Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mixa230201

Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-15

Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 21:35

Hoi,

Mijn draver is 20 jaar. Ik heb haar nu een jaar. Waarschijnlijk is haar nooit geleerd goed te galopperen.
Op zich willen we dit wel gaan aanpakken, maar wat is de beste, meest vriendelijke manier?
Ze heeft nog nooit gekoerst. Uiteindelijk krijg ik haar wel in galop, maar ze gaat eerst knoeperhard draven. Uiteindelijk 'springt' ze dan aan. Het is heel gek, want het lijkt net alsof ze met haar voorbenen galoppeert en met haar achterbenen draaft (of andersom). Daarna is ze erg heet en bijna niet meer rustig te rijden.
Heb het ook al geprobeerd met longeren. Balkjes? Daar wil ze niet overheen (ze ontwijkt ze). En ook hier springt ze uiteindelijk wel aan, maar gaat ze knoeperhard.
Ik ben erg benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zitten en hoe jullie dit aangepakt hebben.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:52

Wat heeft hij tot nu toe in 20 jaar gedaan?
Waarom moet hij nu nog perse leren galopperen met 20? Gallopeerd hij wel op de wei?
Is het een andere draver dan die je vorig jaar had?

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:55

Mijn draver had ook veel moeite met aanspringen en moest ook eerst echt keihard draven.
Na enige tijd los longeren door de hele bak "opjagen" met een bakgenootje ging je hem steeds beter af.
Hij was wel galop ewend onder het zadel,had de trainer van de tijd dat hij koerste mij verteld.
Op het strand onder het zadel.
Mijn paard tölte ook
Hij gallopeerde later steeds beter aan,maar was altijd even doorzetten,maar ook door een beenfractuur en enorme scheefheid

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:57

Ik denk dat je dit op z'n 20e gewoon lekker moet laten voor wat het is. Tuurlijk kunnen dravers leren galoperen, maar waarom nog proberen op zijn 20e..

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:29

Moet je opa echt nog leren skiën als hij dat zelf niet ziet zitten?

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:38

Een 20 jarige kan nog prima leren galopperen als die in goede conditie is. Mijne heb ik het ook op latere leeftijd aangeleerd en die vond het super om wat voor me te doen!

20 jaar klinkt oud maar die van mij gedroeg zich nog als een puber.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:49

Ik heb altijd geleerd dat wat een paard niet voor zijn 14e heeft geleerd ze daarna ook beter niet meer kunnen doen en ik geloof daar wel in.
De aanleg van overdracht via zenuwen naar spieren zou dan minder makkelijk aanpassen waardoor je sneller blessures krijgt.
Als het paard het zelf aanbiedt zou je eens wat kunnen proberen, maar door iets af te dwingen is de kans groot dat je je paard vroegtijdig stuk rijdt.

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:51

Beetje standaard reactie is om te zeggen: een draver (eigenlijk net als ieder ander paard) moet wel in balans zijn om rustig te kunnen galopperen (of draven)

Onze dravers kunnen ook prima galopperen. De ene heb ik veel dressuurles mee gehad om hem meer in balans te krijgen. Nu galoppeert hij liever dan hij draaft en kan ook in staptempo galopperen.
De merrie heeft veel hoger/langer in de drafsport gelopen en het heeft bij haar wat langer geduurd. Maar ook zij galoppeert prima los (gewoon in de wei) en onder het zadel

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:56

SparklingApp schreef:
Ik heb altijd geleerd dat wat een paard niet voor zijn 14e heeft geleerd ze daarna ook beter niet meer kunnen doen en ik geloof daar wel in.
De aanleg van overdracht via zenuwen naar spieren zou dan minder makkelijk aanpassen waardoor je sneller blessures krijgt.
Als het paard het zelf aanbiedt zou je eens wat kunnen proberen, maar door iets af te dwingen is de kans groot dat je je paard vroegtijdig stuk rijdt.


Af dwingen is zeker geen optie. Ze moeten het wel willen, die van mij is erg leergierig en naast onder het zadel leert die ook graag vrijheidsdressuur. Dus vanaf 14de kunnen ze prima nog dingen leren maar elk paard is daar anders is.

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:58

Beau_Myrthe schreef:
SparklingApp schreef:
Ik heb altijd geleerd dat wat een paard niet voor zijn 14e heeft geleerd ze daarna ook beter niet meer kunnen doen en ik geloof daar wel in.
De aanleg van overdracht via zenuwen naar spieren zou dan minder makkelijk aanpassen waardoor je sneller blessures krijgt.
Als het paard het zelf aanbiedt zou je eens wat kunnen proberen, maar door iets af te dwingen is de kans groot dat je je paard vroegtijdig stuk rijdt.


Af dwingen is zeker geen optie. Ze moeten het wel willen, die van mij is erg leergierig en naast onder het zadel leert die ook graag vrijheidsdressuur. Dus vanaf 14de kunnen ze prima nog dingen leren maar elk paard is daar anders is.


Ik denk ook dat ze het prima nog kunnen leren. Kijk maar (misschien een apart voorbeeld) naar Romy Huisman van Snuitable. Die leerde een 20+ pony nog allerlei hoge rijkunst en WE-zaken.

Wat voor aanpak heb je atm TS?

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:16

veKing schreef:
Ik denk ook dat ze het prima nog kunnen leren. Kijk maar (misschien een apart voorbeeld) naar Romy Huisman van Snuitable. Die leerde een 20+ pony nog allerlei hoge rijkunst en WE-zaken.

Wat voor aanpak heb je atm TS?


Dat is nou niet bepaald iemand die een voorbeeld te noemen is :')

TS ik zou je paard lekker laten. Wat heeft galop voor meerwaarde? Niets. Hooguit voor jou dat je aan anderen kunt zeggen "Ik heb mijn paard leren galopperen.", moet je niet willen, je paard heeft er geen baat bij en het levert hem enkel veel stress op.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:18

Ik zeg ook absoluut niet dat ze niet meer kunnen leren, maar wel dat je eerder blessures kan krijgen!
Galop is natuurlijk al een hogere snelheid en daardoor eerder blessure gevoelig dan dingen in een laag tempo aanleren.
En afdwingen bedoel ik door er (veel) hulpen voor te geven en niet dat een paard bijvoorbeeld op buitenrit zelf in galop gaat en dat je dan daarin door gaat en het spelenderwijs een beetje opbouwt.
Ik vraag me af wat voor het dier nog de meerwaarde kan zijn op deze leeftijd.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:22

Ik ben wel benieuwd wat hij dan in de afgelopen 18 jaar gedaan heeft dat niemand daar eerder aan gewerkt heeft.
Is hij pas net zadelmak of deed hij enkel beginners bosritjes?

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:49

BarbaLala schreef:
veKing schreef:
Ik denk ook dat ze het prima nog kunnen leren. Kijk maar (misschien een apart voorbeeld) naar Romy Huisman van Snuitable. Die leerde een 20+ pony nog allerlei hoge rijkunst en WE-zaken.

Wat voor aanpak heb je atm TS?


Dat is nou niet bepaald iemand die een voorbeeld te noemen is :')

TS ik zou je paard lekker laten. Wat heeft galop voor meerwaarde? Niets. Hooguit voor jou dat je aan anderen kunt zeggen "Ik heb mijn paard leren galopperen.", moet je niet willen, je paard heeft er geen baat bij en het levert hem enkel veel stress op.


Nee was ook meer een uiterste (vandaar dat het een apart voorbeeld noemde)

Ik ben ook wel benieuwd of deze draver in de wei bijvoorbeeld wel galoppeert. Bij onze dravers merkte je echt dat ze meer balans kregen en dat het werken zin had omdat ze in de wei zelf voor galop kozen boven draf.
Als deze draver zich comfortabeler voelt bij draf is het op deze leeftijd misschien ook wel goed zo. Zolang je een goed zadel hebt vind ik draver-draf prima te doen.

Maar als je draver altijd alleen maar hard kan in draf (los van of je oefent voor galop of niet) vind ik dat daar nog wel wat ruimt voor verbetering is. Want dat laat gewoon zien dat hij niet stabiel is met een ruiter op z'n rug

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:04

Ik snap sowieso de meerwaarde niet van een paard maar pushen om de galop te laten beheersen, zeker niet bij dieren op leeftijd of die het niet aanbieden vaan nature.
Je gaat een drieganger ook niet leren tölten.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:48

Een drieganger laten tolten is gewoon onmogelijk. Een draver leren galloperen niet.

Overigens heeft wel of niet gekoerst er niets mee te maken. Je paard heeft gewoon nog niet genoeg balans, is ze recht? Hoe doet ze het aan de longeerlijn?

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:01

ruitje schreef:
Een drieganger laten tolten is gewoon onmogelijk. Een draver leren galloperen niet.

Overigens heeft wel of niet gekoerst er niets mee te maken. Je paard heeft gewoon nog niet genoeg balans, is ze recht? Hoe doet ze het aan de longeerlijn?


Nee hoor, zijn zeker voorbeelden van driegangen rassen die daadwerkelijk een vierde gang lopen.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:19

Ik denk dat dit paard prima het principe van galop kent, maar wegens tal van redenen de voorkeur geeft aan de draf. Dit kan je vooral zoeken in balans en kracht, als je dat mist dan kies je de gang waarin je het meest comfortabel dat tempo kan maken dat er gevraagd wordt. En dat is voor dravers nu eenmaal de draf.

Het gaat dus ook niet zo zeer om het aanleren van de galop, maar je paard dusdanig te trainen dat ze de balans en kracht hebben om de galopsprong te gaan maken. Dat betekend dus dressuurmatig trainen, en dan bieden ze het zelf wel aan. Dus niet focussen op het moeten galopperen, dan wordt het vooral jagen en heel hard rond gaan in de hoop dat ze in galop vallen. Eerst de rust vinden, over de rug kunnen bewegen, meer gaan dragen, meer balans vinden, recht richten en als ruiter kunnen begeleiden. Kan je dat allemaal in draf, dan kan je eens aan de longe gaan denken aan het galop-commando, waarbij een balkje vaak wel handig is om als aanspringpunt te gebruiken.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:59

BarbaLala schreef:
ruitje schreef:
Een drieganger laten tolten is gewoon onmogelijk. Een draver leren galloperen niet.

Overigens heeft wel of niet gekoerst er niets mee te maken. Je paard heeft gewoon nog niet genoeg balans, is ze recht? Hoe doet ze het aan de longeerlijn?


Nee hoor, zijn zeker voorbeelden van driegangen rassen die daadwerkelijk een vierde gang lopen.


No oliebol Sherlock, de draver is er daar een van. Maar dat zeg ik toch ook niet. Een drieganger is geen drieganger meer als hij tolt kan. Dan is het een vierganger.

En elke draver is sowieso een drieganger. Ze kunnen allemaal in galop.

Je zal het alleen moeten trainen :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:11

Galop zit op alle paarden. Ik heb het vermoeden dat je paard niet in evenwicht loopt en Daar door gas gaat geven.
Mijn merrie deed dat ook, inmiddels gaat het steeds beter en heel soms laat ze zo nu een paar rustig galop pasjes zien.
Het is niet perfect maar gaat steeds beter.
Op lange rechte stukken kan ze wel door galopperen.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:44

RianneH schreef:
Ik denk dat dit paard prima het principe van galop kent, maar wegens tal van redenen de voorkeur geeft aan de draf. Dit kan je vooral zoeken in balans en kracht, als je dat mist dan kies je de gang waarin je het meest comfortabel dat tempo kan maken dat er gevraagd wordt. En dat is voor dravers nu eenmaal de draf.

Het gaat dus ook niet zo zeer om het aanleren van de galop, maar je paard dusdanig te trainen dat ze de balans en kracht hebben om de galopsprong te gaan maken. Dat betekend dus dressuurmatig trainen, en dan bieden ze het zelf wel aan. Dus niet focussen op het moeten galopperen, dan wordt het vooral jagen en heel hard rond gaan in de hoop dat ze in galop vallen. Eerst de rust vinden, over de rug kunnen bewegen, meer gaan dragen, meer balans vinden, recht richten en als ruiter kunnen begeleiden. Kan je dat allemaal in draf, dan kan je eens aan de longe gaan denken aan het galop-commando, waarbij een balkje vaak wel handig is om als aanspringpunt te gebruiken.


En dit doen wij dus al een jaar bij onze fries en de galop zit er nog steeds niet helemaal goed op in de bak :7 (buiten redelijk, logeerlijn matig)

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:00

Dan train je of niet goed, of niet voldoende of je paard kan het lichamelijk gewoon niet. je paard heeft de balans en kracht niet om de galop te tonen, de vraag is waarom. Als je al een jaar traint en je ziet geen vooruitgang moet je je afvragen wat er mis gaat.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:09

Komt ook omdat we op een stalling zonder bak staan en max 2x per week rijden :)

mixa230201

Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 20:32

Beau_Myrthe schreef:
Een 20 jarige kan nog prima leren galopperen als die in goede conditie is. Mijne heb ik het ook op latere leeftijd aangeleerd en die vond het super om wat voor me te doen!

20 jaar klinkt oud maar die van mij gedroeg zich nog als een puber.

Precies! Die van mij is ook in zeer goede conditie. Iedereen schrikt ervan als ik vertel dat ze 20 jaar is. De meeste mensen schatten haar 10 :D

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Draver (nooit gekoerst, 20 jaar) leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:36

Waarom heeft hij nooit eerder leren galopperen?
Is dit niet hetzelfde paard dat je vorig jaar gekocht hebt en net van de baan kwam?