Fysieke zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Fysieke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 11:51

Gisteren kwam de term: 'fysieke zit'aan bod tijdens een clinic.
Heeft te maken met de manier van doorzitten.
Ik was te timide om meer uitleg te durven vragen. Heb daar nu veel spijt van.
Kan iemand mij uitleggen wat de juiste manier van doorzitten is bij het bitloos dressuurmatig gymnastiseren?
Ik denk dat ik het verkeerd doe.
Ik dacht altijd dat je met je zit de bewegingen van de achterhand moet volgen, dus in draf hou ik mijn bovenlichaam stil, mijn bekken los en links rechts meeschommelend/rollend met de heupen van het paard, benen totaal ontspannen zonder spanning in het onderbeen (dit moet ik absoluut doen want mijn paard is erg gevoelig voor beendruk).
Wie o wie kan mij uitleggen wat de fysieke zit inhoudt? Zou te maken hebben met tegen de beweging in schommelen of zo iets, alsof je achteruit fietst...sorry voor de barslechte uitleg, maar ik weet zelf niet hoe het zit. Ik denk dat ik het idee met bewegen van bekken zoals achteruitfietsen misschien wel doe, maar ben het niet zeker...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:56

Het klinkt eerlijk gezegd als een term die iemand heeft verzonnen omdat die interessanter klinkt dan 'correcte zit'. ;)
Ook maakt bitloos of gymnastiseren niets uit voor het lichtrijden of doorzitten. Jouw manier klinkt als uitgangshouding prima. Afhankelijk van het paard helpt het sommigen als je je heupen actief stiller houdt (bijvoorbeeld als het paard nog zwalkerig/hypermobiel is) of juist wat nadrukkelijker meebeweegt (bijvoorbeeld om meer ruggebruik te vragen), maar een stil bovenlichaam boven een meebewegend en meeverend bekken is een prima basis.

edit: Het zou trouwens zomaar kunnen dat het visualiseren van het achteruitfietsen alleen bedoeld is voor mensen die de rug van het paard nog niet van nature kunnen volgen zoals jij dat waarschijnlijk onbewust al doet.
De meeste mensen die beginnen met doorzitten houden hun bekken als een plank en worden dus met elke pas opgehopst. Vervolgens merken ze dat de rug links en rechts onder het zadel afwisselend daalt en stijgt, en beginnen ze dat omhoog/omlaag gaan van de rughelften te volgen. Stap drie is dat ze merken dat tijdens dat omhoog/omlaag gaan de zadelhelften eigenlijk ook iets naar voren/achteren worden geduwd. Dan kunnen ze ook die beweging volgen en beginnen hun 'bekkenhelften' op het zadel tijdens het doorzitten kleine voorwaarts/achterwaarts/opwaarts/neerwaartse rondjes te beschrijven. Dat is de beweging van het achteruitfietsen, dus wordt dat als tip gegeven aan mensen die dat nog niet voelen/kunnen volgen, maar ik zou me daar vooral niet druk om maken als je het van nature al goed doet. Je kunt dan namelijk ook verkrampen. :)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 12:03

xyzutu2 schreef:
Het klinkt eerlijk gezegd als een term die iemand heeft verzonnen omdat die interessanter klinkt dan 'correcte zit'. ;)
Ook maakt bitloos of gymnastiseren niets uit voor het lichtrijden of doorzitten. Jouw manier klinkt als uitgangshouding prima. Afhankelijk van het paard helpt het sommigen als je je heupen actief stiller houdt (bijvoorbeeld als het paard nog zwalkerig/hypermobiel is) of juist wat nadrukkelijker meebeweegt (bijvoorbeeld om meer ruggebruik te vragen), maar een stil bovenlichaam boven een meebewegend en meeverend bekken is een prima basis.

Misschien banketstaaf dat ik dit zeg, maar ergens had ik een voorgevoel zoals jij zegt...
Ik zorg op einde van de beweging dat ik niet volledig de beweging mee 'rol' maar bewust de beweging iets kleiner hou om niet teveel beweging op de rug te creeeren, en het paard niet uit balans te brengen als hij al begint aan de volgende stap, zodat ik telkens netjes mee ben.
Toch denk ik dat die lesgever zijn ruiters totaal tegenovergestelde laat doorzitten, dat zij niet met de achterhand meezitten.
Als mijn paard zijn linker achterbeen onder brengt, dan gaat/zakt/rolt mijn linkerheup ook naar beneden.
Die lesgever zegt dat dit verkeerd is, dat je tegenovergesteld moet zitten en niet 'meezakken'
Dat vooral ruiters die met gangenpaarden rijden hier heel moeilijk mee hebben.
Ikke niemeer weten op den duur %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:15

Carl123 schreef:
Als mijn paard zijn linker achterbeen onder brengt, dan gaat/zakt/rolt mijn linkerheup ook naar beneden.
Die lesgever zegt dat dit verkeerd is, dat je tegenovergesteld moet zitten en niet 'meezakken'


Die theorie ken ik op zich ook wel: als het paard zijn binnenachterbeen naar voren brengt, dan schommelt zijn ribbenkast naar buiten. De ene school zegt volg die beweging omlaag met je heup, want dan duw je de ribbenkast nog iets verder omlaag en naar buiten en dan krijgt het binnenachterbeen nog meer ruimte om onder te treden. De andere school zegt nee, hoe verzamelder je paard is hoe minder zijn rughelften los van elkaar stijgen of dalen, de rug voelt dan veel steviger aan. Dus ga je met je zit dat hyperactieve doorschommelen van de rughelften niet nog eens extra stimuleren, maar ga je juist je heupen stabiel houden/druk op de andere helft zetten zodat je paard de ruimte krijgt om bij het ondertreden van het binnenachterbeen zijn binnenste rugspieren juist op te bollen.
Dat 'verkeerdom' gaan zitten tijdens het doorzitten kan zo bijvoorbeeld de hulp voor piaffe worden, dan wil je het paard ook niet uit balans brengen door mee omlaag te zwiepen als de rug iets schommelt. Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor de zijgangen; als je daarin het stijgen/dalen van de rug compleet volgt dan kun je je paard uit balans brengen. In travers kan het bijvoorbeeld zinnig zijn om tegenovergesteld door te zitten - maar je kunt ook een afslag eerder nemen en gewoon je heupen stiller houden. ;)

De vraag is alleen of je hier ruiters op elk niveau al mee lastig moet vallen (ik denk van niet), in mijn ogen is dat tegenzitten iets wat je af en toe als experiment oppakt tijdens het rijden, zowel om jezelf te scholen in onafhankelijk zitten als om te kijken wat je paard met die nieuwe informatie doet. Een heel uur op die manier rondrijden is in mijn ogen zinloos, zolang je ook niet verwacht dat je paard een heel uur lang in piaffe gaat. ;)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 13:08

Bedankt voor je heel duidelijke uitleg.
Ik ben bijna zeker dat het hierom gaat.
Ik moet het wel nog eens goed overlezen, om je tekst effectief te begrijpen.
Zoals ik het nu beetje begrijp , komt het hierop neer dat ik niet echt iets verkeerd doe als ik doorzit op mijn manier tijdens een buitenrit, maar dat die ''fysieke zit'' vooral van toepassing is tijdens dressuur in de bak. Heb dan nog eventjes tijd om dit aan te leren :-).
Nogmaals bedankt voor de uitleg!

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 13:41

Ja, inderdaad, dat tegenzitten in vroeg leerstadium van leerlingen op nog niet-verzamelde paarden gaf mij zo'n vreemd gevoel.
Eerst had ik het nog niet door en dacht...huh?? Die personen leken moeite te hebben met doorzitten, maar bleek dus dat zij deze voor mij onbekende techniek van tegenzitten aan het aanleren waren, op een onverzameld paard. Dat zag er voor mij persoonlijk heel erg verwarrend en ongecoordineerd uit.
Nu begrijp ik het beter, maar ergens vind ik het te vroeg om leerlingen in beginstadium op onverzamelde paarden deze zit al te gaan aanleren. Leek mij heel erg moeilijk om dit ontspannen te kunnen doen op een onverzameld paard....
Soit, ik ken er niets van, misschien hou ik beter mijn mond :-), maar dit was het gevoel dat op mij overkwam.
Ik ga er dan nu direct ook geen extra centjes aan geven om dit aan te leren en gewoon doordoen met grondwerk dressuur en tijdens de buitenritten blijven zitten zoals ik gewoon ben :-).

Anoniem

Re: Fysieke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:08

Ik ben het daarin helemaal met je eens; als een beginnend paard zijn rug nog stijf houdt dan wil je juist die natuurlijke schommeling stimuleren en zwaai je met je heupen mee met al zijn rugbewegingen om die te stimuleren. Als je dan je heupen stil zou houden dan 'botst' je paard steeds met zijn naar boven komende rughelft tegen je bekken en dat kan ervoor zorgen dat hij zich nog stijver houdt.

Als je paard eenmaal geleerd heeft om lekker te swingen in zijn rug en die ook mooi loslaat dan kun je als ruiter eens gaan experimenteren met wat er gebeurt als je je bekken eens een paar passen wat stiller houdt en niet helemaal meeschommelt. Sommige paarden vertragen wat, anderen proberen jouw bekkenstand na te bootsen en hun rug wat op te bollen, weer anderen trekken hol. De eerste twee reacties zijn interessant, bij de laatste reactie merk je dat dit nog te vroeg is voor dat paard en ga je weer terug naar de 'meeswingfase'.

Als paard en ruiter beide al erg goed zijn in het schakelen en tempo en het volgen/aanvullen van elkaars beweging dan kun je het stiller zitten tot zelfs tegenzitten gaan gebruiken in verzamelde gangen en zijgangen. Maar dat kan alleen als het paard al geleerd heeft om zijn rug opwaarts richting de ruiter te vormen, en zijn rug niet als een baksteen laat zakken zodra de ruiter iets nieuws in het zadel doet. En dat kan ook alleen als de ruiter om te beginnen al geleerd heeft om vrij mee te swingen, en vervolgens ook geleerd heeft dat heupen stiller houden iets anders is dan een baksteen in het zadel worden. 8-)

Dus nee, het klinkt als een slecht idee om daar onverzamelde paarden met niet in balans zittende leerlingen mee lastig te vallen. En ook de al gevorderde, vrij mee bewegende leerlingen op uitgebalanceerde paarden ga je niet hele bakrondes zo laten rijden. Experimenteer er gewoon eens een paar meter mee: wat gebeurt er als je je heupen wat stiller houdt op een grote volte? Als je rechtdoor rijdt op een lange lijn? Tijdens een zijgang?
En als je daar een tijdje mee geexperimenteerd hebt kun je verder gaan: wat gebeurt er als je een paar meter tegenovergesteld gaat bewegen op zo'n volte/rechte lijn/zijgang?
Maar bij minder gevorderde ruiters zou ik ook altijd beginnen met het experiment om gewoon eens iets minder mee door te zwaaien met de heupen, net zoals jij nu ook al doet met het iets begrenzen. Als ze dat aankunnen, dan kijk je of ze het bekken steeds stiller kunnen houden, en pas als dat lukt kun je kijken naar een tegengestelde beweging.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 18:44

Thx voor je uitgebreide, verhelderende bericht Xyzutu.
Heel erg leerrijk!
Dit is een zeer interessante tip, ik ga dat zeker eens uitproberen, met mijn vrij gevoelige ruin :-), die doet niet mee met dat 'ik toon mijn pijn niet want ik ben een prooidier-principe'' :-). Hij is meer van het type meteen reageren als het hem niet bevalt, en gelijk heeft ie :-).

