Trainingsschema maken paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Trainingsschema maken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 21:36

Hoi!
Als eerste even wat info over de pony, lijkt mij wel handig:
Wordt dressuurmatig gereden, met af en toe een Buitenrit
Is nu bijna 22
Zit goed in zijn spieren
Niet te dik, en niet te dun
Weinig conditie
Zoals je hier wel uit op kan maken, wil ik dus een trainingsschema maken voor meer conditie. Hiermee bedoel ik dat ik ong drie kwartier á een uur kan rijden.
Hoe zou ik hier het beste een schema voor kunnen maken? Uiteraard opbouwen, maar wat dan?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Trainingsschema maken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:44

Even eerst een vraag: als het dier nu dressuurmatig gereden wordt + buitenritten, wat moeten we daar dan onder verstaan? Hoe veel keer per week wordt het paard gereden en hoe lang? En zit daar dan vooral drafwerk, overgangen in... ?

Ik ben namelijk wat in de war omdat je zegt dat het dier gereden wordt, maar geen 45min kan presteren terwijl het in de spieren zit en verder gezond is. Dat kan uiteraard de leeftijd zijn, maar misschien speelt er nog wat anders als het dier met regelmatig werk toch niet echt conditie heeft.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Trainingsschema maken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 17:01

Hij heeft niet zo'n goede conditie meer omdat hij doordat de bak de hele winter heel nat was niet heel veel en vooral niet lang gereden is. Ik rijdt hem nu ong 4 keer in de week, 20 min/ half uurtje. Dan vooral stap en draf, en een paar rondjes galop. Dan rijd ik vooral figuren, halstrekken en een paar keer bijv verruimen. Buitenritten zijn echt maar 1 keer in de 2 maanden ongeveer, omdat ik niet alleen ga en er bijna nooit iemand mee kan.