Met de slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 17:57

Heey,

Is met een slof rijden een stap naar nageeflijkheid? Ik ben zelf al veel met kneepjes bezig maar vind het wel erg lastig. Wat zijn de eventuele stappen naar nageeflijkheid?

Groetjes ;-)


Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:58


Anoniem

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:00

Als je zelf het nageven niet onder de knie hebt, moet je absoluut niet met een slofteugel rommelen! Als je dit verkeerd gebruikt kan dit een enorm martel werktuig zijn en kan je erg veel schade aanrichten bij je paardje. Beter neem je gewoon goed les!
Een slofteugel kan de nageeflijkheid ondersteunen, het is een 'hulp'teugel maar is absoluut niet bedoeld om het paard in de krul te trekken. Je kan beter zoeken naar goede instructie. :)

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:02

het 'kneepjes' verhaal geeft ook een beeld van totaal verkeerde instructie.

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 18:04

Kinke schreef:
het 'kneepjes' verhaal geeft ook een beeld van totaal verkeerde instructie.


Ja sorry ik vind het erg lastig... Ik heb nu instructie. Maar ik wil totaal niet dom overkomen.. Ik ben de laatste tijd gewoon veel daar mee bezig. En dan heb ik af en toe vragen

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:07

Esmeelisa schreef:
Kinke schreef:
het 'kneepjes' verhaal geeft ook een beeld van totaal verkeerde instructie.


Ja sorry ik vind het erg lastig... Ik heb nu instructie. Maar ik wil totaal niet dom overkomen.. Ik ben de laatste tijd gewoon veel daar mee bezig. En dan heb ik af en toe vragen


Nagevelijkheid is het cadeautje wat je krijgt als je paard goed door zijn lichaam beweegt. De achterbenen goed dragen, de schouders recht blijven en goed te plaatsen zijn en het paard met swung en losgelatenheid kan bewegen.

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:09

Maar jouw instructeur/instructrice leert jou om met kneepjes te rijden? Lees het topic maar wat ik heb aangegeven, leerzaam :)

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:12

Nagefelijkheid=vanuit ontspanning

Als je kneepjes geeft doet het paard zijn hoofd naar beneden omdat hij die kneepjes niet fijn vind, dat is dus niet vanuit ontspanning. Dat noemen wij de valse knik of in de krul lopen, dat is dus juist niet wat je wil.

Echte nagefelijkheid krijg je door je paard recht te richten, zorgen dat hij zijn achterbenen goed draagt, en hij kan en durft te ontspannen. Dat bereik je alleen door zonder dwang te werken.

Ik denk dus dat het slim is om een andere instructeur te zoeken of het er over te hebben dat je het niet eens bent met zijn of haar manier van werken en het graag anders wilt doen :)
Maar je moet dus nooit hulpteugels gaan zoeken om 'nagefelijkheid' te krijgen want je krijgt alleen een valse knik of een krulletje!

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:16

Ik ga mee met Caira en Blixem.

Ik zeg regelmatig tegen mijzelf:'ik ben een bijzetteugel' ;) .
Ieder paard geeft na op een bijzetteugel met zo'n rubberen ring.

En heel af en toe geef ik 1 kneepje 'links-rechts'. Dwz: mijn contact van 1 gram wordt een kwart seconde 2 gram.
Geen reactie op dat kneepje? Zoeken!
Zit ik correct of gooi ik hem op de voorhand? Laat ik eens een volte rijden, klopt de buiging...? Naar beide zijden...? Etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:17

Er is een gezegde in de paardenwereld "Als je met een slof kan rijden, ben je hem niet meer nodig". Wat wil zeggen dat je zo kundig moet zijn met een slof, dat je hem eigenlijk niet meer nodig bent. Het is een van de moeilijkste hulpteugels om onder de knie te krijgen, en heel snel al verkeerd word gebruikt. Het is op recht een 'marteltuig' en gelukkig in sommige landen al op wedstrijdterrein verboden.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:20

Janneke2 schreef:
Ik ga mee met Caira en Blixem.

Ik zeg regelmatig tegen mijzelf:'ik ben een bijzetteugel' ;) .
Ieder paard geeft na op een bijzetteugel met zo'n rubberen ring.

En heel af en toe geef ik 1 kneepje 'links-rechts'. Dwz: mijn contact van 1 gram wordt een kwart seconde 2 gram.
Geen reactie op dat kneepje? Zoeken!
Zit ik correct of gooi ik hem op de voorhand? Laat ik eens een volte rijden, klopt de buiging...? Naar beide zijden...? Etc.

Maar een kneepjes links rechts is toch 'zagen' dat is toch juist niet de bedoeling?

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 18:28

Kinke schreef:
Maar jouw instructeur/instructrice leert jou om met kneepjes te rijden? Lees het topic maar wat ik heb aangegeven, leerzaam :)


Ja

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:29

Even over het nageven dat moet je echt leren de ene loopt makkelijker dan de andere en lastig uit te leggen vind ik.


Mijn paard kan bijna zzzwaar
maar me dochter van 13 krijgt hem moeilijk nagevelijk te rijden hij loopt echt niet uit zichzelf in de krul

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 18:30

Blixem schreef:
Nagefelijkheid=vanuit ontspanning

Als je kneepjes geeft doet het paard zijn hoofd naar beneden omdat hij die kneepjes niet fijn vind, dat is dus niet vanuit ontspanning. Dat noemen wij de valse knik of in de krul lopen, dat is dus juist niet wat je wil.

Echte nagefelijkheid krijg je door je paard recht te richten, zorgen dat hij zijn achterbenen goed draagt, en hij kan en durft te ontspannen. Dat bereik je alleen door zonder dwang te werken.

Ik denk dus dat het slim is om een andere instructeur te zoeken of het er over te hebben dat je het niet eens bent met zijn of haar manier van werken en het graag anders wilt doen :)
Maar je moet dus nooit hulpteugels gaan zoeken om 'nagefelijkheid' te krijgen want je krijgt alleen een valse knik of een krulletje!



Heel erg bedankr. Ik vind het gewoon erg lastig en ben snel onzeker in het rijden. Dus ik moet gewoon goeie buiging en stelling zoeken zodat het paard ontspant?

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:30

Blixem schreef:
Janneke2 schreef:
Ik ga mee met Caira en Blixem.

Ik zeg regelmatig tegen mijzelf:'ik ben een bijzetteugel' ;) .
Ieder paard geeft na op een bijzetteugel met zo'n rubberen ring.

En heel af en toe geef ik 1 kneepje 'links-rechts'. Dwz: mijn contact van 1 gram wordt een kwart seconde 2 gram.
Geen reactie op dat kneepje? Zoeken!
Zit ik correct of gooi ik hem op de voorhand? Laat ik eens een volte rijden, klopt de buiging...? Naar beide zijden...? Etc.

Maar een kneepjes links rechts is toch 'zagen' dat is toch juist niet de bedoeling?


Zagen is echt wat anders
Meer een ophouden maken links rechts
Open en sluiten zeg maar

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:34

Esmeelisa schreef:
Blixem schreef:
Nagefelijkheid=vanuit ontspanning

Als je kneepjes geeft doet het paard zijn hoofd naar beneden omdat hij die kneepjes niet fijn vind, dat is dus niet vanuit ontspanning. Dat noemen wij de valse knik of in de krul lopen, dat is dus juist niet wat je wil.

Echte nagefelijkheid krijg je door je paard recht te richten, zorgen dat hij zijn achterbenen goed draagt, en hij kan en durft te ontspannen. Dat bereik je alleen door zonder dwang te werken.

Ik denk dus dat het slim is om een andere instructeur te zoeken of het er over te hebben dat je het niet eens bent met zijn of haar manier van werken en het graag anders wilt doen :)
Maar je moet dus nooit hulpteugels gaan zoeken om 'nagefelijkheid' te krijgen want je krijgt alleen een valse knik of een krulletje!



Heel erg bedankr. Ik vind het gewoon erg lastig en ben snel onzeker in het rijden. Dus ik moet gewoon goeie buiging en stelling zoeken zodat het paard ontspant?

Er komt denk ik wel wat meer bij kijken. Maar ik denk dat een goede instructeur zoeken het beste werkt, wat die kan jullie ook in het echt zien en beoordelen. Maar ik denk dat tempowisselingen, kleine voltes grote voltes, andere figuren en oefeningen, etc. wel kunnen helpen met soepel maken en de achterbenen goed laten dragen!

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 18:36

Heel erg bedankt !!

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:39

tijd voor een nieuwe instructeur dus.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:41

Kiddokids. Klinkt als nog niet in balans.

Nageven is zoveel meer dan kop naar beneden en over de rug.

Paard en ruiter moeten beiden in balans rijden.
Paard recht op. Ruiter net zo.
Binnen achterbeen onder de massa met wendingen en niet naar het hekwerk toe vallen omdat t paard steun nodig heeft.
Op eigen benen lopen.
Met corrigatie van ruiter.
Dan volgt stelling en volgens buiging zodat het paard recht wordt in z'n spieren.
Tempocontrole en gangen controle.
Zacht continu verbinding van ruiter naar paard.

Correcte tijdige hulpen en duidelijke correcte nette correcties.

Als de ruiter dit vriendelijk doet en het paard in balans loopt en vertrouwen heeft in de ruiter zal het zich ontspannen gaan aanspannen.
Dan zal het paard zachtjes het bit of neusriem in de hand Willen laten vallen en gaan geven.

Ook voor ts.
Idd... Het is n cadeautje van goed rijden. Geen gerotzooi aan de teugels. De juiste basis

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:42

Ik rijd heel vaak met slof. Nageeflijkheid komt inderdaad niet door of met een slof, maar mijn paard loopt wel beter met de slof. Hij is groot en sterk en ik ben klein en niet sterk. Ik weet dat nageeflijkheid niet komt vanuit kracht (mijn paard van bijna 600kg is sowieso sterker dan ik met 60kg). Toch geeft het idee van de slof mij de rust en de zekerheid waardoor ik juist durf los te laten....Hij weet ook dat hij met slof gewoon minder kan flikken....

Maar goed, ik rijd er niet mee óm hem nageeflijk te rijden, wél om net wat meer gevoel van controle te hebben. Toch hangt de slof eigenlijk altijd los

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:43

Collie. Je antwoord al op je eigen.
Meer los durven laten.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:48

Blixem schreef:
Janneke2 schreef:
Ik ga mee met Caira en Blixem.

Ik zeg regelmatig tegen mijzelf:'ik ben een bijzetteugel' ;) .
Ieder paard geeft na op een bijzetteugel met zo'n rubberen ring.

En heel af en toe geef ik 1 kneepje 'links-rechts'. Dwz: mijn contact van 1 gram wordt een kwart seconde 2 gram.
Geen reactie op dat kneepje? Zoeken!
Zit ik correct of gooi ik hem op de voorhand? Laat ik eens een volte rijden, klopt de buiging...? Naar beide zijden...? Etc.

Maar een kneepjes links rechts is toch 'zagen' dat is toch juist niet de bedoeling?


Eens met Marylyn - dit is een uiterst klein onderdeel.
Meer dan driekwart van de tijd rijd ik "ik ben een bijzetteugel ;) ", zoals de oude meesters zeiden: la maine bonne - stil, licht contact en verder niets.

En af en toe, naast alle werk aan balans etc etc geef ik een 'kneepje links -rechts', - klassiek uitgedrukt: la maine savante', de wetende hand, nadruk ligt op 'niet 2 teugels tegelijk'. Ik wil efkes voelen of ik een reactie krijg.
Zo nee: zoeken waar de fout ligt!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:51

Collie2008 schreef:
Ik rijd heel vaak met slof. Nageeflijkheid komt inderdaad niet door of met een slof, maar mijn paard loopt wel beter met de slof. Hij is groot en sterk en ik ben klein en niet sterk. Ik weet dat nageeflijkheid niet komt vanuit kracht (mijn paard van bijna 600kg is sowieso sterker dan ik met 60kg). Toch geeft het idee van de slof mij de rust en de zekerheid waardoor ik juist durf los te laten....Hij weet ook dat hij met slof gewoon minder kan flikken....

Maar goed, ik rijd er niet mee óm hem nageeflijk te rijden, wél om net wat meer gevoel van controle te hebben. Toch hangt de slof eigenlijk altijd los


En je vindt dit de juiste informatie voor de TS?

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 19:13

Kinke schreef:
Collie2008 schreef:
Ik rijd heel vaak met slof. Nageeflijkheid komt inderdaad niet door of met een slof, maar mijn paard loopt wel beter met de slof. Hij is groot en sterk en ik ben klein en niet sterk. Ik weet dat nageeflijkheid niet komt vanuit kracht (mijn paard van bijna 600kg is sowieso sterker dan ik met 60kg). Toch geeft het idee van de slof mij de rust en de zekerheid waardoor ik juist durf los te laten....Hij weet ook dat hij met slof gewoon minder kan flikken....

Maar goed, ik rijd er niet mee óm hem nageeflijk te rijden, wél om net wat meer gevoel van controle te hebben. Toch hangt de slof eigenlijk altijd los


En je vindt dit de juiste informatie voor de TS?


Bedoel je dit naar mij? En mag ik vrGen wat TS is

Esmeelisa
Berichten: 37
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Met de slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 19:14

Ik heb mijn instructrice even gevraagd !! Harstikke bedankt voor alle tips! Ben blij dat ik geen kritiek heb gekregen omdat het altijd mij dan blijkbaar op de verkeerde manier aangeleerd is.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers