Klassieke dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 12:31

beste Bokkers

Al enige tijd ben ik in het bezit van een Andalusier merrie, en ik zou me graag willen gaan verdiepen in de klassieke dressuur, in de hoop dat dit beter aansluit dan de reguliere trainingsmethode. Echter ik ben hierin een volledige leek en zou graag willen weten waar te beginnen.
Omdat ik qua rijden momenteel niet heel fanatiek ben ( blessure van mijn kant) zou het voor nu bestaan ook uit grondwerk en dergelijke.
Wie kan mij een eindje op weg helpen?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:36

Als je dat wilt gaan doen kan ik je als eerste aanraden om goede les te nemen, en regelmatig. Als je het hebt over de klassieke/academische dressuur begin je helemaal bij het begin en ga je dit stapje voor stapje opbouwen. Dat betekent dat je dan ook bij werken aan de hand begint, in stap. Je gaat je paard leren buigen beide kanten op, gaat leren of hij van nature rechts of links gebogen is en werken aan de balans van je paard om hem op de cirkel op de juiste manier te laten lopen. De eerste periode zit je er dan ook niet op en bestaat het werk alleen uit stappen. Je bent zo een paar maanden verder voordat je erop gaat of dat je met de draf aan de slag gaat. Succes!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:38

Mijn trainers zijn klassiek georiënteerd. Ik rijd met mijn jonge haflingermerrie vanuit redelijk klassieke principes. Ook trainen wij veel vanaf de grond, hoewel ik daarin soms een beetje kwijt ben wat klassiek is en wat academisch is. Het gaat primair voor mij om biomechanisch correct en prettig voor mijn paard trainen. Veel vanuit zit, links-zit, rechts-zit, zit als primaire hulp, been secundair, hand tertiair. écht van achter naar voren rijden en ook op die manier omgaan met het werk aan de hand: buiging uit het lijf, niet uit mijn hand (hoewel die wel ondersteunend is).

Kijk voor jezelf ook goed of je academisch wil rijden of klassiek, want die stromingen worden vaak op een zelfde hoop gegooid en zijn dat niet. Ik pik dingen mee van het academische, maar ben primair klassiek georiënteerd bezig.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:43


Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 12:54

@Saskiakefie, dat komt alleen maar goed uit natuurlijk, zo flexibel ben ik zelf nog niet qua in het zadel zitten. dus als het vanaf de grond kan is dat helemaal fantastisch zo kan ik eindelijk zelf weer met mijn paard aan het werk.

Hebben jullie tevens tips aan trainers in de buurt van arnhem-zevenaar?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:01

Ik heb je een pm gestuurd. :)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:11

Sonja Braafhart dan zit je zeker goed weet alleen niet of ze op locatie komt..