Paard tegen de teugel, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:51

ik kan zien welke kwaliteit dat paard als 4 jarige had obv het filmpje. Een goed gefokt paard dat beter kan bewegen. Dat + afstamming weet ik (en meer met mij obv ervaring) dat dat geen paarden zijn die voor recreatief gebruik worden verkocht. als je dat voor recreatief geld kunt kopen zit er altijd een verhaal aan.
Als je dat niet snapt dan houdt t op.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 00:38

Babootje schreef:
ik kan zien welke kwaliteit dat paard als 4 jarige had obv het filmpje. Een goed gefokt paard dat beter kan bewegen. Dat + afstamming weet ik (en meer met mij obv ervaring) dat dat geen paarden zijn die voor recreatief gebruik worden verkocht. als je dat voor recreatief geld kunt kopen zit er altijd een verhaal aan.
Als je dat niet snapt dan houdt t op.


Inderdaad. Dit zijn hele typische verhalen. Komt enorm veel voor. En natuurlijk zijn er ook uitzonderingen dus daar kan je wel mee blijven komen. Maar de ervaring is gewoon dat de niet uitzonderingen met heel veel meer zijn. Als je een beetje in de (sportpaarden)handel zit, kom je dit iedere dag tegen.

Uiteraard hoop ik voor TS dat zij de uitzondering te pakken heeft. Soms zit er eentje tussen en heb je mazzel. Maar met mijn ervaring in mijn achterhoofd zou ik zeker eerst door de molen halen.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:01

Linde99 schreef:
Even een update over mijn lieve meisje: iets in mij zei dat ik toch nog even moest proberen hoe ze loopt als er iemand zonder zadel op zit. Dus hup mijn verzorgster erop voor 5 minuutjes. En wat gebeurde er <3 *\o/* ze loopt netjes ontspannen, wel wat uit elkaar maar niet meer die gekke neus in de lucht! Mijn verzorgster is niet een hele goede ruiter en vindt de aanleuning nog een lastig ding maar ze liep gewoon bijna in de aanleuning! En dat terwijl het 5 minuutjes was, ze was nog niet eens losgereden. Ben zo trots <3 Na 5 minuten er gelijk weer af met dit warme weer, maar ben toch blij dat ik het even heb geprobeerd. Ben benieuwd hoe dat gaat als de zadelmaker is geweest


Dit vind ik wel heel erg positief, zou kunnen zijn dat het zadel niet goed past en pijn veroorzaakt/ bewegingsvrijheid beperkt.

Ik denk dat het goed is om stap voor stap dingen uit te gaan sluiten en zo zie je vanzelf welke richting je op moet gaan denken.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:11

Dat klinkt goed ts. Onderschat het effect van het bijkomen qua gewicht en een tijdje niet rijden niet. En misschien past het zadel wel op het model dat ze had voor ze het veulen kreeg, toen ze nog wat meer vlees op d'r botten had. Het huppeltje bij het aandraven was er nog? Of heb je haar niet meer laten draven in de tussentijd.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 12:21

Elisa2; ja inderdaad! We komen er vanzelf wel en we hebben gelukkig alle tijd.

Sintara; precies dat dacht ik ook. We hebben niet meer gedraafd, neem aan dat het huppeltje er nog wel is, maar dus niet geprobeerd zonder zadel

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 22:36

Maar ze deed het huppeltje los ook, toch? Of is/was dat alleen met ruiter?

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 14:22

Sintara schreef:
Maar ze deed het huppeltje los ook, toch? Of is/was dat alleen met ruiter?


Is alleen met ruiter :j

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 15:14

Als je toch een DA laat komen laat die dan gelijk even de eierstokken checken. Heb ook een merrie gehad die zonder ruiter heel makkelijk en soepel bewoog maar met ruiter vol in de staak ging. Bleek een cyste te zijn ;).

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 08:42

Ladygiroc schreef:
Als je toch een DA laat komen laat die dan gelijk even de eierstokken checken. Heb ook een merrie gehad die zonder ruiter heel makkelijk en soepel bewoog maar met ruiter vol in de staak ging. Bleek een cyste te zijn ;).


Dank voor de tip!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:17

Nog wel een tipje.. je kunt ook naar een dierenarts zonder foto's te laten maken. Gewoon alleen een kreupelheidsonderzoek.
Ik laat overigens zelf nooit keuren. Niet klinisch en niet rontgenologisch. Dikke kans dat je dingen vindt, maar die je nooit gemerkt zou hebben omdat ie er geen last van heeft.
Je kunt een keer (of meerdere keren) pech hebben, maar ik koop paarden in een prijsklasse waarin dat wel uit kan. Een paar paarden kopen en niet keuren en voor het bedrag wat je uitspaart koop je zo nog een paard. Dus ja iedereen zijn mening

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 09:29

Dorine92 dat is inderdaad ook de bedoeling, als de osteopaat en de zadelmaker niet blijkt te helpen :) dan neem ik contact op met een DA en dan kan de DA bepalen wat nodig is.

Inderdaad ik denk dat bij zo veel paarden bemerkingen te vinden zijn op foto's enz. Als je een sportpaard koopt waar je echt de (hoge) sport mee in wilt vind ik het toch anders, maar mijn merrie is puur voor recreatie.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:37

Oh joh, als dat ook huppeltje alleen maar onder het zadel is zou het me niks verbazen als dat straks gewoon weg is. Goede kans dat dit ook door een gebrek aan spierkracht en reserves komt.

Wanneer komt de osteo eigenlijk? Ik ben zo benieuwd wat die ervan vind :)!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 09:57

Precies dat denk ik ook :D

Osteo komt 22 augustus. Ben ook erg benieuwd wat zij vindt. De bitfitter vertelde dat ze bij ongeveer elk paard wel met een hele lijst aan komt wat ze vindt, maar dat betekent natuurlijk wel dat zij in ieder geval het paard grondig nakijkt.

Nu opzoek naar een goede zadelmaker. Heb al contact gezocht met de zadelmaker die de bitfitter adviseerde, maar ja die heeft niet echt goedkope zadels := Zit je al gauw aan de 2000 euro >;) Had niet helemaal berekend op de extra kosten voor het zadel bij de aankoop. Dus mocht iemand nog tips hebben voor een zadelmaker omgeving Z-H die betaalbare zadels heeft.. :)

Dit is trouwens hoe ze loopt zonder zadel, echt veel meer ontspannen en niet in zo'n onnatuurlijke houding. Dit was overigens 2 minuten, rijd normaal niet zonder cap en met een halster haha, maar moest even het op de foto hebben :o
Afbeelding

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 16:13

Even een leuke update waar ik onwijs blij mee ben!

Osteopaat is net geweest en voelde dat heel haar lijf vast zat. Dit allemaal door de bevalling. Ze was erg positief over haar en verwacht dat het rijden straks veel beter zal gaan. :D

Over 2 maanden komt ze wel weer omdat ze zo lang zo strak in het vel heeft gezeten.

En volgende week komt de zadelmaker dus ben ook benieuwd wat haar bevindingen zijn

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:21

Hoi,
Normaal zitten er bij een standaard rontgenologische keuring geen rugfoto’ bij.
Weet je zeker dat die wel genomen zijn tijdens de keuring en wat was de specifieke reden van de arts om dit wel mee te nemen?

Hopelijk gaat de osteo afdoende helpen..

Ik heb echter ervaring met een merrie die ik heb gehad die dit ook deed, en die bleek uiteindelijk forse kussing spine te hebben...
alle osteo’s die ik er toen aan gehad heb, hebben dit niet opgemerkt

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:26

Verder komt aanleuning vanuut de achterhand. Als ze nog wat te strak in de spieren zit, kan ze van voren ook niet goed zakken. Wat altijd goed helpt is ok eveh een handgalopje tevdoen op de libkerven rechterhand en hierbij licht schakelen. Vooral de lendenpartij wordt zo lekker los, waardoor ze van voren ook kunnen zakken

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 16:38

Swanzie dank je voor je reactie.

Ik weet zeker dat de rug op de foto is gezet, precieze reden is dat de toenmalige eigenaar het gewoon op de foto wilde hebben.

Ik weet dat de aanleuning uit de achterhand komt. Haar bekken zaten echter ook vast dus kon er weinig uit die achterhand vandaan komen. Zoals aangegeven zat ook echt alles vast in het lijf.

We gaan snel genoeg merken of het helpt. Mocht na de osteopaat en de zadelmaker het probleem nog niet voorbij zijn dan ga ik haar wel weer op de foto zetten. Dit is ook eerder aangegeven ;)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:41

Linde99 schreef:
Dorine92 dat is inderdaad ook de bedoeling, als de osteopaat en de zadelmaker niet blijkt te helpen :) dan neem ik contact op met een DA en dan kan de DA bepalen wat nodig is.

Inderdaad ik denk dat bij zo veel paarden bemerkingen te vinden zijn op foto's enz. Als je een sportpaard koopt waar je echt de (hoge) sport mee in wilt vind ik het toch anders, maar mijn merrie is puur voor recreatie.

Ik koop ze wel voor de hogere sport hoor.. maar niet in de prijsklasse die daar over het algemeen bij hoort.
Ik hoop dat dit de oorzaak was en dat het nu beter wordt

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:52

Je zou haar ook eerst aan de longeer lijn kunnen trainen. Van cavaletti lopen krijfen ze echt een zeer goede achterhand en rugbespiering

Verder pakt de osteo alleen de wervels aan... wellicgt ook eens een sportmasseur laten konen voor de spieren? Wellicht dat er links en rechts ook wat spierknopen vast zitten. Ik vind de combi osteo en masseur (jack meagher) altijd super werken

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:54

En ook niet te voorzichtig zijn met rijden he
Niet alleen stappen maar lekker veel over de rug galopperen met veel overgangen.

Huppeltje is vaak tlo gebied dat vast zit... zou na een osteo behandeling weg moeten zijn

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:12

Nee, een huppeltje bij het aandraven zit bij het schoft/schouder gebied (cervicale-thoracale overgang, dus CTO), niet TLO (thoracaal - lumbaal).

Fijn dat de osteo wat heeft kunnen vinden, TS, het zou een hoop verklaren. Mag je er nu (na de paar dagen rust die de osteo altijd voorschrijft) weer op, of moet je die twee maanden wachten?

Ik ben even kwijt wanneer ze bevallen is, maar las laatst ergens dat alle banden en pezen zo op hun donder krijgen dat het 3 tot 6 maanden kan duren voordat alles weer hersteld is.

Cavaletti's en galopwerk hebben m.i. alleen zin als het paard fatsoenlijk over de rug kan lopen. Anders ben je juist de verkeerde spieren aan het trainen, dat is zonde.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 08:51

Swanzie; dank je voor de tips, we zijn bezig met eerst aan de longe te trainen, o.a. dubbele lijnen.

Rijden staat nu nog op pauze en aangezien ze ook een minder goede conditie heeft gaan we straks eerst rustig beginnen met stappen en draven.

Hilary; Ik mag er in principe weer op, maar wil liever even de zadelmaker nog afwachten. Als echt alles goed is wil ik weer rijden.

Ja een bevalling doet echt veel met het lichaam. Ze is ook behoorlijk afgevallen door het zogen en dan al die gewrichten nog die niet lekker zaten, geen wonder dat ze zo moeilijk liep. Maar heb heel veel vertrouwen er in dat het weer goed komt. De osteo zei ook: over 2 maanden is dit een heel ander paard

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:11

Ik ben benieuwd, veel succes

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 09:22

Swanzie schreef:
Ik ben benieuwd, veel succes


Dank je wel! Ik houd jullie op de hoogte

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:27

Wat goed gedaan TS! Ik zie dit topic nu voor het eerst maar wat heb je mooi je eigen weg gezocht met je paard. Leuk paard dat duidelijk wat last heeft van de bevalling. Dat klinkt helaas erg bekend. Het is al eerder gezegd geloof ik: balkjes lopen helpt enorm om de bekkenbodemspieren weer op orde te krijgen.

M.b.t een ander zadel: ik koop liever een goed oud zadel op MP en laat het door een goede zadelmaker verbouwen (dat kost me dan rond de 300 euro). Bv. een oude Stübben of KN kun je vaak op meerdere paarden/ruggen passend laten maken. Probleem is meestal het vinden van een goede zadelmaker.

(Ik ben het trouwens niet eens met Babootje; het is echt een leuk paard, maar geen topper, daarvoor is ze achter niet sterk genoeg. Dat is ws. één van de redenen dat ze zo'n tik heeft gekregen bij de bevalling).