Haflinger zonder rem in bos.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 18:36

Lizz schreef:
Herkenbaar probleem.
Hulpteugels, andere bitten zijn tijdelijke oplossingen, maar op langer termijn niet de oplossing.

Wat ik alleen even niet terug kan vinden in je berichten of je paard dat in alle gangen doet?
Want als stap (en draf) wel goed gaat achter elkaar. Dan zou ik onderstaande opvolgen.
Daarbij tijdens het rijden niet afwisselen wie er voorop rijdt. Dus de gehele rit 1 iemand voorop en de volgende keer de ander.

ellepel schreef:
Wat je ook even een paar keer kunt doen is gewoon alleen maar stappen.
Geen draf,geen galop,alleen maar rust en stap.
Doe dat een keer of 5 met elkaar en pak pas daarna een sukkeldrafje er bij voor een kort stukje.
Paarden zijn wel gewoonte dieren en soms helpt het als je dat even doorbreekt :j



Ja alle gangen


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:38

Askja schreef:
Misschien dat zo'n hefboombit dan helpt, bij wijze van verrassingseffect. Al er echt geen stress bij zit maar alleen het idee van 'als ik wil, kan ik gaan'. In ieder geval een betere optie dan een slofteugel. Hopelijk werkt het dan ook op langere termijn.
Citaat:
Dan kan je die inzetten in nood, en voor de rest met een losse teugel rijden zonder dat dat vervelende ding de hele tijd in de mond ligt te liggen.
Brr Ilsey, een hackamore als noodrem inzetten en dat zou dan beter zijn dan een bit? Je bent je wel bewust van het feit dat je met een hackamore de kaak van een paard kan breken?


1) Die bewering wordt overal geroepen maar nog nooit is daar bewijs van geleverd. Er is wél veel bewijs terug te vinden van schade door het bit (aan de tong en de mondhoeken bvb)
2) Dat heb je zelf in de hand.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:54

Mijn Haflinger was ook zo vreselijk loperig in het bos. Als ze weer eens zo'n bui had, dan ging ik de hele rit alleen maar stappen. Na een paar ritjes in stap kwam de rust terug. Misschien even saai, maar het hielp ons wel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:24

Citaat:
) Die bewering wordt overal geroepen maar nog nooit is daar bewijs van geleverd. Er is wél veel bewijs terug te vinden van schade door het bit (aan de tong en de mondhoeken bvb)
2) Dat heb je zelf in de hand.

Een hackamore is een mechanische constructie met hefboomwerking die de trekkracht die de ruiter uitoefent verdubbelt. Evenals een slofteugel overigens. De boven- en onderkaak worden door de hackamore samengedrukt. Ik heb daar weleens heel onaangename foto's van gezien. Voor subtiele signaalhulpen is het vast geschikt maar zeer zeker niet als noodrem, en daar raad jij het voor aan.
Een gewoon bit kan idd ook heel scherp inwerken, als er maar hard genoeg aan getrokken wordt kun je daar ook de mond mee kapottrekken. Aan de noodrem moeten hangen is hoe dan ook niet ideaal, je corrigeert je paard dmv pijn. Gaat het om lomp doorlopen en niet willen luisteren, dan kàn tijdelijk een scherper bit erin, mits heel gericht en gedoseerd toegepast, een oplossing zijn om even een duidelijke grens te stellen, maar ik denk dat je hoe dan ook verder moet kijken dan dat. Er is een reden dat het paard ervoor kiest om niet meer te luisteren.
Ik denk dat de tip van Sammyo hierboven een goede is. Punt is vaak dat ruiters zelf geen geduld hebben om het op die manier op te lossen, want stappen is immers maar saai (maar ondertussen wel mooi de belangrijkste gang).

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:59

Askja schreef:
Citaat:
) Die bewering wordt overal geroepen maar nog nooit is daar bewijs van geleverd. Er is wél veel bewijs terug te vinden van schade door het bit (aan de tong en de mondhoeken bvb)
2) Dat heb je zelf in de hand.

Een hackamore is een mechanische constructie met hefboomwerking die de trekkracht die de ruiter uitoefent verdubbelt. Evenals een slofteugel overigens. De boven- en onderkaak worden door de hackamore samengedrukt. Ik heb daar weleens heel onaangename foto's van gezien. Voor subtiele signaalhulpen is het vast geschikt maar zeer zeker niet als noodrem, en daar raad jij het voor aan.
Een gewoon bit kan idd ook heel scherp inwerken, als er maar hard genoeg aan getrokken wordt kun je daar ook de mond mee kapottrekken. Aan de noodrem moeten hangen is hoe dan ook niet ideaal, je corrigeert je paard dmv pijn. Gaat het om lomp doorlopen en niet willen luisteren, dan kàn tijdelijk een scherper bit erin, mits heel gericht en gedoseerd toegepast, een oplossing zijn om even een duidelijke grens te stellen, maar ik denk dat je hoe dan ook verder moet kijken dan dat. Er is een reden dat het paard ervoor kiest om niet meer te luisteren.
Ik denk dat de tip van Sammyo hierboven een goede is. Punt is vaak dat ruiters zelf geen geduld hebben om het op die manier op te lossen, want stappen is immers maar saai (maar ondertussen wel mooi de belangrijkste gang).


Tja ik rij dus wel met hackamore en het brengt haar in 1 sprong terug onder controle, dat is me met bit of sidepull niet geluk, dan eindigde ik met gratis vliegles en een gevaar op de weg... En al die enge verhalen, die heb je met bit ook. Ik vind de hackamore de ideale oplossing je moet alleen niet continu met contact willen rijden dan heb je de verkeerde optuiging gekozen. Controle is van levensbelang niet alleen voor jezelf en je paard maar ook voor medeweggebruikers.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:12

Lijkt me gewoon een kwestie van opvoeden en niet beginnen prutsen met touwtjes naar het zadel of een slof. Nee gewoon buiten ook nageeflijkheid vragen en constant blijven eisen dat jij de controle hebt. Remmen, tempo wisselen, stelling vragen. Als ze beginnen te etteren hebben jullie beiden al een stuk vantevoren hun aandacht en dus hun gehoorzaamheid verloren.

Zodra ze beginnen te etteren terug naar stap en pas weer aandraven als ze weer met hun koppie bij jullie zijn. Vraag eens wat stelling en buiging en draaf dan weer aan. Beginnen ze te etteren in de galop dan weer terug naar draf of stap als dat nodig is.

Aangezien het gebrek aan een rem hier komt door het opjutten en niet door bijvoorbeeld door open veld = rennen en niet meer stoppen; zou ik dit bitje aanhouden. Als ze sporadisch een remprobleem hebben kunnen een paar ritten met een zwaar(der) bit weer een rem installeren, maar hier zou dat alleen maar averechts werken.

Oja als je er één probeerd te kaderen en de ander nog mag dribbelen ernaast dan werkt al het bovenstaande dus niet.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:49

Cinnepin schreef:
5 jaar? Hij is 16


Ok, ja, ik zie het. Je rijdt hem 5 jaar.
Eens met Lara.
Ik zou een hack proberen. Ik heb zelf ook een sterke koudbloed, en als hij wil gaat ie echt wel ongeacht de optoming, maar met hack is hij superbraaf. Hij is opgevoed met bit, maar daar wilde ik af. Sidepul en andere zachte optomingen heeft ie lak aan. Wel is het kettinkje vervangen voor een leren riempje.
En misschien dat met een ander paard ze zich wel gedragen. Gewoon een keer proberen hoe dat gaat.

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:11

Floortz schreef:
Cinnepin schreef:


Ok, ja, ik zie het. Je rijdt hem 5 jaar.
Eens met Lara.
Ik zou een hack proberen. Ik heb zelf ook een sterke koudbloed, en als hij wil gaat ie echt wel ongeacht de optoming, maar met hack is hij superbraaf. Hij is opgevoed met bit, maar daar wilde ik af. Sidepul en andere zachte optomingen heeft ie lak aan. Wel is het kettinkje vervangen voor een leren riempje.
En misschien dat met een ander paard ze zich wel gedragen. Gewoon een keer proberen hoe dat gaat.


Ik ben weer terug bij het kettingje. Mijn ene paard rijd ik met een leren riempje de ander met ketting. Was de ketting (leren vastzetstuk pinnetje was er uit) laatst stuk. 2 weken met leren riempje gereden en ik wist weer waarom ik was overgegaan op dat kettingje. Dus snel weer laten maken. Maar ik ben het met Floortz eens, eerst met leren riempje proberen, hopelijk is dat voldoende.

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:57

MarliesV schreef:
1 rein stop heb je niets aan als ze elkaar alleen maar opjutten. TS hoeft niet te stoppen. Die wil zelf het tempo kunnen bepalen en dat kan ze niet.

Aan het werk met die beesten. Niet rond hobbelen in het bos maar uitdagen. Ga maar zijgangen rijden, pasje voorwaards en terug enz.
En nogmaals, les in het bos is ook een optie.



