Haflinger zonder rem in bos.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 11:24

Ik rijd Niels(haflinger) nu bijna 5 jaar. Ik rijd hem eigenlijk altijd bitloos en ben ook geen fan van het bit. Maar nu is het anders. Ik rijd altijd met de eigenaresse samen, zij gaat dan op de fries. Nooit problemen gehad en ook de fries wordt bitloos gereden.
Maar nu is het anders..beide zitten zich op te fokken aan elkaar in het bos. De een wil voorbij de ander en dan het liefst ook in eigen bepaald tempo.
Nu was Niels echt niet meer te houden en gooit zijn hoofd omlaag en gaat schudden en in zijn eigen tempo...weg rem. Dit is nu al een aantal keer voorgekomen.

Met pijn en moeite heb ik het eens met een bit geprobeerd. In het begin ging het goed, als hij zijn hoofd omlaag gooide voelde hij dat in zijn mond en het was over. Dat was ook voor even. Toen heb ik touwtjes aan het bit gemaakt naar het zadel. Ook dat hielp even..hij kon alles gewoon bewegen maar als ie te ver naar beneden ging ging dat niet meer.

Nu heeft ie dus een nieuw trucje -O- We gooien gewoon ons hoofd naar voren en doen we hetzelfde.
Gisteren avond dus geen rem. Wat ik ook doe, rem is weg. Hij bokt verder niet ofzo het is puur zijn eigen tempo bepalen en dat is soms geen netjes drafje ;)

Nu tegen al mijn zin in en wil het eigenlijk niet want ik ben er op tegen..is eens een slof proberen. Die hangt dan uiteraard los alleen als hij ff remloos is pak ik hem erbij.

Hij draagt een dubbel gebroken watertrensje.

Wat denken jullie? Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Ik wil alles wel weer afbouwen naar het bitloze.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:27

Rijden jullie naast elkaar in de galop?
Want dat kan heel goed het probleem zijn..

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 11:31

nee altijd achter elkaar! Ze denderen gewoon langs elkaar heen...ook in draf. Maakt ook niet uit of er een boom staat..

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:35

Opvoeden. Met of zonder bit maakt niet uit. Hij moet luisteren en dat doet hij niet. Terug naar oefenen in de bak. Veel overgangen rijden zonder grote hulpen, remmen op je zit en werken aan controle. Jij moet overal zijn tempo kunnen veranderen, in iedere gang, in ieder figuur. Ook binnen de gang kun je veel variëren. Leer hem de one reign stop voor noodgevallen, maar gebruik die techniek niet standaard.

De eerste keer dat je naar het bos gaat na deze fase van heropvoeding ga je gewoon rijden zoals in de bak: contactteugel en oefenen op de controle. Geen loshangend gedoe want dan neemt hij de leiding blijkbaar over. Gewoon aan het werk in het bos en luisteren, zowel in stap, draf als galop. Natuurlijk mag je stukjes lange teugel, maar op jouw voorwaarden en op jouw tempo.

Ja dit klinkt heel streng en het is veel moeite maar hier krijg je op den duur vreselijk brave en controleerbare paarden van die weten waar ze aan toe zijn en daardoor heel zeker van zichzelf worden.

Als ultieme noodrem gebruik je in het bos de one reign stop of trek je hem op de volte, maar geloof me als je basis goed is heb je dat niet eens nodig.

Succes!

MarliesV

Berichten: 15189
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:41

En in de bak kan je hem elke pas in jouw tempo laten lopen?

Dan aan de bak buiten, werken, uitdagen, veel overgangen. 5 passen galop, weer terug, stukje stappen, draf, stap, galop. Ze hebben gewoon te luisteren buiten.

Geen slof, scherpere bitten, touwtjes ed er aan gaan knopen. Waar de rijkunst faalt in mijn ogen, begin je met alles er aan hangen.

Ga rijtechnisch les nemen, een lesgever kan ook het bos in om te helpen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 11:42

In de bak is er niets aan de hand en kan ie gewoon gereden worden...

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 11:43

Ook alleen in het bos niks aan de hand, het is puur als we samen rijden, dan fokken ze elkaar op tot het uiterste

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:44

Oke. Probeer dan gewoon te rijden in het bos zoals je in de bak rijdt. Ik weet niet of je zijgangen rijdt, maar die rij je dan ook in het bos. Veel mensen rijden in het bos te vrijblijvend in het rond en dan krijg je soms dit soort streken bij paarden.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:44

Verdiep je inderdaad eens in het gebruik van een one rein stop. :) Kan dit probleem zeker oplossen. De truc zit hem in remmen door buiging te vragen op 1 teugel ipv op beide teugels te moeten gaan trekken, want daar kan een paard op gaan bracen en tegentrekken, bij buiging kan dit niet.

MarliesV

Berichten: 15189
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:47

1 rein stop heb je niets aan als ze elkaar alleen maar opjutten. TS hoeft niet te stoppen. Die wil zelf het tempo kunnen bepalen en dat kan ze niet.

Aan het werk met die beesten. Niet rond hobbelen in het bos maar uitdagen. Ga maar zijgangen rijden, pasje voorwaards en terug enz.
En nogmaals, les in het bos is ook een optie.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:50

Dat is jammer. Blijkbaar zijn ze vergeten dat ze aan het werk zijn en hebben ze gewoon lol samen.. Hoogste tijd om de controle terug te vragen. Het bit zal je niet veel gaan helpen denk ik.. Wat je beter kunt doen is elk voor zich gaan rijden. Als de voorste gaat draven, blijft de achterste nog even stappen. Of gaat een zijgang doen. Of iets anders.. Maakt niet uit wat, als het maar niet hetzelfde is als wat de voorste doet.
Niet te dicht bij elkaar blijven en onafhankelijkheid kweken. Als je haf gaat vliegen stuur je hem maar tegen een boom, sleur je hem om of zet hem tegen de kont van de fries maar laat hem er níet echt niet voorbij gaan. Koste wat kost niet.

Het is niet leuk en het zal best een gevechtje worden misschien.. Omdat het al best ver is gegaan. Maar het is wel te fixen als je er wat tijd en moeite in stopt.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 11:52

Alles wordt gedaan wat hier gezegd wordt. Zij gangen rijden we zeker ook in het bos, voltes ook. Maar als ze het ineens in hun hoofd hebben is het weg...het duurt niet lang het is niet dat ze naar huis rennen en uiteindelijk krijg ik hem ook wel terug. Maar ik wil dat ie gewoon luistert als ik wil dat ie stapt, draaft of gegaloppeerd op MIJN tempo en voor of achter de fries wanneer ik dat wil en niet wanneer hij dat wil. En geloof me die haf is enorm sterk...als hij zoiets heeft dat ie wil gaan, gaat ie ook...ik kan op mijn kop gaan staan, op de volte willen zetten etc, maar krijg gewoon geen contact meer. En dit is zeker niet alleen met galop hoor, kan ook in een hele snelle draf zijn...

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:59

Ja dat is zo, als ze echt willen hou je het niet. Heb je wel eens geprobeerd om tegelijk een brul en een schop te geven, en daarna een one reign stop met twee handen aan 1 teugel?
Dit is een knetterharde noodoplossing he. Maar zo weg denderen is niet alleen een onveilige situatie voor jou..

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:01

Ik denk dat het belangrijk is dat je ze voor bent. Dus niet wachten tot ze gaan etteren maar ze aan het [***] zetten. En mocht hij er toch vandoor gaan, prima, maar dan mag hij pas stoppen tot jij het zegt. En rijd hem dan maar over z'n toeren, en laat hem nog maar een poosje doorgaan als hij moe is. Hij moet doorkrijgen dat niet luisteren gelijk staat aan harder aan het [***] gezet worden, dat zijn ze zo verleerd. :)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:28

Wat je ook even een paar keer kunt doen is gewoon alleen maar stappen.
Geen draf,geen galop,alleen maar rust en stap.
Doe dat een keer of 5 met elkaar en pak pas daarna een sukkeldrafje er bij voor een kort stukje.
Paarden zijn wel gewoonte dieren en soms helpt het als je dat even doorbreekt :j

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:39

Sintara schreef:
Ja dat is zo, als ze echt willen hou je het niet. Heb je wel eens geprobeerd om tegelijk een brul en een schop te geven, en daarna een one reign stop met twee handen aan 1 teugel?
Dit is een knetterharde noodoplossing he. Maar zo weg denderen is niet alleen een onveilige situatie voor jou..


Dat zou ik dus echt nooit doen. Hoe verwarrend wil je zijn? Eerst voorwaarts knallen (schop) en em meteen tegen houden. Dat snapt toch geen paard?

Wel eens dat je ze een stap voor moet zijn. Vaak geven ze het wel aan, maar misschien met kleine signalen die je mist? Het klinkt idd als een lolletje. Verder zelfde advies als Captain. Dat hielp toen ik nog haflingers reed. (etteren betekend nog harder werken.)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:47

MarliesV schreef:
1 rein stop heb je niets aan als ze elkaar alleen maar opjutten. TS hoeft niet te stoppen. Die wil zelf het tempo kunnen bepalen en dat kan ze niet.

Aan het werk met die beesten. Niet rond hobbelen in het bos maar uitdagen. Ga maar zijgangen rijden, pasje voorwaards en terug enz.
En nogmaals, les in het bos is ook een optie.


Het gaat niet om het stilstaan, het gaat om het hebben van een tool om te gebruiken om te remmen. Een one rein stop kun je ook gedeeltelijk gebruiken, dat als je op 1 teugel gedeeltelijk inbuigt hij ook gewoon vertraagt ipv helemaal stopt.
Het gaat erom dat hij zijn focus bij jou moet gaan houden ipv bij zijn maatje, en naar jou gaat kijken voor het tempo ipv dat zelf te bepalen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:02

fohadie schreef:
Sintara schreef:
Ja dat is zo, als ze echt willen hou je het niet. Heb je wel eens geprobeerd om tegelijk een brul en een schop te geven, en daarna een one reign stop met twee handen aan 1 teugel?
Dit is een knetterharde noodoplossing he. Maar zo weg denderen is niet alleen een onveilige situatie voor jou..


Dat zou ik dus echt nooit doen. Hoe verwarrend wil je zijn? Eerst voorwaarts knallen (schop) en em meteen tegen houden. Dat snapt toch geen paard?

Wel eens dat je ze een stap voor moet zijn. Vaak geven ze het wel aan, maar misschien met kleine signalen die je mist? Het klinkt idd als een lolletje. Verder zelfde advies als Captain. Dat hielp toen ik nog haflingers reed. (etteren betekend nog harder werken.)


Natuurlijk wil je het voor zijn! Wat dat betreft zijn we het helemaal eens :j .
Wat ik noemde is een uiterste noodoplossing als een paard totaal niet meer op je reageert en je MOET stoppen. In de tien jaar dat ik niet de makkelijkste paarden heb gereden heb ik het denk ik 2x moeten gebruiken.
Ts zegt namelijk dat ze in zo´n geval van vliegen helemaal geen contact meer krijgt al zou ze op dr kop gaan staan. Dat gaat echt heel ver en kan gewoon levensgevaarlijk worden..

En dan helpt het echt om meer zintuigen toe te voegen om contact te eisen. Een schop is trouwens niet een hulp voor voorwaarts. Ik hoop niet dat welk paard dan ook dat zo leert :+ . Een schop is iets wat een paard niet gewend is als het goed is, ze verwachten het niet en daardoor zal het ze ook uit de trance van het vliegen etc halen. Die brul is ook abnormaal en zal beter doordringen dan een teugelhulp die hij al tijden aan het negeren is.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:16

Ik denk dat je een combi van bovenstaande moet maken.
Sowieso niet neus aan neus galopperen maar dan netjes achter elkaar. Even uittesten welke het best voorop kan.
Afspreken met elkaar dat je maar een paar passen gallopeerd en dan weer terug gaat. En terug naar draf doe je dan inderdaad door een afgezwakte one rein stop te gebruiken, dus een beetje slingeren over het pad. Dan raken ze uit balans en nemen ze automatisch gas terug. Je kunt ook al gelijk zo beginnen met rijden in galop, stelling naar de ene kant, stelling naar de andere kant.. zet je ze aan het werk, en kunnen ze niet voluit rechtdoor knallen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:22

Bedankt voor de tips, slingeren over het paard geprobeerd, geen optie meer. Er is gewoon bweging meer in dat hoofd te krijgen en op zit reageert hij ook niet. Het is idd zover dat het echt gevaarlijk gaat worden. Voor zijn lukt niet, want hij gebeurt gewoon zo ineens en dan ben ik al te laat.
Ik ga het eens met een slof proberen, puur als noodrem...dus hij hangt los tot ie als een kip zonder kop gaat..en dan probeer ik eerst al het andere, slingeren enzo, volte, en dan pas als ik denk dit wordt niks kan ik de slof erbij pakken...maar ik ga zeker wat met de tips doen. Ook met grond werk is meneer zo mak als een lam en volgt me overal. Het is idd wat hier gezegd wordt, het bos in is lol maken...alleen anders lol dan ik bedoel :P

En ja ik mag zeker strenger zijn hoor dat geef ik toe, ik ben heel makkelijk, maar het is jaren goed gegaan en nu heeft ie het gewoon in zijn bol. En ik wil niet verongelukken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:25

Een slof is een schijnoplossing, en ook nog een gevaarlijke. Paard kan over de kop slaan.
Dit paard heeft een slechte gewoonte aangeleerd en daar de ruimte voor gekregen. Zoiets komt namelijk niet uit de lucht vallen. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij zich geleidelijk aan de hulpen onttrokken en is hij steeds minder op de ruiter en meer op het andere paard en de omgeving gaan letten. De oplossing ligt toch echt in een stuk basistraining, niet in allerlei noodoplossingen.
Allereerst moet je nagaan of hij in de bak wel echt goed aan de hulpen staat en zich op jou concentreert. Is hij gemakkelijk op zit terug te rijden? Nageeflijk en licht op de teugel? Gemakkelijk op zit en een contactteugeltje rond te sturen?
Als daar iets mist, hoe klein ook, ga ermee aan de slag. Leer vooral om eerst met je zit door te komen en dan pas met je teugels. Te veel op de teugels rijden zorgt voor een paard met defensieve reflexen tegen de ruiterhand, wat je in het kwadraat terugkrijgt bij het buiten rijden.
Ga even niet naar buiten, maar werk eerst aan die basis in de bak. Bijvoorbeeld ook door samen met het andere paard in de bak te rijden en te zorgen dat daarbij de aandacht 100% bij jou blijft en niet is gericht op het andere paard. Alles op een duidelijke maar positieve manier, dus belonen met stem als hij goed oplet en op lichte hulpen fijn reageert.
Hierboven staat de tip om voorlopig buiten alleen te stappen. Zou ik absoluut doen. Eerst rust en controle in stap, dan geleidelijk korte stukjes draf inbouwen. Dit ook duidelijk afspreken met de andere ruiter.
Klinkt misschien een beetje saai en niet als een doorpak- oplossing, maar zo investeer je in de toekomst. En in je eigen veiligheid, ook niet onbelangrijk.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:33

zoals ik al aangaf in de bak is ie gewoon te rijden en ligt, ik rijd hem dan ook gewoon bitloos. Hij is goed aan de hulpen, met grond werk aan de kaptoom ( ala academische rijkunst ) ook geen problemen en die waren er in het bos dus ook niet. Tot sinds kort eigenlijk. Pijn enzo heeft ie niet, dat laat ie duidelijk merken.
Ik trek de slof ook echt niet in een keer aan ( is er een met elastiek dus ook wat meerekkender ) maar pak hem er dan gelijkdelijk bij ALS ik hem nodig heb. Hij hangt er aan voor nood, dat we niet ergens doorheen denderen ofzo ( is nog niet gebeurt, maar zeg nooit nooit ). Ik ga zeker met de tips aan de gang hoor en slof is pure nood voorziening, want ik heb een hekel aan dat ding.
Belonen doen we absoluut.
Alleen stappen hebben we vaak geprobeerd, maar ook dan is ie ineens de rem kwijt hoor en gaat ie in draf, niet perse gevaarlijk hard maar wel hoofd omlaag of naar voren en rem kwijt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:39

Tja ik blijf erbij: basisprobleem. Slof gaat je niet helpen. Misschien kun je hem aan de hand meenemen en buiten grondoefeningen a la academische rijkunst gaan doen. En dat afwisselen met het rijden. Hij moet zich buiten kunnen ontspannen en op jou en op zijn eigen lijf kunnen concentreren.
Let ook eens op je eigen ontspanning. Zet je je bij het buitenrijden niet onbewust schrap als hij zich spant?
Het gaat erom dat je kunt blijven communiceren.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:39

Mijn hafX merrie heeft hier ook een handje van, ik rij btw ook bitloos. Heb ik het gevoel dat ik geen rem heb in snellere gangen, dan wordt er gestapt. Kan ze soms enorm pissig om worden (dikke hals opzetten, dribbelen, drammen, stampvoeten, etc), maar niet aan toe geven. Desnoods blijven we ter plekke staan tot ze het beu is.
Zodra we weer normaal kunnen doen dan mag ze weer, maar dan op mijn commando, niet omdat zij vindt dat het een mooi galoppaadje is.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:47

Ik denk dat je met een slof weinig bereid als een haf wil dan loopt hij desnoods met zijn hoofd ondersteboven en kin op de borst nog zijn eigen tempo of je krijgt gevaarlijke situaties.

Ik denk dat je echt moeten proberen om een breder stuk te kiezen waar je ze op een volte kan zetten, een onafhankelijk tempo van elkaar laten lopen zodat je zelf de baas blijft over het tempo. Want naast elkaar met of zonder slof blijft een concurrentiestrijd voor deze 2 coole kikkers

Edit: heel gek idee misschien maar wat als je ze laat lopen. Los teugeltje zodat je niet tegen een boom smasht met je been maar verder gewoon laten lopen, hoelang houden ze dat vol of kom je uiteindelijk in rengalop over het bospad uit.

of alleen de gang bepalen, stap draf of galop en kijken hoe ze dit samen oplossen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 26-06-18 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt