Buikspieren trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ChantalvdR
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-03-15

Buikspieren trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 19:55

Hoihoi iedereen!!

Ik heb sinds bijna 2 maanden een schat van een verzorgpony. Hij heet Maranto, hij is 19 jaar (ras onbekend) en staat op een soort 'privéstal'. Ik rijd hem 2x per week en doe leuke dingen met hem. Sinds ik op Aeres MBO Barneveld zit, krijg ik veel mee over dressuur en springen wat natuurlijk ook heel interessant is en leuk om tijdens mijn vrijrijden toe te passen!

Toen zijn oude verzorgster nog op hem reed, zag hij er top en in vorm uit, maar omdat hij daartussen een poos heeft stilgestaan heeft hij een beetje een hangbuik gekregen. Tuurlijk is hij al wat ouder, maar tot nog geen jaar geleden zag ik dat echt niet. Ik rijd meestal 3 kwartier tot 1 uur en rijd hem een soort van 'intensief', om hem weer in conditie te brengen en hem actief te houden. Het gaat zover supergoed, hij loopt al heel fijn en doet echt zijn best, maar ik kijk af en toe een beetje tegen zijn lichaampje aan.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die oefeningen hebben voor buikspieren trainen en/of iets zodat hij weer wat 'strakker' in zijn lichaam wordt of iemand die weet waar het aan kan liggen en hoe ik het weer op de been kan brengen?

Alle tips zijn welkom! (Mocht er een foto gezien willen worden, dan hoor ik dat graag!)

Groetjes,

Chantal

Aan het genieten van mijn verzorgpony Maranto <3


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 20:14

Op die leeftijd kan een paard prima getraind worden maar moet je het wel met beleid doen. En dan liever vaak en kalm dan af en toe maar intensief. Ik zou vooral aanraden veel vaker te gaan rijden. 5/6 keer per week matig intensief bijv. Maar 2x gaan en dan er flink tegenaan is eigenlijk niet eerlijk naar het dier toe.

paardnmeisje
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:04

Tussen het rijden door veel kunnen longeren kan ook heel erg helpen.
En daarmee bedoel ik niet rondjes om je heen laten rennen, maar oprecht aan het werk aan de longe.
Zo bijzetten dat het neusje nog net voor de loodlijn komt en dan veel tempowisselingen laten maken, waarbij het achterbeen altijd actief blijft.
Aan de longe kan je zelf ook heel goed zien wanneer de buikspieren wordt aangespannen, waar je weer profijt van kunt hebben in je rijden!

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:56

Balkjes lopen.

Correcte overgangen naar een lagere gang waarbij jij denkt aan de slide stop van western en je teugel bij wijze van spreken in een boog hangt.

En voltes waarbij je dier correct inbuigt: binnen achterbeen onder de massa, ontspannen binnenhand (naar binnen en naar... voren!!) en 'oogcontact'.

Die oefeningen zijn ontworpen om het dier te helpen / te leren om ons met de achterbenen en buikspieren (= 'bolle rug') te dragen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:04

Op YouTube zijn ook filmpjes om buikspieren (en de rugspieren)te trainen van Gisella Bartels.
Hier een linkje naar 1 filmpje, dan kom je vanzelf wel bij de anderen:
https://youtu.be/NS_QKmS5uFU


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers