Trekken aan teugel en bijten op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 14:22

Goedendag,

Ik had een vraag en warschijnlijk zullen hier ook al eerdere topics over zijn.

Mijn paard trekt tijdens het rijden de teugels uit mijn handen en benen geven op dat moment helpt niet. Ook blijft ze heel erg op het bit bijten. Tijdens het longeren zijn hier weer totaal geen problemen mee.

Weten jullie misschien waar het aan zou kunnen liggen? Ik hoor het graag :)


x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:27

Er zijn hier echt heel veel topics over, gebruik de zoekfunctie rechts bovenin eens :j

But now I know you can't change the past, way too young to know the reason why

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:40

Vervelend zeg! Niet alleen voor jou maar ook voor je paardje natuurlijk!

Ligt je zadel goed? Hoe zijn de tanden van het paard? Welk bit gebruik je en past deze bij je paard?

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 14:43

Jaa zadelmaker heeft toevallig gister zadel nagekeken ligt gelukkig goed en maandag komt de tandarts misschien kan die iets vinden. Dr straks een ander bit geprobeerd omdat de eerste toch wat strak leek maar dat maakte het alleen erger

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:45

Wat voor bit gebruik je? Welke neusriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 14:48

Als de tandarts er is zou je hem of haar kunnen vragen of het bit mss ook te dik kan zijn en, of je paard/pony ook een dikke tong heeft of een laag rooster ;-)

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:10

Zit je hoofdstel correct? Een goed bit kan maar met een hoofdstel dar niet goed zit heb je daar weinig aan. Evt. Bit een gaatje omhoog en sperriem iets strakker. Heb je les? Wat vindt je instructeur ervan?

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 15:11

Hij zat eerst wat strak nu samen met staleigenaar losser gemaakt vanmorgen maar loste het helaas niet op.

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 15:24

Kwa bit gebruikte ik eerst een bustrens en nu een watertrens omdat ik deze een maatje groter had en de bustrens zou wat te klein zijn volgens de staleigenaar

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:25

Enkel/dubbel/ongebroken? Welk materiaal (ijzer, rubbern-, ...) Welke neusriem?

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 15:27

Het is enkel en van ijzer en een volgens mij heet het gecombineerde neusriem

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:41

Is er iets verandert aan jou rijstijl de laatste tijd? Kan best wat onbewusts zijn waar hij last van heeft. Hoeft het natuurlijk niet perse te zijn, maar sommige paarden reageren er vrij sterk op.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:44

Watertrenzen zijn vaak vrij dik, misschien heeft je paard weinig ruimte in de mond. Hoe dik is dit bit?

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 15:52

Kwa rijden is er zover ik weet niet veel veranderd. Maar ze doet het ook met de teugels niet op contact. Het is een vrij dunne water tens zoals op de foto. Ik heb haar nog niet zo heel lang maar probeer de oorzaak wel te vinden zodat we weten waar we aan moeten werken. Ik hoop zelf dat als maandag de tanden worden gedaan dat het minder word
Afbeelding

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 15:58

Hoe lang rijdt je dit paard en volg je ook lessen? Deed hij/zij het voorheen ook al? :)

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 16:00

Ik heb het paard nu pas 3 weken eigelijk op het begin deed ze dit niet of vaak pas aan het einde van het rijden. Ik volg op dit moment geen lessen met haar. Oude eigenaar gevraagd geeft aan dat ze dit voorheen ook deed maar niet echt met een reden dus dit probeer ik nu zelf een beetje uit te zoeken hahaha

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:04

Heb je daarvoor op een manege gereden of al eerder eigen paarden gehad? Als ze het alleen bij jou doet en niet bij de vorige eigenaar zou ik het bij mezelf zoeken. Misschien reageer je niet snel genoeg? Ik zou het niet zelf uitzoeken maar toch lessen nemen, zeker omdat je haar pas net heb :) ik les nu om de week een half uur privé om de kosten te drukken maar de vooruitgang die ik daar uit haal is echt super! Iets om zeker over na te denken :j

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 16:08

Jaa ik wil ook zeker met haar gaan lessen maar de vorige eigenaar is zelf zeker 2jaar niet meer bij het paard geweest. Ik blijf gewoon doorzetten en hopen dat het minder wordt. Misschien maandag na de tandarts want daar schijnt ze ook een paar jaar niet te zijn geweest. Ben wel blij met jullie hulp.hihi

Ik heb altijd op een andere manege gereden. Eerste eige paard

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:48

Oef ik zou hier niet mee door blijven sukkelen.probeer eens een andere neusriem of een ander bitje.

Die van mij loopt goed op relatief dunne bitjes en ik heb nu sinds kort een hoge brede neusriem zonder sperriempje. En het levert echt een verschil in ontspanning,dat is duidelijk verbeterd. Soms drukt het hoofdstel op vervelende plekken zonder dat je dat als ruiter door hebt. De vorige neusriem die ik had was een gecombineerde neusriem dunner met sperriempje dus. En hij vond het vast maken van de neusriem dus echt geen pretje. En bij de sperriem idem. Nu met de neusriem die ik nu heb die een stuk breder en is en heel zacht onderlegd geen problemen meer. Ook heeft m'n hoofdstel van die inhammen achter z'n oren zodat die meer ruimte hebben. Druk vlak achter de oren vinden sommige paarden echt niet tof. En alle spieren in het hoofd werken samen. Dus het zou ook zomaar kunnen dat je hoofdstel teveel druk leverd achter de oren. En dat ze daarom vast zet en gaat trekken. De enige manier om daar achter te komen is een ander hoofdstel proberen.

Niet dat ik het zo perfect voor elkaar heb hoor. Maar dat zijn positieve effecten die ik tegenkwam. Misschien heb je er iets aan :)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 16:50

Dankjewel :)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:02

Hoe oud is je paard?

Ik zou de tandarts maar even afwachten, dat zal vast al veel verlichting geven in de mond. Na een paar jaar niet geweest te zijn zal ze best haken hebben. Misschien heeft ze nog een wolfstandje zitten, of is deze niet goed doorgekomen (blinde wolfstand).

Als dat gebeurt is kan je eens proberen om een ander bitje in te doen of het hoofdstel te veranderen. Je zou daarvoor een bitfitter kunnen laten komen, die hebben veel bitjes die je kunt proberen zodat je die niet gelijk hoeft te kopen. Sommige meten ook hoofdstellen aan.

Wendyb1993
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-05-18

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 17:09

Ze is wel al.op leeftijd. 18jaar maar verder gezond alleen helaas tijdje door de vorige eigenaar verwaarloosd geweest

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:22

Wendyb1993 schreef:
Ze is wel al.op leeftijd. 18jaar maar verder gezond alleen helaas tijdje door de vorige eigenaar verwaarloosd geweest


Jonge paarden zijn soms nog aan het wisselen, vandaar mijn vraag. Desalniettemin zal de tandarts zeker geen overbodige luxe zijn :)

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:50

Rijtechnisch: denkbaar verliest je dier haar evenwicht en zoekt steun op jouw hand.

Oplossing: dingen zoals rechtrichten en het dier leren om op jouw zit en gewicht (en bij wijze van spreken met een boog in de teugels) halt houden.
(...en dus niet met de voorbenen als stootblok, maar zoals de slide stop in western: echt achterbenen onder de massa.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Trekken aan teugel en bijten op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:08

Ik zou heel snel goede lessen gaan nemen. Gaan lopen klooien met andere bitten e.d. kan, maar waarschijnlijk ligt het probleem bij jou. Dit begin als eerste eigen paard is niet leuk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 11 bezoekers