tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jetskie15
Berichten: 59
Geregistreerd: 01-05-17

tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 18:42

Hey bokkers, ik heb een vraagje

Mijn verzorgpony heeft een lange tijd stil gestaan, en nu zijn we het rijden weer aan het opbouwen.
Het opbouwen gaat goed en ik ben nu bezig met het draven opbouwen, maar moet ik dan het aantal rondjes om de aantal ritten verhogen of het aantal minuten?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven, zodat ik op de juiste manier kan gaan trainen :)

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:01

Ik werk altijd met minuten, op basis van advies van de dierenarts (in mijn geval). Als het goed voelt, kan je altijd iets langer doorgaan.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:16

Hangt er heel erg vanaf wat je doel is en wat je nu doet. Stel je rijdt 5 dagen in de week, dan is vaker niet aan de orde. Rij je 2 keer in de week dan is het verstandig om dit naar 3 te brengen. Draaf je de hele rit en is je doel niet sneller, dan kun je de afstand uitbreiden. Dus zonder verdere uitleg is er niks over te zeggen.

Jetskie15
Berichten: 59
Geregistreerd: 01-05-17

Re: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 16:27

Onderwerp: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

quickie schreef:
Hangt er heel erg vanaf wat je doel is en wat je nu doet. Stel je rijdt 5 dagen in de week, dan is vaker niet aan de orde. Rij je 2 keer in de week dan is het verstandig om dit naar 3 te brengen. Draaf je de hele rit en is je doel niet sneller, dan kun je de afstand uitbreiden. Dus zonder verdere uitleg is er niks over te zeggen.


ik verzorg hem 2 dagen in de week, en die 2 dagen probeer ik ook allebei te rijden. Of de eigenaren elke keer dat ze er zijn rijden weet ik niet, maar laten we het er op houden dat er 3 keer per op hem word gereden. Ik draaf nooit de hele rit, ik stap minimaal 10 minuten in en 10 minuten uit, en draven doe ik op het moment 1 rondje en dan weer 3 of 4 stappen en daarover ging ook mijn vraag. moet ik naar het aantal rondjes of het aantal minuten kijken?

ik hoop dat dit voldoende uitleg is :)

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:39

CRos95 schreef:
Ik werk altijd met minuten, op basis van advies van de dierenarts (in mijn geval). Als het goed voelt, kan je altijd iets langer doorgaan.


Dat is het advies van mijn manege ook.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:14

Dan zou ik het tempo langzaam uitbreiden. Bijvoorbeeld 1 rondje draven, 1 rondje stappen
Daarna 2 rondjes draven 1 rondje stappen etc

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:56

Goed dat je bewust bent van het probleem.

Anderzijds moet je het ook niet overdrijven. Als je jezelf in een keurslijf steekt van zoveel minuten of zoveel rondjes wordt het dodelijk saai.
Doe maar normaal. Als er geen blessure meer is, mag je er best ook een beetje galop in steken. Maar je moet wel op de signalen van je pony letten. Als hij moe wordt moet je stoppen.

1 zorg dat hij zoveel mogelijk vrij kan bewegen. Dus zo weinig mogelijk in de stal zit.
2 4 x in de week rijden of longeren. Let speciaal op met longeren, het is veel belastender dan je zou denken. Steek er liefst regelmatig 1of 2 dagjes rust tussen. Indien mogelijk nooit langer dan 2 dagen rust.

3 hou je min of meer aan een plan. Vb de eerste week telkens 20 min. (Aangezien je 10 min. In en uitstapt, zal dat dus bijna uitsluitend stap zijn.)
Dan elke week trainingen van 5 min. Langer. Je bent dus anderhalve maand bezig voor je aan 45 min. Bent.

4 trainingen van 45 tot 60 min. Zijn volwaardige trainingen. De eerste 6 maanden moet je daar niet over gaan, ook bij bosritten of strandritten niet.

Jetskie15
Berichten: 59
Geregistreerd: 01-05-17

Re: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 20:15

Onderwerp: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

koend schreef:
Goed dat je bewust bent van het probleem.

Anderzijds moet je het ook niet overdrijven. Als je jezelf in een keurslijf steekt van zoveel minuten of zoveel rondjes wordt het dodelijk saai.
Doe maar normaal. Als er geen blessure meer is, mag je er best ook een beetje galop in steken. Maar je moet wel op de signalen van je pony letten. Als hij moe wordt moet je stoppen.

1 zorg dat hij zoveel mogelijk vrij kan bewegen. Dus zo weinig mogelijk in de stal zit.
2 4 x in de week rijden of longeren. Let speciaal op met longeren, het is veel belastender dan je zou denken. Steek er liefst regelmatig 1of 2 dagjes rust tussen. Indien mogelijk nooit langer dan 2 dagen rust.

3 hou je min of meer aan een plan. Vb de eerste week telkens 20 min. (Aangezien je 10 min. In en uitstapt, zal dat dus bijna uitsluitend stap zijn.)
Dan elke week trainingen van 5 min. Langer. Je bent dus anderhalve maand bezig voor je aan 45 min. Bent.

4 trainingen van 45 tot 60 min. Zijn volwaardige trainingen. De eerste 6 maanden moet je daar niet over gaan, ook bij bosritten of strandritten niet.


Bedankt voor je reactie,
helaas is hij op het moment weer kreupel doordat hij teveel gras binnen heeft gekregen. Het gaat beter, maar we gaan er niet eerder op dan als hij tijdens het longeren weer helemaal soepel in draf loopt.
Maar als je ik weer kan rijden, zal ik je tips zeker gebruiken.

nog 1 vraagje, denk je dat ik als hij een goede conditie heeft opgebouwd het instappen korter kan?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:34

Tja, instappen...
Als er gewrichtsrisico is mag je er niet op besparen.
Oudere paarden hebben het nog meer nodig.

Soms is een jong paard zo ongeduldig dat je beter sneller een lange rustige drafsessie inlast.
Ikzelf rijd een gezonde vijfjarige en zet altijd mijn chrono op als ik ga rijden. Ik dwing mezelf van min. 10 minuten te stappen. Maar dat hoeft niet saai te zijn. Ik steek er allerlei oefeningen in die ik probeer perfect te rijden: alle hoefslagfiguren met de juiste lengtebuiging, wijken en eens ubertreten en op het laatst ook af en toe een stukje extra diep en rond afgewisseld met hals laten strekken.

Room_Soesje
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:36

Waarom zou je het instappen korter maken? In- en uitstappen zijn hele belangrijke dingen en 10 minuten is hier een goede tijd voor. Instappen betekent dan niet dat je 10 minuten aan een losse teugel door de bak slentert maar tijdens het instappen kan je juist je paard heel soepel maken en veel verschillende oefeningen doen.

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:36

Ik zou het instappen niet korter doen. Waarom zou je het korter maken als je daarmee de kans op blessures vergroot? Een pony vind het fijn om eerst warm te worden voor je aan de slag gaat en dit warm worden gaat niet persé sneller wanneer je paard een betere conditie heeft. Vind ik dan..
Maak er wat leuks van tijdens het instappen :)

Aguamenti
Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-17

Re: tempo opbouwen, rondjes of minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:34

Ik denk dat het voor je paard prettiger is om met minuten te verhogen. Wanneer hij misschien net geen constante snelheid heeft zou verhogen met rondjes misschien net een beetje te veel zijn en kun je je dus beter aan een aantal minuten houden.