Eerlijk gezegd keek ik argwanend het schouwspel gade, want ik kon bijna niet geloven dat iemand die zo slecht kon doorzitten, al op de rug van haar paard mocht zitten van deze toch wel zeer holistische trainer die uitmunt in structuur scheppen in de training van je paard. Ik dacht: wat is hier gaande??
Bleek dus dat die dame op die fysieke zit aan het oefenen was en haar paardje pufte eronder. Ik voelde gewoon aan mijn theewater dat die twee niet ontspannen bezig waren.
Waarom? Waarom niet eerst naar ontspanning toewerken, de eerste vereiste voor gymnastisch dressuren? Als je dan toch perse je pupil deze tegengestelde zit wil leren, om wat voor reden ook, zet die dan op ern paard wat al in evenwicht loopt en er minder moeite mee heeft zodat de ruiter het ook makkelijker kan leren?
Nee, ik ben hier absoluut geen voorstander van.
Mij lijkt het idd weer iets uit de trukendoos gegrepen vanuit de klassieke dressuur, om er dan weer mysterieus over te doen en veel geld aan te verdienen. Zo is het altijd wat.
Ok, iedereen heeft brood op de planken nodig en niemand is perfect zonder training...maar vraag me echt af of het al nodig is in dit stadium.

Anoniem

Re: Fysieke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:30

Ik ben benieuwd naar jouw experiment!

Voor mij was het toevallig de afgelopen maanden weer actueel bij het herinrijden van mijn gangenpaard x PRE met moeilijke rug en erg slechte balans. In stap zat ik op een kameel, en in draf was zijn rug juist volkomen stil omdat hij in de marcha batida ging (draf zonder zweefmoment) in plaats van in een echte draf. Dan heb je de vreemde paradox dat doorzitten in draf comfortabeler en stiller zit dan zitten in stap. 8-)

Toen vroeg ik me dus ook af: moet ik me wel zo extreem mee laten schommelen in stap, en moet ik die piepkleine schommeling die hij in 'draf' heeft niet juist wat uitvergroten om wat meer ruggebruik te vragen? Uiteindelijk ben ik dat gaan doen en toen stabiliseerde zijn stap heel netjes. Voordeel is dat hij nu ook met zijn rug naar mijn zit luistert; als ik meer ga schommelen met mijn bekken gaat hij ruimer stappen, schommel ik 'sneller', dan gaat hij korter stappen. Dat is allemaal nog maar extreem baby want ik rij er maar 5 minuten per keer op, twee keer per week (en nu hebben we weer twee maanden pauze nu we wachten op ons zadel), maar ook bij zo'n zesjarige peuter doet het spelen met je heupbewegingen al best wat. Alleen dan wel met mate en per gang afzonderlijk bekeken, want wat bij de ene gang aan heupondersteuning kan helpen kan bij de andere gang juist tegenwerken.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Fysieke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:33

1) superinteressante vraagstelling
2) goede uitleg
Dank dus beiden :)

Heb net twee lessen centered riding achter de rug waar ze toevallig ook kwam met dat achteruitfietsen. Ons rijden in de bak schiet echt voor geen meter op omdat ik slecht zit/slechte gewoonten heb. Sinds ik me dus wat bewuster ben van die schommeling (en daar dus wat meer op focus ), zit ik al stukken beter.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 16:38

Hoppit schreef:
1) superinteressante vraagstelling
2) goede uitleg
Dank dus beiden :)

Heb net twee lessen centered riding achter de rug waar ze toevallig ook kwam met dat achteruitfietsen. Ons rijden in de bak schiet echt voor geen meter op omdat ik slecht zit/slechte gewoonten heb. Sinds ik me dus wat bewuster ben van die schommeling (en daar dus wat meer op focus ), zit ik al stukken beter.

Interessant, mag ik vragen wat je slechte gewoonte was? Mag ik ook vragen wie jou instructeur is?

Ik heb ondertussen uitgebreid de fysieke zit getest (in mijn zelfgefabriceerde piste alsook tijdens mijn trektochten in de bergen) en moet zeggen dat ik persoonlijk ondervonden heb dat mijn zitbewegingen kleiner, rustiger en subtieler geworden zijn.
Bij deze heel positief over en wil er graag les over hebben!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers