Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 19:59

Hoi allemaal,
Ik rijd nu 1,5 jaar een ex-renpaard bij, wat ik super leuk vind maar er zijn nog wel wat dingen waar we tegen aan lopen.
Ze is namelijk heel erg voorwaarts (wat ik logisch vind gezien haar verleden), maar ook erg gevoelig in haar mond. En als ze eenmaal fijn laag en nageeflijk loopt en ze versnelt, wil ik niet zoveel aan haar gevoelige mond komen, dan komt ze weer omhoog en tegen de hand.
Sommige mensen zeggen dat ik haar eerst even lekker moet laten galopperen dat ze de ergste energie kwijt is, maar daarvan wordt ze alleen maar heter, dus voorwaartser.
Iemand tips om ervoor te zorgen dat ze wat meer onder mij blijft?

Voordat iedereen dingen gaat zeggen over of ze medisch helemaal in orde is, DIT IS ZE. Ze wordt heel goed in de gaten gehouden en ze is 100% gezond, hier aub geen reacties over :o


blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:07

Je kan proberen zodra ze versnelt een overgang terug te maken, wachten tot ze rustig is en dan pas weer heel rustig aandraven. Ook kan je proberen op je zit terug te rijden. In draf doe je dat door iets trager licht te rijden dan zij draaft. Zorg er zeker voor dat je niet gaat klemmen met je benen en dat je korte ophogingen maakt en de teugels niet vast pakt.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:10

Er aan werken dat je je op je zit terug kunt rijden. Je moet overgangen terug op je zit kunnen rijden.

En als een paard echt nageeflijk is, zou hij ook niet omhoog moeten komen wanneer je aan de teugels zit, maar je hand moeten volgen. Ik denk dan ook dat hij eigenlijk in een valse krul loopt.

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:14

Wat gebeurd er als je veel schakelt tussen gangen en in figuren wanneer ze versnelt.
Dus veel overgangen, voltes verkleinen/vergroten, slangenvoltes, voltes halve baan etc + overgangen stap-draf-galop?

Daarnaast zou je kunnen kijken of ze wil reageren op zit (zoals al beschreven) en stemcommando's, die kun je in het grondwerk aanleren en bevestigen en onder het zadel gebruiken. Je hoeft zo niet aan haar mondje te komen en kunt misschien toch even terug rijden. Ik gebruik een duidelijk verschil tussen "ho" voor stilstaan "terug" voor galop-draf of draf-stap en "easy" voor langzamer binnen de gang. werkt voor ons echt perfect.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 20:29

Op mijn zit terugrijden ga ik zeker aan werken dan, bedankt voor de tips daarover!

Bowo, ik weet niet waaruit jij kan concluderen dat ze in een valse knik loopt, maar ik kan je geruststellen dat ze dat niet doet. Ik weet dat ze niet omhoog zou moeten komen, maar als renpaard is haar geleerd dat zodra de teugels opgepakt werden, ze gas moest geven. Omdat dit zo in haar systeem is is het erg lastig voor haar om te begrijpen dat dat helemaal niet meer nodig is, en ik rijd liever vriendelijk en zo min mogelijk met teugelhulpen, omdat zij ook aangeeft dat ze dit het fijnst vindt.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:33

Hier ook iemand met een ex-renpaard! Veel overgangen rijden ( en dan vooral op je “zit” rijden ), en veel figuren zoals slangenvoltes enzo. Pionnetjes neerzetten en daar dan random figuren mee rijden is ook een leuke afwisseling. Maar het allerbelangrijkste; heeeel veeel geduld :D

Xritt
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:03

Vaak heeft dit wel wat tijd nodig. Ik heb geen ervaring met een renpaard, wel met een crosspaard. Mijn paard werd altijd mega heet tijdens springen en de cross. Tot gevaarlijk aan toe. Ik kon ook niet in zijn mond zitten. Dit werd dan juist een gevecht.

Zoals andere ook al aangeven, terug rijden op je zit. Klinkt makkelijker dan het is. Ik moest beginnen in de stap. Van stap naar stilstaan. Ik moest alles voor mijn gevoel heel overdreven doen. Kneepje in de teugel, druk in de beugels/ zwaarder maken en wat meer naar achter zitten.
Dit werkte heel goed. Daarna in de draf proberen. Het moeilijke vond ik, het op het juiste moment aanvoelen. Ik mocht niet te snel reageren maar als ik te laat was, was mijn paard al te heet om het op mijn zit te doen. Als mijn paard harder ging raakte ik soms wat uit balans. Als ik al een kleine verandering merkte moest ik al rustiger lichrijden en dieper ademhalen. Daarna de stappen die ik in de stap ook deed. Ik moest dit wel vanuit het lichrijden doen en niet doorzitten. Maar dit is miss voor ieder paard of ruiter anders. Ik reed ook niet lange stukken rechtuit. Veel wendingen en overgangen.

Na een tijdje moest ik mijn handen wat lager en wijder houden. Niet de teugels korter. Ik weet niet meer wat de reden daarvan was. Het werkte wel. Mijn paard trok minder aan mijn teugel wanneer hij harder wilde gaan.

Miss heb je hier wat aan. Ik ben nooit zo goed in uitleggen }:0

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:13

bosox schreef:
Op mijn zit terugrijden ga ik zeker aan werken dan, bedankt voor de tips daarover!

Bowo, ik weet niet waaruit jij kan concluderen dat ze in een valse knik loopt, maar ik kan je geruststellen dat ze dat niet doet. Ik weet dat ze niet omhoog zou moeten komen, maar als renpaard is haar geleerd dat zodra de teugels opgepakt werden, ze gas moest geven. Omdat dit zo in haar systeem is is het erg lastig voor haar om te begrijpen dat dat helemaal niet meer nodig is, en ik rijd liever vriendelijk en zo min mogelijk met teugelhulpen, omdat zij ook aangeeft dat ze dit het fijnst vindt.

Maar wat was de rem dan? Als ze dus rustig zou zijn wanneer je losse teugels hebt en gas geeft wanneer je de teugels oppakt, hoe rem je dan überhaupt als ze niet op zit reageert? Teugels losgooien?
Ik heb geen ervaring met de renbaan, maar ik neem toch aan dat je been moet geven als je harder wil en dat je dan geen teugels gebruikt. Oppakken van de teugels kan wel een teken zijn dat ze op moet letten omdat ze elk moment weg zou moeten kunnen gaan, maar dat is toch niet het teken om te gaan rennen?

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 22:24

Bowo schreef:
bosox schreef:
Op mijn zit terugrijden ga ik zeker aan werken dan, bedankt voor de tips daarover!

Bowo, ik weet niet waaruit jij kan concluderen dat ze in een valse knik loopt, maar ik kan je geruststellen dat ze dat niet doet. Ik weet dat ze niet omhoog zou moeten komen, maar als renpaard is haar geleerd dat zodra de teugels opgepakt werden, ze gas moest geven. Omdat dit zo in haar systeem is is het erg lastig voor haar om te begrijpen dat dat helemaal niet meer nodig is, en ik rijd liever vriendelijk en zo min mogelijk met teugelhulpen, omdat zij ook aangeeft dat ze dit het fijnst vindt.

Maar wat was de rem dan? Als ze dus rustig zou zijn wanneer je losse teugels hebt en gas geeft wanneer je de teugels oppakt, hoe rem je dan überhaupt als ze niet op zit reageert? Teugels losgooien?
Ik heb geen ervaring met de renbaan, maar ik neem toch aan dat je been moet geven als je harder wil en dat je dan geen teugels gebruikt. Oppakken van de teugels kan wel een teken zijn dat ze op moet letten omdat ze elk moment weg zou moeten kunnen gaan, maar dat is toch niet het teken om te gaan rennen?


Voornamelijk heel hard trekken, en na zo’n afstand op full-speed zijn ze echt wel moe. Ze reageert wel op mijn zit, maar nog niet goed genoeg vind ik. En ja, voor haar is dat nog steeds een teken van dat ze mag gaan, omdat ze lang in de rensport heeft gelopen. Renpaarden zijn heel anders, en vooral ingewikkelder en ik vind ook zeker een stuk lastiger dan ‘normale’ paarden.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:16

Het leren “remmen op bit” is echt een kwestie van heeeel veel oefenen en geduld. Het zit zo in hun systeem om op druk harder te gaan, dan het zowel voor paard als voor de ruiter lastig is om dat eruit te rijden. Maar, veel geduld en veel oefenen is echt de key, ik heb zelf ook een renpaard en daar kon ik eerst niet een normaal een lange zijde mee draven, ik kan er nu gewoon tempo wisselingen mee rijden en op een rustig tempo galloperen.
Je kan me altijd een PB sturen als je meer vragen hebt ;)
Laatse vraagje; wat voor bit en hoofdstel heb je? :)

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:27

En reageert hij op stemhulpen? Anders dat sowieso even aanleren?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:59

Ik lees graag mee. Heb ook een te voorwaartse, gespannen merrie. Loopt dwars door het bit heen. Als ze hard gaat raak ik uit onbalans wat natuurlijk ook niet helpt. Overgangen en figuren rijden helpt niet, hier word ze alleen maar opgefokter van. Over een week komt wel een bitfitter langs, hopelijk maakt dat iets verschil.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:06

Lisa_WB schreef:
Het leren “remmen op bit” is echt een kwestie van heeeel veel oefenen en geduld. Het zit zo in hun systeem om op druk harder te gaan, dan het zowel voor paard als voor de ruiter lastig is om dat eruit te rijden. Maar, veel geduld en veel oefenen is echt de key, ik heb zelf ook een renpaard en daar kon ik eerst niet een normaal een lange zijde mee draven, ik kan er nu gewoon tempo wisselingen mee rijden en op een rustig tempo galloperen.
Je kan me altijd een PB sturen als je meer vragen hebt ;)
Laatse vraagje; wat voor bit en hoofdstel heb je? :)


Bedankt voor je reactie! Ik heb een gecombineerd hoofdstel en dubbelgebroken appelbit (bustrens). Ik heb een tijdje op een Rambo Micklem gereden maar dit vond ze juist niet fijn. Ik heb ook al verschillende bitjes geprobeerd: dubbelgebroken bustrens sweet iron en normaal, dubbelgebroken watertrens, trust inno sense watertrens en bustrens. Maar op het appelbitje loopt ze het fijnst!

Edit: neusriem etc zit altijd erg los dus zeker niet aangesnoerd oid!
Laatst bijgewerkt door bosox op 19-05-18 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:07


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:10

Sheran schreef:
En reageert hij op stemhulpen? Anders dat sowieso even aanleren?


Ja daar reageert ze redelijk op, maar in draf is haar standaard-tempo meer richting uitgestrekte draf en op mijn stem of zit krijg ik haar niet naar arbeidsdraf. In stap en galop hoef ik alleen maar terug te zitten en evt ‘hoooo’ te zeggen en ze gaat al wat langzamer en meer op de achterhand.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:13

En hoe reageert ze op het bit? Houdt ze haar mond dicht? En “speelt” ze veel met haar bit? Ik heb die van mij ook een tijdje op een micklem gehad, was niks. Wel kwam ik er achter dat een anatomisch kopstuk goed helpt ( en dan vooral een wat bredere ). Ik heb verschillende bitjes geprobeerd, ik rijd nu op een dubbelgebrokek knevel trens icm lage neusriem. Op deze manier ligt het bit het stabielst in de mond en dat vind ze duidelijk het fijnst.

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:20

Je schrijft dat je de micklem heb gereden, heb je daarmee ook bitloos gereden?
Soms wil dit nog wel eens werken om ze uit het patroon te halen, natuurlijk moet je daarbij wel zelf je goed voelen, anders niet doen.
Ik ben gewoon maar eens met stalhalster erop zitten, en ipv dr constante voorwaartse go kon ze nu stil staan en om zich heen gaan kijken. En nee, dat is niet je uiteindelijke doel, maar dat maakt het al veel makkelijker om ergens te komen.

Daarnaast mega consequent én rustig zijn, bij opstappen stilstaan, en eigenlijk minstens een halve minuut ook gewoon stil staan, elke keer dat ze een in de voorwaartse go zit haar er weer uit te halen.
Begin daarin niet op een lange zijde bijv. maar op de volte.
Langzaam stappen is ook een hele goede oefening daarvoor.

Edit: de "snelle" draf kan ook voor een groot gedeelte uit de balans komen.
Kan je een schouderbinnen/buiten rijden in stap en draf?

Niet alle dwalers bennen verdwaald

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:22

Is het een volbloed of een draver? Zou bij een volbloed namelijk verwachten dat ze juist in galop het tempo pakken en minder in draf.

Mijn draver was nogal verpest na het omscholen en kon alleen maar in hard hard hard denken zodra ze een ruiter voelde. Teugeldruk was harder, zit begreep ze niet.

Destijds heb ik het bit eruit gehaald en bitloos eerst geleerd wat ik bedoelde met terug zitten, diep adem halen en wat druk op de neus, namelijk, langzaam, terug in tempo, ontspannen. Nu was ze vrij ver heen en heb ik haar ook regelmatig stil gezet bij de bakrand om te wachten totdat niet alleen haar benen maar ook haar hoofd weer rustig waren. En daarna weer langzaam weg stappen en die ontspanning behouden.

Oftewel, probeer ook eens ene tijdje of je met bitloos anders door komt, dan doorbreek je een patroon en dat helpt soms het kwartje te laten vallen. Tegenwoordig rijd ik weer met bit, dus het hoeft echt geen eindstation te zijn ;)

"Een draver, is gaver" :D

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:30

RiannaH, dat denken veel mensen, maar ik hen een volbloed ( en verwacht eigenlijk TS ook ) waarbij er meer problemen zitten in de draf dan in de gallop.

Over het bitloos, ik heb ook een tijdje zonder bit gereden maar uiteindelijk weer terug gegaan naar bit gegaan omdat de communicatie hier toch beter was :)

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:34

Lisa_WB schreef:
En hoe reageert ze op het bit? Houdt ze haar mond dicht? En “speelt” ze veel met haar bit? Ik heb die van mij ook een tijdje op een micklem gehad, was niks. Wel kwam ik er achter dat een anatomisch kopstuk goed helpt ( en dan vooral een wat bredere ). Ik heb verschillende bitjes geprobeerd, ik rijd nu op een dubbelgebrokek knevel trens icm lage neusriem. Op deze manier ligt het bit het stabielst in de mond en dat vind ze duidelijk het fijnst.


Ze houdt haar mond dicht en kauwt een beetje. Het hoofdstel dat ik nu heb (gecombineerde) heeft inderdaad ook een anatomisch kopstuk! Lage neusriem zou ik ook een keer moeteb proberen dan

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:36

siskeh schreef:
Je schrijft dat je de micklem heb gereden, heb je daarmee ook bitloos gereden?
Soms wil dit nog wel eens werken om ze uit het patroon te halen, natuurlijk moet je daarbij wel zelf je goed voelen, anders niet doen.
Ik ben gewoon maar eens met stalhalster erop zitten, en ipv dr constante voorwaartse go kon ze nu stil staan en om zich heen gaan kijken. En nee, dat is niet je uiteindelijke doel, maar dat maakt het al veel makkelijker om ergens te komen.