Terug komend op de one rein stop, daar heb je zkr wat aan, juist nog meer met ander paard erbij.. Mijn paard werd ook erg vervelend en erg heet (hij bokte) met zulke dingen . Buitenrij les gehad en deze tip gekregen.. eerst moest de knop om bij mezelf ,aangezien mijn reactie aan twee teugels trekken was, (rijd veel langs de weg..)
Uiteindelijk kwartje gevallen...
Ik rijd nu met los teugeltje buiten.. ook al halen mensen mij galoperend in. begint ie weer ?!..hop de de stop toepassen.. inmiddels weet hij het met enkel Mijn teugel opnemen.. ook rijd ik inmiddels bitloos, in.groepen nog niet.. daar ik eerst zkr wil weten dat hij het niet meer doet, maar dat zit tussen mijn oren vrees ik :)
Was voor ons DE Oplossing gelukkig

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:07

Goede post Lara_Silver.
Het gaat om opvoeding, consequent zijn, de aandacht van het paard bij jou kunnen houden. Buiten moet je in principe hetzelfde kunnen vragen als in de bak. Ontspanning, nageeflijkheid. Maar vaak gaat men buiten lekker vrijheid, blijheid met een los teugeltje rijden ipv dressuurmatig. En dan is men verbaasd als het eerst zo rustige paard op een gegeven moment in bepaalde situaties een onhoudbare, lompe drammer wordt. Tja, die ruimte heeft hij gekregen. Terwijl juist vanuit dressuurmatig rijden dat losse teugeltje uiteindelijk kan zonder controleverlies.

N.B. one rein stop kan bij drammerige paarden ook werken, mits goed aangeleerd (reflexmatig inbuigen ipv omsleuren). Maar die kun je niet in iedere situatie toepassen, denk aan een erg smal ruiterpaadje of temidden van een groep. En het is geen lapmiddel voor het opvullen van een ontbrekende dressuurmatige basis in het buitenrijden.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:48

Het hangt er vanaf hoe jeje paard rijd.
Ik zelf rijd nooit dressuur matig en zowel in bak als buiten met lange teugel..(western, jawel ik krijg daar les in ;))


Maar goed ieder voor zich natuurlijk.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:05

Als je goed western rijdt, rijd je in feite ook dressuurmatig. Misschien niet met constante aanleuning, maar wel met een nageeflijk paard. Het gaat erom dat je steeds een verbinding hebt met je paard, en die verbinding kan ook via het gewicht van de teugel. En het is uiteraard ook een 'mentale' verbinding.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:26

Tsja, lang verhaal kort.
Je paard zou net zo goed buiten moeten luisteren als in de bak.

Probleem is dat als een paard eenmaal doorheeft dat ie het kan winnen op gewicht je alle mooie theorieen overboord kan gooien, want als hij gewoon weet dat het werkt, gaat het je niet meer redden en moet je van die geintjes af.
En dan ben ik (zeker gezien de ervaringen met haflingers) van de korte klap. Het is gewoon een spelletje, maar wel een waarvan ze weten dat ze gegarandeerd winnen. En dat moet je niet willen.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 11:49

Sunnda schreef:
Tsja, lang verhaal kort.
Je paard zou net zo goed buiten moeten luisteren als in de bak.

Probleem is dat als een paard eenmaal doorheeft dat ie het kan winnen op gewicht je alle mooie theorieen overboord kan gooien, want als hij gewoon weet dat het werkt, gaat het je niet meer redden en moet je van die geintjes af.
En dan ben ik (zeker gezien de ervaringen met haflingers) van de korte klap. Het is gewoon een spelletje, maar wel een waarvan ze weten dat ze gegarandeerd winnen. En dat moet je niet willen.


en dat weet ie heel goed idd

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:57

Gebeurt het met een bepaald moment? Zo ken ik paarden die gaan rennen als ze huis ruiken.

Dan maak ik maar zin.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 12:47

Nee geen bepaald moment.

Gisteren avond voor het eerst een slof erbij gehad. Eigenlijk ging het heel goed. Heb hem misschien 2 of 3 keer er iets bij gehad verder niet. Ook veel geoefend, zijn maatje wegdraven en wij blijven stappen en andersom. Op een gegeven moment weer met een heerlijk lang teugeltje kunnen rijden en was zijn aandacht bij mij. Ik zal de slof voor de zekerheid nog een aantal keer omdoen, maar zodra ik hem niet meer nodig heb dan gaat ie weer af. En zo gaan we stapje voor stapje kijken.

Anoniem

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:09

Fijn dat het deze keer goed ging. Inderdaad rustig opbouwen, zodat het steeds beter gaat. Komt vast wel goed!

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 22:05

Inmiddels is de slof er weer af en gaat het goed. Nu nog weer afbouwen naar het bitloze in het bos ;)

MyChoice

Berichten: 2191
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:22

Ik kan me nog een ritje met jou herinneren waarbij hij je de bosjes in smeet :(:)

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018


Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 10:27

Moest ff kijken wie je bent :P. Maarja klopt ja weet ik ook nog. Moest ff denken, maar ik weet het weer hahahha.
Was in prattenburg.

Het is nog steeds een pittige hoor ;) Maar we gaan de goeie kant weer op ;)

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 22:00

Vanavond weer bitloos het bos in gegaan en ging weer goed. Dus voor mij heeft het geholpen! Bedankt voor alle reacties :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers