Haflinger zonder rem in bos.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:48

Met slof kan je wel zomaar gaan kopje kukelen, omdat je daarmee het hoofd tussen de benen door naar de singel trekt. En daarmee zet je het hoofd ook nog meer vast, terwijl die al veel te vast zit op dat moment. Als je begrijpt wat ik bedoel. Hier moet je dus heel erg mee oppassen.

Heeft hij trouwens echt teveel energie? Dan kan je hem eerst in de bak rijden en dan bv een klein stukje naar buiten gaan om te gaan stappen met beide paarden. Waarbij je ze nog steeds elk bij zichzelf zult moeten houden en lekker aan het werk blijven natuurlijk. Maar dat maakt het misschien wel wat minder spannend allemaal.

Het is trouwens ook geen schande om hier hulp voor te vragen bij een instructeur he :) Het is een beetje een dooddoener hier op bokt maar toch :P

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:55

rij je ook met de haf en de fries samen in de bak?
hoe gaat het dan? zo nee ga eerst dit eens oefenen (bijv. naast elkaar rijden in de bak ed)
en kunnen ze samen staan in het land ?
wie weet zijn ze beiden hartstikke dominant en 'vechten' ze dit uit op de buitenrit (dit mag natuurlijk niet). of eentje is heel onderdanig bijv

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:01

Slof en bijzet gaat je niet helpen, bitloos ook niet en dat is tevens levensgevaarlijk dus alsjeblieft rijd gewoon met bit of rijd niet.

Wees consequent naar je paard toe in alles wat je met hem doet onder het zadel. Niet laten eten of rondmieren aan lange teugels, gewoon aan het werk houden en netjes nageeflijk rijden. Kan hij zich niet gedragen dan ga je niet draven of galopperen. Jutten ze elkaar op dan rijd je niet meer samen tot je paard zich weer kan gedragen. Jij hebt de controle, niet andersom. En een one rein stop is absoluut iets wat verstandig is om te beheersen. Als je paard aan de kletter gaat wil je hem zsm kunnen stoppen zonder ongelukken te veroorzaken. Hem omtrekken is vaak de enige manier om hem uit balans te krijgen zodat het dier vaart moet minderen.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:36

'Bitloos is levensgevaarlijk' vind ik wel een goede. Als m'n merrie NEE zegt dan zegt ze NEE. Zelf al hang je er een giga stang in of dergelijke. Het is en blijft een dier met een eigen denkvermogen. Misschien dat dat nog met een sensibele warmbloed lukt, maar hier mag ik het dan toch echt wel bekijken hoor.

Ik zou inderdaad ook oefenen met samen in de bak te rijden en zien of ze elkaar dan ook opjutten. Indien dit wel het geval is, zou ik kiezen voor je eigen veiligheid en met deze combinatie gewoon niet meer samen gaan buitenrijden. Hier lukt het bij bepaalde paarden ook prima, maar met sommige ook helemaal niet. Ik vind dat je als paardeneigenaar dan even naar het welzijn van het paard én jouw veiligheid moet kijken in plaats van te grijpen naar hulpmiddelen.

Wat je wel kan doen ook is met dubbele teugel gaan rijden zodat je wel nog het bit als 'back-up' hebt indien je terug wil afbouwen naar bitloos. Dit heb ik ook een tijd gedaan, al was het meer voor m'n zelfvertrouwen wat op te krikken. En dat ging prima! Verder ben ik terug gaan lessen, meer dressuurmatig en bewuster gaan rijden. Vooral dat laatste heeft hier toch wel een groot verschil gemaakt. Ook ben ik meer gaan luisteren naar mijn paard en zoek ik bepaalde situaties simpelweg niet meer op, voor haar en mijn veiligheid.

Ivm one-rein-stop. Het kàn een goede oplossing zijn, maar ook bij mijn paard was dit geen optie. Ik heb die lateral flexion en one-rein-stop eindeloos lang zitten oefenen en oefenen. Maar telkens als ik in een situatie kwam dat ik het nodig had, durfde ik het niet toe te passen.. Ze ging ofwel al te hard, ofwel over asfalt of in een smalle weg waar zo omdraaien meer risico's leverden dan gewoon de rit even uit te zitten en te wachten tot ze vanzelf weer nuchterder werd in 't koppie. Daarbij, hoe meer ik aan der hoofd zat, hoe harder ze ging. En een trekspelletje win je heus niet van een paard van 600kg.

Dit is gewoon mijn mening en ervaring.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:45

BarbaLala schreef:
Slof en bijzet gaat je niet helpen, bitloos ook niet en dat is tevens levensgevaarlijk dus alsjeblieft rijd gewoon met bit of rijd niet.

Eh wij zijn met stang in de bek gewoon prima met kar en al om gegaan hoor. Was me bitloos nog niet overkomen. Niet jouw tegenstand of angst voor bitloos op anderen projecteren.
Net of een paard dat aan de kletter gaat keurig op de handrem gaat door een bit.


De dubbele teugel heb ik ook zo ook een tijdje overwogen na ons kar ongeluk. Uiteindelijk met wat zitles, kaptoomles eigenlijk ook weer alle puntjes op de I gezet en toch gewoon weer bitloos naar buiten. Bewuster zitten, bewuster reageren op het niet reageren van het paard.
Niet remmen op zit, dan ga ik ophouding/schakel oefeningetjes doen, rechtsomkeert tot het kan zoals ik dat wil. Af en toe rij je dan het stukkie wel eens een keer of 3-4 in een jolige bui, maar dat doe je in de bak toch ook?

Persoonlijk ben ik van het principe: als je denkt dat je zwaarder moet gaan wbt bitten/optoming, dat je jezelf op de bol moet krabben waar het eindigt en dat je beter lichter kunt gaan. Back to basics. 't schiet misschien een stuk minder snel op, maar in the long run heb je er denk ik meer aan. Maar dat is mijn mening. Ik heb nu eenmaal een buffel die toch wint op kracht als ze echt zou willen.
Wij houden het op samen iets voor elkaar krijgen en af en toe uitvogelen wat voor ons werkt.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:12

bitloos is net zo gevaarlijk als met bit. mijn merrie is fijner buiten te rijden zonder bit. mijn mening is dat het niet slim is om vanalles te gaan knutselen of er extra aan te hangen (slof). dat is juist gevaarlijker naar mijn mening.

wat bij mij hielp is terug naar longeren. aanleren om op de stem te reageren. als jij ''ho'' zegt, dat je haflinger ook echt stopt of langzamer gaat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:30

Het gaat er niet om wat je er in of om hangt, het gaat erom dat je paard buiten niet (Oost-Indisch) vergeet dat jij op zijn rug zit. Rust, concentratie en communicatie, daar moet je aan werken.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:47

Er is een hoop gezegd en een hoop goede oplossingen gegeven. Maar bij sommige paarden werkt dit niet. Die hebben zichzelf een trucje aangeleerd en leer dat maar eens af.
Als een paard op hol slaat, helpt niks. Echt niks. Maar dan heb ik het over op hol slaan in paniek.
Dit is geen paniek, dit is dollen, wedstrijdje, stout gedrag. Hij heeft een keer de ruimte gekregen door de ruiter (die waarschijnlijk meerdere signalen al gemist had voor het mis ging) en eist dat nu gewoon zelf op. Hij weet hoe hij dit kan doen. En dat nu voor gaan zijn is een hele klus.

