Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 22:03

Hoi allemaal

Ik heb sinds een halfjaar een leuke BWP ruin. Tijdens het rijden hebben we al heel wat issues overwonnen. Het gaat ook steeds beter maar toch merk ik dat het paard niet altijd evenveel respect heeft voor mijn hand. Bij het werk in de piste stap ik een goede 15 min in en doe ik veel overgangen en vraag ik hem ook geregeld om stil te staan. In het begin gaat dit vaak wat moeizaam en moet ik soms serieus doorvragen om hem tot stilstand te krijgen. Uiteraard vraag ik dit ook met mijn zit en stem (hoooooo) maar ook hierop reageert hij niet altijd even goed. Na een aantal keren stilstaan en terug actief vertrekken reageert hij steeds beter. Maar als hij heet / afgeleid wordt verliest hij het respect voor mijn hand en zit en dramt door. Dit probleem doet zich niet zozeer voor tijdens het werk in de piste maar wel als ik bijvoorbeeld buitenrijd in het bos. Ik kan hem dan maar moeilijk bij me houden en hoe meer ik aan de teugels pruts hoe sterker hij zich maakt. Voltes rijden om hem tot rust te brengen werkt in de piste, maar in het bos heb ik daar de mogelijkheid niet toe. Vandaag tijdens het draven en galoperen in het bos kreeg ik hem maar heel moeilijk terug en moest ik als het ware achterop het paard voor me rijden om hem stop te krijgen. Dit is uiteraard gevaarlijk.. Ook stilstaan is dan echt geen optie meer, hij begint dan te trippelen of achteruit te wandelen. Grijpen naar een zwaarder bit of hulpteugel is eventueel een optie, maar mijn voorkeur is liever om het op een andere manier op te lossen. Hebben jullie tips/oefeningen die ik kan doen om hem beter te laten reageren op teugeldruk / zit ? Of hebben jullie een gelijkaardig paard en kunnen jullie tips geven hoe ik er best mee kan omgaan?

Bedankt!
Karen


justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:00

Stil kunnen staan vind ik een van de belangrijkste dingen die er zijn bij paardrijden.
Ho is altijd Ho en stil staan. Nooit anders, het betekent nooit nog een stapje doen of langzamer lopen.

Oefenen op stil staan dus. Ik heb er wel eens een hele "rijtijd" aan besteed.
Zodra je opstijgt moet ze stil staan, gewoon lekker relaxt. En zodra dat lukt, afstappen en klaar.
Dat is in het begin dus gek. Maar bij het paard moet het kwartje vallen dat wanneer hij het goed doet klaar is met het werk.
Uiteindelijk moet de associatie worden dat wanneer je opstapt je paard gewoon stil staat en blijft stil staan totdat je een nieuwe opdracht geeft. Stil staan is ook een opdracht, ik heb er een commando aan gekoppeld namelijk de teugels los. Ik zit zelf ook op standje relax.
Als je dat er heel goed in hebt zitten kun je het mee nemen in je rijden. En uiteindelijk ook in je buitenrijden.
Dus het is ook een mindset die je jezelf eigen moet maken.
Soms denkt mijn paard dat ze niet hoeft stil te staan, ik accepteer dat echt helemaal nooit, ze moet dan achteruit en terug naar waar ze stond en dan gaan we eerst een poosje stil staan. Als ze dan weer chill en relaxt is gaan we pas op pad.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:20

Één ding: een paard is nooit opzettelijk dwars en het gaat hier absoluut niet om het wel of niet hebben van respect voor jou. Een paard kent in die zin geen goed of fout en doet altijd datgene wat hem het beste idee lijkt. Hij begrijpt jou gewoon niet en het is als ruiter jouw taak om hem zo te helpen dat hij gaat begrijpen wat het goede antwoord is op jouw vraag, en ervoor te zorgen dat hij in staat is dat antwoord te geven. En dat doe je niet door telkens harder aan zijn teugels te gaan hangen en hem op zijn sodemieter te geven.

"If a horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong."

Kieck <3

Karen_enter
Berichten: 487
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 23:36

tennan schreef:
Één ding: een paard is nooit opzettelijk dwars en het gaat hier absoluut niet om het wel of niet hebben van respect voor jou. Een paard kent in die zin geen goed of fout en doet altijd datgene wat hem het beste idee lijkt. Hij begrijpt jou gewoon niet en het is als ruiter jouw taak om hem zo te helpen dat hij gaat begrijpen wat het goede antwoord is op jouw vraag, en ervoor te zorgen dat hij in staat is dat antwoord te geven. En dat doe je niet door telkens harder aan zijn teugels te gaan hangen en hem op zijn sodemieter te geven.

"If a horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong."


Ik geef mijn paard helemaal niet op z'n sodemieter, dat beweer ik toch ook nergens ? Beetje kort door de bocht van jou. Mijn paard kent prima het commando 'hooo' en weet ook goed genoeg dat dit stilstaan betekent. Maar als hij afgeleid is of heet negeert hij dat commando wel eens. Mijn paard test graag uit en aangezien ik hem nog niet geweldig lang heb gebeurt dit nog steeds. Ik vind het jammer dat ik om tips vraag en op de vingers getikt word zonder opbouwende commentaar te krijgen waarmee ik echt iets kan.

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:44

ik denk dat oefeningen op de grond ook kunnen helpen, bijv. eerst met longeren en dan met grondwerk, probeer consequent te zijn in je comando's en probeer veel te oefenen met meelopen, stilstaan en achteruit lopen. als hij het dan goed doet ook uitgebreid belonen, kan met biks maar het beste is met je stem en klopjes. het heeft mij heel erg geholpen om het op een speelse manier op te lossen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:24

Still staan is dan ook ontzettend moeilijk. Zelfs voor mijn flegmatieke paard een probleem.

Ik zou het zo aan pakken

1. Veel oefenen aan de hand en aan de longe zodat de ''hoo'' er goed in zit.

2. Onder de man het halt houden eerder oefenen naar het einde toe van de training wanneer hij ontspannen en een beetje moe is. Ook je momenten goed kiezen, ga geen gevecht aan dat je niet kan winnen. Mogelijk is het wat gemakkelijker in de bocht. En natuurlijk flink belonen!

3. Enkel stapritjes in het bos todat je hem beter onder controle hebt in de piste. In het bos kan je geen voltes rijden, maar je kan wel buiging vragen. Door buiging treed het binnenachter been onder de massa, kan hij minder drammen en zit jij er steviger op.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:08

Je gaat hier duidelijk in het verweer, maar je hebt ongelijk.
Je hebt zelf al aangegeven dat je idd steeds harder moet inkomen zeker wanneer jouw paardje een beetje heet wordt. Je moet de fout niet bij het paard zoeken maar bij jezelf, wand daar zit de fout.
Elkaar beter leren begrijpen, en echt duidelijke afspraken maken, fout is fout en goed is goed, wit-zwart denken dus.
En idd eerst ook meer werk maken van het stilstaan, ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard, dit heeft helemaal niets met hevigheid van jouw paard te maken, dit is gewoon onvoldoende opleiding en correctheid.

Karen_enter schreef:
tennan schreef:
Één ding: een paard is nooit opzettelijk dwars en het gaat hier absoluut niet om het wel of niet hebben van respect voor jou. Een paard kent in die zin geen goed of fout en doet altijd datgene wat hem het beste idee lijkt. Hij begrijpt jou gewoon niet en het is als ruiter jouw taak om hem zo te helpen dat hij gaat begrijpen wat het goede antwoord is op jouw vraag, en ervoor te zorgen dat hij in staat is dat antwoord te geven. En dat doe je niet door telkens harder aan zijn teugels te gaan hangen en hem op zijn sodemieter te geven.

"If a horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong."


Ik geef mijn paard helemaal niet op z'n sodemieter, dat beweer ik toch ook nergens ? Beetje kort door de bocht van jou. Mijn paard kent prima het commando 'hooo' en weet ook goed genoeg dat dit stilstaan betekent. Maar als hij afgeleid is of heet negeert hij dat commando wel eens. Mijn paard test graag uit en aangezien ik hem nog niet geweldig lang heb gebeurt dit nog steeds. Ik vind het jammer dat ik om tips vraag en op de vingers getikt word zonder opbouwende commentaar te krijgen waarmee ik echt iets kan.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:25

K krijg ongetwijfeld een gedeelte van bokt over me heen maar heb je hem weleens goed op de rem gezet? Dan bedoel ik niet blijven hangen maar gewoon eens heel duidelijk inkomen en bij reactie meteen weer ontspannen?

Ik heb zo'n drammer die heel goed kan luisteren maar ook zomaar ineens stokdoof kan zijn. 1x uitleggen hoe het ookalweer werkt heeft altijd uitstekend effect en beest is echt niet bang voor de hand, als je maar op het juiste moment ontspant.

Beest is niet dom, kan hem aan de hand parkeren waar ik wil maar soms vergeet hij de afspraak een beetje en met eindeloos tutten met grondwerk word het echt niet beter want hij is echt niet achterlijk

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:32

Wij kunnen niet zien hoe je de hulpen in zet. Misschien kun je iemand vragen mee te kijken. Het kan aan jou of je paard liggen. Maar vaak gaat het om de combinatie. De juiste zit, goede opvoeding en precieze moment van ontspannen. Ga eerst rustig in de bak oefenen. En als dat goed gaat naar buiten. Je moet je paard onder controle houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:56

Ik heb ook zo'n heethoofd. Op buitrnrit hou ik daar rekening mee door haar alleen harder te laten gaan als ze rustig is. We gaan pas draven als ze in stap ontspannen is enzovoort. Is ze driftig? Jammer dan, geen galop die rit.

Anoniem

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:02

Betreft buitenrijden heb ik er toch een strengen bitje in gehangen, terwijl wij in de bak zelfs bitloos rijden. Paard krijgt daar zoveel prikkels (en ze vind het ook heeeel leuk) dat ze mij wel is vergeet zeg maar ;) Een stenger bitje is niet per definitie slecht. In ons geval hoef ik nu niet meer met m'n hele gewicht in d'r mond te hangen om d'r stil te krijgen, maar met een ophouding remt ze gewoon of, das voor beid paetijen toch echt fijner :D

En je kan het het beste gaan "opbouwen" in het bos.
Gewoon stappen en stilstaan. Laat hem maar dribbelen, laat 'm maar achteruit lopen, maar pas weer voorwaarts als JIJ dat zegt en als hij minimaal 3 seconde op een plek staat. Stukje stappen en weer herhalen.

Pas als dit goed gaan ga je draven. Eerst 3/4 passen en gelijk weer stappen. Ook dit blijven herhalen tot hij braaf terug komt naar stap.

En veel later, pas als stap en draf beide helemaal bevestigt zijn, ga je galloperen. Ook hier, laat hem desnoods 2 passen galopperen en neem hem weer terug.

Succes! Een pb'tje mag altijd :)

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:27

Eens met aeolusnr 1
Je basisopvoeding is nog niet voor elkaar.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:36

Mijn tip: wat bij Linda Tellington 'de balans teugel' heet.
Je werkt in op de boeg - uiterst paardvriendelijk. Maar ook de plek waar veulens van mama 'ho' leren, dus je kunt dan voortbouwen op de eerdere opvoeding van je dier.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:09

Heel herkenbaar, ik heb ook een aantal jaar geleden een paard gekocht wat in de bak redelijk te rijden was, maar in het bos echt heel sterk werd,
Ik ben bitloos gegaan en heb de eerste maanden alleen gestapt , daarna een klein drafje en als ik merkte dat ik meer druk in mijn hand kreeg weer terug gaan stappen en zo heb ik heel wat uren maanden gestapt en gevoelt, de galop was niet tedoen, sloegen we bijna over de kop elke keer weer.
Ik gaf het dier niet de schuld, ze was nu eenmaal erg op de voorhand gereden, nu na jaren grondwerk/academisceh rijkunst en een band opbouwen en vertrouwen in mekaar krijgen kan ik steeds vaker een galopje doen in het bos, soms valt ze nog wel eens terug in haar oude fouten verleden, dan gaan we gewoon stappen.
Ik zou zeggen ga dus eens bij de basis beginnen en werk vandaar uit verder.
Focus je niet te veel op het eindproduct , want de weg er naartoe is een proces en dat kan jaren duren, leer daar in geduld te hebben en vooral de fout bij jezelf zoeken, het paard is uit balans en jij als trainer zal daar mee aan de slag moeten gaan om samen in balans te komen .

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:24

Gypsy schreef:
Ik heb ook zo'n heethoofd. Op buitrnrit hou ik daar rekening mee door haar alleen harder te laten gaan als ze rustig is. We gaan pas draven als ze in stap ontspannen is enzovoort. Is ze driftig? Jammer dan, geen galop die rit.


goede tip, alleen blijft ze dan niet heet, ik bedoel moet je haar dat niet eerst laten uitrazen in de paddock ofzo?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard heeft niet altijd respect voor mijn hand en zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:09

De eerste weken had ik dan idd een paard dat steeds begon te dribbelen. Dan zei ik streng en duidelijk nee en nam haar snel terug naar stap.

Op een gegeven moment was dit duidelijk en kon ik aan een lang teugeltje stappen. Toen ben ik ook weer gaan draven. Lekker pittig tempo trouwens, en zolang ze maar niet aangalopeerde teugels ontspannen. Soms gaat dat de eerste paar honderd meter wat hard, maar juist als je niet constant zit te trekken ontspannen ze sneller. Galopeerde ze aan weer duidelijk nee zeggen en terugnemen.

Tegenwoordig is ze nog steeds best voorwaarts maar braaf. Als ze aangalopeert hoef ik alleen maar nee te zeggen en dan gaat ze weer in draf.

In galop houd ik het tempo altijd laag en onder controle. Als ik echt de ruimte heb ga ik wel eens langzaam vanuit een handgalopje wat harder.

Verder probeer ik altijd de teugels ontspannen te houden, van constante druk word ze alleen maar feller. In een groep rijd ik het liefst voorop, dan is ze rustiger.

Ze staat 24/7 buiten dus daar kan het overigens niet aan liggen. :+

pol013

Berichten: 8966
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:38

Polly schreef:
K krijg ongetwijfeld een gedeelte van bokt over me heen maar heb je hem weleens goed op de rem gezet? Dan bedoel ik niet blijven hangen maar gewoon eens heel duidelijk inkomen en bij reactie meteen weer ontspannen?

Ik heb zo'n drammer die heel goed kan luisteren maar ook zomaar ineens stokdoof kan zijn. 1x uitleggen hoe het ookalweer werkt heeft altijd uitstekend effect en beest is echt niet bang voor de hand, als je maar op het juiste moment ontspant.

Beest is niet dom, kan hem aan de hand parkeren waar ik wil maar soms vergeet hij de afspraak een beetje en met eindeloos tutten met grondwerk word het echt niet beter want hij is echt niet achterlijk

Ik kan mij hier ook bij aansluiten.

Heb er één die Z2 loopt op een normaal bitje en in het dagelijks werk echt op een uitademing terug kan komen. Maar in het bos vergeet hij dat soms/vaak. Ik let extra goed op mijn eigen gedrag en zorg er voor dat vanaf het moment dat ik opstap ieder hulp ook doorkomt. Ook de voorwaartse.
Maar als hij dan toch besluit te gaan drammen is er echt maar 1 weg en dat is de duidelijk.
De kunst is wel om daarna metéén weer terug te gaan naar normaal en zacht.

Voor de ts: werk er heel hard aan in je dressuur training. Als hij het thuis al niet fijn kan wordt het moeilijk. Zorg er dan voor dat je in het bos exact hetzelfde werkt als thuis. Dus als hij buiten versneld in de overgang doe je wat je thuis doet: opnieuw, en opnieuw en opnieuw. Als hij niet terug wil doe je die overgang opnieuw en opnieuw en opnieuw.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers