Net dat laatste stukje kracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:50

Hallo bokkers

Ik rij met mijn pony op B niveau. We hebben wekelijks les van een gediplomeerd instructrise.

De les duurt een uur en ik les met 4 andere. In het begin van de les maak ik mijn pony aan het been dat hij op een kuit ook echt reactie geeft.

De les duurt dus een uur maar dit hou ik maar 45 min vol ivm de kracht missen in mijn benen na een operatie. Mijn instructrise weet hier van af dus die maakt er geen probleem van maar we stoppen op het hoogtepunt.

Doordat ik kracht in mijn benen mis kan ik na 3 kwartier mijn pony net niet het laatste zetje geven om volledig te gaan nageven. Harder of meer been geven werkt op langere termein niet.

Heeft een van jullie hier een oplossing voor?

Groetjes :wave:

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:52

Andere instructrice zoeken... als je dat in 45 min. niet voor elkaar krijgt lukt je het in een uur ook niet.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:52

Geen uur rijden? Langer stappen tussendoor?

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:52

Blijven trainen en oefenen en accepteren dat het niet altijd perfect gaat maa dat je wel verder kunt werken aan verbetering. Daarbij zou je met minimaal been al reactie moeten krijgen natuurlijk.

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:53

Voor nageven heb je geen kracht nodig. Dus zou een andere instructeur zoeken..

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:54

crazycactus schreef:
Andere instructrice zoeken... als je dat in 45 min. niet voor elkaar krijgt lukt je het in een uur ook niet.

We rijden op beginners niveau. We zijn net begonnen en hij is nu nog maar voor korte tijd nageeflijk. Door dit te trainen worden die stukken langer en beter. Hij geeft nog niet volledig na dus die stapje dat hij dat doet zijn we blij mee.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 21:55

future_vet schreef:
Voor nageven heb je geen kracht nodig. Dus zou een andere instructeur zoeken..

Het is niet de kracht naar de pony toe. Het is meer de kracht in mijn benen om kuit te kunnen geven..

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:58

Kan je eventueel gaan sporten en je beenspieren trainen? Ik had hetzelfde probleem na mijn zwangerschap. Ik heb nu getraind met een personal trainer en nu heb ik voldoende kracht en lukt het veel beter om te rijden.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:02

Wat voor kracht mis je in je benen? (wat is de reden dat je bent geopereerd bedoel ik daar meer mee) En hoe is de prognose voor jou persoonlijk?

Op zich wel vrij belangrijke informatie om een zinnig antwoord te kunnen geven, vind ik persoonlijk.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:03

Waarom wordt er hier meteen gegooid met een andere instructeur zoeken, zonder dat er verdere informatie bekend is? Niet aanvallend bedoeld, maar wat is voor jullie de reden om dit te zeggen? Ben gewoon nieuwsgierig. :j

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:05

Werken aan je pony lichter aan de hulpen te krijgen. Ze voelen een vlieg zitten, daarom zou licht been al genoeg moeten zijn, kost het jou geen kracht ook.
Dit kun je tesamen met stemhulp oefenen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 22:06

Janine1990 schreef:
Wat voor kracht mis je in je benen? (wat is de reden dat je bent geopereerd bedoel ik daar meer mee) En hoe is de prognose voor jou persoonlijk?

Op zich wel vrij belangrijke informatie om een zinnig antwoord te kunnen geven, vind ik persoonlijk.

Mijn ruggenmerg zat vast en dit hebben ze los moeten maken ivm een komende verlamming. Hierdoor mis ik kracht in mijn knieen en benen waardoor lang (1,5 max) lopen, zitten, staan ect niet gaat. Ik zal dus ook nooit fultime kunnen werken maar dat terzijde.

Laibadji: ik sport 2 x per week ook voor mijn benen ect en ik ben al veel sterker geworden :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 22:08

Samen met stemhulpen zou ik wel in kunnen gaan trainen, dankjewel

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:11

Yenni schreef:
Mijn ruggenmerg zat vast en dit hebben ze los moeten maken ivm een komende verlamming. Hierdoor mis ik kracht in mijn knieen en benen waardoor lang (1,5 max) lopen, zitten, staan ect niet gaat. Ik zal dus ook nooit fultime kunnen werken maar dat terzijde.

Ik sport 2 x per week ook voor mijn benen ect en ik ben al veel sterker geworden :)


Dat klinkt heel erg heftig zeg!
Als ik het goed begrijp zal het nooit worden zoals bij een gezond persoon?

In dat geval zou ik gaan zoeken naar een instructeur die ervaring heeft met mensen die met een handicap (dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn!) rijden. Volgens mij zijn er meerdere bokkers met een handicap, wellicht kunnen die jou helpen aan namen van hun instructeurs.

Het lijkt me ook het beste voor jouw gezondheid. Werken met een instructeur die hier geen ervaring mee heeft, kan mogelijk opleveren dat jij delen van je lichaam gaat forceren waardoor je meer klachten krijgt.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:11

Zou je voor het stukje warming up kunnen longeren, of evt. een vriendin kunnen vragen om dat voor je te doen? Dan kun jij de laatste 30-45 minuten rijden en zo wat effectiever trainen omdat je nog wat kracht over hebt :j

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 22:13

Janine1990 schreef:
Yenni schreef:
Mijn ruggenmerg zat vast en dit hebben ze los moeten maken ivm een komende verlamming. Hierdoor mis ik kracht in mijn knieen en benen waardoor lang (1,5 max) lopen, zitten, staan ect niet gaat. Ik zal dus ook nooit fultime kunnen werken maar dat terzijde.

Ik sport 2 x per week ook voor mijn benen ect en ik ben al veel sterker geworden :)


Dat klinkt heel erg heftig zeg!
Als ik het goed begrijp zal het nooit worden zoals bij een gezond persoon?

In dat geval zou ik gaan zoeken naar een instructeur die ervaring heeft met mensen die met een handicap (dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn!) rijden. Volgens mij zijn er meerdere bokkers met een handicap, wellicht kunnen die jou helpen aan namen van hun instructeurs.

Het lijkt me ook het beste voor jouw gezondheid. Werken met een instructeur die hier geen ervaring mee heeft, kan mogelijk opleveren dat jij delen van je lichaam gaat forceren waardoor je meer klachten krijgt.

Ja is heel heftig. Ik zal nooit meer kunnen functioneren zoals een "normaal" gezond persoon.. dus vandaar ook dit topic met eventueel tips ivm de kracht van mijn benen :) hoop dat dit ook een stukje duidelijkheid brengt voor jullie

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:19

Ik mis ook kracht in mijn benen, vandaar de tip om met stemhulp te rijden. Voor net wat extra power kun je ook een zweepje gebruiken als vervanger van je been. Als je pony op moet letten is een klein fel tikje handig, maar anders is aanleggen van het zweepje achter je kuit ook aan te leren als beenhulp.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 22:41

Ineke2 schreef:
Ik mis ook kracht in mijn benen, vandaar de tip om met stemhulp te rijden. Voor net wat extra power kun je ook een zweepje gebruiken als vervanger van je been. Als je pony op moet letten is een klein fel tikje handig, maar anders is aanleggen van het zweepje achter je kuit ook aan te leren als beenhulp.

Hier heb ik iets aan. Heel erg bedankt! Dit zijn goede tips om mee aan de slag te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:53

Ik heb zelf gereden met stompe sporen, omdat ik dan met een hele kleine/lichte beweging het paard aan kon sporen. Dit deed ik ook ivm minder kracht in mijn benen.

Al kan ik me voorstellen dat dit niet voor iedereen werkt met minder kracht. Vooral omdat sommige personen door krachtsverlies een onstabiele beenligging hebben.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 08:35

Yenni schreef:
Janine1990 schreef:
Wat voor kracht mis je in je benen? (wat is de reden dat je bent geopereerd bedoel ik daar meer mee) En hoe is de prognose voor jou persoonlijk?

Op zich wel vrij belangrijke informatie om een zinnig antwoord te kunnen geven, vind ik persoonlijk.

Mijn ruggenmerg zat vast en dit hebben ze los moeten maken ivm een komende verlamming. Hierdoor mis ik kracht in mijn knieen en benen waardoor lang (1,5 max) lopen, zitten, staan ect niet gaat. Ik zal dus ook nooit fultime kunnen werken maar dat terzijde.

Laibadji: ik sport 2 x per week ook voor mijn benen ect en ik ben al veel sterker geworden :)

Hey wat jammer van jouw diagnose. Gelukkig verlamming kunnen voorkomen. Mijn tip mag je dus vergeten ;)

Ik heb ooit last gehad van een plexus brachialis letsel aan de schouder dus ook verminderde kracht in 1 arm. Ook niet handig.

Ik heb tijdens iedere les heel goed gecommuniceerd wat kon en wat niet. Ook nam ik tijdens de les rust pauzes want ik kreeg pijn aan de arm. Het letsel heeft jaren aangesleeot maar nu stoort het niet meer.

Wat ik wil zeggen:

Zeg wat je voelt, wat lukt en niet.
Neem voldoende rust tijdens het rijden.
Zoek hulpmiddeltjes om de communicatie tussen jou en je paard te verbeteren.
Neem tijd. Dit duurt lang tegen dat het beter gaat.

Succes!

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:53

Ineke2 schreef:
Ik mis ook kracht in mijn benen, vandaar de tip om met stemhulp te rijden. Voor net wat extra power kun je ook een zweepje gebruiken als vervanger van je been. Als je pony op moet letten is een klein fel tikje handig, maar anders is aanleggen van het zweepje achter je kuit ook aan te leren als beenhulp.


Inderdaad een zweepje gaan gebruiken ipv van je been, niet om te slaan maar ter vervanging van je been.
Soms..is een ander paard ook een uitkomst, eentje die van nature sensitief reageert en veel looplust heeft waardoor je minder hoeft te doen.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:55

Oja en met de juiste longeertraining kun je je paard leren beter zijn lijf te gebruiken waardoor hij makkelijker en eerder nageeflijk wordt. Misschien ook eens iets om aan te kaarten bij je instructrice.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 11:41

Bedankt allemaal, ik zal dit eens voor gaan leggen bij mijn instructrise :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:51

Je kan een paard ook leren voorwaarts gaan op bekken hulpen.
Als ik jou was zou ik eens informatie inwinnen bij verenigingen voor ruiters met beperking. Er zijn genoeg alternatieven voor de standaard kuithulp :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Net dat laatste stukje kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-18 15:53

Dank jullie wel