Ik heb zelf ook zo'n reteslim en sterk exemplaar.
In de bak op zit, 2 pinken te rijden. Met bit en bitloos. Is zelfs de ideale kinder- en leerpony.
Maar ga ik op een trensje of bitloos naar buiten, weet hij dit precies. Hij test even uit en gaat vervolgens zijn eigen gang. Meestal hard richting huis.
Enige wat bij de mijne hielp was een bit met hefboom. Het was mijn allerlaatste oplossing, ik heb echt alles geprobeerd wat hier genoemd wordt, maar het werkte niet. Hij is dit bit 1x tegengekomen. Hij trok zijn hoofd naar beneden en wilde gaan rennen en ik trok in een reflex mijn hand terug. Dus dat deed zeer. Paardvriendelijk? Nee misschien niet. Maar sindsdien kan ik met een los teugeltje alleen op pad. Kuikenmak en geen gedoe. Met een ander paard ook geen probleem en zelfs galop is mogelijk. Heel soms moet ik mijn teugels wat aanhalen als hij wat enthousiast wordt en wil gaan. Maar dat is genoeg. Verder hangen mijn teugels los. Een tijd terug heb ik zijn gewone trens weer geprobeerd. Hij was tenslotte zo braaf. Dat heb ik geweten. Hij heeft getest welk bit hij in had, pakte het vast en ging vol aan de kletter over de weg. Met de hefboom geen problemen meer. Ik ga het niet eens meer proberen tot hij oud en bejaard is. ik ben me ervan bewust dat het symptoombestrijding is, maar voor ons werkt het al meer dan 5 jaar. We kunnen veilig zonder stress of ruzie buitenrijden en hebben er lol in. Beter 1x goed inkomen en geen gezeur meer, dan continu ruzie, trekken aan de teugels of wat dan ook.

Probeer alles wat je kunt, maar sommige paarden zijn te snel of te slim. En dat aangeleerde gedrag is moeilijk af te leren. Ik raad zelden aan om dit toe te passen, maar soms is het wel de oplossing om veilig buiten te rijden zonder gezeik.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:55

Oei, niet zo leuk dit!

En haflingers zijn loei en loeisterk en als ie iets wil doen en het trucje geleerd heeft om zijn zin te krijgen.......krijg je dat er ook moeilijk uit, boefjes zijn het!

Hopelijk krijg je het voor elkaar dat het betert.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:56

En tempowisselingen rijden buiten. Oefenen met wat meer afstand tussen jou en de Fries en juist weer naar voren en dit in alle gangen oefenen. Wat een ander meisje doet bij ons is dat ze om elkaar heen slalommen. Dus dan de ene voor en dan weer de ander. Dan leren ze elkaar ook inhalen en op verschillend tempo rijden. Rijd bij jullie de Fries altijd voor of jij ook wel eens? Voorheen had ik wel eens een pony die zich achter andere Sony's ging vervelen dus dan ging klieren. Succes. Verder ben ik van mening dat je dit prima uitkoos zou kunnen oplossen.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:14

Rijd je ook wel eens met een ander paard buiten dan de Fries? Eentje die niet gaat racen met je Haf? Hoe reageert hij dan?
Als hij dan gaat rennen, kun je nog wel genoeg tot hem doordringen en dan kijken of je daar de remt weer kunt bevestigen voordat je met de Fries weer op pad gaat

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:24

Voorlopig gewoon niet meer samen op pad. Eerst zorgen dat de communicatie tussen paard en ruiter goed genoeg is. Dan met een 'vreemd' paard naar buiten gaan, rustig tempo en zorgen dat hij de aandacht bij jou houdt. Hij is 5 jaar, best jong nog, en moet nog veel leren.
Vooral buiten is het moeilijker de rust te bewaren dan een vlotte galop te vragen. Er zijn veel meer prikkels. Die rust is trainbaar. Veel oefenen met stemcommando, beloning en halthouden en even stilstaan onderweg zonder gedribbel. Wat in de bak kan, moet buiten ook kunnen. Rijtechnisch is daar geen verschil in, wel hoe je er zelf mee omgaat.

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:27

Als ik het stuk van Amanda lees denk ik dat dat de enige Haflinger proof oplossing is, ze zijn super slim en mega sterk.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:28

Goede post Floortz. Helemaal mee eens.

Citaat:
Met de hefboom geen problemen meer. Ik ga het niet eens meer proberen tot hij oud en bejaard is. ik ben me ervan bewust dat het symptoombestrijding is, maar voor ons werkt het al meer dan 5 jaar. We kunnen veilig zonder stress of ruzie buitenrijden en hebben er lol in. Beter 1x goed inkomen en geen gezeur meer, dan continu ruzie, trekken aan de teugels of wat dan ook.

Eens Amanda, heel soms kan een minder subtiel bit zorgen voor een wake up call bij het paard. Zeker als je vervolgens weer terugschakelt naar lichte hulpen en een licht teugelcontact - daar zit hem ook nog wel eens de kneep, in de (onbewuste) spanning van de ruiter.
Maar TS is al van bitloos naar bit gegaan, heeft touwtjes geprobeerd, en dat hielp maar even. Grote kans dat haar paard ook wel bereid is door een hefboombit heen te beuken als hij zin heeft in gasgeven.

Wat ik me afvraag: Haflingers zijn toch geen apart soort die dit meer doen dan andere paarden?
Zelf rijd ik zo'n 20 jaar IJslanders en heb de nodige paarden gereden die hetzelfde deden - zich vastzetten tot een soort betonblok, bit pakken en gaan. Een van onze eigen paarden deed dit ook regelmatig op jongere leeftijd. Diverse instructeurs kwamen dan met oplossingen als omtrekken, scherper bit, doorpakken. Werd het (logischerwijs) alleen maar erger van. Dit paard heb ik helemaal vanaf 0 opnieuw getraind, hij was zo negatief en 'onverschillig' op het bit geworden dat ik er anders niets mee kon. Heeft zeker een jaar gekost maar toen had ik ook een paard dat doorgaans op mijn pinken te rijden was - of nog minder (tölt aan losse teugel). Alleen in situaties met veel opwinding/stress (koeien en schapen vindt ie eng) komen de oude reflexen nog wel eens boven en als ik dat oplos dmv teugeldruk gaat het paard direct 'op slot'. Een rustige, korte ophouding en verder zit en stem gebruiken, dan is hij weer helemaal bij mij. Is maar een voorbeeld hoor, elk paard is anders, maar het illustreert wel dat met de juiste trainingsbenadering een paard heel erg kan veranderen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:32

Volgens mij staan Haflingers wel bekend om dit soort streken hoor, degene die ik ken althans die moet je echt een stapje voor zijn, want zonder leiding ontsporen ze.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:43

Ja ik heb ook een haflinger... heb haar ook jaren bitloos gereden, totdat... ze ook dus ineens besloot (meestal in de winter) opgefokt te raken van niets (of bijv. een ander paard)
en onhoudbaar te worden (inclusief gratis vlieglessen voor mij). Ik ben van sidepull terug gegaan naar Hackamore. Rij haar altijd gewoon met een losse teugel maar in het enkele geval als ze de kolder in de kop krijg, ben ik weer heel snel de baas, meestal binnen 1 sprong! Rij ik in de bak of oefeningen, dan gebruik ik de sidepull, buiten (wat in 99% van de gevallen is) gewoon de hackamore en die hoef ik zelden te gebruiken. Moet eerlijk zeggen dat ik hier een veel beter gevoel bij heb dan terug te gaan naar een bitje en.. . in geval van nood heb ik veel meer te vertellen lijkt het wel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:48

Citaat:
degene die ik ken althans die moet je echt een stapje voor zijn, want zonder leiding ontsporen ze
Hm, volgens mij is dit echt niet aan Haflingers voorbehouden, maar goed. Ik ken er maar 1 (van een lesklant) en die is toevallig dan wel weer erg braaf.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:51

Askja schreef:
Hm, volgens mij is dit echt niet aan Haflingers voorbehouden, maar goed. Ik ken er maar 1 (van een lesklant) en die is toevallig dan wel weer erg braaf.


Tja ik heb zelf twee paarden - die ander kan er ook vandoor gaan maar is gewoon veel minder sterk, haflingers zijn zo kei sterk...

