Rechtervolte links af slaan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Rechtervolte links af slaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 15:57

Oke wie weet heeft bokt bog aanvullende tips!

Ik ben geen 12 jarig penny meisje en krijg nog steeds weekelijks les! Maar ik hoop op een extra tip om er sneller door heen te komen.

Onze bak heeft nog geen onheining en mijn ponh is nog opzoek na balans onder het zadel dit zal in dit verhaal ook niet veel handigheid bieden.

Als ik rechtsom een volte pak weet meneer zijn schouder eruit te gooien en links om eronder uit komen! Dit doet hij op vaste punten in de bak en ook als ik de hoefslag volg!

Zijn er oefeningen om correct sneller aan de balans te werken? Want nu zijn we dus helaas aan het vechten om rechts om te blijven lopen!en dat eindigd dus in we gaan wel lekker na buiten recht uit vinden we beiden leuker!!!

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:02

Geeft je instructrice ook hulp in het vinden van de balans van je pony? Er zijn oefeningen ja, maar daarvoor moet iemand met je meekijken die je kan helpen. Mijn merrie heeft momenteel hetzelfde 'probleem' en zonder instructrice gaat het mij niet lukken om haar het vertrouwen in haar lichaam te geven. Ze is zo snel met switchen dat ze alweer iets nieuws verzint als ik de oefening zelf net onder de knie krijg.. Misschien is het bij jou pony wel anders, maar dat kunnen wij niet zien vanachter een beeldscherm.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:06

Je hebt waarschijnlijk ook alle druk op je rechtse teugel? Ik snap dat je denkt dat je je pony naar rechts te houden door met je rechtse teugel naar rechts te trekken.
Maar daardoor krijgt je pony juist meer ruimte om over de schouder weg te lopen.
Probeer de druk naar je buitenteugel te krijgen door met je binnenbeen je paard ernaartoe te rijden.
Je buitenhand tegen de hals om een soort van muurtje te maken zodat je paard daar niet weg kan.
Ook veel binnenhoefslag rijden en veel draaien links en rechts helpt bij je probleem.

Verder is het eigenlijk wel moeilijk om te helpen vanaf een beeldscherm zonder beeld :+

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:07

iig niet aan je rechterteugel blijven trekken... want grote kans dat hij dan mooi zijn hals wel buigt maar gewoon over linkerschouder weg loopt. Tussen twee teugels en twee benen houden en goed kijken waar je heen rijdt en op tempo houden.
Als het echt balans is... zou ik daar aan gaan werken door eerst maar eens te longeren en dan in afgezette cirkel. Eerst maar eens kijken of hij zonder ruiter beter in balans komt en dan daarmee sterker maken.
Als longeren ook veel problemen oplevert kan je ook iets van fysiotherapeut vragen om eens mee te kijken.

Dan kan je natuurlijk wel prima buitenritjes blijven maken als jullie daar wel lol in hebben. Probeer dan tijdens buitenrijden wel te letten op dat je hem ook daar tussen twee benen en twee teugels houdt ook in de bochten en dat je het lichtrijden ook voldoende afwisselt.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Rechtervolte links af slaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:17

Ik reed laatst ook zo'n pony en haar tip was gewoon negeren. Rij die kant dan op en verander weer van hand en weer opnieuw proberen. Hierbij opletten dat je je handen het zelfde houd en met je benen oplost. Terwijl hij de verkeerde kant op gaat toch proberen dat hij niet over zijn schouder weg valt. Mijn resultaat was dat hij op het laatst het niet meer deed. Voorheen loste ik het altijd op door een tik en dacht ik dat het eigenwijsheid was. Maar mij is het nu ook duidelijk gemaakt dat het een balans probleem / scheefheid is. Pony in dit geval was een fjord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:21

Op twee teugels rijden inderdaad.
En veel oefeningen rijden, zodat ie niet wat leuks kan gaan bedenken.
Doe bijvoorbeeld eens een halve grote volte of ga figuren maken die niet eens bestaan.
Slangevoltes, dan weer met 3 en dan weer met 4 bogen. Of niet afmaken en weer verder rijden. Binnenhoefslag eens pakken etc...

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Rechtervolte links af slaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:32

Thanks zot echt wat tussen waar ik mee aan de bak ga! Aan de rechter teugel "trekken" deed ik inderdaad wel! Echter heb ik daar van de juf straf voor gehad hahahaha pakken nu ook stukken buiten stelling! Opzich pakt hij dit prima op maar hij is idd te snel te sterk soms!

"Negeren" heb ik idd ook als advies gehad maar dit vind ik nog erg lastig!

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:32

Amy schreef:
Op twee teugels rijden inderdaad.
En veel oefeningen rijden, zodat ie niet wat leuks kan gaan bedenken.
Doe bijvoorbeeld eens een halve grote volte of ga figuren maken die niet eens bestaan.
Slangevoltes, dan weer met 3 en dan weer met 4 bogen. Of niet afmaken en weer verder rijden. Binnenhoefslag eens pakken etc...

Dit gaan we eens oppakken

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:35

Een klein (spring)zweepje in je buitenhand houden waarmee je een tikje op de buitenschouder kan geven wanneer hij hier overheen weg dreigt te vallen/lopen als ondersteuning?

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:37

cobiie schreef:
Een klein (spring)zweepje in je buitenhand houden waarmee je een tikje op de buitenschouder kan geven wanneer hij hier overheen weg dreigt te vallen/lopen als ondersteuning?


Helaas mijn paard is zo braaf en mak dat dit op dit moment totaal geen wffect heeft