Springtechniek paard verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Springtechniek paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 21:43

Inmiddels is mijn paardje vandaag 5 jaar geworden en zijn we nu lekker bezig met springlesjes. Infinity is een 5 jarige kwpn’r van Samber. Ik zou heel graag met haar gaan starten in de springsport. Haar techniek is alleen niet optimaal en graag zou ik willen weten hoe ik dit kan verbeteren.

Hier een foto:
Afbeelding

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Springtechniek paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:47

Tsja, het ene springpaard is het andere niet. De ene kan het nou eenmaal gewoon beter dan de ander.
Ik wil je vooral adviseren om onder goede begeleiding te gaan trainen.
Wat kan werken voor snellere reflexen is het springen van een in-uitje.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:51

Heb je een video? Hier zie je dat ze vooral haar voorbenen laat hangen, mijn tip zou zijn om veel in-uitjes te laten springen en haar verder vooral laten ontwikkelen! Niet te snel willen!
In-uitjes zijn sowieso een hele goede oefening, worden ze sterk en vlug van. Zet gewoon een hele reeks op, start laag en makkelijk, met bijvoorbeeld slechts 2 hindernis op, en bouw dan uit. Daarna kun je afwisselen met het ene hindernisje een kruisje, en de volgende een stijltje. Als ze er echt wat handiger en sterker wordt dan kun je ze wat hoger zetten en afwisselen met de hoogte en daarna eventueel op 1 galopsprong een stijl/oxer neerzetten. Bianca Schoenmakers heeft hier ook mooie filmpjes van.

Voorderest, op basis van deze foto, zou ik het vooral tijd geven en ontwikkelen! Ze is nog jong, ze ontwikkelt zich echt nog wel! Ook veel met balkjes op de grond spelen is leuk en leerzaam voor ze!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Springtechniek paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:12

Vergeet ook niet dat als je wilt starten, het niet alleen gaat om de springtechniek.
Goede galop, tempocontrole en gehoorzaamheid zijn net zo belangrijk als het springen zelf.
Dat kun je dus ook oefenen en maakt het makkelijker om een parcoursje te springen.
in uitjes zijn altijd goed. En neem vooral springles....

Anoniem

Re: Springtechniek paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:14

Handigheid en oog op de sprong is belangrijker dan springtechniek. Heeft ie zelf een beetje oog erop? Trekt ie erop aan? Ziet hij de afstand een beetje of is het op hoop van zege op een hindernis af rijden?

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:24

Een 5- jarige samber?

Ik denk dat kilometers maken ook belangrijk is.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Springtechniek paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:23

Ik volg ook even maar ben echt een volkomen leek met een westernpaard die echt nooit heeft geleerd om te springen.
Ik denk dat het heel goed is voor haar (al is het maar alleen vrijspringen) maar.... wat is een in-uitje? :o?

Anoniem

Re: Springtechniek paard verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:31

Springt hij altijd zo? Of zijn er wel sprongen waarbij hij z'n benen wel intrekt? Wat ik bij mijn merrie heel erg merk, is dat ze dat echt pas doet "als het nodig is". Kijk:

Afbeelding
Hier staat de hindernis erg laag. Dan trekt zij ook echt d'r benen niet.

Zet je hem hoger, krijg je dit ;)
Afbeelding

Mocht hij deze techniek helemaal niet hebben, ben ik het wel met Welmoed_ eens, niet elk paard heeft dat. Het is zeker wel deels te leren, maar zal ook echt veel met aanleg te maken hebben.

In-uitjes zijn inderdaad wel een hele goede manieën om handigheid te krijgen :)

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:32


Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 10:46

Bedankt voor de tips! :)
Ik ga een paar inuitjes neerzetten op stal en oefenen met een galop balk.

Ik zal hier vrijdag een filmpje neerzetten, dan hebben we springles gehad.
Het is niet perse op elke sprong dat ze haar benen niet in trekt geloof ik. Ze trekt wel echt naar de hindernis toe.

Rocamor schreef:
Een 5- jarige samber?

Ik denk dat kilometers maken ook belangrijk is.

Samber is de vader van vader natuurlijk.