Galoperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseLife02
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-06-18

Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 21:02

Sinds kort rijd ik op het Belgische trekpaard van een vriend van mij, alleen zij kan niet op commando aangaloperen. Heeft iemand misschien tips over hoe je dat kan aanleren?

Anoniem

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:33

Bedoel je met op commando op de beenhulp voor galop? Of commando als in gaalop roepen of iets dergelijks?
Ik rij zelf het liefst met zo min mogelijk been en heb mijn toenmalige eigen paard aan de longeerlijn alles aangeleerd op stem. Dus 2 keer klakken was dan galop en zo heb ik dat door gezet tijdens het rijden en dat werkte perfect. Is natuurlijk niet met 1 keer longeren aangeleerd maar heb 2 week echt alleen maar gelongeerd als ik er was (niet elke dag).

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:39

Ze kan het niet of wilt ze het niet?

Trekpaarden galopperen niet graag. Het kost ze enorm veel moeite. Probeer haar eerst eens in galop te krijgen aan de longeer lijn. Niet gaan meppen. Maar gewoon naar voren drijven met je zweep. Als dat niet werkt kun je aan het uit einde van je zweep een boterham zakje knopen.

En elke keer als ze aanspringt het commando galop roepen. Uit eindelijk zal het kwartje wel vallen. Maar het kan even duren.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:40

Voor het aanleren van de galop onder het zadel zou ik als ik jou was even een deskundig iemand opzoeken.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:48

Reageert het paard aan de longeerlijn wel op een stemhulp? Dan kan je die gebruiken als ondersteuning van je been. Werkt bij mijn paard ook.
Verder zou ik les nemen, dan kan een instructrice je een paar tips geven om het het paard makkelijker te maken. :)

Hindy
Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-18

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 00:36

Ik zou hier inderdaad begeleiding bij zoeken van een instructeur. Verder zou ik bij de beenhulp ook een stemcommando geven, dit kan het makkelijker maken. Mits hij dat kent van bijvoorbeeld het longeren. Succes!

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:20

Citaat:
Ze kan het niet of wilt ze het niet?

Trekpaarden galopperen niet graag. Het kost ze enorm veel moeite.


Ik ben het deels eens met deze bokker.

Het kost veel kracht, je rijdt haar 'sinds kort' - het kan dus een kwestie van te weinig conditie zijn.

Let verder op: trekpaarden zijn gebouwd op 'op de voorhand lopen' en een duwend achterbeen.
Het zijn niet de slechtste ruiters die stellen dat je eerst het dier in stap en draf 'correct gereden' moet zijn voordat galop aan de orde os.

Trekpaarden zijn in principe sterk, maar het is niet onmogelijk om het dier een pijnlijke rug te bezorgen door te vroeg en met te weinig achterhand onder de massa te gaan galopperen.
(Dus dat het dier "niet wil" is mogelijk zelfbehoud.)

HorseLife02
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-06-18

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 08:41

Dankjewel allemaal voor jullie tips! De eigenaar ment meestal met haar en ze heeft niet een geweldige conditie dus ik zal het rustig aan doen, een beetje opbouwen. Thanks again!

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:56

Over het aanleren van stem commando's.... mijn vorige paard was volledig op stem gereden. Reed ik samen met in de les dan waren er altijd mensen die onbewust klakten met hun tong of wat zeiden tegen hun paard. Waarop de mijne dan reageerde en bijvoorbeeld aansprong in galop terwijl ik dat niet wilde

Mijn huidige paardje heb ik geleerd te reageren op zacht fluitjes rijden het longeren en goed aan mm been te zijn ....

Succes met aanleren, leuk een trekpaard!

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:06

Wij hebben hier ook aantal trekpaarden, en mijn ervaring is ook dat trekpaarden niet graag galopperen en het moeilijk vinden. Met name in de bak op een volte durven ze vaak niet, omdat het met best wel wat geweld gaat als een trekpaard galoppeert. Wij beginnen meestal met rechtuit, in het bos, en dan (proberen te) verzamelen. Uiteindelijk in de bak gewoon over de hoefslag en dan pas naar de volte. En zoals hierboven ook staat vallen ze graag op de voorhand.

Een grote volte in een springbak ofzo kan overigens wel, maar 20x40 is naar mijn ervaring in het begin nog net wat te klein (niet dat ik zon dressuur wonder ben, maar toch :+ )

Sjorsie12

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-03-14
Woonplaats: Weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:16

Mijn Trekpaardje doet niks liever als galopperen , in de bak maar zeker buiten in het bos, hij gaat erg hard en loopt er ieder ander paard uit, Ik doe cross met hem en dressuur,ik leer de commando's vanaf de grond met longeren en koppel die commando's aan mijn beenhulp, werkt goed, Succes, en zeker rustig aan opbouwen

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:18

Ik ben natuurlijk geen expert maar ik merkte bij het rijden van een tinker wiens galop nog niet heel goed was dat het hielp om hem met je benen 'omhoog' te knijpen. Dus ophouding en dan beide kuiten aandrukken (niet per se met je hielen of sporen maar met de druk van je onderbeen).

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:26

De trekpaarden die ik heb gereden hadden geen enkel probleem met galopperen. Ik zou idd beginnen met longeren of rechte stukken zoals het bos