Niet-gangenpaard doet telgang bij onrust en na galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Niet-gangenpaard doet telgang bij onrust en na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 11:39

Achtergrond
Ik heb sinds 2 maanden een 6 jarige kruising van een Boerperd x Pinto, beiden geen rassen waarbij (voor zover ik weet) de telgang een gebruikelijke gang is. Boerperden ben ik zeker van, over Pinto's kon ik weinig teug vinden.

Het probleem
Arrow doet wanneer hij onrustig is en in de overgang vd galop terug naar de draf de telgang.

Wat meer over Arrow en hoe we rijden
Arrow is weinig onder het zadel geweest, als hij werd gereden door de vorige eigenaar dan van voor bij elkaar getrokken met zijn achterhand 2 km later.
Hij is door de fysio nagekeken, die aangeeft dat Arrow vast zit in de schouder, zijn nek en zijn heupen. Daarnaast mist hij ontzettend veel kracht van achteren.

Zijn advies was een bevestiging van wat ik al met hem gepland had;

Vooral focussen op voorwaarts rijden, zorgen dat hij zijn achterhand leert te gebruiken en over zijn rug gaat lopen. Sterker maken van achteren en pas dan aan de voorhand/hoofd gaan denken.

We rijden dus vooral voorwaarts, met een zacht teugelcontact, zonder iets te vragen. Dit hebben we nu een maand gedaan en hij begint sterker te worden. Hij zoekt zelf het teugelcontact op en gaat steeds meer zijn hals laten zakken en zijn rug gebruiken. De passen telgang worden minder, maar vooral in de galop terug naar de draf doet hij nog aardig wat passen telgang voor ik hem terug krijg naar de draf.

Ik heb momenteel geen instructrice, er zijn er hier in de buurt weinig te vinden en ik heb er nog geen gevonden die van achter naar voor rijdt. Ik heb zelf veel ervaring met jonge paarden beleren, maar zou uiteraard liever een instructrice vinden. Helaas is de spoeling in een land als Namibie erg dun (Zo kwam de fysio uit ZA over omdat er hier geen goede te vinden zijn). Daarom moet ik het voor nu dus even alleen en met de hulp van vrienden in NL doen dmv video's.

Mijn vraag
is vooral; zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het jullie gelukt om de telgang er helemaal uit te krijgen? Ik verwacht en hoop dat wanneer hij sterker wordt, de telgang steeds minder wordt, maar hoop van mensen met ervaring hun verhaal te horen en eventueel wat tips te krijgen!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Niet-gangenpaard doet telgang bij onrust en na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:49

Het ritme van de stap is dus niet verstoord... want dat geval van telgangen bij paarden ken ik wel. Juist als je het paard over tempo gaat duwen en niet zijn passen in stap laat afmaken.

Het is in dit geval dus onbalans vanuit galop naar draf... en dat hij dan dus niet meteen de takt van de draf heeft. Is hij wel toe aan de galop? Zou het niet verstandiger zijn om de galop onder het zadel even paar weken te laten voor wat het is en hem eerst meer ontspannen voorwaarts en in juiste takt en ritme in de stap en draf te laten werken voordat je weer de galop gaat vragen onder zadel.
Dan zou je hem aan de longe wel kunnen laten galloperen en beter kijken wanneer en hoe hij daar de overgangen maakt... zodat hij eerst zijn eigen kracht en balans zonder ruiter verbeterd.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 11:59

Dank je wel voor het meedenken Evelijn! In de stap wil hij het inderdaad ook wel eens doen, als hij wat onrustig wordt. Daarin is het erg makkelijk op te lossen, kwestie van even diep zitten en hij keert terug naar de stap.

Ik doe onder het zadel weinig galop, maar denk wel dat galop een goede manier is om hem sterker te maken. Ik pak het onder het zadel dus af en toe een keer een rondje mee, om te zien hoe veel sterker hij al geworden is, maar train de galop inderdaad voornamelijk aan de longeerlijn. Hier begint hij nu sterker in te worden en worden de passen telgang steeds minder.

Overigens is het niet zo dat hij onder het zadel het ritme voor de draf niet heeft. Enkel wanneer hij bijvoorbeeld wat heet is die dag of ergens van schrikt schakelt hij over naar de telgang. Wanneer hij fijn ontspannen gaat dan is het ritme in de stap en draf niet verstoord en heeft hij een fijne takt.

Editl het is inderdaad de onbalans, want hij doet eigenlijk het volgende; galop--> 2takt/laterale galop --> telgang --> draf. Daarom denk ik ook dat het met kracht en balans op te lossen is.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Niet-gangenpaard doet telgang bij onrust en na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:13

Telgangen kan een teken zijn vastzetten of vastzitten in de rug. Veel rijden naar ontspanning, ook in en na overgangen. Ik zou wel de galop blijven oefenen (niet overdrijven), dan wordt hij daar sterker in en wordt de overgang waarschijnlijk ook makkelijker. Evt. galopperen in verlichte zit, het paard kan dan makkelijker galopperen en jij kunt makkelijker je balans houden.
Ontspanning na het galopperen oefen ik in het begin door gelijk na de galop uit te stappen aan de lange teugel, zo leren ze ontspannen na het galopperen ipv daar heet blijven. Ben je verder in de training kun je dan door blijven rijden na de galop met een ontspannen paard.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Niet-gangenpaard doet telgang bij onrust en na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 12:17

Dank je wel Esther! Dat is zeker een probleem van hem, wat de fysio nog eens bevestigde. Gelukkig kom deze fysio eke 3 maanden vanuit ZA naar Namibie, waar hij dan in een week tijd rondreist om zoveel mogelijk paarden te behandelen. Arrow zal de komende tijd zeker onder behandeling blijven.
Als we galloperen onder het zadel doen we dat idd al in de verlichte zit. Ik hoop over een maand of 2 (er zit een vakantie tussen) ook naar buiten te kunnen. Verder dacht ik eraan om hem eens te laten vrijspringen en wat cavaletti werk te doen om het ruggebruik te bevorderen.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Niet-gangenpaard doet telgang bij onrust en na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:31

Balkjes kunnen zeker een goed hulpmiddel zijn om een paard sterker te maken en met meer ruggebruik te laten lopen. Zowel aan de longe als onder het zadel. Verschillende afstanden ertussen helpt ook extra.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Niet-gangenpaard doet telgang bij onrust en na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 21:32

Twee keer gereden sinds dit topic en toch maar de galop wat meer mee gepakt. Ik moet zeggen, het werkt erg fijn! Juist omdat hij zo vast zit in de rug helpt de galop heel erg. Ik merk echt dat hij na een paar rondjes galop meer loslaat in de rug, meer gaat zakken van voren, rug gebruik wordt er beter van. Hij is daarna ook in de draf een stuk fijner en losser, dus dat houden we erin!

Ik galoppeer in verlichte zit en blijf ook wat verlicht in de overgang terug zodat hij zelf zijn balans kan vinden. Hij gaat steeds sneller terug naar de draf vanuit de telgang, deed op 1 hand zelfs in een keer de overgang galop- draf, Supertof natuurlijk, dus gelijk lange teugel, uitstappen en belonen!

Morgen weer een dag, ik heb het gevoel dat we op de goede weg zijn :)