Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 15:08

Thanks allemaal, hele handige tips zitten erbij :D

Pipodipo, ze heeft altijd al de neiging gehad om altijd eerst met hand te reageren, maar bij dit paard heeft ze volgens mij wel iets meer angst. Hij kan af en toe ontzettend debiel reageren als ze m eens vooruit schopt, dus ja, dan komt ook meteen de handrem er weer bij.. Eigenlijk bij alles wat ie doet is haar eerste reactie, hand..


P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:21

Precies wat jij omschrijft is dus ook mijn probleem (geweest). Ben er nog steeds niet helemaal vanaf maar voor 90% wel, denk ik zo haha.

Het probleem bij langer wordende teugels was bij mij het niet goed aansluiten van de duim, toen ik daarop ding letten was dat eigenlijk al zo goed als opgelost.

Voor het gelijk houden van de handen, kan indd best een coördinatie probleem zijn geweest, maar ik heb er in de rest van mn houding niet echt last van gehad. Bij mij moest gewoon meer het besef komen over wat ik nou eigenlijk aan het doen was, ik wilde van alles maar vroeg eigenlijk "niks". Dus door het opstellen van een checklist en op basis hiervan te handelen ben ik me een stuk bewuster geworden van wat er gebeurd. Heel soms betrap ik mezelf nog weleens, maar ondertussen speel ik het lijst automatisch in mijn hoofd af voor ik iets ga doen.
Beetje stom misschien, maar ik de les moet ik het lijstje hard op opnoemen en eerder mocht ik niet doen wat er van me gevraagd werd. En na een aantal weken begin je het wel echt te zien/merken.

Niet zo'n theoretische verhalen als hierboven allemaal, maar misschien heeft ze (en jij) hier iets aan. :):)

Voorbeeld checklist:
goede teugellengte?
handen recht?
druk gelijk/pony recht?
benen stil?
rechtop?
waar wil ik heen?

Succes! +:)+

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:16

Jeroeleke, dat klinkt een beetje als: insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan... zo heb ik ooit leren breien. Maar het is wel goed om jezelf te blijven controleren, met spiegels erbij is het zelfs makkelijker.

Relaxed, misschien speelt er toch nog een stukje spanning mee waardoor er nog een gat is tussen iets doen en er bewust van zijn, zoals spanning reflexmatig kan zijn. Heb je de ruiter wel eens gefilmd tijdens de les en dat later kritisch terug gekeken?

JoukjeV

Berichten: 334
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:28

Als teugels op maat zijn, duimen tegen elkaar en rijden maar. Weinig kans dat dan 1 hand meer gaat doen dan de ander. Veel gebruikt bij leerlingen en zelf vaak toepast bij paarden die veel druk op 1 kant afdwingen.

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:49

Als die hand komt vanuit ellebogen en schouders.. wat ik ook verwacht gezien de totale slechte zit..
Ga je dat imo alleen oplossen door het probleem ook daar aan te pakken.. dus bij de schouders bv.. als de schouders niet loslaten kunnen de handen dat ook niet..

Ik zou ook houding/zit oefeningen op de grond gaan doen.. dus zonder t paard.. bv met elkaar en/of met n grote bal

Kijk eens in de centered riding hoek.. ik denk dat je daar nog veel tips en oefeningen gaat vinden die kunnen helpen


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 18:39

Pipodipo schreef:
Jeroeleke, dat klinkt een beetje als: insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan... zo heb ik ooit leren breien. Maar het is wel goed om jezelf te blijven controleren, met spiegels erbij is het zelfs makkelijker.

Relaxed, misschien speelt er toch nog een stukje spanning mee waardoor er nog een gat is tussen iets doen en er bewust van zijn, zoals spanning reflexmatig kan zijn. Heb je de ruiter wel eens gefilmd tijdens de les en dat later kritisch terug gekeken?


Ja en ook een stukje "Ja maar" en ook eenvoudigweg "Ik heb het niet door" Dus niet altijd even streng voor zichzelf en weinig zelfreflectie.. Dat is natuurlijk wel noodzakelijk om dingen te willen veranderen..

Ik heb al eens proeven gefilmd, bij de laatste durfde ze zelfs te ontkennen dat ie scheef was, terwijl het op beide protocollen meerdere keren stond aangegeven :+

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:54

Frummels schreef:
sas66 schreef:
Zelf geen ervaring mee, maar heb wel eens gezien dat er aan het zadel 2 dikke post elastieken werden vastgemaakt (door de ringetjes voor het bokriempje). Dit elastiek doe je dan om je pink. Zo kun je leren voelen waar je handen heen gaan en hoe je druk is.


Naast zitlessen, vind ik dit ook wel een hele goede :j


Of de lusjes van het dekje niet aan het zadel vastmaken maar in de hand houden.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:14

Laat haar een met liggende "open" handen rijden ipv hoe ze gewoon haar teugels vast houdt. Dus met de handpalm naar boven.
Je kunt dan niet hard in de hand worden.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:21

Het klinkt alsof jij haar heel veel aanreikt en wil leren, maar zij het simpelweg niet oppakt. Wil ze wel anders gaan rijden? En neemt ze daarin jouw tips ook aan? Anders kun jij zo hard werken als je wilt, dan komt er natuurlijk nooit resultaat.
Een gesprek aangaan over "ja, maar" en de weinige zelfreflectie en/of vooruitgang lijkt me ook op z'n plaats. Dat je haar alleen kunt helpen als zij zich voor 200 procent inzet.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:13

Het is natuurlijk haar eigen paard en dus eigen keuze maar zoals hier boven al gezegd wordt accepteert ze zelf wel het probleem en wilt ze er ook iets aan doen?

In deze situatie zou ik streng voor mezelf zijn voor het welzijn van het paard. Dus stoppen met het rijden met teugels en zitlessen nemen. Als je dan toch rijdt zo zacht mogelijk in je hand en bewust bezig zijn met het probleem, vooral niet gewoon doorrijden hoe je altijd al doet.

Ik hoop dat je vooruitgang boekt met het lesgeven !

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:47

Relaxed schreef:
Momenteel is ie in stap echt tegen het stakerige aan, dus daarin laat ik haar juist met een iets langere teugel en moet ze er gewoon afblijven, dan stapt ie gewoon goed en zonder tactfouten. In die zin heeft ze een moeilijk paard (ik noem het juist een fijn leerpaard, maar goed ;) ) hij straft haar meteen af, gaat snel teugelkreupel lopen en heeft ook snel de neiging om iets stakerig te zijn. Mede daarom heeft die hand mijn prio, dan stopt het verzet denk ik eerder.. In galop blijft ie het beste doorlopen, alleen dan gaat alles natuurlijk ook een stuk sneller, dus moeilijker :')


Is dit dan niet het grootste probleem? Dat het paard staakt in stap? Dat is niet echt fijn rijden en uitleggen, lijkt me? Zou je het probleem in stap eventueel op kunnen lossen voor haar door er zelf op te gaan? Zodat ze daarna in alle rust in stap kan oefenen? Als je snel je coördinatie kwijt bent, is het wel fijn als je elke keer even terug kan gaan naar de stap om weer even alles bij elkaar te rapen :D

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:16

Relaxed schreef:
Pipodipo schreef:
Jeroeleke, dat klinkt een beetje als: insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan... zo heb ik ooit leren breien. Maar het is wel goed om jezelf te blijven controleren, met spiegels erbij is het zelfs makkelijker.

Relaxed, misschien speelt er toch nog een stukje spanning mee waardoor er nog een gat is tussen iets doen en er bewust van zijn, zoals spanning reflexmatig kan zijn. Heb je de ruiter wel eens gefilmd tijdens de les en dat later kritisch terug gekeken?


Ja en ook een stukje "Ja maar" en ook eenvoudigweg "Ik heb het niet door" Dus niet altijd even streng voor zichzelf en weinig zelfreflectie.. Dat is natuurlijk wel noodzakelijk om dingen te willen veranderen..

Ik heb al eens proeven gefilmd, bij de laatste durfde ze zelfs te ontkennen dat ie scheef was, terwijl het op beide protocollen meerdere keren stond aangegeven :+

Het klinkt dan toch een beetje als een ruiter die niet per se beter wil leren rijden. Misschien is het bij deze ruiter wel zo dat sommige kwartjes pas veel later gaan vallen en dat je dat maar beter een beetje op zijn beloop kan laten. Pas wel op dat je het jezelf niet teveel aantrekt, want ik denk dat je wel duidelijk hebt gemaakt aan ons dat je je graag inzet voor een beter resultaat. Het is bij de ruiter misschien een beetje tegen dovemansoren voorlopig. In de komende lessen misschien wat minder op de confrontatie en wat meer makkelijkere dingen bevestigen?

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:20

Indien de teugeldruk voorkomt uit de krampige handen, oftewel teveel bij elkaar knijpen van de vuisten, wilt het vaak werken om 2 rauwe eieren tussen de handen en teugels te doen. En dan is de kunst deze niet kapot te knijpen of te laten vallen.

Over andere aspecten waaruit het voort kan komen kan ik helaas geen tips geven.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 07:43

Even een misverstand, ondanks haar "ja maar" doet ze wel echt haar best. Het lukt alleen niet goed en ze vindt het moeilijk, iedereen gaat hier anders mee om.. Ik kan ook niet verwachten dat het in een paar maanden allemaal goed gaat, dat is gewoon een lang proces waar ik zelf ook doorheen moest. Het is immers enorm verleidelijk om met je handen alles op te lossen, ik denk dat iedereen dit wel herkent ;)

Sanne, het staken is absoluut een gevolg van haar hand, als ze er niet aan komt stapt hij goed en ontspannen, zodra ze meer vraagt begint het.. Hierin is ze zelf in haar reageren niet snel genoeg en dan blokkeert hij. Stap is daarin natuurlijk ook de moeilijkste gang, je krijgt meteen tactfouten en ze hebben tijd om te gaan klieren.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:53

Fijn dat ze wel graag wil leren :j
En misschien een streepje op de hals maken /klein stukje vlechten waar ze haar handen minimaal moet houden?
En zelf heel consequent "handen!" zeggen als ze terugwerkt?
Haar twee keer bij een bepaald punt/letter laten checken hoe haar houding is? Misschien eerst in stap en bij de letter zelf halthouden, houding checken en eventueel aanpassen en weer door?

Weet je ook waarom ze het met haar hand oplost? Te lang zo gereden? Controle willen houden? Angst? Reageert het paard alleen dan?

Een andere aanpak kan ook nog zijn om alles voor te gaan bereiden. Dus niet: rijd maar een volte, maar eerst haar uit laten leggen hoe ze een volte zou rijden. Dan kun jij aanvullen en vervolgens kan ze de volte rijden en kun jij haar herinneren aan de punten die jullie gezamenlijk hebben genoemd.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 10:07

xChanelx schreef:
Fijn dat ze wel graag wil leren :j
En misschien een streepje op de hals maken /klein stukje vlechten waar ze haar handen minimaal moet houden?
En zelf heel consequent "handen!" zeggen als ze terugwerkt?
Haar twee keer bij een bepaald punt/letter laten checken hoe haar houding is? Misschien eerst in stap en bij de letter zelf halthouden, houding checken en eventueel aanpassen en weer door?

Weet je ook waarom ze het met haar hand oplost? Te lang zo gereden? Controle willen houden? Angst? Reageert het paard alleen dan?

Een andere aanpak kan ook nog zijn om alles voor te gaan bereiden. Dus niet: rijd maar een volte, maar eerst haar uit laten leggen hoe ze een volte zou rijden. Dan kun jij aanvullen en vervolgens kan ze de volte rijden en kun jij haar herinneren aan de punten die jullie gezamenlijk hebben genoemd.


Alles wat jij hier omschrijft heb ik al gedaan.. Ik heb zo vaak geroepen, handen stil, hand los, hand naar voren, enz :') Ook veel uitleggen, ik vond dat zelf altijd erg prettig, niet zomaar iets roepen, maar ook uitleggen waarom :j

Controle is waarom ze teveel met hand doet denk ik, ook buiten het paardrijden is ze een enorme controlfreak en dat zie je daarin heel erg terug :) Het is ook een heel natuurlijke reactie die je echt heel bewust en consequent af moet leren.. 95% rijdt met teveel hand en te weinig been.. :j

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:13

Relaxed, misschien is het een ruiter waarbij de kwartjes later pas vallen en dan moet je dus nog even geduld hebben ;). In de lessen zou ik dan wel afwisseling aanbrengen en zo nu en dan wat consolideren op vertrouwde goede vlakken, zodat de ruiter wel af en toe positief bevestiging heeft. Er zal ongetwijfeld een oefening of iets zijn die meestal goed gaat waar je op terug kan vallen. Of juist iets nieuws introduceren, of lekker veel slangenvoltes rijden om het paard toch nog afwisseling li-re te geven tegen het echte scheef worden.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:17

Wat fijn om hier tips te lezen! Ik kamp zelf met hetzelfde probleem, ik vind het moeilijk om op twee teugels dezelfde druk te houden. Zodra ik (onbewust) meer aan een kant zit trekt mijn paard scheef en zakt dan niet meer, wat dat betreft merk ik het als ik het niet goed doe maar dat komt helaas nog met regelmaat voor. Ik heb heel fijne les maar ik ga om te oefenen de elastieken meenemen, wie weet merk ik dan sneller dat ik teveel druk op een teugel heb :j Ik heb ook de neiging om als een fiets de bochten te sturen, dus binnenhand 'trekken' en buiten los te gooien.. :=

Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:20

Ik heb niet alle reacties doorgelezen maar wat bij mij heel geod heeft geholpen (al had ik niet hetzelfde probleem) is idd zitlessen aan de longe als stap 1. Veel zitlessen :D . met de armen zwaaien lijf heen en weer, hand op het hoofd en de ander onder de navel. Gewoon stukje bewustwording van je lijf, en van daaruit de hulpen weer 'aanleren' wat gebeurd er als ik mijn buikspieren aanspan, mijn bovenbenen aanspan, hoeveel been moet ik geven voor mij paard reageerd. En daarna het rijden met een bokriempje aan het zadel vast. Moest zowel de teugels als dat riempje vasthouden en dan constante druk erop, mocht hem niet met veel druk omhoog houden maar mocht ook niet slap hangen of gaan klapperen. Heb mijn instructeur vaak vervloekt haha, is erg moeilijk. Ook kunnen je handen niet ver van elkaar weg, zowel opzij als omhoog. Heb er hele mooie stille handen van gekregen en die linkse komt niet meer standaard hoger dan de rechtse haha. Misschien helpt het...

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 10:22

Pipodipo schreef:
Relaxed, misschien is het een ruiter waarbij de kwartjes later pas vallen en dan moet je dus nog even geduld hebben ;). In de lessen zou ik dan wel afwisseling aanbrengen en zo nu en dan wat consolideren op vertrouwde goede vlakken, zodat de ruiter wel af en toe positief bevestiging heeft. Er zal ongetwijfeld een oefening of iets zijn die meestal goed gaat waar je op terug kan vallen. Of juist iets nieuws introduceren, of lekker veel slangenvoltes rijden om het paard toch nog afwisseling li-re te geven tegen het echte scheef worden.


Idd en daarbij ook de afwisseling met een keer aan de longe.. Soms werkt het ook om juist de focus van de handen af te halen, door bijvoorbeeld alleen maar met tempowisselingen bezig te gaan.. Dat deed ik zelf ook wel eens met rijden, gewoon handen stil/los en alleen maar bezig met beenhulpen en ze daarin scherp maken. En gek genoeg lopen ze dan uiteindelijk vaak met een prima aanleuning ;)

Dunkeedoo, dat vervloeken kan ik me voorstellen :') Waren vroeger niet de leukste lessen :+

Janneke2

Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:34

In centered riding is er een oefening: twee teugels in een hand en de andere hand de lucht in.

Bij voorkeur eerst de 'harde' hand de lucht in - en dan consequent zijn in de opbouw van een correcte houding.

Dwz: in Deurne leerde je vroeger een verdunde Duitse versie.
De Duitsers zeggen: eerst je bekken correct in het zadel - dan je benen correct laten afhangen - dan pas gaan we het over het bovenlichaam en de armen hebben en dan de handen hebben.
(Eerst onafhankelijk leren zitten aan de longe, dan pas teugels in de handen...!)

Centered riding begint bij je centrum/ core/ zwaartepunt. Iets voor je lagere rugwervels, iets lager dan je navel. Van daar uit "de blokken van je lichaam correct opstapelen" terwijl je rustig doorademt en zachte ogen hebt.

En de Alexander techniek: begin met de juiste onderlinge samenhang van bekken, je hele wervelkolom en hoofd.
Is deze 'primaire controle' voor elkaar, kun je met de schouders, armen en handen aan de slag.
(Deze 3 leiden vast wel naar Rome en combinaties zijn niet per definitie fout, maar weet wat je doet en waarom.)

En bij een paard praten we ook niet alleen over 'houding' - een goede houding moet gebaseerd zijn op goed spiergebruik.
Google/ you tube zijn handig: zoek eens op psoas sterk maken, psoas lang maken (2 verschillende dingen) transversus abdominis en 'core muscle strengthening'.

Sally Swift maakte wel eens het grapje dat mensen dit zo lekker vonden rijden dat ze bijna wanhoopte dat ze ooit nog hun arm omlaag zouden doen... :)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:23

Vandaag de elastieken aan de zadelringetjes uitgeprobeerd, echt heel erg fijn :j deze blijf ik voorlopig gebruiken, ik weet niet meer wie deze tip gaf maar heel erg bedankt!

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:11

Waarschijnlijk is het paard ook erg scheef waardoor ze in een vicieuze cirkel terecht komt. Het is o zo menselijk om terug te werken met de sterke kant en de lichte kant los te laten, als het paard je dan ook nog naar de sterke kant duwt, is de cirkel rond en erg moeilijk uit te komen.

Ik zou haar naast blijven wijzen op haar handhouding, zitles gaan geven en misschien zelf het paard een paar weken gaan rijden om deze eerst weer fijn te krijgen en wat rechter.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 15:57

Coca2018 schreef:
Waarschijnlijk is het paard ook erg scheef waardoor ze in een vicieuze cirkel terecht komt. Het is o zo menselijk om terug te werken met de sterke kant en de lichte kant los te laten, als het paard je dan ook nog naar de sterke kant duwt, is de cirkel rond en erg moeilijk uit te komen.

Ik zou haar naast blijven wijzen op haar handhouding, zitles gaan geven en misschien zelf het paard een paar weken gaan rijden om deze eerst weer fijn te krijgen en wat rechter.


Hij is idd enorm scheef, dit weekend was ie ook weer kortlang in stap aan de lange teugel, dus fysio komt er weer bij.. woensdag ga ik erop, om even te voelen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:14

Heb je haar al eens met 1 hand laten rijden? Ik heb hier altijd erg veel baat bij gehad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 55 bezoekers