Daarnaast mega consequent én rustig zijn, bij opstappen stilstaan, en eigenlijk minstens een halve minuut ook gewoon stil staan, elke keer dat ze een in de voorwaartse go zit haar er weer uit te halen.
Begin daarin niet op een lange zijde bijv. maar op de volte.
Langzaam stappen is ook een hele goede oefening daarvoor.

Edit: de "snelle" draf kan ook voor een groot gedeelte uit de balans komen.
Kan je een schouderbinnen/buiten rijden in stap en draf?


Ja, ik heb kingekruist/kaakgekruist en sidepull met de micklem geprobeerd. Op kin en kaakgekruist liep ze niet fijn, en op sidepull was ze enorm sterk en was de controle helemaal weg helaas. Schouderbinnenwaarts heb ik nog nooit geprobeerd, we doen wel veel stelling oefeningen om haar wat losser te krijgen.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:38

RianneH schreef:
Is het een volbloed of een draver? Zou bij een volbloed namelijk verwachten dat ze juist in galop het tempo pakken en minder in draf.

Mijn draver was nogal verpest na het omscholen en kon alleen maar in hard hard hard denken zodra ze een ruiter voelde. Teugeldruk was harder, zit begreep ze niet.

Destijds heb ik het bit eruit gehaald en bitloos eerst geleerd wat ik bedoelde met terug zitten, diep adem halen en wat druk op de neus, namelijk, langzaam, terug in tempo, ontspannen. Nu was ze vrij ver heen en heb ik haar ook regelmatig stil gezet bij de bakrand om te wachten totdat niet alleen haar benen maar ook haar hoofd weer rustig waren. En daarna weer langzaam weg stappen en die ontspanning behouden.

Oftewel, probeer ook eens ene tijdje of je met bitloos anders door komt, dan doorbreek je een patroon en dat helpt soms het kwartje te laten vallen. Tegenwoordig rijd ik weer met bit, dus het hoeft echt geen eindstation te zijn ;)


Het is een volbloed!

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:40

Lisa_WB schreef:
RiannaH, dat denken veel mensen, maar ik hen een volbloed ( en verwacht eigenlijk TS ook ) waarbij er meer problemen zitten in de draf dan in de gallop.

Over het bitloos, ik heb ook een tijdje zonder bit gereden maar uiteindelijk weer terug gegaan naar bit gegaan omdat de communicatie hier toch beter was :)


Ah bijzonder, zou je toch niet snel verwachten. Zou het toch ook een stukje balans zijn?

Ik ook weer terug naar bit hoor, ik merkte dat er veel ruis was in de communicatie toen we een stapje verder konden, maar daarvoor heeft het goed geholpen.

Maar lees dat TS het al geprobeerd heeft en dat dat niet de sleutel lijkt :)

"Een draver, is gaver" :D

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:47

Ik twijfel of het balans is, ze is nu (we zijn aan het opbouwen na een blessure) even ‘erg’ als toen we gewoon heel lekker bezig waren met trainen en het rijden fijn ging (behalve het te voorwaarts zijn natuurlijk).

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:48

Is zeker een stukje balans hoor, die paarden hebben altijd maar heel hard op een lang stuk hoeven lopen en wij vragen ze om opeens in een kleine ruimte moeilijke oefeningen te doen in een gang waar ze eigenlijk niet mee bekent zijn :)
Ik rijd altijd met het losrijden veel achtjes en slangenvoltes, en in draf voltes openen en sluiten. Moet wel erbij zeggen dat het bij mij ook lang heeft geduurd om haar zo te kunnen rijden, maar zoals ik al vaker heb gezegd, oefenen en geduld is echt de key :)
Volbloeden zijn enorme spiegellaars en erg gevoelig, zodra jij dus snel boos op ze wordt terwijl zij er geen reden voor zien, gaan ze ook snel zelf twijfelen.

Wanneer heeft die van jou zijn laatste race gelopen / gestopt met rennen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers