Zadelmak maken en beleren van paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57832
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:42

IMO ben je, als je deze vragen moet stellen op een forum, niet toe aan een onbeleerd paard. Dan heb je zelf niet de ervaring of de knowhow en dan heb je ook niemand in de buurt IRL met de ervaring en de knowhow en dan is het gewoon iets waar je nog niet aan toe bent. :)
Ik denk zomaar dat je dan veel gelukkiger gaat worden van een 6 jarige die de basis kent. Dan kan je ook samen door groeien. Maar een jong paard dat echt van nul af aan begint heeft een ruiter nodig met ervaring die weet wat ie wil en kan en die zijn of haar zelfzekerheid kan overbrengen op het paard. "een beetje nerveus worden" is IMO geen optie met een onbeleerd paard. :) Daar moet gewoon iemand mee aan het werk die gewoon rustig blijft als er iets gebeurt. :) Alleen zo kan je rust over brengen op het dier dat ook niet weet wat ie aan moet met al die nieuwe prikkels.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:43

bedankt allemaal haha lijkt me inderdaad geen goed idee om een te groen paard te kopen. Dus bedankt allemaal :)

Don't call it a dream call it a plan

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:44

Ayasha schreef:
IMO ben je, als je deze vragen moet stellen op een forum, niet toe aan een onbeleerd paard. Dan heb je zelf niet de ervaring of de knowhow en dan heb je ook niemand in de buurt IRL met de ervaring en de knowhow en dan is het gewoon iets waar je nog niet aan toe bent. :)
Ik denk zomaar dat je dan veel gelukkiger gaat worden van een 6 jarige die de basis kent. Dan kan je ook samen door groeien. Maar een jong paard dat echt van nul af aan begint heeft een ruiter nodig met ervaring die weet wat ie wil en kan en die zijn of haar zelfzekerheid kan overbrengen op het paard. "een beetje nerveus worden" is IMO geen optie met een onbeleerd paard. :) Daar moet gewoon iemand mee aan het werk die gewoon rustig blijft als er iets gebeurt. :) Alleen zo kan je rust over brengen op het dier dat ook niet weet wat ie aan moet met al die nieuwe prikkels.



ja nee precies, ik wil het nog steeds maar dan over een jaar of 10 denk ik :P

Don't call it a dream call it a plan

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:44

Je eerste paard is altijd een uitdaging, geloof me. :D

Sowieso lekker doorsparen en niet eens gaan kijken bij paarden waar iets aan scheelt of in het verleden iets mee was.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:44

Veel success met je zoektocht !

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:45

RiverHunter schreef:
bedankt allemaal haha lijkt me inderdaad geen goed idee om een te groen paard te kopen. Dus bedankt allemaal :)


+:)+

http://www.staljansenenjansen.nl/inform ... r-ons.html

Kijk hier eens op deze stal staan vaak hele leuke paarden, ook in jouw prijsklasse :)

Je kan iemand in je buurt zoeken die paarden zadelmak maakt, en vragen of je een paar keer mee zou mogen om te kijken en ervaring op te doen..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:46

CharmingS schreef:
Ik heb zelf 4 jaar lang paarden zadelmak gemaakt voor mensen, maar denk hier aub niet te makkelijk over.. Er gaat ontzettend veel tijd, geduld, bloed, zweet en tranen kosten. Daarnaast zou ik iemand laten komen die hier ervaring mee heeft, zodat je zelf mee kan kijken en eventueel met behulp van die persoon zelf er daarna op gaan zitten..

Het is niet alleen het beleren maar ook het paard laten wennen aan het zadel en hoofdstel, en daarbij moet je vooral ook op je eigen veiligheid letten.. Een paard wat nog nooit een zadel op heeft gehad kan behoorlijk uitslaan en dan wil je niet op de verkeerde plek staan.

Je paard wegbrengen en ergens in training zetten is inderdaad erg duur. Maar ik kwam bij mensen aan huis of bij hun op stal. Ik vroeg 45 euro per keer excl km vergoeding. Bij mensen die zelf al ervaring hadden met jonge paarden rijden hoefde ik meestal maar 3 of 4 keer te komen voor de eigenaar er zelf op durfde, maar sommige paarden heb ik ook wat langer doorgereden tot de basis er op zat.

Je zou ook nog kunnen kijken of de persoon die je gaat helpen met zadelmak maken je hierna wil blijven lesgeven, tot de basis er op zit en dan kun je altijd nog switchen..

Maar ga aub niet zelf aanklooien, zou ontzettend zonde zijn van je paard.

Vraag me ook af hoe je gaat reageren als je voor het eerst op het paard gaat zitten en die aan de kletter gaat, die paarden op de manege hebben vaak een rem en een stuur. Een onbeleerd paard heeft dit niet. Dit kan voor hele gevaarlijke situaties zorgen zowel voor jezelf als voor het paard.



ow nee haha ik heb al wat "rodeo's" met die arabier achter de rug dus dat aan de kletter gaan en alles ben ik niet bang voor. Alleen steigeren lijkt me dood eng nog. Maar bedankt, het is misschien beter om te wachten tot later als ik ooit een tweede paard koop

Don't call it a dream call it a plan

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:49

Knert schreef:
Als je al zoveel vragen stelt in de categorie denk ik echt dat je te groen bent om een groentje op te leiden.

Daar krijg je spijt van. Waarom niet een paard die al goed is beleerd kopen? Das al voldoende uitdaging en als je dat niet vindt???

Zie ik je graag binnen 2 jaar in de ZZ ring uitkomen met dikke winst. Of 1.60 parcours springen.

Dus ja er is zat uitdaging aan een beleerd paard. Dat hoeft niet perse een groen onbeleerd paard te zijn. Dan zoek je teveel risico op terwijl je notabene net van de manege afkomt.

Ik denk dat je jezelf overschat. Grof gezegd.

Neem eens een proefles en ga eens een B proef rijden volgens het boekje.. of desnoods L1. Kijk hoe dat is.



ik reed l2 haha maar nee ik overschat mezelf niet daarom vroeg ik het ook haha. Ik ben inderdaad wel een beetje een groentje enzo maar ik wist hier niets van en daarom vroeg ik het en ik weet nu ook dat ik het niet moet doen

Don't call it a dream call it a plan

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:49

CharmingS schreef:
RiverHunter schreef:
bedankt allemaal haha lijkt me inderdaad geen goed idee om een te groen paard te kopen. Dus bedankt allemaal :)


+:)+

http://www.staljansenenjansen.nl/inform ... r-ons.html

Kijk hier eens op deze stal staan vaak hele leuke paarden, ook in jouw prijsklasse :)

Je kan iemand in je buurt zoeken die paarden zadelmak maakt, en vragen of je een paar keer mee zou mogen om te kijken en ervaring op te doen..



bedankt :) Ze zijn nu "onder constructie" zag ik maar zal elke dag ff checken!

Don't call it a dream call it a plan

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:51

TS, verstandig dat je eerst informatie opvraagt en zoekt voor je zomaar wat gaat doen. Maar een groen paard in combinatie met dat je toch nog wel is zenuwachtig wil worden, is inderdaad geen match. Maar er zijn zat leuke, brave 4 en 5 jarige te koop tegenwoordig! Heb je een fijn, jong paard maar waar je al wel zonder gekke dingen op kan stappen.

Paarden beleren is niet niks. De ene is opstappen en wegrijden, en de ander is bijna staatsgevaarlijk. Je kan er echt de verkeerde tussen hebben zitten. Ik heb ze de gekste dingen zien doen, hoe rustig je het ook aanpakt.

Ik zou vooral facebook in de gaten houden! Ik ben de laatste tijd aan het rondkijken voor een jong dier die wel braaf is, en ik heb er toch echt al een paar voorbij zien komen :) Wat zoek je precies? Misschien heb ik nog wat opgeslagen staan wat iets voor je kan zijn.

I am because you were

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:52

RiverHunter schreef:
CharmingS schreef:
Ik heb zelf 4 jaar lang paarden zadelmak gemaakt voor mensen, maar denk hier aub niet te makkelijk over.. Er gaat ontzettend veel tijd, geduld, bloed, zweet en tranen kosten. Daarnaast zou ik iemand laten komen die hier ervaring mee heeft, zodat je zelf mee kan kijken en eventueel met behulp van die persoon zelf er daarna op gaan zitten..

Het is niet alleen het beleren maar ook het paard laten wennen aan het zadel en hoofdstel, en daarbij moet je vooral ook op je eigen veiligheid letten.. Een paard wat nog nooit een zadel op heeft gehad kan behoorlijk uitslaan en dan wil je niet op de verkeerde plek staan.

Je paard wegbrengen en ergens in training zetten is inderdaad erg duur. Maar ik kwam bij mensen aan huis of bij hun op stal. Ik vroeg 45 euro per keer excl km vergoeding. Bij mensen die zelf al ervaring hadden met jonge paarden rijden hoefde ik meestal maar 3 of 4 keer te komen voor de eigenaar er zelf op durfde, maar sommige paarden heb ik ook wat langer doorgereden tot de basis er op zat.

Je zou ook nog kunnen kijken of de persoon die je gaat helpen met zadelmak maken je hierna wil blijven lesgeven, tot de basis er op zit en dan kun je altijd nog switchen..

Maar ga aub niet zelf aanklooien, zou ontzettend zonde zijn van je paard.

Vraag me ook af hoe je gaat reageren als je voor het eerst op het paard gaat zitten en die aan de kletter gaat, die paarden op de manege hebben vaak een rem en een stuur. Een onbeleerd paard heeft dit niet. Dit kan voor hele gevaarlijke situaties zorgen zowel voor jezelf als voor het paard.



ow nee haha ik heb al wat "rodeo's" met die arabier achter de rug dus dat aan de kletter gaan en alles ben ik niet bang voor. Alleen steigeren lijkt me dood eng nog. Maar bedankt, het is misschien beter om te wachten tot later als ik ooit een tweede paard koop


Maar nogmaals dat is niet te vergelijken met een paard wat nog nooit een zadel + ruiter op zijn of haar rug heeft gehad.. Die gaat iets anders aan de kletter namelijk.

Heb ook genoeg paarden gehad die stout waren met rijden en ineens konden ontploffen, daarbij kun je het hoofd nog omhoog halen zodat hij niet meer kan bokken.. Bij een paard wat nog niks gewend is kun je niks omdat je het dan vaak alleen maar erger maakt, dus dat wil zeggen dat je het uit moet zitten, en dan het liefst zonder met paard en al tegen de grond te gaan. Door van het paard af te vallen kun je het paard ook bang maken, waardoor je uiteindelijk moeite kan gaan krijgen met het opstijgen.. Zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden ;)

Waar woon je ergens in de buurt? Krijg binnenkort wat paarden die zadelmak gemaakt moeten worden, misschien vind je het leuk om te helpen?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:53

prugelpiet schreef:
TS, verstandig dat je eerst informatie opvraagt en zoekt voor je zomaar wat gaat doen. Maar een groen paard in combinatie met dat je toch nog wel is zenuwachtig wil worden, is inderdaad geen match. Maar er zijn zat leuke, brave 4 en 5 jarige te koop tegenwoordig! Heb je een fijn, jong paard maar waar je al wel zonder gekke dingen op kan stappen.

Paarden beleren is niet niks. De ene is opstappen en wegrijden, en de ander is bijna staatsgevaarlijk. Je kan er echt de verkeerde tussen hebben zitten. Ik heb ze de gekste dingen zien doen, hoe rustig je het ook aanpakt.

Ik zou vooral facebook in de gaten houden! Ik ben de laatste tijd aan het rondkijken voor een jong dier die wel braaf is, en ik heb er toch echt al een paar voorbij zien komen :) Wat zoek je precies? Misschien heb ik nog wat opgeslagen staan wat iets voor je kan zijn.



dankje, ik stuur ff pb

Don't call it a dream call it a plan

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 15:54

CharmingS schreef:
Ik heb zelf 4 jaar lang paarden zadelmak gemaakt voor mensen, maar denk hier aub niet te makkelijk over.. Er gaat ontzettend veel tijd, geduld, bloed, zweet en tranen kosten. Daarnaast zou ik iemand laten komen die hier ervaring mee heeft, zodat je zelf mee kan kijken en eventueel met behulp van die persoon zelf er daarna op gaan zitten..

Het is niet alleen het beleren maar ook het paard laten wennen aan het zadel en hoofdstel, en daarbij moet je vooral ook op je eigen veiligheid letten.. Een paard wat nog nooit een zadel op heeft gehad kan behoorlijk uitslaan en dan wil je niet op de verkeerde plek staan.

Je paard wegbrengen en ergens in training zetten is inderdaad erg duur. Maar ik kwam bij mensen aan huis of bij hun op stal. Ik vroeg 45 euro per keer excl km vergoeding. Bij mensen die zelf al ervaring hadden met jonge paarden rijden hoefde ik meestal maar 3 of 4 keer te komen voor de eigenaar er zelf op durfde, maar sommige paarden heb ik ook wat langer doorgereden tot de basis er op zat.

Je zou ook nog kunnen kijken of de persoon die je gaat helpen met zadelmak maken je hierna wil blijven lesgeven, tot de basis er op zit en dan kun je altijd nog switchen..

Maar ga aub niet zelf aanklooien, zou ontzettend zonde zijn van je paard.

Vraag me ook af hoe je gaat reageren als je voor het eerst op het paard gaat zitten en die aan de kletter gaat, die paarden op de manege hebben vaak een rem en een stuur. Een onbeleerd paard heeft dit niet. Dit kan voor hele gevaarlijke situaties zorgen zowel voor jezelf als voor het paard.



ow nee haha ik heb al wat "rodeo's" met die arabier achter de rug dus dat aan de kletter gaan en alles ben ik niet bang voor. Alleen steigeren lijkt me dood eng nog. Maar bedankt, het is misschien beter om te wachten tot later als ik ooit een tweede paard koop[/quote]

Maar nogmaals dat is niet te vergelijken met een paard wat nog nooit een zadel + ruiter op zijn of haar rug heeft gehad.. Die gaat iets anders aan de kletter namelijk.

Heb ook genoeg paarden gehad die stout waren met rijden en ineens konden ontploffen, daarbij kun je het hoofd nog omhoog halen zodat hij niet meer kan bokken.. Bij een paard wat nog niks gewend is kun je niks omdat je het dan vaak alleen maar erger maakt, dus dat wil zeggen dat je het uit moet zitten, en dan het liefst zonder met paard en al tegen de grond te gaan. Door van het paard af te vallen kun je het paard ook bang maken, waardoor je uiteindelijk moeite kan gaan krijgen met het opstijgen.. Zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden ;)

Waar woon je ergens in de buurt? Krijg binnenkort wat paarden die zadelmak gemaakt moeten worden, misschien vind je het leuk om te helpen?[/quote]

omgeving 'T gooi, als het in de buurt is lijkt me gaaf om een keer komen te kijken enzo ja

Don't call it a dream call it a plan

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:10

Groen (ruiter) op groen ( paard); niet doen!
Wij hebben daarvan al meerdere drama's gezien wat in sommige gevallen eindigde in de verkoop van het paard en het einde van de hobby.
Daarbij is goed opleiden/ zadelmak maken duur en als je niet zelf mee-leert dan heb je straks een paard onder je kont waar je niks mee kan. Er staan genoeg leuke, oudere, paarden te koop ( en dan denk ik va. een jaar of 8/9 niet jonger want die zijn nog niet volwassen/ uitgegroeid! ) waar je veel plezier mee kan hebben en die meer dan genoeg uitdaging zullen geven.
Maar ook met een ouder paard is het belangrijk dat je op zoek gaat naar goede instructie ( succes, want die zijn nl. nog lastiger te vinden dan een goed paard........) want iedereen heeft hulp nodig en iemand die regelmatig meekijkt met wat je aan het doen bent.
Succes met het zoeken en vinden van het juiste paard.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:43

Ja, verstandig dat je geen groen paard gaat kopen. Je bent er echt absoluut nog niet klaar voor. Ik heb in totaal drie paarden gereden die beleerd werden op dat moment dat ik er op ging zitte. Een was getraumatiseerd doordat ie een ongeluk gehad had voor de wagen. Een brok spanning dus en ik ook. Dat paard ging aan de kletter en bokken en stopte dus ook niet meer zomaar. Ik was destijds 19 en niet op de hoogte van het trauma dat hoorde ik achteraf.

De tweede was een ontzettend sensibel merrietje die doodsbang voor alles was. Daar ben ik een goede 2,5 maand mee bezig geweest met longeren tussen de dubbele lijnen in de binnenbak om die rustig de hele baan door te kunnen sturen. Na twee weken longeren stapte de eigenaar er eerst zelf op. Veel schrikken moeilijk rust in te krijgen. Vervolgens dachten we wel samen te kunnen rijden na een tijd. Zij op de 3 jarige ruin die ze al iets langer had en ik op de merrie.

De ruin ontplofte en de merrie deed mee. Geen idee hoe ik ben blijven zitten maar ik was blij met m'n bok riempje.

De derde is de fries die ik nu zelf beleer. Die is alleen zadelmak gemaakt en er zat geen stuur op en geen gaspedaal de eerste keer dat ik er op zat. Gelukkig is het een enorme goedzak die alles over zich heen laat komen . Maar de eigenaar zei dat de dames die hij ingehuurd had hem de basis beleerd hadden wat dus niet het geval was. Ik heb eerst een stuur er op gezet met lange lijnen werk en vervolgens het gaspedaal. We zijn nu 8 maanden verder en hij zou eventueel een L proefje kunnen lopen. Maar hij is nu zo sterk geworden en hij kan zo enthousiast worden dat je echt wel een beetje moet kunnen rijden om hem bij je te houden. Dit is voor mij een enorme uitdaging omdat hij zo ontzettend flegmatiek was toen ik er de eerste keer op stapte en hij het tegenovergestelde begint te worden nu.

Een paard beleren is hem niet alleen alle knopjes leren. Maar ook mentaal opvoeden. En dat kost zo veel energie en tijd en handigheid. Ik kan ook niet alles in mijn eentje oplossen. Eigenlijk moet ik elke week les hebben. Ik heb de pure massel dat als ik vastloopt en iets zelf niet kan oplossen. Mijn vriend mij het kan helpen oplossen. Neem als voorbeeld januari.Titus vond het moeilijk om naar links in te buigen of gewoon netjes rechtuit te lopen op de hoefslag. Elke keer als ik ongeveer bij B kwam deed hij als of er iets vreselijks engs was en rende hij als een idioot naar de overkant terwijl hij probeerde om op te andere hand te gaan lopen ik heb letterlijk gehad dat zijn kop helemaal naar links gebogen was en hij blind naar rechts rende tot hij tegen het hek aan liep en er bijna doorheen brak. Op zo een moment had ik dus helemaal niks te vertellen tegen dat paard. Ik heb dit niet alleen kunnen oplossen mijn vriend heeft me er bij geholpen. Dit paard opleiden doe ik dus niet volledig alleen. Dat is ook gewoon nooit en te nimmer verstandig hoe ervaren je ook bent.

Nu loopt hij er gewoon langs en ga ik gewoon met hem naar buiten. MAAR er komen altijd nieuwe uitdagingen op je pad met een jong paard.

Vertrouw mij er maar op. Dat jij je handen aan een vijf jarige, die de basis kent al, vol zal hebben.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Keell94

Berichten: 4044
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:57

RiverHunter schreef:
Laurievc schreef:
TS, heb je begeleiding met proefrijden/paard kopen? Proefrijden stopt niet bij 1 paard :)



nee heb nog geen begeleiding, ik rij al een paar maanden niet meer bij de manege en verzorg nu twee paarden maar die mensen hebben er eigenlijk niet echt verstand van dus ik weet niet helemaal hoe ik iemand moet vinden met genoeg ervaring. Al mijn vriendinnen weten net zo veel als ik haha


als je net van de manege af komt zou ik er helemaal niet aan beginnen, heel veel mensen verkijken zich erop wat er allemaal bij komt kijken om een paard goed zadelmak te maken en daar blijft het niet bij want het moet ook verder beleerd en opgeleid worden, als je er geen ervaring in hebt en niet weet wat je doet en ook nog eens geen begeleiding in hebt zou ik het zeer afraden. Je hebt iets zo verkeerd aangeleerd en zie het dan nog maar eens af te leren. En je paard laten beleren kost gewoon erg veel geld, hier in de regio 600/800 per maand, en dan is het dus afhankelijk van hoe snel en goed je paard alles oppakt. Het beleren en goed doorrijden daar gaat echt wel wat tijd overheen.

als ik jou zo hoor heb je er gewoon te weinig (geen) ervaring mee en dat is niet rottig bedoeld maar als ik jou was zou ik kiezen voor een paard wat al wat verder is, en ook daar kun je vanaf 0 mee beginnen. Een paard wat goed beleerd en doorgereden is wil niet altijd zeggen dat hij/zij dan al alles kan.

zoek je echt een paard of is een D/E pony ook wat je zoekt? Ik ken een adresje waar regelmatig goede pony's te koop staan voor eerlijke prijzen, allemaal erg koel qua karakter maar zeker wel een uitdaging voor de toekomst

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Anoniem

Re: Zadelmak maken en beleren van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:14

Ik zie dat je al ervoor gaat kiezen om een beleerd paard te kopen. En dan heb je dus het voordeel dat je al weet hoe het paard onder het zadel is. Of hij braaf is, maar belangrijker nog, of hij goed aanvoelt. Ik kan op de braafste paarden stappen die niet vertrouwd aanvoelen, of op boefjes stappen die toch heel goed aanvoelen. En dat gevoel is heel belangrijk, en dat is zeker voor een eerste paard heel belangrijk. Want als het gevoel niet goed is, je toch wat onzeker of angstig wordt, is meteen de lol eraf en dat is zonde.

Ik zou eens kijken of er hier op bokt iemand bij je in de buurt zit die je kan helpen met de aankoop, want een ervaren persoon meenemen vind ik wel echt een onwijze must! Dat heb ik vroeger nooit gedaan en daar heb ik nog steeds spijt van ;)

Maar het gevoel wat een paard je geeft is het allerbelangrijkst. En het is voor jou leuker om van een paard te leren, want daar heb je in de toekomst alleen maar profijt van.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:23

Ik zou zeker geen 'groen' paard kopen. Een jong paard zou misschien kunnen, maar zorg dan dat je in ieder geval goede begeleiding hebt kwa les. Gewoon kijken/zoeken naar een geschikt paard voor jouw budget en ondertussen verder sparen. Geen paarden kopen met bv 'iets'. Die kunnen goedkoop in de aanschaf zijn, maar je kan voor veel problemen en kosten komen te staan. En mocht je een paard willen gaan kopen, altijd eerst laten keuren.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:27

Precies wat Joolien zegt. Het kan heel goed uitpakken met een groen onbeleerd paard, heb er zelf ook zo eentje bij, alleen ook andersom. Je weet niet hoe het paard is tijdens het rijden, het is altijd een gok en risico dat je met je meeneemt. Een paard kan in de hand wel heel lief een braaf zijn, maar of dat later ook zo is met rijden is nog maar afvragen. Als je een paard neemt dat al wat kan kun je deze gelijk aanvoelen en kijken wat je ervan vindt en of het bij je past. Je kan ook een paard nemen dat al wel de basis kent maar nog niet mega veel kan, dan heb je alsnog de uitdaging die je zoekt en kan je al wel een beetje kijken of het klikt.


Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:14

RiverHunter schreef:
hey allemaal, ik ben een beetje opzoek naar een paardje en ik deed steeds van 5 tot 13 jaar zoeken maar elke keer als ik iets voor me zie denk ik dat het niet genoeg uitdaging is of dergelijke... Dus nu zat ik ineens te denken waarom niet een onbeleerd paard kopen? En dan niet zelf beleren want hier heb ik geen ervaring mee maar door iemand laten doen. Ik heb dus geen idee hoe dat werkt enzo? En is beleren en zadelmak maken iets anders? Hoeveel kost dit? Is het verstandig of maakt het eigenlijk niet uit? Het lijkt me gewoon super gaaf om met zn 2e eigenlijk vanaf 0 te beginnen, dit zou wel mijn eerste paard zijn en ben vroeger wel heel onzeker geweest met rijden maar ik rij nu een arabier die niet zo makkelijk is dus ben wel iets gewent. Hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen :))



Ik raad je echt af om een groen paard te kopen!! wij hebben zelf 2 paarden gefokt en beide in laten rijden, maar het door rijden vergt heel veel tijd en geduld, telkens als je een niveau om hoog gaat moet je alle nieuwe dingen weer samen leren. Tuurlijk het is leuk om samen dingen te leren, maar voor je paard/pony erg onduidelijk als je het zonder begeleiding doet. zelfs met begeleiding is het erg onduidelijk de eerste jaren.

en nu kan ik heel banketstaaf uit de bocht komen, maar je hebt arabieren en arabieren.. in mijn pony zit ook arabieren bloed, merk je er wat van? bijna niet.. dus het vertelt niks dat je op een arabier kan rijden. het is voornamelijk belangrijk of je alles op de juiste manier doet.

wat ik zelf adviseer koop een paard vanaf 5 jaar, die zijn vaak ingereden, door gereden en kennen de grote lijnen van het rijden, toch kun je wat jou wens is om dingen samen te leren en bewijze vanaf "0" beginnen.
Het is erg van belang dat je een klik met het paard heb en dat je naast het rijden ook veel grondwerk doet of andere dingen.
En uitdaging vinden kun je ook bij paarden die wat ouder zijn, ga gewoon vaker bij ze langs en kijk of het klikt. als dat voor jou dan al niet goed voelt niet doen!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;) veel succes met je zoektocht!

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Re: Zadelmak maken en beleren van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 13:43

Bedankt allemaal maar ik had al besloten geen groen paard te kopen haha, ik ga nu gewoon voor een lief paardje dat mij dingen kan leren zodat ik over een jaar of 10 haha een paard zelf wat kan leren ;)

Don't call it a dream call it a plan

Anomien

Berichten: 7301
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Zadelmak maken en beleren van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:26

Je zegt L2 te hebben gereden maar wel op een manege reed. Of bedoel je F proeven?
Of eerder privé paarden op wedstrijd uitgebracht?

Mama van mijn lieve meisjes

Anastasia24

Berichten: 2680
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Zadelmak maken en beleren van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:34

Nouja, ik reed 6 jaar op de manege. Geen wedstrijden, alleen wat eigenwijze dieren. En MIJN eerste paardje was een (compleet) groene tinker. En daar ben ik eigenlijk alleen mee aan de slag gegaan. ( In het begin enkele lessen om te leren longeren, maar that's it. ) Nou had dat beest een goud hartje dus ik had nogal geluk. Okal ben ik wel een paar keer goed gepleurd. We oefende ook niet aan een longeerlijn, dus hij had alles kunnen doen, het kostte me 7 maanden, maar we reden uiteindelijk toch echt zonder zadel en met halster uren in de bossen. En nee, het is geen makkelijke met de omgang en ik heb zeker mijn fouten gezien. ( Aan de hand steigeren, soms door me heen lopen, ) Maar tijdens het rijden deed hij geen vlieg kwaad. Maar dit scheelt, per paard natuurlijk.

Dus, ik ben eigenlijk van eens dat het wel kan, natuurlijk raad ik begeleiding aan en niet zoals mij; zadel erop en een maand lang op&af stappen, na 4 maanden het bos in met galopje en na 7 maanden zonder tuig rijden. Maar dat het niet kan als eerste paardje? Sure, ik zeg go for it. Vooral als je wat uitdaging zoekt. Het brengt ook zéker een goede band met je paard. Dit heb ik erg gemerkt.. <3

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:45

RiverHunter schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Als dit je eerste eigen pony/paard wordt, je pas 6 jaar rij ervaring hebt, en pas 15 jaar bent, zou ik zeker geen groene pony/paard aanschaffen maar 1 die zijn jaren ervaring al heeft.
Vaak wordt er op een verkeerde manier gekeken naar de wensen van het aller eerste paard. Want de uitdaging zit m juist in het hebben van een paard, de uren die je erin stopt, hetgeen wat het paard jou gaat leren, en wat je door ervaring opsteekt.
En die eerste ervaringen zijn zo belangrijk dat die juist goed zijn. Als je dan gelijk een groen paard aanschaft, ben jij de persoon die het paard alles moet gaan leren.
En hoe kan je een paard dingen leren, als je zelf nog aan het leren bent? :)



ja daarom vroeg ik het ook inderdaad. Ondanks dat ik 7 jaar rij heb ik al veel pony's en paarden gereden en ze waren niet allemaal bepaald makkelijk dus ik kan wel "redelijk" rijden maar ja dit is misschien iets te hoog gegrepen, Ik zou wel toch een paard willen dat vrij jong is en wel basisgangen kan dan maar nog veel moet leren. Dat lijkt mij gewoon erg gaaf



als je goede begeleiding hebt en zelf de (veel) kennis en kunde.......is het ook heel leuk,
elk paard is anders en het verschil tussen een eigen paard en rijden op een manege is duidelijk iets anders
gewoon de verzorging al en verantwoordelijkheid

laat je paard - als je tot aankoop overgaat altijd eerst door een eigen dierenarts keuren ook hals en rug - ook al geeft de verkopende parij aan er een keuringsrapport bij zit

kosten zijn vaak heel erg verschillend en/maar meestal duur

succes met het vinden van een paard wat bij je past


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker