achterbeen scharen tijdens wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

achterbeen scharen tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 18:08

Hoi! *\o/*
Ik ben met het paardje dat ik rijd het wijken aan het aanleren. Opzich doet zij het aardig, al rent zij soms nog onder mij uit omdat zij het lastig vindt(door een trucje van de instructrice om dan juist been te geven is dit bijna opgelost). Nu is er een ander probleem opgekomen; het niet genoeg scharen van het binnenachterbeen! Hoe spreek ik dit been meer aan en hoe zorg ik dat zij achter beter gaat scharen? (Ja ik heb hulp maar wat tips van jullie om aan mijn instructrice voor te stellen kan geen kwaad in mijn opzicht!)

als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed, en je zonder haar naar huis moet.
met haar halster in je hand , en je hart vol pijn.
dan probeer je jezelf te overtuigen,
ik mocht niet egoïstisch zijn.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57832
Geregistreerd: 24-02-04

Re: achterbeen scharen tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:28

Als ie achter niet schaart en loperig is dan loopt ie waarschijnlijk over de schouder weg. Meer begrenzen dus.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: achterbeen scharen tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:35

Buitenteugel begrenzen. Kunt zelfs de achterhand iets voor laten gaan, puur in de training. Dat je zelf handigheid en controle krijgt in het varieeren van de scherpte/hoek van het wijken

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:38

Wijken hoort bij de ontspanningsoefeningen, dient om het paard losser en soepeler te maken en heeft als grootste doel het gehoorzaam maken voor de eenzijdige, zijwaartse hulpen.
Het feller scharen komt vanzelf door de oefening vaak en consequent te rijden, maar mag geen doel op zich zijn. Kijk waar je naartoe wilt gaan, daar kom je normaal gezien uit. Afwenden bij A en wijk naar M of H, nadien tussen B-M of E-H, daarna naar B of E. Verwacht geen wonderen en probeer het doel vooral niet te veranderen. Je kan het ook altijd combineren met korte stukken rechtdoor rijden om zo controleren of het paard niet over de schouder valt en het paard sterker te maken. Ook schakelen in de gang kan, succes.

Deroda
Berichten: 34
Geregistreerd: 18-05-17

Re: achterbeen scharen tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:12

Ik ga mee met Libera en Ayasha. Als je wilt dat achter meer schaart, moet je paard rechter blijven. Dit doe je door je buitenteugel er meer aan te houden, zodat je paard daar niet doorheen loopt. Ik zou proberen om kleine stukjes te wijken en daarna je paard weer rechtuit te laten lopen, dan weer wijken, recht, etc. Uiteindelijk kan je dan steeds meer uitbreiden. Succes!

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: achterbeen scharen tijdens wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:29

En naast meer buitenteugel, vaak ook vooral minder binnenteugel. De binnenteugel is enkel om stelling te vragen, maar bij een paard dat over de schouder wegloopt, wil je geen stelling want dat maakt het enkel erger. Loslaten die binnenteugel dus.
Je kunt ook je beide handen wat naar binnen zetten om zo te schouder beter voor de achterkant te plaatsen en zo dus je paard rechter te houden.

Veronica2
Berichten: 2649
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:47

Wijken voor de kuit is een prima oefening om de achterhand los te maken, juist door het onderscharen. Het is soms makkelijker om dit effect op een volte te krijgen door op de volte de achterhand te laten wijken. Eerst gewoon simpel in stap om het paard aan het idee te laten wennen en dan uitbouwen naar goed onder laten zetten. Begrenzen van de buitenschouder is heel belangrijk om de oefening nuttig te laten zijn. Je zult zien dat het wijken parallel aan de hoefslag hierna ook makkelijker gaat.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:23

XYaraaX schreef:
Hoi! *\o/*
Ik ben met het paardje dat ik rijd het wijken aan het aanleren. Opzich doet zij het aardig, al rent zij soms nog onder mij uit omdat zij het lastig vindt(door een trucje van de instructrice om dan juist been te geven is dit bijna opgelost). Nu is er een ander probleem opgekomen; het niet genoeg scharen van het binnenachterbeen! Hoe spreek ik dit been meer aan en hoe zorg ik dat zij achter beter gaat scharen? (Ja ik heb hulp maar wat tips van jullie om aan mijn instructrice voor te stellen kan geen kwaad in mijn opzicht!)


Ik snap weinig van dit trucje.

De oefening is nieuw voor je dier - natuurlijk is het onwennig, het dier begrijpt de oefening wellicht niet goed en wellicht is het moeilijk. (Ik hoop dat we niet over pijn praten.)

Het vluchtdier 'maakt tempo' en dat wil je niet - begrijpelijk.
Het kan balansverlies zijn.

Bij balansverlies heeft het zin om een 'halve ophouding' te maken, dwz in elk geval de aanstalten maken om te gaan stilstaan (= hele ophouding).

"Been geven" klinkt mij in de oren als 'voorwaarts'. Of in elk geval het 'tempo maken' aanmoedigen.

Scharen en fiks tempo sluiten elkaar al snel uit. (Wellicht dat een combinatie die de oefening goed beheerst het wel zou kunnen, maar of het wenselijk is, is de vraag.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 17:10

Janneke2 schreef:
XYaraaX schreef:
Hoi! *\o/*
Ik ben met het paardje dat ik rijd het wijken aan het aanleren. Opzich doet zij het aardig, al rent zij soms nog onder mij uit omdat zij het lastig vindt(door een trucje van de instructrice om dan juist been te geven is dit bijna opgelost). Nu is er een ander probleem opgekomen; het niet genoeg scharen van het binnenachterbeen! Hoe spreek ik dit been meer aan en hoe zorg ik dat zij achter beter gaat scharen? (Ja ik heb hulp maar wat tips van jullie om aan mijn instructrice voor te stellen kan geen kwaad in mijn opzicht!)


Ik snap weinig van dit trucje.

De oefening is nieuw voor je dier - natuurlijk is het onwennig, het dier begrijpt de oefening wellicht niet goed en wellicht is het moeilijk. (Ik hoop dat we niet over pijn praten.)

Het vluchtdier 'maakt tempo' en dat wil je niet - begrijpelijk.
Het kan balansverlies zijn.

Bij balansverlies heeft het zin om een 'halve ophouding' te maken, dwz in elk geval de aanstalten maken om te gaan stilstaan (= hele ophouding).

"Been geven" klinkt mij in de oren als 'voorwaarts'. Of in elk geval het 'tempo maken' aanmoedigen.

Scharen en fiks tempo sluiten elkaar al snel uit. (Wellicht dat een combinatie die de oefening goed beheerst het wel zou kunnen, maar of het wenselijk is, is de vraag.)



Ik snap je verwarring, het beengeven is een eenmalig iets. Zodra zij begint te lopen omdat zij het moeilijk vind luistert zij eigenlijk niet meer goed naar mijn hulp om te vertragen. Zodra ik 1x een kleine beenhulp geef gaat ze heel even sneller en dan kan ik haar terug nemen. Ik denk dat ze dan even uit haar waas van het ontvluchten ontwaakt ofzo? Geen idee. Paard heeft gelukkig geen pijn, maar vind het lastig om tijdens het wijken idd balans te vinden. Dank voor je berichtje

als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed, en je zonder haar naar huis moet.
met haar halster in je hand , en je hart vol pijn.
dan probeer je jezelf te overtuigen,
ik mocht niet egoïstisch zijn.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:47

XYaraaX schreef:
Hoi! *\o/*
Ik ben met het paardje dat ik rijd het wijken aan het aanleren. Opzich doet zij het aardig, al rent zij soms nog onder mij uit omdat zij het lastig vindt(door een trucje van de instructrice om dan juist been te geven is dit bijna opgelost). Nu is er een ander probleem opgekomen; het niet genoeg scharen van het binnenachterbeen! Hoe spreek ik dit been meer aan en hoe zorg ik dat zij achter beter gaat scharen? (Ja ik heb hulp maar wat tips van jullie om aan mijn instructrice voor te stellen kan geen kwaad in mijn opzicht!)


Citaat:
Ik snap je verwarring, het beengeven is een eenmalig iets. Zodra zij begint te lopen omdat zij het moeilijk vind luistert zij eigenlijk niet meer goed naar mijn hulp om te vertragen.
[/quote]
...wat mij betreft zijn plm alle hulpen iets 'eenmaligs' - ik vroeg me af wat toch de zin was van het trucje.

En wat je schrijft klinkt mij in de oren als balansverlies: 'tempo maken omdat het moeilijk is'.
Dat is niet direct de bedoeling, maar geen ongehoorzaamheid.
Aan de orde is dan: je dier helpen weer in balans te komen.

Dat kan natuurlijk op allerlei manieren. De halve ophouding, maar het tegenovergestelde valt ook te proberen ("extra gas"), kortere stukjes wijken, of zigzaggen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers