Paard tegen de teugel, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 09:47

Hoi bokkers!

Sinds een paar weken heb ik een nieuw paard, een superknappe 9-jarige Lord Leatherdale x Matterhorn merrie genaamd Equerna. Ze is echt een heerlijk paard, schrikt nergens van en is echt een knuffel <3

Ik wist toen ik haar kocht dat de aanleuning nog wel een dingetje was, omdat ze erg met haar hoofd omhoog loopt en tegen de teugel loopt, toch met proefrijden ging het al zodanig goed dat ik dacht dit komt wel goed :j (denk ik overigens nog steeds)

Doordat ze een veulen heeft gehad is haar bespiering en uithoudingsvermogen zo goed als weg en ze is ook best wat gewicht verloren, hier zijn we mee bezig en gelukkig wordt ze al wat dikker en gespierder.

Sinds ze er is heb ik er een aantal keer op gezeten. Dit ging helaas minder dan gepland. Omdat ze totaal niet in conditie is stap ik veel met rijden en probeer haar rustig wat langer en lager te rijden. Ze vindt dit echt ontzettend moeilijk maar ze probeert het toch en de eerste 5 minuten gaat dit ook echt de goede kant op. Maar dan opeens gaat er een knop om en gaat ze protesteren, achteruit lopen, zijwaarts lopen, stilstaan etc.
Als ik haar dan helemaal de teugel geef dan is het over en loopt ze wel weer, maar wel erg met haar hoofd omhoog. Zodra ik de teugel nog amper een centimeter korter pak gaat ze dan al weer over op protest, terwijl ik dan al met enorme waslijnen rijd.

Stalgenoten vinden dat ze gewoon vervelend is maar ik twijfel er over. Met longeren loopt ze namelijk wel heel braaf, met longeerhulp loopt ze al wat ronder, en zonder longeerhulp zoekt ze toch ook steeds meer een ontspannen houding op. Ben nu maar tijdelijk even gestopt met rijden omdat ik niet zeker weet of er een lichamelijk probleem is.

Er staat gelukkig een afspraak met een bitfitter gepland, mocht dit niet uitmaken wil ik wel verder zoeken naar een oorzaak omdat ik overtuigd ben dat ze dit niet doet uit ondeugendheid.

Ben wel erg benieuwd naar ervaringen of tips van anderen :j

Edit; uiteraard doe ik heel rustig aan, zo lang is ze er nog niet.


Dit filmpje heb ik trouwens gevonden van 4 jaar geleden: https://www.youtube.com/watch?v=WFiKCKtMNts&t=10s
Het zit er dus zeker wel in <3 <3 <3

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:02

Wellicht goed om veel les te nemen?

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:04

Dat gaat sowieso gebeuren ja :) maar wel pas als is uitgesloten dat het niks lichamelijks is denk ik

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:05

Ik mis: gekeurd en ook de rug op de foto gehad.

Is het dier wel medisch in orde? Want mijn alarmbellen gaan rinkelen van je verhaal. Wel in orde aan de longe maar niet als er iemand op zit...

Life is short....SMILE while you still have teeth!

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:06

Is ze gekeurd bij aankoop en is haar rug goed bevonden? Heb je het zadel laten controleren?

Ik snap volledig dat je haar fysiek eerst wil laten controleren, mn omdat ze onbelast wel goed wil lopen maar belast niet, dat is merkwaardig.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:10

Ze is röntgenologisch gekeurd. Het zadel is nog niet gecontroleerd, hier zou het wel in kunnen zitten omdat ze gewicht is verloren dus kan natuurlijk dat die niet meer lekker past.

Edit; nou precies daarom gaan mijn alarmbellen ook rinkelen, er klopt gewoon iets niet.
Laatst bijgewerkt door Linde99 op 16-07-18 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:12

Hoe loopt ze als je met touwtjes longeert? Je kan altijd de tandarts laten komen om te kijken of er niks met haar gebit is maar misschien is het ook gewoon een kwestie van doorzetten. Of misschien zit je zelf niet stil genoeg in draf.

Ik rij momenteel ook een merrie die slap en uit conditie is na het veulenen. Ik laat haar flink voorwaarts stappen over de rug en let er op dat ze recht is (daarvoor moet ik juist wat schoudervoor rijden). Verder oefen ik met inbuigen en weer recht maken. Als ik haar zo losrij kan ik netjes aandraven. Laat ik haar maar wat doen aan een lange teugel dan komt ze compleet tegen de hand in draf. Heb je een instructeur die een keer mee kan kijken?

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:12

Linde99 schreef:
Ze is röntgenologisch gekeurd. Het zadel is nog niet gecontroleerd, hier zou het wel in kunnen zitten omdat ze gewicht is verloren dus kan natuurlijk dat die niet meer lekker past.


Staat ook de rug op de foto?

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:15

Licht je zadel wel goed?
Zou eerder een zadelpasser laten komen dan een bitfitter.
En wanneer is ze voor het laatst naar de tandarts geweest is ook belangrijk dat zal de bitfitter ook adviseren om eerst naar de tandarts te gaan en dan pas bitfitten..
misschien zit er wel blokkades in dr lichaam dat ze net dus die aanleuning niet aankan

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:16

Dee_es ik longeer met een longeerhulp op de langste stand, dan loopt ze lang en laag. De tandarts is geweest voordat ze naar mij kwam. Het probleem wat ik beschrijf is eigenlijk het meeste in stap. In draf vraag ik nog nauwelijks iets van haar omdat ik nog moet wennen aan haar opgooien. In draf loopt ze trouwens wel minder hoog met het hoofd. Had ik er eigenlijk even bij moeten zetten maar vergeten O:)

Rug staat er ook op

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:19

Klinkt wel als een rugprobleem idd, misschien door het zadel. Heb je de mogelijkheid om een keer een barebackpad te proberen na het longeren (gewoon in stap)?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:21

Wij kunnen natuurlijk vanaf een beeldscherm niet bepalen of het paard medisch in orde is. Ze is iig rontgn. goed, dat scheelt al. Zou je zadel na laten kijken en je kunt er altijd nog een fysio of dergelijke bijhalen en als dat goed is zou ik echt de eerstvolgende keer dat je erop stapt een les nemen.

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:25

trysteffy ik wil wel een zadelmaker erbij halen maar ik vind het zo vreemd dat ze wel blij en vrolijk loopt als ze een lange teugel krijgt. Aan de andere kant kan het ook zeker aan het zadel liggen! De bitfitter komt over een week dus ik wacht in ieder geval dat af, mocht dit niet helpen dan komt de zadelmaker en wil ik er ook een osteopaat naar laten kijken. Tot die tijd klim ik er toch niet op ;)

De bitfitter die langskomt kijkt ook naar het gebit en naar osteopatische aspecten.

Sintara ik heb zelf geen barebackpad..

FennaK, scheelt inderdaad! En is inderdaad lastig is ook niet de bedoeling van dit topic :) ik kan dat in real ook niet zelf bepalen, dat kunnen alleen deskundigen. Lessen ga ik zeker doen!

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:29

Voor mijn gevoel klinkt het alsof jouw paard nog niet sterk genoeg is om (langer dan 10 minuten, tot het staken) bereden te worden. Ik zou eerst proberen spieren en conditie op te bouwen door aan de hand te werken en longeren. Lekker met het neusje naar voren en omlaag, om de rug los te maken. Zonder longeerhulp, dat zijn ondingen. (Ook in de langste stand kan je paard waarschijnlijk niet met haar neus naar voren, en als ze een misstapje maakt en haar hoofd omhoog brengt voor het evenwicht dan trekt ze haar rug naar beneden. Is nooit goed.) Fijner is dan een losse chambon, die geeft je paard ‘alle’ vrijheid, maar stuurt je paard in de goede richting met zijn hoofd. Vergis je er niet in hoe lang het duurt voordat een paard zijn bovenlijn heeft ontwikkeld.

Je paard geeft heel duidelijk aan als ze moe wordt, accepteer dit en juich dit toe. Stap af net voordat ze moe wordt. (Dat zou ik doen he.. ;) )

Uiteraard moet ze medisch wel in orde zijn, maar daar ga ik stiekem vanuit in dit verhaal.

Stip, Youri :)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:42

Dank je! Dat zijn goede tips waar ik iets mee kan :) Met de langste stand van de hulp kan ze nog helemaal met haar hoofd omhoog lopen ;) ben zelf ook niet helemaal een fan van een longeerhulp omdat dat idd een paard kan belemmeren in zijn evenwicht, maar ja ik dacht moet toch wat om haar wat lager te krijgen. Gelukkig snapt ze dat het prettiger lopen is zo want zonder hulp gaat ze nu ook al lager :D Een chambon klinkt inderdaad wel beter, heb hem eventjes opgezocht en denk dat ik die maar eens aanschaf

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:57

Wellicht kun je ook wat supplementen om haar te ondersteunen mocht je dit nog niet doen.

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 11:07

FennaK schreef:
Wellicht kun je ook wat supplementen om haar te ondersteunen mocht je dit nog niet doen.


Goed idee :j

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:53

Ik denk dat het wel verstandig is om er een goede instructeur bij te halen. Deze kan tijdens het rijden zien wat er misschien aan schort. Dat is beter dan dat je nu van allerlei adviezen krijgt en je niet weet waar je beginnen moet.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:02

Op dat filmpje loopt ze niet lang en laag maar sommige stukken best wel in een valse knik..het kan goed zijn dat jouw paard de lang en laag (voorwaarts/ neerwaarts) basis mist en op het moment dat je het gaat vragen, ze spieren op moet rekken die nooit opgerekt zijn.
Wel een aansprekend paard in beweging trouwens..

Het kan ook zijn dat je het niet op de juiste manier vraagt, te lang in een statische houding rijdt, teveel met je hand werkt en te weinig met je been etc.
Wat ik mis in dit verhaal is de visie van je instructeur?

Kan ook zijn dat je nog niet handig genoeg bent om door dit moeilijke stukje heen te rijden en dat ze dit staakgedrag ontwikkeld heeft bij de vorige eigenaren omdat je al schrijft dat je wist dat de aanleuning een dingetje was.

Qua medisch zou je de hals nog op de foto kunnen zetten, er kan schade zitten bij de 3e/4e halswervel.

Verder zou ik haar oppakken aan de dubbele longe (met prof hulp), dat je haar op die manier een goede aanleuning aan kunt leren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:23

Gefeliciteerd met je dier...!
Linde99 schreef:
Sinds ze er is heb ik er een aantal keer op gezeten. Dit ging helaas minder dan gepland. Omdat ze totaal niet in conditie is stap ik veel met rijden en probeer haar rustig wat langer en lager te rijden. Ze vindt dit echt ontzettend moeilijk maar ze probeert het toch en de eerste 5 minuten gaat dit ook echt de goede kant op. Maar dan opeens gaat er een knop om en gaat ze protesteren, achteruit lopen, zijwaarts lopen, stilstaan etc.
Als ik haar dan helemaal de teugel geef dan is het over en loopt ze wel weer, maar wel erg met haar hoofd omhoog. Zodra ik de teugel nog amper een centimeter korter pak gaat ze dan al weer over op protest, terwijl ik dan al met enorme waslijnen rijd.

Stalgenoten vinden dat ze gewoon vervelend is maar ik twijfel er over.


Laat die stalgenoten maar kletsen.

Bedenk, dat er grote misverstanden bestaan rondom 'aanleuning' en 'ontspannen'.

Hals strekken is in principe wel een ontspanning - dwz na een goede proef van een goed getraind paard.

Voor een dier met weinig spieren ligt het anders: de voorbenen gaan verder naar voor, idealiter de achterbenen komen ook verder onder de massa en alles rekt.
Dat is best zwaar - zeker met het gewicht van de ruiter.

Mijn tip is dan ook: houd het bij die 5 minuten.
Meer spieren heeft ze nog niet - het zij zo.
Houd de lol er in, luister naar je dier - en dan geeft ze jou op gegeven moment vast wel een mooie aanleuning. (Aanleunen is wat een paard doet bij mensen die het dier vertrouwt, het voorkomt vals knikken en zo.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 12:30

Eldie, de bitfitter die komt is tevens een goede instructrice, dus mocht de oorzaak niet bij het bit liggen zal zij dit zeker zien ;) Daarnaast kan het nooit kwaad om haar even door de molen te halen qua zadelmaker, osteopaat etc.

Elisa2 dat is ze zeker! Verder zou het natuurlijk kunnen dat het aan mijn rijden ligt. Ik probeer haar van achteren naar voren te rijden, ze is goed op het been dus dat lukt aardig en in het begin zoekt ze dan ook mijn hand wel op, dat probeer ik zo goed mogelijk op te vangen. Omdat ik haar nog niet lang heb, heb ik ook nog geen les gehad dus er is ook geen visie van een instructeur. Dit gaat om ongeveer 5 keer rijden, wilde zelf eerst eens wennen.

Het probleem is dat ik niet weet of het lichamelijk is of echt ondeugendheid. Daarom ben ik op het moment dat ze staakt ook niet heel streng. Ik geef haar meer teugel en probeer haar rechtuit te laten gaan wat dan lukt, maar ik geef natuurlijk wel weer een lange teugel waardoor ze toch niet doet wat ik vraag.

Janneke2 dankjewel :D

En een duidelijke uitleg. Deze komt ook goed overeen met hoe ze nu loopt! Ze loopt ook echt uit elkaar zoals jij het beschrijft, en dan is het inderdaad ook wel vrij logisch wat jij zegt. Het is ook pittig voor haar.
Om de lol er in te houden ben ik ook gelijk gestopt met rijden totdat we zeker weten wat dit is. Met het longeren probeer ik nu ook spieren op te bouwen in ieder geval en dat werkt gelukkig goed. We hebben geen haast, hopelijk heb ik haar voor het leven

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

kel106

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: In de Noordkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:45

Zelf heb ik ook nog na 3 jaar wat aanleuningsproblemen met mijn paardje, aan de longe loopt hij vaak ook heel fijn. Onder het zadel ben ik vaak net niet handig genoeg. In het begin laat ik het dan meestal voor wat het is.. als ik dan aan zijn mond zit gaat hij alleen maar hoger met zijn hoofd en houd hij steeds meer vast. Ik laat het dan voor wat het is.. ik win het toch niet van hem maar probeer wel rustig het neusje heen en weer te halen zodat hij wel leert mijn hand te volgen. Na wat los rijden en galopperen is hij vaak super fijn en hoef ik maar mijn hand te sluiten en is hij daar en is dan ook niet meer zo strijderig. Misschien heb je hier wat aan aan mijn manier en verhaal.
Ziet er uit als een gaaf paard! Probeer er zelf niet teveel druk op te leggen.. dan loopt je paard maar niet een keer rond.. Komt vanzelf goed!

''Take pleasure in the journey and pride in the destination''


Cornetto H - Z1 + 3

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:51

Hoii,

Wat een leuk paard gefeliciteerd!
Ik heb vorig jaar mijn paard gekocht en heb ook heel erge aanleuningsproblemen gehad met haar. Ze kwam extreem omhoog met haar hoofd als je contact probeert te nemen alsof je aan de teugels trekt zo heftig terwijl ik op dat moment me handen meteen naar voren deed zo van er is niks aan de hand, maar dan bleef ze daar nog 5 min in hangen.
Eerst natuurlijk alles laten controleren, zadelmaker, osteopaat, tandarts etc. Dat doe je goed.

Toen vervolgens veel gaan lessen, verschillende instructeurs gehad. De een was vooral op het hoofd gericht, eerst in de krul dan komt de rest, de ander was heel erg van tempocontrole, eerst langzaam dan komt de rest (wat zich resulteerde in een zwaar geïrriteerd paard wat begon te steigeren bokken etc).
Nu sinds januari heb ik de online cursus van Rien van der Schaft gevolgd waarin hij veel uitlegt over de contactteugel.
Dankzij deze cursus is mijn complete mindset veranderd en is het rijden daarna met sprongen vooruit gegaan! Het rijden met de contactteugel heeft wel een week of 6 geduurd van alleen maar omhoog met haar hoofd lopen naar het contact accepteren en opzoeken.
Nu nog steeds heeft ze momenten dat ze dit doet (vaak momenten wanneer ik veel druk voel door bijv. wedstrijd oid en we netjes 'moeten' lopen), of als ze iets niet snapt reageert ze op die manier (mogelijk omdat het een normale reactie is geworden?).

Wat nu precies de oorzaak is geweest bij ons weet ik niet, het zou kunnen dat ze te veel van voren naar achter is gereden ipv andersom waardoor ze zonder die harde hand steeds 'ontsnapt' als het kan. Het zou ook kunnen dat ze een nare ervaring heeft gehad waardoor ze angst heeft gekregen voor contact. Het kan ook dat ze het gewoon niet leuk vind en deze manier heeft bedacht om eronder uit te komen. Ik weet het niet. Ik weet wel dat ze het bij mijn instructrice helemaal niet doet (ervaren zeer consequente maar zachte ruiter). Dus ik wijt het probleem aan mijn eigen gebrek aan ervaring.

Het zou kunnen dat dit bij jouw paard ook het geval is en als dat zo is heeft het dus gewoon veel geduld en tijd nodig en dan komt het vanzelf goed zolang je erbij lest, van achter naar voren blijft rijden en niks afdwingt.

Ben heel benieuwd hoe het over een half jaar met jullie gaat, hou me anders op de hoogte in dit topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:56

kel106 schreef:
Zelf heb ik ook nog na 3 jaar wat aanleuningsproblemen met mijn paardje, aan de longe loopt hij vaak ook heel fijn. Onder het zadel ben ik vaak net niet handig genoeg. In het begin laat ik het dan meestal voor wat het is.. als ik dan aan zijn mond zit gaat hij alleen maar hoger met zijn hoofd en houd hij steeds meer vast. Ik laat het dan voor wat het is.. ik win het toch niet van hem maar probeer wel rustig het neusje heen en weer te halen zodat hij wel leert mijn hand te volgen. Na wat los rijden en galopperen is hij vaak super fijn en hoef ik maar mijn hand te sluiten en is hij daar en is dan ook niet meer zo strijderig. Misschien heb je hier wat aan aan mijn manier en verhaal.
Ziet er uit als een gaaf paard! Probeer er zelf niet teveel druk op te leggen.. dan loopt je paard maar niet een keer rond.. Komt vanzelf goed!


Heel fijn om te lezen Kel, hoe je dat doet,

'n goede warming up en alles op z'n tijd, nodig om fijn te kunnen rijden

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:00

Je zegt dat ze een veulen heeft gehad, dat kan best wat doen met de rug/bekken. Voordat je allerlei supplementen en bitfitters erbij gaat halen, zou ik haar eerst laten checken door een fysio/osteo, zodat evt. blokkades door de bevalling weg zijn genomen.

Verder de tijd nemen, recht gaan richten en dan komt de nagevelijkheid vanzelf wel. Dat protest komt echt niet omdat ze vervelend is, maar omdat ze tegen ongemak in haar lichaam aanloopt. Paard geeft daarin haar grens aan.

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 45 bezoekers