Ontspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 17:44

Hoi,

Al vrij lang struggle ik met een probleempje. In de les gaat alles goed. Als ik privéles neem, wedstrijd oefen, gaat het merendeel hartstikke goed! Dit, omdat ik dan gewoon ontspannen ben. Laatst van een pony gevallen, net zo ontspannen als daarvoor weer opgestapt. Echter als ik wedstrijd heb gaat het mis. Het maakt niet uit of ik op de meest bomproof pony ga waar ik vrijwel nooit op rij, of een drukkere waar ik dan weer vrij vaak op rij, als ik bijna moet slaat de spanning toe en dat uit zich enorm in mijn zit. (en ja, ik zou liever verschrikkelijke buikpijn hebben en dan gewoon ontspannen kunnen zitten).
Het maakt ook niet uit wie me voorleest (instructrice, lesgenootje, gewoon iemand waarvan ik weet dat ze kunnen voorlezen) niemand kan me helpen ontspannen. Dit uit zich erg op mijn rijstijl. Het zit dan vooral in mijn schouders, waardoor het geheel een stuk rommeliger gaat ogen. Wat in de les een 8 waard is, haal ik in mijn proef hooguit een 6je voor. Nou heb ik dus gewoon les, maar gezien het in de les niet gebeurd, kan ik moeilijk oefenen op iets wat niet gebeurd. Inrijden doen ze hier niet aan, helaas. (geen commentaar daarop, want ik heb hier geen inspraak op!) Ik vroeg me af, heeft er iemand dé tip om weer te ontspannen? Ik verlies door de spanning ook stukken sneller mijn geduld. (les: Paard rent de verkeerde kant op. Ik lach, stuur weer de goede kant op. Proef: Paard rent de verkeerde kant op. Ik: Raakt geïrriteerd, stuurt zo snel mogelijk en ietwat grof terug, door de spanning die zich dan uit in frustratie, omdat het niet gaat hoe ik wil, terwijl je die 4 dan toch wel hebt en je net zo goed even van hand kan veranderen in draf en opnieuw het figuur kan rijden.)
Ik ben inmiddels op dat punt dat ik de vlottere pony's al niet meer kies, want met een boel spanning rustig blijven remmen is het niet.
Ik heb wel plezier in het wedstrijd rijden, maar dat is meer omdat het zo gezellig is (je ziet mensen die niet op dezelfde dag rijden, raakt aan de praat etc), maar ik wil graag eens een normaal aantal punten :p
Is er iemand met de gouden tip om weer los te worden als ik eenmaal gespannen ben?
(en ja, ik heb les, maar verschillende ideeën kunnen nooit kwaad.)

Groetjes ^^

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:15

Ga niet teveel focussen op die punten. Dat verhoogt de stress alleen maar. Als jullie niet inrijden (wat ik overigens erg jammer vind), is het dan wel een optie om voor je proef wel al even met de pony bezig te zijn?
Daarnaast kan je je gaan focussen op je ademhaling en kan je oefeningen doen om je schouders te ontspannen (bv opspannen en ontspannen).
En verder kan je eens een wedstrijd opnemen en bekijken wat je precies doet als je gespannen bent, wat de eerste tekenen zijn enz. Dat kan heel veel info en hopelijk ook handvaten opleveren.
En jawel hoor, je kan hier ook in de les aan werken. Laat de focus zo mogelijk leggen op een goede zit en ontspanning van jou en je paard. Experimenteer en zorg dat je een goede en ontspannen zit ontwikkelt. Hoe meer je dat oefent op momenten dat het goed gaat, hoe gemakkelijker dat op stressmomenten ook toe te passen is.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 07:36

Bedankt voor de tips! Ik ben altijd wel al vroeg bezig met knotten en tutten, want dat vind ik gewoon leuk.
In de les doen we wel vaak van die dingen als zonder beugels, knoop in de teugels etc en afhankelijk van het paard gaat dat ook wel.(we hebben paarden die nogal stuiteren als je moet doorzitten, maar op degene die relatief fijn zitten lukt het wel.)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:13

Vaker doen! Zie voorlopig je wedstrijden als oefenmomenten, maak je niet druk om de punten. Je doel is om lekker ontspannen te rijden en met een lach de bak uit te komen. Zijn er ook wel eens clinics of workshops waar je als manegeruiter aan mee kunt doen? Daar kun je ook goed oefenen met je zenuwen om te gaan - naast dat het heel leuk is! Veel succes.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:52

Inderdaad als je eens de kans hebt om een zitles of clinic te volgen, zeker doen!
Je zou eens kunnen kijken of je een clinic rond centered riding kan volgen. Daar zou je heel wat handvatten uit kunnen halen, denk ik.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:54

Ja, om te leren ontspannen in het dagelijkse leven bij stressmomenten en druk. Dus sportpsycholoog, mindfullnes, ademhalingsoefeningen e.d.

Dan kun je de mindfullnes en ademhalingsoefeningen toe gaan passen op de momenten dat je spanning voelt opkomen en leer je het zo weer weg te laten vloeien.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:16

Het is goed als je eens bij jezelf nagaat waar je precies gespannen door raakt.

Wil je het heel graag goed doen en goede punten halen ?
Heb je het gevoel dat iedereen naar je kijkt ?
Hoe zou het zijn als je de proef rijdt zonder meedinging naar punten, verandert dat de zaak ?
Staan goede punten halen voor jou gelijk aan goed rijden en andersom ?
En zo kun je nog wel even doorgaan.

Bewustwording kan helpen in het kijken waar je aan moet/wil werken.
Ademhalingstechnieken kunnen je helpen om de stress te verlichten.
Je MOETEN ontspannen werkt nooit :)
Om jezelf en de situatie lachen kan wel helpen want door lachen ontspant je lijf.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:28

Ga lekker liedjes zingen op je paard- of neuriën-, voel hoe fijn het paard onder jou beweegt.. Ontspanning ontstaat door goed uitademen.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:08

Hierboven staan al goede tips!
Ik heb een voorbeeld waar ik laatst tegen aan liep en op kon lossen. Misschien heb jij er ook wat aan... Ik heb momenteel een 'spanningsprobleem' met een dressuurproef in de galop. Na de volte bij B of E moeten we nog een stukje rechtuit naar de hoek. Omdat mijn pony nog wat groenig is vindt hij het moeilijk om het laatste stukje rechtuit rustig door te galopperen. Hij valt óf in draf, of hij gaat heel hard de hoek in. (Ik denk tenminste dat hij het moeilijk vindt). Toevallig ben ik een paar weken terug met hem op strand geweest en daar kon prima rechtuit galopperen zonder in draf te vallen of hard te moeten rennen om in galop te blijven. Het zat ook heerlijk! Schijnbaar doe ik in de bak/ring iets na die volte waardoor hij niet goed meer zijn balans en sprong kan houden. In de proef ben ik bang dat hij uit galop valt en ga ik er wat naar voren opzitten, meer drijven, maar ook weer een beetje inhouden. Kortom, de pony snapt er niks van en het ziet er vooral erg slordig uit.
Nu deed ik met mijn afgelopen wedstrijd na de volte in galop net of ik rechtdoor op het strand aan het galopperen was. In mijn hoofd was er geen gras maar zand, en in de verte was geen hekje, maar zee aan de ene kant en duin aan de andere kant. En wat denk je? tot 4x toe (2x galop in 2 proefjes) galoppeert hij net zo rustig rechtdoor en kon ik in de hoek een hele mooie overgang terug maken.
Misschien kan je ook op het moment dat je de proef in rijdt net doen alsof je ergens anders bent? op het strand, of op de hei? Of een ander moment datje het heel fijn vindt om te rijden. Er staan even geen mensen te kijken en er is even geen jury die je punten geeft. Je rijdt daar heerlijk in je eentje in de zon een proefje op fijne brave pony. In de verte hoor je nog net de aanwijzingen van de voorlezer ;)