Sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 12:51

Hoi,

Ik krijg nu les, na heel lang wat 'voor de lol' gereden te hebben ben ik nu serieus weer begonnen met rijden, ik heb sturen geleerd vroeger door simpel links, links aan de teugel trekken en rechts, trekken aan rechterteugel. Later merkte ik zelf door mijn binnenbeen te gebruiken en andere teugel iets tegen de /hals te leggen de bochten/voltes wat beter worden.
Nu leert mijn instructrice mij een andere manier aan van sturen door meer met mijn heupen te bewegen in de richting waar je naartoe gaat en door juist de teugel naar voren te doen in de richting waar ik naartoe wil en aan de andere teugel te trekken. Ik begrijp het even niet meer...

En hoe Kun je het beste druk houden op beide teugels tijden het sturen?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:01

Wat ze je wil uitleggen is sturen vanuit het paard zijn schouders, in plaats van de mond :)
Als je met je teugels ‘trekt’ voor te sturen, trek je zijn hoofd naar binnen, maar gaat de schouder naar buiten. Dit is waar de term ‘loopt over de schouder’ ter plekke is.
Dit los je dus op met je buitenteugel, die zorgt ervoor dat de schouder mooi bij je blijft, en je binnenbeen zorgt voor de juiste buiging. Door de binnenteugel luchtig te houden, met juiste contact, krijgt het binnenbeen de juiste ruimte om te kunnen bewegen. Je stuurt dus als het ware met je buitenteugel.

Dit is een kwestie van leren voelen en veel oefenen. Met de tijd en juiste begeleiding komt dat allemaal wel! Succes! :)F

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:06

Ah fijn zo'n instructrice :j sturen met je zit is het uitgangspunt. Heel goed dus. Kijken waar je heen gaat en dan volgt je paard vanzelf dat is het principe.
Sturen is eigenlijk de teugel tegen de hals en dan moet je paard leren dat hij van de teugel weg gaat. Dat snapt hij niet vanzelf, dat moet je hem leren maar daar helpt ze vast bij.
Druk op beide teugels klinkt niet ok, ik denk dat je contact op twee teugels bedoelt :)
Daarbij kan ik je niet helpen, ik rij western en daarbij is het de bedoeling dat je weer loslaat (meer dan bij andere disciplines)

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 13:11

Dat is wat ik zelf zo altijd heb gedaan...rijden met binnenbeen en buitenteugel, ik begrijp alleen niet waarom het dan net andersom moet.
Als ik met mijn zit moet sturen heb ik al gauw het idee dat ik scheef zit :D
Vandaar dat ik liever met binnenbeen en teugels stuur

Als ik bijv een volte wil rijden, doe ik mijn buitenteugel tegen de hals, en binnenbeen eraan

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:17

Maar dat is anders dan wat je in je beginpost schrijft :)
Dat scheef zitten voelt in het begin ook zo omdat je paard dit misschien nog niet gewend is maar later hoef je maar een richting te "denken" en dan gaat je paard die kant al op tenminste bij mijn paardje wel, maar dat mag ook wel na 10 jaar :P

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Re: Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 13:34

Bij mij is het zo dat ik teveel controle wil houden met de teugels, te strak , hier helpt ze mij mee, dat gaat tot nu toe steeds beter gelukkig. Hierdoor gaat m'n pony alleen maar sneller, maar als dat echt zou helpen door te gaan rijden met zit, en teugels alleen als noodrem, zou wel fijn zijn. Dat dat straks vanzelf gaat, zoiets zei ze ook al volgens mij :D

Maar ik vraag mij gewoon af wat wat echt de beste manier is van sturen, die van mij heeft altijd gesprongen, is sturen met de teugels erg gewend, pony is nu 18.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:44

De beste manier van sturen is op zit, dus je kijkt en draait een richting op en je paard gaat die kant op.

Hand en been is alleen als hij niet reageert. Als dat goed gaat kan je je benen en teugels gebruiken om te finetunen hoe je paard dan precies de bocht omgaat. Het is dus afhankelijk van wat je paard doet, welk been en welke teugel je precies gebruikt om iets te corrigeren. Als je paard bijv. te weinig buigt, zal je willen corrigeren met je binnenbeen. Als je paard juist overbuigt, dan zal je corrigeren met je buitenteugel.
Na die correctie ga je, als het goed is ;), weer terug naar alleen zit.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:51

Ah dan moeten jullie samen uit dat patroon komen. Paard en jij moeten een nieuwe gebruiksaanwijzing schrijven. -:)
Stoppen op de teugels omdat ze anders harder gaat is echt zo'n dingetje die best wat tijd kan kosten, Hij/zij is nu gewend om op het bit te stoppen dus weet nog niet wat hij moet wannneer je die "hulp" niet meer geeft.
Harder is niet de oplossing maar wat dan wel. De timing is nu belangrijk, zodra je merkt dat ze ietwat inhoudt op je zit, duidelijk maken dat dat is wat je bedoelt door te belonen, kwartje moet vallen en je moet er zelf consequent in worden.
Leuk zo'n reis samen maken