Met de teugel sturen of been.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Met de teugel sturen of been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 17:24

Hoi allemaal!

Ik heb vandaag tijdens een les van iemand anders gehoord dat je beter niet kan sturen met de teugel maar met het been...
Waarvoor is dat?


Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:35

Geloof dat dit de theorie een beetje is
Afbeelding

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Met de teugel sturen of been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:17

Je stuurt niet met zijn hoofd, maar met zijn lijf. Dus met je zit/been. Net hoe je het wil noemen denk ik. Hierboven vind ik een duidelijk plaatje! En vooral je buitenteugel er aan ipv je binnenteugel.

Niet perfect is ook goed

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Met de teugel sturen of been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:23

Sturen doe je met hand en been. Binnenhand gaat van de hals, buitenhand zorgt ervoor dat de schouderpartij meegaat, binnenbeen houdt het paard rond (voorkomt dat schouderpartij naar binnen valt).

Het plaatje hierboven illustreert de juiste teugelvoering

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Met de teugel sturen of been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:52

Kan iemand me het plaatje toelichten? Zowel het linkse als het rechtse

Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:06

Eight schreef:
Kan iemand me het plaatje toelichten? Zowel het linkse als het rechtse

Links zie je dat er aan de linkerteugel getrokken wordt; er wordt dus gestuurd op enkel de binnenteugel. De ruiter knikt hier ook in.
Rechts zie je dat de linkerteugel los hangt: er wordt gestuurd op de buitenteugel. Je ziet ook dat de ruiter hier in balans zit.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:06

Eight schreef:
Kan iemand me het plaatje toelichten? Zowel het linkse als het rechtse

Het linkse paard is een paard dat alleen zijn hoofd buigt de bocht in, en verder zijn lijf recht houdt. Je stuurt hier alleen met je binnenteugel.

Het rechtse paard wordt begrenst met de buitenteugel (om de schouder mee te nemen), wordt rondgemaakt op het binnenbeen. Hij gebruikt hierdoor andere spieren, en buigt zijn hele lichaam, in plaats van alleen zijn hoofd.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:06

Eight schreef:
Kan iemand me het plaatje toelichten? Zowel het linkse als het rechtse

Linkerplaatje:
Linkerhand wordt naar de ruiter toegetrokken, resultaat is een blokkerend achterbeen en niet de juiste buiging kunnen maken door het gehele lijf. Immers moet een paard welke correct loopt, zijn hele lijf buigen om een draai te maken, niet alleen zijn hoofd draait. Tevens zie je strakke teugels welke impliceren dat t paard eigenlijk niet toegestaan wordt te buigen

Rechts:
Handen blijven duidelijk op de juiste plek, en je kan vanaf de handpositie niet zien waar t paard heen zou moeten gaan. De enige indicatie ervoor is het toestaan (zie teugellengtes). Hierdoor zie je dst t paard in zijn gehele lichaam buigt, ipv zich opzij gooit.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:21

Azmay schreef:
Geloof dat dit de theorie een beetje is
[ Afbeelding ]


Afbeelding

denk als deze blz. mee gestuurd was het duidelijker was geweest

tekst spreekt voor zich

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Met de teugel sturen of been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:41

Bron?

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Met de teugel sturen of been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:48

Ik rijd op dit moment mijn jonge ruin verder door nadat hij in maart is ingereden.
Ik ben nu dus heel erg bewust bezig met houding en juist geven van hulp en wat ik doe.
Ook ik vind het super belangrijk dat hij juist buigt en heb geprobeerd te sturen zoals op het plaatje rechts. Echter geeft dit niet de juiste prikkel voor mijn dier.
Ik merk dat het bij ons werkt dat ik mijn linker been iets naar achteren leg om te voorkomen dat paard met lijf naar binnen valt, tevens buitenteugel contact. Ik verplaats linker hand iets van de hals op dezelfde hoogte als rechterhand. Wissel iets af met speling en dan voel ik of paard zich buigt in zijn lichaam. Rechtsom gaat dit makkelijker dan linksom nog omdat paard rechtsgeorienteerd is, maar probeer zoveel mogelijk recht te doen en erg bewust zijn te zijn van mijn houding en zit en gebruik van been/hand.
Ik ben nu eerst opzoek naar een goede zadelmaker/passer want mijn zadel is zo scheef als wat. en op mijn barefoot zit ik niet lekker.
Basis moet goed zijn voordat ik verder kan met hem.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:55

Vaak wordt 'sturen met de teugel' vertaald naar 'naar links trekken betekent naar links, naar rechts trekken betekent naar rechts'.
Dat kan pijn doen in de mond van je paard, logisch ook. Echter kan je ook sturen met de teugel door de teugel tegen de hals van je paard te leggen. Het is dus maar net wat jij verstaat onder sturen met je teugels.

Dan maak ik maar zin.

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Met de teugel sturen of been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 20:31

Dankjulliewel allemaal voor de reacties! Klinkt inderdaad super logisch zo uitgelegd, dat als je een beweging naar links of rechts wil hebben dat je dat inderdaad vanuit de romp doet en niet gaat lopen trekken aan zijn mond/hoofd... Hahaha. Thanks!

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:08

Heel duidelijk, bedankt allemaal :) ik heb 'vroeger' geleerd te rijden zoals in het linker plaatje. Sinds kort lessen die me leren te rijden zoals rechts, daarom is het prettig de twee manieren zo naast elkaar te zien en dan snap ik beter wat ze bedoelt en waarom ik dan de buiten teugel er juist aan moet houden :j Ik reed altijd zoals een fiets door de bocht met sturen..

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:38

...ik kan persoonlijk niet uit de voeten met het woord 'sturen'.
Een paard is geen fiets en heeft geen stuur.

Wenden graag dmv je eigen lichaam
'mijn navel wijst de weg' 'de schouders van het paard richten zich op jouw schouders'
plus het zitten op je binnenste bil.

Stelling vragen doe je met een doorhangende binnenteugel - je hand naar voor en opzij.

'Sturen' met je benen: je kunt met de dijbenen iets corrigeren. Methode fijn: draai de tenen van je voet iets naar binnen. Methode grof: gewoon duwen.
Dwz: valt het dier over de buitenschouder: met je buitendijbeen zeg je 'meekomen'.
Zou het dier op de binnenschouder vallen: binnendijbeen zegt 'niet zo scherp!'
...maar dit zijn correcties.
Geen wendende hulpen.

Wel kan ik overweg met de uitspraak 'dat je je paard niet met de handen moet rijden'. Met de teugels doe je de laatste 5%.
Ik heb geleerd: je buitenteugel is je contact teugel, maximaal 3 gram, binnenteugel mag los hangen als je dier stelling aanneemt.

Ik kan bovenstaande tekst niet echt goed lezen.
Wat daar mede in gezegd lijkt te worden:
bij een goede wending maakt het paard een schoftlift.
Die schoftlift ontstaat uiteraard niet 'door je buitenteugel er aan te houden' - al kan dit zo voelen in het zadel.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


EFDHorses
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-08-15
Woonplaats: Venray

Re: Met de teugel sturen of been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:26

Ik vind de uitleg hierboven al heel mooi. Ik leg het weleens aan jongere kinderen uit als volgt: je kan niet sturen aan zijn hoofd want dat raakt de grond niet eens. Die uitleg is weliswaar veel te eenvoudig maar kan zorgen voor een begin van het besef dat het niet helemaal logisch is, vanuit het paard gezien, om aan de teugels te sturen.

@EFDHorses
Dressuurpaarden en pony's, training en instructie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers