Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:48

Sinds een tijdje geef ik regelmatig een vriendin les, ze zijn enorm vooruit gegaan, echter blijven we nu tegen een probleem aanlopen.. Haar handen zijn ontzettend ongelijk, links is altijd vast en rechts is altijd los.. Hierdoor ontstaat behoorlijke scheefheid bij beide en dit is best een probleem.. Om het nog maar niet over stelling en buiging te hebben.. Ook de teugels op lengte houden vindt ze moeilijk, waardoor teugels te lang en bewegingen weer te groot worden enz..
Ik probeer nu al een tijdje uit te leggen dat ze er naar toe moet om gelijke lichte druk in 2 handen op te zoeken. Ik heb haar dit ook meerdere keren laten voelen door het bit over te nemen en haar als het ware te kopiëren.. Tijdens het rijden is dit alleen erg moeilijk met een paard wat daarin natuurlijk ook niet zo 123 omschakelt en meewerkt :')

Wat is nou een goede oefening hiervoor? Liefst iets wat ze gewoon thuis kan doen, maar ook tijdens het rijden.. Ik ben een beetje door mijn ideeën heen en vind het moeilijk uit te leggen, dit is toch iets wat je op gevoel moet gaan oppikken en ik kan er niet non stop bijstaan en roepen dat ze links los moet laten :+

Binnenkort stap ik er zelf sowieso een keer op om te voelen wat hij doet en haar hopelijk te kunnen laten zien wat ik bedoel..

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Oefeningen gelijke druk op 1 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:50

Wat we hier hebben zijn elastiekjes om de teugels, zodat meteen zichtbaar is waar de teugels moeten worden vastgehouden voor een ideale lengte. Totdat ze heeft leren voelen is visueel maken misschien een oplossing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:52

Lienie_F schreef:
Wat we hier hebben zijn elastiekjes om de teugels, zodat meteen zichtbaar is waar de teugels moeten worden vastgehouden voor een ideale lengte. Totdat ze heeft leren voelen is visueel maken misschien een oplossing :)


Ik ben idd begonnen met een knoop in de teugel, hierdoor konden a) haar handen niet (ver) uit elkaar en b) idd de teugellengte bleef goed.. Maar het extreme los/vast tussen links en rechts los je hier niet mee op helaas..

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:54

Je hebt natuurlijk alle voorbeelden al gehad van de vogeltjes-in-je-hand-niet-doodknijpen, teugels gebrugd, zelfde stopje, centered riding voorbeelden en dergelijken? Gekleurde teugels kunnen nog helpen en misschien gewoon ook een rondje zitles aan de longe, want de hand is vaak het uitvloeisel van een onbalans elders.

sas66
Berichten: 631
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:54

Zelf geen ervaring mee, maar heb wel eens gezien dat er aan het zadel 2 dikke post elastieken werden vastgemaakt (door de ringetjes voor het bokriempje). Dit elastiek doe je dan om je pink. Zo kun je leren voelen waar je handen heen gaan en hoe je druk is.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:54

Een knoop vind ik minder handig, want daardoor wordt het echt een blok die je vasthebt, wat een vriendelijke hand tegenwerkt.

En verder zit het probleem waarschijnlijk niet in haar handen, maar in haar ellebogen of zelfs haar schouders. Als ze daar spanning vasthoudt wordt ze ook scheef. Bewust aan en ontspannen is daar een oefening voor, dan wordt ze zich meer bewust van haar lichaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:58

Pipodipo schreef:
Je hebt natuurlijk alle voorbeelden al gehad van de vogeltjes-in-je-hand-niet-doodknijpen, teugels gebrugd, zelfde stopje, centered riding voorbeelden en dergelijken? Gekleurde teugels kunnen nog helpen en misschien gewoon ook een rondje zitles aan de longe, want de hand is vaak het uitvloeisel van een onbalans elders.


Zelfde stop is idd ook hoe ik het uitleg, maar ze voelt niet dat die teugel er dan toch weer doorheen glipt.. Vooral door die losse hand..
Zit is idd ook wel een dingetje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:00

Lienie_F schreef:
Een knoop vind ik minder handig, want daardoor wordt het echt een blok die je vasthebt, wat een vriendelijke hand tegenwerkt.

En verder zit het probleem waarschijnlijk niet in haar handen, maar in haar ellebogen of zelfs haar schouders. Als ze daar spanning vasthoudt wordt ze ook scheef. Bewust aan en ontspannen is daar een oefening voor, dan wordt ze zich meer bewust van haar lichaam


Klopt hoor, hebben we ook maar 1x gedaan in het begin, maar hielp haar wel om bewust te worden van dr handen..
Houding en zit, balans is idd ook een probleem. Maar we kunnen eenvoudigweg niet meerdere dingen tegelijk aanpakken als het gevoel er niet is.. Handen vind ik zelf het grootste probleem, hij begint er echt op te verzetten bij vlagen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:01

Hang een kleerhangerje aan de achterkant van een stoel en maak een paar teugels aan de uiteinden vast.
Zet je leerling op een stoer er achter, en ‘speel paardje’. Teugels opnemen, ‘sturen’ etc. Het hangertje geeft ongelijke druk meteen aan.
Uitbreiden met ‘lichtrijden’ op de stoel, kin naar de borst brengen, romp torderen etc.

Daarnaast lijkt me het door jou beschrevene veel te maken hebben met spierspanning en -beheersing, ademhaling en ontspanning.
Ik zou centered riding-achtige training met zitlessen van de ruiter inzetten. Zolang deze scheef is, wordt dat paard ook niet rechter.
Is er een mogelijkheid om het paard bij te (laten) rijden zodat deze niet vast gaat lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:07

Eatshay schreef:
Hang een kleerhangerje aan de achterkant van een stoel en maak een paar teugels aan de uiteinden vast.
Zet je leerling op een stoer er achter, en ‘speel paardje’. Teugels opnemen, ‘sturen’ etc. Het hangertje geeft ongelijke druk meteen aan.
Uitbreiden met ‘lichtrijden’ op de stoel, kin naar de borst brengen, romp torderen etc.

Daarnaast lijkt me het door jou beschrevene veel te maken hebben met spierspanning en -beheersing, ademhaling en ontspanning.
Ik zou centered riding-achtige training met zitlessen van de ruiter inzetten. Zolang deze scheef is, wordt dat paard ook niet rechter.
Is er een mogelijkheid om het paard bij te (laten) rijden zodat deze niet vast gaat lopen?


Kleerhanger is een goede, ga ik eens meenemen..

Bijgezet longeren kan ik ook wel een keer gaan doen met haar erop.. Alleen al het zitten zonder haar handen te mogen gebruiken zal waarschijnlijk helpen met een stuk bewustwording..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:13

Ik zou er eerst eens zelf opstappen en kijken in hoeverre de scheefheid bij het paard vandaan komt. Scheef paard en scheve ruiter maakt het extra lastig.

Verder zou ik in eerste instantie vooral oefeningen doen waarbij het paard de eenzijdige beenhulp goed begrijpt, met zo min mogelijk ondersteuning van teugel. Wending om de voorhand, verschillende manieren van wijken (volte open/sluiten, wijken met hoofd naar de muur). Liefst met de teugels alleen een licht contact of zelf met de teugels allebei afgewisseld in linker- of rechterhand.
Of bijvoorbeeld voltes laten rijden met alleen de buitenteugel en binnenteugel los.

Verder uiteraard verder werken aan eigen scheefheid in de zit en op de juiste manier contact houden met de teugels.

Edit: Ik lees dat het zitten zonder handen mogen gebruiken al lastig is, dan zou ik daar beginnen. Heel veel zonder teugels rijden :D Stabiliteit krijgen in het lichtrijden zonder teugels. Veel staan in de beugels is een goede oefening voor de stabiliteit, daarna door naar drie keer staan-een keer zitten, twee keer staan-een keer zitten.

Oefening van eatshay, vanaf de grond de teugelvoering oefenen is een hele goede! Mooi als je zo'n grote ton hebt: gebalanceerd kunnen zitten en opstaan terwijl je de teugels alleen op contact houdt.

Anoniem

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:16

Je zou haar tijdens het longeren zonder teugels een teugel om de hals van het paard kunnen slaan die ze dan vast moet houden alsof het normale teugels zijn. Dan kun je goed het contact controleren want als meer/hoger trekt met de ene hand dan trekt ze de andere hand meteen omlaag. In plaats van dat je dan door blijft zeuren over die ene te hoge/harde hand leert ze dan de balans tussen beide handen te herstellen, want anders kan ze die niet op dezelfde plek of hoogte houden.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:29

Relaxed schreef:
Lienie_F schreef:
Een knoop vind ik minder handig, want daardoor wordt het echt een blok die je vasthebt, wat een vriendelijke hand tegenwerkt.

En verder zit het probleem waarschijnlijk niet in haar handen, maar in haar ellebogen of zelfs haar schouders. Als ze daar spanning vasthoudt wordt ze ook scheef. Bewust aan en ontspannen is daar een oefening voor, dan wordt ze zich meer bewust van haar lichaam


Klopt hoor, hebben we ook maar 1x gedaan in het begin, maar hielp haar wel om bewust te worden van dr handen..
Houding en zit, balans is idd ook een probleem. Maar we kunnen eenvoudigweg niet meerdere dingen tegelijk aanpakken als het gevoel er niet is.. Handen vind ik zelf het grootste probleem, hij begint er echt op te verzetten bij vlagen.


Ik denk dat je het probleem verkeerd om aanpakt hier, door te beginnen met haar handen terwijl de rest van haar balans niet goed is. De handen zijn het resultaat van wat de rest van het lichaam doet, niet omgekeerd. Ik denk daarnaast ook dat het verzet eerder komt op onduidelijke zit- en beenhulpen, en zou me ook eerst hierop focussen. (en ondertussen wel kleurtjes of elastiekjes om de teugels heen en haar daar steeds weer op wijzen).
Ikzelf heb mijn hand gebroken gehad, en toen eerst een tijd met één hand gereden en later met twee, maar wel met ongelijke druk omdat dat met mijn slechte hand nog niet mogelijk was, en geen enkel paard deed moeilijk, omdat mijn zithulpen wel doorkwamen.

Ik denk dat er verder al wel hele goede tips gegeven zijn, en ik vind jou ook echt een topvriendin dat je hier zo mee bezig bent :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:35

sanne83 schreef:
Ik zou er eerst eens zelf opstappen en kijken in hoeverre de scheefheid bij het paard vandaan komt. Scheef paard en scheve ruiter maakt het extra lastig.

Verder zou ik in eerste instantie vooral oefeningen doen waarbij het paard de eenzijdige beenhulp goed begrijpt, met zo min mogelijk ondersteuning van teugel. Wending om de voorhand, verschillende manieren van wijken (volte open/sluiten, wijken met hoofd naar de muur). Liefst met de teugels alleen een licht contact of zelf met de teugels allebei afgewisseld in linker- of rechterhand.
Of bijvoorbeeld voltes laten rijden met alleen de buitenteugel en binnenteugel los.

Verder uiteraard verder werken aan eigen scheefheid in de zit en op de juiste manier contact houden met de teugels.

Edit: Ik lees dat het zitten zonder handen mogen gebruiken al lastig is, dan zou ik daar beginnen. Heel veel zonder teugels rijden :D Stabiliteit krijgen in het lichtrijden zonder teugels. Veel staan in de beugels is een goede oefening voor de stabiliteit, daarna door naar drie keer staan-een keer zitten, twee keer staan-een keer zitten.

Oefening van eatshay, vanaf de grond de teugelvoering oefenen is een hele goede! Mooi als je zo'n grote ton hebt: gebalanceerd kunnen zitten en opstaan terwijl je de teugels alleen op contact houdt.


Vetgedrukt is eigenlijk al te hoog gegrepen.. Tijdje geleden in galop liet ik haar dr paard naar buiten kijken op de volte.. Ik dacht simpel, sturen/begrenzen met binnenhand en buitenbeen eraan voor de buiging, meer is het eigenlijk niet.. Resultaat, paard kreeg ze amper de volte rond en hij liep letterlijk tegen de kant op.. De coördinatie is het grootste probleem denk ik en de oefeningen die jij hierboven beschrijft vergen ook van de ruiter een goede coördinatie en handigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:39

Lienie_F schreef:
Ik denk dat je het probleem verkeerd om aanpakt hier, door te beginnen met haar handen terwijl de rest van haar balans niet goed is. De handen zijn het resultaat van wat de rest van het lichaam doet, niet omgekeerd. Ik denk daarnaast ook dat het verzet eerder komt op onduidelijke zit- en beenhulpen, en zou me ook eerst hierop focussen. (en ondertussen wel kleurtjes of elastiekjes om de teugels heen en haar daar steeds weer op wijzen).
Ikzelf heb mijn hand gebroken gehad, en toen eerst een tijd met één hand gereden en later met twee, maar wel met ongelijke druk omdat dat met mijn slechte hand nog niet mogelijk was, en geen enkel paard deed moeilijk, omdat mijn zithulpen wel doorkwamen.

Ik denk dat er verder al wel hele goede tips gegeven zijn, en ik vind jou ook echt een topvriendin dat je hier zo mee bezig bent :)


Klopt idd, de gehele coördinatie icm houding en zit is het slechtst.. Longeren bijgezet zonder teugels ga ik sowieso binnenkort doen.. Teugel los om de hals is ook wel een goede..

Het verzet komt echt vanuit de hand, ze heeft er een handje van om het op kracht van dr paard te willen winnen en we weten allemaal dat dat nooit lukt :+ Zij houdt links vast, paard ook en vervolgens gaat ze nog harder trekken om hem er doorheen te krijgen.. Dat werkt niet.. Hierdoor komen haar beenhulpen ook niet door, ze breekt het immers zelf steeds weer af met die hand..

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:54

Vriendin van mij is ook erg strak links met als gevolg een strak paard (gelukkig is dit zo'n brave dat hij er niet vol tegenin gaat). Bij haar helpen oefeningetjes aan de longe heel goed. Even bewust worden van het eigen lijf en spanningen in het lijf. Ik laat haar dan hele simpele opdrachtjes doen zoals rug hol trekken/bol maken en dan weer recht gaan zitten. Of schouders optrekken naar de oren en weer af laten hangen, hoge adem vs buikademhaling. Daarnaast wat balansoefeningetjes (lichtrijden-verlichte zit - doorzitten-variaties op lichtrijden. Eigenlijk heel simpel allemaal maar het helpt toch voor de coördinatie.

Daarnaast herhalen, herhalen, herhalen. Ze moet het zelf gaan voelen. Als het paard dwars wordt vragen of ze weet waar dit door komt, wat ze voelt in haar lijf, heeft ze ergens spanning? Als je haar naar haar handen laat kijken ziet ze dan wel dat ze scheef zijn? Misschien kan ze dat gaan koppelen met haar gevoel.

Voor het wegslippen van de teugels kan ze een dakje maken van haar duimen en deze netjes recht op de teugel leggen. Dan blijven ze al een stuk beter op maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:03

Dee_Es schreef:
Vriendin van mij is ook erg strak links met als gevolg een strak paard (gelukkig is dit zo'n brave dat hij er niet vol tegenin gaat). Bij haar helpen oefeningetjes aan de longe heel goed. Even bewust worden van het eigen lijf en spanningen in het lijf. Ik laat haar dan hele simpele opdrachtjes doen zoals rug hol trekken/bol maken en dan weer recht gaan zitten. Of schouders optrekken naar de oren en weer af laten hangen, hoge adem vs buikademhaling. Daarnaast wat balansoefeningetjes (lichtrijden-verlichte zit - doorzitten-variaties op lichtrijden. Eigenlijk heel simpel allemaal maar het helpt toch voor de coördinatie.

Daarnaast herhalen, herhalen, herhalen. Ze moet het zelf gaan voelen. Als het paard dwars wordt vragen of ze weet waar dit door komt, wat ze voelt in haar lijf, heeft ze ergens spanning? Als je haar naar haar handen laat kijken ziet ze dan wel dat ze scheef zijn? Misschien kan ze dat gaan koppelen met haar gevoel.

Voor het wegslippen van de teugels kan ze een dakje maken van haar duimen en deze netjes recht op de teugel leggen. Dan blijven ze al een stuk beter op maat.


Herhalen, ja, 100.000x al zo'n beetje :') Maar ze voelt het gewoon niet, ze heeft ook een poos enorm scheef gezeten, daarvoor is ze nu bij de fysio, zadelmaker is geweest en fysio bij paard, dat is allemaal verbeterd, maar ze voelt het nog steeds niet. Handen kijken geef ik idd ook vaak aan. Maar die koppeling die ontbreekt ergens bij haar :+

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:32

Relaxed schreef:
Vetgedrukt is eigenlijk al te hoog gegrepen.. Tijdje geleden in galop liet ik haar dr paard naar buiten kijken op de volte.. Ik dacht simpel, sturen/begrenzen met binnenhand en buitenbeen eraan voor de buiging, meer is het eigenlijk niet.. Resultaat, paard kreeg ze amper de volte rond en hij liep letterlijk tegen de kant op.. De coördinatie is het grootste probleem denk ik en de oefeningen die jij hierboven beschrijft vergen ook van de ruiter een goede coördinatie en handigheid.


Lukt het ook niet in stap? Of in stilstand, alleen zacht contact houden en licht been geven voor wijken om de voorhand bijv. Dan kan je vanaf de grond ook ondersteunen met een zweepje, zodat ze niet hoeft te gaan wringen. Hoofd zachtjes stelling vragen in stilstand. Beide oefeningen om te kijken of ze wel weet hoe ze een hulp moet geven, zonder dat er coördinatie van het rijden ansich nodig is.

Is het een kwestie van het niet kunnen voelen? Of een slechte coördinatie doordat de zit niet stevig genoeg is? Of dat ze wel voelt dat het paard scheef is, maar dat het niet lukt om dat op moet lossen en dan gaan wringen? Misschien allemaal tegelijk :D ? Klinkt trouwens wel alsof ze super gemotiveerd is, leuk dat je haar wil helpen!

Is het paard wel licht aan de hulpen als je het goed doet? Of is het paard ondertussen ook stug?

In mijn ervaring werkt het niet om iemand zo door te laten rijden en alleen te herhalen en aanwijzingen te geven. Je moet echt oefeningen bedenken die haar het tegenovergestelde laten doen dan ze eigenlijk wil doen. Dus als ze graag terugwerkt, elke keer hand naar voren laten steken etc. etc.

Ik zou alles in stapjes opbreken. Dus bijv. de opbouw van een les zou kunnen zijn: eerst aan de longe werken aan zit zonder teugels in stap en draf. Daarna in stilstand en stap kleine oefeningetjes doen waarbij je de manier van hulpgeving oefent. Daarna zelf wat oefeningen vanaf de grond vragen, waarbij ze alleen maar mag zitten en mag voelen wat er onder haar gebeurt. Of dat je zelf even het paard van te voren rijdt als het paard heel scheef en stug is.
Even als voorbeeldje, maar dat je dus alle aspecten loskoppelt (voelen, doen, en zitten (en scheefheid paard) en dat je pas later het weer aan elkaar probeert te knopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:50

sanne83 schreef:
Relaxed schreef:
Vetgedrukt is eigenlijk al te hoog gegrepen.. Tijdje geleden in galop liet ik haar dr paard naar buiten kijken op de volte.. Ik dacht simpel, sturen/begrenzen met binnenhand en buitenbeen eraan voor de buiging, meer is het eigenlijk niet.. Resultaat, paard kreeg ze amper de volte rond en hij liep letterlijk tegen de kant op.. De coördinatie is het grootste probleem denk ik en de oefeningen die jij hierboven beschrijft vergen ook van de ruiter een goede coördinatie en handigheid.


Lukt het ook niet in stap? Of in stilstand, alleen zacht contact houden en licht been geven voor wijken om de voorhand bijv. Dan kan je vanaf de grond ook ondersteunen met een zweepje, zodat ze niet hoeft te gaan wringen. Hoofd zachtjes stelling vragen in stilstand. Beide oefeningen om te kijken of ze wel weet hoe ze een hulp moet geven, zonder dat er coördinatie van het rijden ansich nodig is.

Is het een kwestie van het niet kunnen voelen? Of een slechte coördinatie doordat de zit niet stevig genoeg is? Of dat ze wel voelt dat het paard scheef is, maar dat het niet lukt om dat op moet lossen en dan gaan wringen? Misschien allemaal tegelijk :D ? Klinkt trouwens wel alsof ze super gemotiveerd is, leuk dat je haar wil helpen!

Is het paard wel licht aan de hulpen als je het goed doet? Of is het paard ondertussen ook stug?

In mijn ervaring werkt het niet om iemand zo door te laten rijden en alleen te herhalen en aanwijzingen te geven. Je moet echt oefeningen bedenken die haar het tegenovergestelde laten doen dan ze eigenlijk wil doen. Dus als ze graag terugwerkt, elke keer hand naar voren laten steken etc. etc.

Ik zou alles in stapjes opbreken. Dus bijv. de opbouw van een les zou kunnen zijn: eerst aan de longe werken aan zit zonder teugels in stap en draf. Daarna in stilstand en stap kleine oefeningetjes doen waarbij je de manier van hulpgeving oefent. Daarna zelf wat oefeningen vanaf de grond vragen, waarbij ze alleen maar mag zitten en mag voelen wat er onder haar gebeurt. Of dat je zelf even het paard van te voren rijdt als het paard heel scheef en stug is.
Even als voorbeeldje, maar dat je dus alle aspecten loskoppelt (voelen, doen, en zitten (en scheefheid paard) en dat je pas later het weer aan elkaar probeert te knopen.


Momenteel is ie in stap echt tegen het stakerige aan, dus daarin laat ik haar juist met een iets langere teugel en moet ze er gewoon afblijven, dan stapt ie gewoon goed en zonder tactfouten. In die zin heeft ze een moeilijk paard (ik noem het juist een fijn leerpaard, maar goed ;) ) hij straft haar meteen af, gaat snel teugelkreupel lopen en heeft ook snel de neiging om iets stakerig te zijn. Mede daarom heeft die hand mijn prio, dan stopt het verzet denk ik eerder.. In galop blijft ie het beste doorlopen, alleen dan gaat alles natuurlijk ook een stuk sneller, dus moeilijker :')

Idd het herhalen ben ik nu ook wel zat van, vandaar nu verder kijken. Zijn trouwens ook echt wel momenten dat het fijn gaat hoor en dan nemen we ook veel tempowisselingen mee en doet ie echt fijn mee :j Maar dan wil je ook verder richting schoudervoor en zijwaarts, maar dat lukt dus gewoon echt niet, omdat dan meteen het hand/coördinatieprobleem om de hoek komt.

Het is echt de coördinatie, als ze scheef zit zeg ik altijd dat ze dr heup naar binnen moet duwen en dr binnenbeen lang moet maken (ik herken het wel hoor, paarden die je op de buitenkant gooien, is lastig..) Op dat moment gooit ze dr hele bovenlichaam naar binnen, waardoor je juist nog meer op de buitenkant gaat zitten.. Dus de coördinatie is niet best, iets wat ze trouwens zelf ook weet en erkent :)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:06

Bij mij heeft osteopathie enorm geholpen voor mijn coördinatie. Juist omdat het nu veel meer 1 geheel is, kan ik ledematen onafhankelijker bewegen :+

Ik zou toch voornamelijk veel zitlessen mee pakken. Aan de longe zonder teugels krijg je dan ook geen verzet bij het paard. Laat het echt vanuit haar core en balans komen, tips als heup iets naar voor/achter werkt tegendraads als je je balans niet hebt, dan ga je geheid "maar iets doen" of ergens verkrampen.

Buiten het paardrijden kan ze wel wat meer met links gaan doen (als ze rechtshandig is). Andersom vegen, tas aan de andere arm/schouder, glas drinken standaard in de andere hand, dat soort dingen. Vanaf de andere kant op het paard stappen, paard ook aan de andere kant leiden, wat je ook maar kunt verzinnen!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:13

Lastige hoor, wel bijzonder dat als je precies zegt wat ze moet doen ze dan alsnog heel iets anders doet. Doet ze andere sporten naast paardrijden? Misschien een sport gaan beoefenen die het lichaamsbewustzijn vergroot zoals dansles oid >;)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:16

sas66 schreef:
Zelf geen ervaring mee, maar heb wel eens gezien dat er aan het zadel 2 dikke post elastieken werden vastgemaakt (door de ringetjes voor het bokriempje). Dit elastiek doe je dan om je pink. Zo kun je leren voelen waar je handen heen gaan en hoe je druk is.


Naast zitlessen, vind ik dit ook wel een hele goede :j

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:44

Een snelbinder ( van fiets) achter de rug en aan beide handen de haakjes aan de duimen. Of
een stokje tussen beide teugels om de handen te stabiliseren.
Meestal heb je 1 dominante gefixeerde hand ( hand waarmee je schrijft).
En een onrustige hand waarmee je minder moteriek hebt.
In de dagelijkse bezigheden bewuster beide handen gebruiken kan ook helpen het verschil te minimaliseren.
Laatst bijgewerkt door Clasical op 31-05-18 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:48

Frummels schreef:
sas66 schreef:
Zelf geen ervaring mee, maar heb wel eens gezien dat er aan het zadel 2 dikke post elastieken werden vastgemaakt (door de ringetjes voor het bokriempje). Dit elastiek doe je dan om je pink. Zo kun je leren voelen waar je handen heen gaan en hoe je druk is.


Naast zitlessen, vind ik dit ook wel een hele goede :j



Mits er weinig kans is op vallen, dan ja, anders breek je je pinken als je valt, omdat je blijft hangen.
Dun elastiekje om de polsen is wat dat betreft veiliger. (Of postelastiek om pols, en middels dun elastiekje naar zadel, val je, dan knapt het dunne elastiekje, maar heb je zelf niks :) )

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Oefeningen gelijke druk op 2 handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:05

Je zou ook nog kunnen opperen om een keertje op de flexchair of iets dergelijks te gaan. Of vragen of talent heeft om een skippybal te besturen? Verder hoop ik dat de ruiter wel ontspannen is tijdens het rijden, zaken als angst of onzekerheid werken ook niet mee en moeten eigenlijk eerst verwerkt worden voordat het rijden zelf beter gaat.