. En merkte meteen al veel verschil dankzij haar consequentie en gevoel. Mijn paard gaf veel sneller reactie.

Nou dacht ik gister ik ga toch weer een galopje proberen, de hele week niet gegaloppeerd. En het ging echt onwijs goed voor mijn gevoel. Ik was me vooral aan het focussen op het zitten en met 2 teugels sturen en mijn been durven gebruiken. Heb een filmpje terug gezien zag er ontspannen uit. Ze galoppeerde wel groot, maar ik zat er ontspannen op, ze liet haar hoofd ontspannen vallen en het geheel was gewoon veel minder gehaast en paniekerig. Rechtsom vond ze dan wel weer veel moeilijker, maar ook daarbij ging ze na 3 rondjes veel meer ontspannen en kon ik zelfs een klein stukje naar voren en weer terug met direct reactie!! Was zo blij ben meteen terug gegaan naar stap en uitgebreid belonen ze gaf echt een top reactie :D

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:30

Top!!
Helemaal fijn toch!!
Zo gewoon op je gemakje uitbreiden, komt heus goed.