Benen teveel naar voor! Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ladyxD8
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-06-18

Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 11:43

Hoi allemaal!

De laatste tijd train ik enorm hard met mijn paard, we doen vanalles omdat we dan ook veel afwisseling hebben, zoals o.a dressuur, grondwerk,wandelen, soms ook eens vrijheidsdressuur. Ik merk dan ook enorme vooruitgangen bij zowel mij als mijn paard. Nu heb ik het wel steeds zo dat ik steeds mijn benen te ver vooruit doe zeg maar als we aan het rijden zijn mijn rijmaatje heeft mij hier ook al verschillende keren op gewezen en ze zegt het me dan ook en dan pas ik het direct aan. Ik merk echt dat ik dit onbewust doe. Nog mensen die dit herkennen? Heeft er iemand hier een trukje voor?

Deel hier jullie ervaringen en trucjes :)


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:00

Benen ontspannen, knieën losjes ipv naar binnen draaien, knieën naar beneden laten wijzen, hak niet (te veel) uitdrukken en 'boven je voeten blijven zitten' - als je je voorstelt dat je paard onder je zou verdwijnen, ga dan na of je op je voeten zou landen (goed) of op je billen (fout).

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:26

Past je zadel goed bij jou en je paard? Ligt die niet voor of achterover? Wrongen die bij je passen, beugelhaak op de juiste plek etc?

Een zadel kan je namelijk in een verkeerde houding dwingen als hij niet past.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:38

Je beugels wat langer doen helpt vaak, en: fitness op je paard ;p

Hoofd, schouders knie en teen- oren van je paard, kont van je paard (eerst met 1 hand alleen, daarna met twee)

Benen helemaal naar voren steken, helemaal naar achteren

Staan in de beugels (helemaal staan), en zachtjes zitten

Je tenen zo ver mogelijk naar binnen (hak naar buiten), en hak zo ver mogelijk naar binnen, teen naar buiten

Met je linkerhand je rechterenkel aantikken, met je rechterhand je linker enkel

Zonder zadel rijden

Als je erop zit, je dijbeen even van het paard, je pakt je dijbeen en je 'draait' je vel naar binnen, houdt het vast en legt je been weer aan. Is moeilijk uit te leggen :')
Soort van hetzelfde effect als je benen van het paard afhouden, helemaal naar voren hangen (benen dus wijdbeens naar achter), dan benen weer aanleggen en dan pas weer recht zitten

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:45

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 13:13

Leter op dat je niet te ver naar achteren gaat zitten in je zadel, dan ga je nl in een zgn stoelzit zitten waarbij je onderbenen naar voren liggen.

bibabennie

Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-14
Woonplaats: Nijmegen

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:48

Hoi,

Het naar voren duwen van het onderbeen kan te maken hebben met een zadel dat niet passend is voor jou(stijgbeugelophanging te ver naar voren), maar kan ook komen doordat je je heupgewricht en benen 'vastzet'. Heb je misschien een aantal foto's van het rijden vanaf de zijkant?

Online Marketeer & Public Relations ANKY® ATC

Houding & Zit #TeambyJill - Centered Riding Certified Instructor
YT: https://www.youtube.com/channel/UCTPCs1 ... bU_AyQeKyA

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:10

Er zijn al veel goede tips gegeven, benen teveel naar voren duid vaak op een stoelzit. Schouder, heup en hak moeten een verticale lijn zijn van de zijkant af gezien.

Beugels een gaatje langer doen helpt vaak goed, maar ook bewust beide onderbenen naar achteren leggen en dan vanuit de bal van je voet af en toe gaan staan in de beugels. (en zorgen dat je daar je zwaartepunt houd)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:16

Het is al genoemd, maar het concentreren op het feit dat je knieën naar beneden moeten wijzen heeft mijn persoonlijk enorm geholpen. Zo goed dat zelfs op een rondspringend paard mijn houding onberspelijk bleef en ik merkte dat het ook makkelijker rijden was zo, in het algemeen, omdat de balans echt boven het paard zat. Kleine houdingsfouten kunnen enorm invloed hebben op je hele houding en balans. Lichtrijden werd ook anders.
Lichtrijden zonder beugels kan trouwens erg helpen om je beenhouding te verbeteren.

Gewoon op de grond staande en een houding aannemen alsof je op een paard zit, kan helpen voelen hoe het uiteindelijk voelt, die naar beneden wijzende knieën. Het is alsof je gaat knielen met twee benen tegelijk.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:20

Als je gaat lichtrijden doe dan eens sta-sta-zit, sta-sta-zit ipv sta-zit, sta-zit.
Hierbij ga je automatisch een beetje voorover zitten en gaan je benen vanzelf meer naar
achteren. Meestal is het een balansprobleem bij de ruiter, maar het kan inderdaad ook heel goed
zijn dat jouw zadel je te ver achterover zet.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

bibabennie

Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-14
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:34

ProudJustify schreef:
Als je gaat lichtrijden doe dan eens sta-sta-zit, sta-sta-zit ipv sta-zit, sta-zit.
Hierbij ga je automatisch een beetje voorover zitten en gaan je benen vanzelf meer naar
achteren. Meestal is het een balansprobleem bij de ruiter, maar het kan inderdaad ook heel goed
zijn dat jouw zadel je te ver achterover zet.


Dit is inderdaad een super goede oefening om je balans te vinden. De eerste paar keren zal onwennig zijn maar daarna ga je je zwaartepunt naar voren brengen om in balans te blijven.

Wat ook goed kan helpen voor een juiste onderbeen ligging is de verlichte zit. Dan plaats je je onderbeen automatisch naar de goede positie. Concentreer je tijdens de verlichte zit op de vering in je knieën en ga na een paar passen weer zitten (eerst je billen in het zadel plaatsen en dan je bovenlichaam rechtop zetten), de positie van je onderbeen moet je het zelfde houden als die in de verlichte zit.

Online Marketeer & Public Relations ANKY® ATC

Houding & Zit #TeambyJill - Centered Riding Certified Instructor
YT: https://www.youtube.com/channel/UCTPCs1 ... bU_AyQeKyA

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:48

Ik zou niet perse je beugels langer maken, bij mij werkte dit averechts, ik moest ze juist een gaatje korter maken. Dan zoals hierboven gemeld stukken verlichte zit, goed veren in je knie en enkel, en dan weer een stukje rechtop.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:06



Momo94
Berichten: 1111
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Benen teveel naar voor! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:11

Beugels wat langer maken?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers