Stapoefeningen voor blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IslaJaira
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-07-18

Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:50

Door een peesblessure mogen wij een half uurtje per dag stappen. Nu vind ik het wel fijn om weer iets aan de bespiering van mijn paard te werken, zoals buik, rug en bil spier en vroeg ik me af of jullie nog leuke oefeningen of figuren wisten om te rijden. Zodat het voor mijn paard ook wat interessanter wordt dan alleen rondjes stappen. Zijwaardse gangen mogen niet.
Bedankt alvast!

Groetjes Isla

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:52

Ik zou met een peesblessure toch echt vooral rechtuit saai rondjes stappen..als je aan de bespiering wilt werken kun je oefenen met verzamelde stap/ middenstap/ halsstrekken etc., afhankelijk van het niveau. Maar meer zou ik niet doen, je doet snel toch teveel met zo'n pees.

IslaJaira
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:57

Wij zijn al wel in een verder stadium van de blessure. We hebben al meerdere echo’s gehad en hebben ook al 8 weken mogen draven, opgebouwd tot een half uur. Ik wil ook niet al te gekke dingen gaan doen ofso, maar wil het wat interessanter maken voor het paard.
Verzamelde stap / middenstap / halsstrekken zijn inderdaad ook leuke dingen om het af te wisselen.
@Elisa2

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:05

Maar waarom moet je nu dan weer stappen? misschien kun je in een andere omgeving stappen?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:07

Gewoon buiten op het harde gaan wandelen. Vindt het paardje vast ook fijner dan oefeningen doen en is nog goed voor de pezen ook :D

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:27

Misschien een keer wat balkjes neerleggen om over te stappen? Gewoon rechtuit. Ik weet niet of dat kan hoor, gelukkig geen ervaring met peesblessures. En indd over t harde? Mogelijk een stuk langs de weg, als je paard daar goed vertrouwd is?

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:10

Nou balkjes zou ik niet doen. Als paard er op gaat staan met revaliderende been scheurt de hele boel af.

Maar ben ook benieuwd waarom je van een half uur draven nu weer terug bent naar stappen.

Maar juist als er een terugval is zou ik niet gaan stunten met oefeningen. Heb geduld, dan heb je daarna zoveel meer en langer plezier! Als je spieren wilt opbouwen, denk dan aan zaken als een aquatrainer of paardenzwembad, onder proffesionele begeleiding, maar ga niet zelf aan zitten klooien met oefeningen.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:20

Helaas is met een peesblessure het beste gewoon rechtuit op harde ondergrond. Kun je niet lekker op straat gaan wandelen ?

IslaJaira
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 08:56

Mijn paard is net genezen van een hoefzweer. Deze zat erg diep en de lederhuid is toen naar buiten gekomen en dat moest weggesneden worden. Ze heeft hierdoor 1,5 week op de kliniek gestaan en toen het dicht genoeg was mochten we alleen een half uur stappen op het harde, mocht ze niet op zand ivm de druk op haar zool. Omdat ze dus zo lang heeft stilgestaan moeten we de draf nu weer opbouwen. Elke week met 5 minuten erbij

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:19

Kun je niet aan je dierenarts vragen welke oefeningen je paard wel zou mogen doen? Ik heb inderdaad ook dezelfde mening als de meesten hierboven, maar veel oefeningen zijn ook gewoon niet geschikt en je dierenarts weet het beste hoe het er nu van binnen uit ziet. :)

IslaJaira
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 09:23

Dat is goed idee, nog niet aan gedacht! Bedankt voor alle reacties!

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:32

Het stadium waarin je nu zit is helaas niet echt geschikt voor oefeningen dan kan de pees zo kapot gaan.

Ik reed alleen lange lijnen en lussen vooral geen kleine voltes oid. Wel wat afwisselen in hoofd hals houding en tempo maar meer ook niet.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Stapoefeningen voor blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:35

Ik zou lekker over het harde en recht uit rijden,
Ik herken je reactie. Ik deed het ook.. mijn paard kwam niet meer uit zijn blessure helaas...

Die spieren komen wel weer NA zijn blessure, niet tijdens.

Succes met revalideren! Doe er liever iets langer over dan dat je te snel gaat