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Haflinger zonder rem in bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:02

Ik vind het een slag apart, mijn andere paard en pony's zijn bij lange na niet zo eigenzinnig als mijn Haflinger, de Haflinger verdenk ik ervan mij er soms expres af te werpen en dan een eindje verderop te gaan staan lachen, de rest verbaasd zich er meer over hoe ik ernaast beland ben als ik eraf val.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:07

sunny43 schreef:
Askja schreef:
Hm, volgens mij is dit echt niet aan Haflingers voorbehouden, maar goed. Ik ken er maar 1 (van een lesklant) en die is toevallig dan wel weer erg braaf.


Tja ik heb zelf twee paarden - die ander kan er ook vandoor gaan maar is gewoon veel minder sterk, haflingers zijn zo kei sterk...



Ja, ze zijn sterk. Ik heb ook 2 paarden. 1 reus (een vrij breed gebouwd paard van 1m80) en 1 haflingerkruising. Ik zou bijna durven beweren dat mijn haflingerkruising sterker is :') Beide paarden zijn (héél) slim en braaf, maar de reus is wel nog meer goedzak tov de haflingerkruising die iets eigenzinniger is.

Zelf zal ik nooit een bit aanschaffen. Als laatste redmiddel als alles geprobeerd is en een van mijn paarden zou toch soms durven ervandoor gaan buiten, dan zou ik ook voor een hackamore opteren. Dan kan je die inzetten in nood, en voor de rest met een losse teugel rijden zonder dat dat vervelende ding de hele tijd in de mond ligt te liggen. Maar als er een bit in zou 'moeten' dan zit er iets verkeerd imo en dan zou ik gewoon niet (buiten) rijden maar andere dingen doen met m'n paard. En aangezien ik niet graag in een piste rijd dan zou dat dus vooral grondwerk worden.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:16

Herkenbaar probleem.
Hulpteugels, andere bitten zijn tijdelijke oplossingen, maar op langer termijn niet de oplossing.

Wat ik alleen even niet terug kan vinden in je berichten of je paard dat in alle gangen doet?
Want als stap (en draf) wel goed gaat achter elkaar. Dan zou ik onderstaande opvolgen.
Daarbij tijdens het rijden niet afwisselen wie er voorop rijdt. Dus de gehele rit 1 iemand voorop en de volgende keer de ander.

ellepel schreef:
Wat je ook even een paar keer kunt doen is gewoon alleen maar stappen.
Geen draf,geen galop,alleen maar rust en stap.
Doe dat een keer of 5 met elkaar en pak pas daarna een sukkeldrafje er bij voor een kort stukje.
Paarden zijn wel gewoonte dieren en soms helpt het als je dat even doorbreekt :j

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 18:24

Amanda schreef:
Er is een hoop gezegd en een hoop goede oplossingen gegeven. Maar bij sommige paarden werkt dit niet. Die hebben zichzelf een trucje aangeleerd en leer dat maar eens af.
Als een paard op hol slaat, helpt niks. Echt niks. Maar dan heb ik het over op hol slaan in paniek.
Dit is geen paniek, dit is dollen, wedstrijdje, stout gedrag. Hij heeft een keer de ruimte gekregen door de ruiter (die waarschijnlijk meerdere signalen al gemist had voor het mis ging) en eist dat nu gewoon zelf op. Hij weet hoe hij dit kan doen. En dat nu voor gaan zijn is een hele klus.

Ik heb zelf ook zo'n reteslim en sterk exemplaar.
In de bak op zit, 2 pinken te rijden. Met bit en bitloos. Is zelfs de ideale kinder- en leerpony.
Maar ga ik op een trensje of bitloos naar buiten, weet hij dit precies. Hij test even uit en gaat vervolgens zijn eigen gang. Meestal hard richting huis.
Enige wat bij de mijne hielp was een bit met hefboom. Het was mijn allerlaatste oplossing, ik heb echt alles geprobeerd wat hier genoemd wordt, maar het werkte niet. Hij is dit bit 1x tegengekomen. Hij trok zijn hoofd naar beneden en wilde gaan rennen en ik trok in een reflex mijn hand terug. Dus dat deed zeer. Paardvriendelijk? Nee misschien niet. Maar sindsdien kan ik met een los teugeltje alleen op pad. Kuikenmak en geen gedoe. Met een ander paard ook geen probleem en zelfs galop is mogelijk. Heel soms moet ik mijn teugels wat aanhalen als hij wat enthousiast wordt en wil gaan. Maar dat is genoeg. Verder hangen mijn teugels los. Een tijd terug heb ik zijn gewone trens weer geprobeerd. Hij was tenslotte zo braaf. Dat heb ik geweten. Hij heeft getest welk bit hij in had, pakte het vast en ging vol aan de kletter over de weg. Met de hefboom geen problemen meer. Ik ga het niet eens meer proberen tot hij oud en bejaard is. ik ben me ervan bewust dat het symptoombestrijding is, maar voor ons werkt het al meer dan 5 jaar. We kunnen veilig zonder stress of ruzie buitenrijden en hebben er lol in. Beter 1x goed inkomen en geen gezeur meer, dan continu ruzie, trekken aan de teugels of wat dan ook.

Probeer alles wat je kunt, maar sommige paarden zijn te snel of te slim. En dat aangeleerde gedrag is moeilijk af te leren. Ik raad zelden aan om dit toe te passen, maar soms is het wel de oplossing om veilig buiten te rijden zonder gezeik.


Hier herken ik me dus volledig in. Dressuur matig en grondwerk niks aan de hand, ook niet als we met de fries zijn. We rijden ALTIJD en overal samen en staan zij aan zij in de wei..idd zoveel geprobeerd. Maar het is idd een aangeleerd trucje. Uiteraard overleg ik alles met de eigenaar en zal haar deze reactie eens voorleggen :)

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 18:26

Floortz schreef:
Voorlopig gewoon niet meer samen op pad. Eerst zorgen dat de communicatie tussen paard en ruiter goed genoeg is. Dan met een 'vreemd' paard naar buiten gaan, rustig tempo en zorgen dat hij de aandacht bij jou houdt. Hij is 5 jaar, best jong nog, en moet nog veel leren.
Vooral buiten is het moeilijker de rust te bewaren dan een vlotte galop te vragen. Er zijn veel meer prikkels. Die rust is trainbaar. Veel oefenen met stemcommando, beloning en halthouden en even stilstaan onderweg zonder gedribbel. Wat in de bak kan, moet buiten ook kunnen. Rijtechnisch is daar geen verschil in, wel hoe je er zelf mee omgaat.

5 jaar? Hij is 16

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:29

Misschien dat zo'n hefboombit dan helpt, bij wijze van verrassingseffect. Al er echt geen stress bij zit maar alleen het idee van 'als ik wil, kan ik gaan'. In ieder geval een betere optie dan een slofteugel. Hopelijk werkt het dan ook op langere termijn.
Citaat:
Dan kan je die inzetten in nood, en voor de rest met een losse teugel rijden zonder dat dat vervelende ding de hele tijd in de mond ligt te liggen.
Brr Ilsey, een hackamore als noodrem inzetten en dat zou dan beter zijn dan een bit? Je bent je wel bewust van het feit dat je met een hackamore de kaak van een paard kan breken?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 18:34

sunny43 schreef:
Ja ik heb ook een haflinger... heb haar ook jaren bitloos gereden, totdat... ze ook dus ineens besloot (meestal in de winter) opgefokt te raken van niets (of bijv. een ander paard)
en onhoudbaar te worden (inclusief gratis vlieglessen voor mij). Ik ben van sidepull terug gegaan naar Hackamore. Rij haar altijd gewoon met een losse teugel maar in het enkele geval als ze de kolder in de kop krijg, ben ik weer heel snel de baas, meestal binnen 1 sprong! Rij ik in de bak of oefeningen, dan gebruik ik de sidepull, buiten (wat in 99% van de gevallen is) gewoon de hackamore en die hoef ik zelden te gebruiken. Moet eerlijk zeggen dat ik hier een veel beter gevoel bij heb dan terug te gaan naar een bitje en.. . in geval van nood heb ik veel meer te vertellen lijkt het wel.



hackamore heb ik idd ook nog aan gedacht, is zeker een optie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers