Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 15:40

Hoe los ik dit nou correct op:

Rijden..... zodra ik langs de bakdeur kom of benader is hij kijkerig en totaal niet meer bij de les. Er is niets te zien, maar toch uit concentratie en maar kijken naar buiten....

Probeer af te leiden maar het heeft zo'n aantrekkingskracht.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken dat hij ook langs de bakdeur bij mij blijft ipv dat hij zijn plan gaat trekken?
Deur open of dicht maakt niets uit.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:42

Bezig houden! Voltes, slangenvoltes, rechts/linksomkeert, achtjes rijden, gebroken lijnen, enz enz enz. En in die oefeningen de grootte varieren, en tempowisselingen en overgangen rijden. Houd hem bezig, zorg dat hij op jou let.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:43

Geef hem geen kans om afgeleid te raken, vraag een stukje schouderbinnenwaarts of iets dergelijks vlak voordat je bij de deur bent om hem bezig te houden

Wazatje
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:44

Hou het paard bezig met voltes of andere figuren :o

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:46

Hillebill schreef:
Probeer af te leiden maar het heeft zo'n aantrekkingskracht.


Hoe probeer je de aandacht weer bij jou te krijgen?

Mijn paard is ook kijkerig en mij is geleerd hem op zo'n moment direct op een kleine volte te zetten, dat helpt zeker bij ons.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 15:52

Livion schreef:
Hillebill schreef:
Probeer af te leiden maar het heeft zo'n aantrekkingskracht.


Hoe probeer je de aandacht weer bij jou te krijgen?

Mijn paard is ook kijkerig en mij is geleerd hem op zo'n moment direct op een kleine volte te zetten, dat helpt zeker bij ons.

Door tempowisselingen, idd voltes figuren en noem maar op.
Maar de bakdeur blijft een issue

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:57

Meestal is het kijkerige ook dat het paard op dat moment niet aan het been is. Ik heb het met mijn eigen merrie in het begin heel erg gehad en nu ik haar scherper op het been heb kan ik haar ook makkelijker ergens langs krijgen zonder al te veel spanning.

Vooral je paard niet naar die enge hoek laten kijken! Ziet het paard aan de linker kant iets, met je rechterbeen inkomen en stelling naar rechts vragen. Je drukt hem of haar er als het ware naar toe. Op moment dat je voelt dat paard ontspant, druk eraf en voorwaarts rijden. In begin niet makkelijk maar je gaat echt verschil merken!

Wat bij mij ook heel erg hielp is veel naar vreemd terrein en gewoon rijden. Dingen laten zien.
Nu heeft mijn merrie het nog wel eens maar kan er verdeel makkelijker doorheen komen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 21:37

Dank voor alle tips. Ik ga daar aan werken.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:19

Bezig houden, die van mij is opk constant afgeleid. Gewoon constant figuren rijden, tempowisselingen etc!

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:41

Ik rijd op zo'n moment altijd een kleine volte op het moment dat ik haar kwijtraak, dus paard weer netjes om je binnenbeen buigen. Evtl meerdere kleine voltes na elkaar. En mijn pony heeft heel erg, dat hoe meer ik mij er op focus hoe leuker het is om niet te luisteren, dus zoek iets anders om je op te focussen dan de deur

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:23

Aan het been en aan het werk houden, en zelf met je aandacht bij je paard blijven.
Ik dacht dat ik ook een kijkerig paard had, maar inmiddels merk ik dat ik degene ben die kijkerig was :')
Nu ik zelf veel meer aan het rijden ben, en echt met mijn aandacht bij mijn paard blijf, kijkt hij werkelijk nergens naar.

Hindy
Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-18

Re: Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:48

Herkenbaar.. Wat ik vaak doe is in het begin op veel verschillende manieren de betreffende plek passeren, door figuren te rijden en dan onverwachts het figuur niet af te maken en er langs te rijden. Dit gecombineerd met tempowisselingen en door middel van mijn stem ook wel duidelijk laten weten dat de aandacht bij mij moet blijven.
En inderdaad zelf proberen om er niet te veel mee bezig te zijn, dat werkt averechts!

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:59

Mijn tip; stelling!
Je weet dat je paardje gaat kijken dus daar kun je al op inspelen. Vraag vlak voor de hoek/deur al binnenstelling houdt hem/haar recht met buitenbeen. Voel vooral zelf wanneer je wat moet vragen,maar stelling werkt fantastisch. Dit regeltje van volgorde heb ik geleerd toen ik hier mee te maken had;
Denken-voelen-voorbereiden-stelling-rijden maar!
Denken; je weet wat er komen gaat, ben er dus bewust van!
Voelen; gaat je paard kijken? Voel je dat hij of zij iets veranderd in het lichaam?
Voorbereiden; zorg dat je contact hebt en het paard bij jou is voor het moeilijke punt in de bak opdoemt
Stelling; in de hoek houdt je hem of haar bezig door stelling en buiging te vragen, maar wel recht te houden

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:10

Bij sommige ruiters die goed kunnen beelddenken kan het ook helpen om in gedachten (visualiseren) perfect voorbij de bakdeur te rijden en te focussen op een punt dat voorbij de bakdeur ligt.

Deroda
Berichten: 34
Geregistreerd: 18-05-17

Re: Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:16

Is je paard ook kijkerig als je les hebt? Mijn paard is namelijk ook erg nieuwsgierig en wil graag alles zien, waardoor ze snel afgeleid is. Als ik les heb, heeft ze die neiging niet of veel minder, wat betekent dat het ook aan mij ligt. Als ik me namelijk echt concentreer op het rijden, dan heeft zij aandacht voor mij. Tip voor jou is dan ook: vergeet zelf die bakdeur en ga rijden. Tempowisselingen, voltes, kleine voltes, schouderbinnenwaarts, etc. Houd je paard bij de les, houd jezelf bij de les en rijd! Succes!

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:22

Zelf niet naar de bakdeur/opening kijken en de gedachte "bij de bakdeur gaat hij kijken" los laten.
Gewoon naar het einde van de hoefslag blijven kijken en daar heen rijden, net zoals je dat bij de andere zijdes doet. Als hij kijkt, zo klein mogelijke correctie en gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is.

Hoe meer aandacht jij eraan besteedt, hoe groter je het maakt. Je straalt dan uit "kennelijk is er echt wat".

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:30

Ik zou ook zeggen probeer hem eerst bezig te houden en zelf niet met de plek bezig te zijn. Als dit niet werkt heb ik nog wel een tip voor je.

Mijn oude paard had ook wel van dit soort toestanden, dan lag er een dekje over de bakrand en dan was hij haast in paniek om er langs te gaan. Bij hem werkte het aan het werk zetten juist niet. Het werd er alleen maar erger van. Dus toen heb ik het omgedraaid, hard aan het werk op alle plekken van de bak, rust en ontspanning bij het enge dekje. Dit was de oplossing! Dus op alle andere plekken druk schakelen, steeds iets nieuws van een volte naar wijken naar stukje schouderbinnenwaarts etcetera. En bij het dekje absolute rust. Geen druk, niet werken.

Gedachte hierachter is dat mijn paard destijds alleen maar bevestiging voelde bij het enge ding. Namelijk als ik daarbij kom moet ik nog harder werken, krijg ik nog meer druk. Dan moet het wel eng zijn! Dus daarom moest ik het juist omdraaien om het op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Ploef op 11-07-18 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Hoe los ik dit op: kijkerig en afgeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:34

Wat Roodvos zegt.
Ga goed na bij jezelf wat jij doet. Ik merk van mezelf dat ik in een bepaalde hoek te afwachtend ga rijden sinds ik daar met een rotklap tegen de grond ging, tsja, dan maak ik het Paard natuurlijk ook wel makkelijk om afgeleid te raken. Dus buitenteugel eraan houden, binnenhand goed ontspannen, binnenbeen erbij, oefening inzetten of er juist een oefening naartoe rijden. En als ik dan fanatiek bezig ben, vergeten we allebei dat er in die hoek wat is. Want er is ook niets...

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 23:22

Bedankt voor de tips. Ik ga eraan werken. Hopen dat hij dat ene stukje ook kan blijven ontspannen.

Ook in de les is hij snel gefocust op wat anders als hij wat hoort of ziet.

Als ik dit eens onder controle kreeg ben ik echt zoveel verder!!

Aanhouder wint, we gaan ermee bezig!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:25

Zorgen dat ie iets doet wat ie leuk vind. Als dit bij die van mij zou gebeuren zou ik gewoon een sprongetje neerzetten. Dan heeft ie alleen daar aandacht voor.
Wellicht verveeld ie zich gewoon stierlijk. Snap ik wel altijd je veel in de bak rondjes moet maken.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 23:29

RoyceMack schreef:
Zorgen dat ie iets doet wat ie leuk vind. Als dit bij die van mij zou gebeuren zou ik gewoon een sprongetje neerzetten. Dan heeft ie alleen daar aandacht voor.
Wellicht verveeld ie zich gewoon stierlijk. Snap ik wel altijd je veel in de bak rondjes moet maken.

Dat idee heb ik ook iets...
Ik heb iemand van stal gevraagd mij te helpen met springen. Na mijn vakantie gaan we hiermee bezig. Balkjes lopen kent hij iets....