Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 21:10

Rex_Rolfo schreef:
Sizzle schreef:
Je kunt een merrie makkelijker ‚verrijden‘ dan een ruin in mijn ervaring.

Daarom hou ik van merries. Een ruin doet gewoon 'saai' zijn ding, met een kittige merrie blijf je onderhandelen, houdt je scherp :D :+:


Ik hou dr ook van, ondanks ik me afgelopen tijd hopeloos verloren voel weet ik dat we er uit gaan komen. M’n merrie is veeeel uitdagender dan m’n ruin maar ik hou er wel van! Kan er zoveel van leren!

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:44

Volgens mij ligt dat niet zozeer aan of het een merrie of ruin is, heb ook genoeg ruinen gereden met dat gedrag en ook makkelijke merries.

Heeft er meer mee te maken hoe dominant een paard is en of het een tester is of niet volgens mij.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 09:47

Kan liggen aan de paarden die ik gereden heb, maar over het algemeen waren de merries wat handiger met het testen en het verleggen van grenzen:

ruin: TEST -> correctie, hoef je niet eens over na te denken :D
merrie: test ... geen correctie? test en zo verlegt een beetje handige dame de grens zonder dat de ruiter het goed en wel in de gaten heeft :o

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 14:43

Elisa2 schreef:
Volgens mij ligt dat niet zozeer aan of het een merrie of ruin is, heb ook genoeg ruinen gereden met dat gedrag en ook makkelijke merries.

Heeft er meer mee te maken hoe dominant een paard is en of het een tester is of niet volgens mij.


Jazeker, het is echt per paard verschillend. M’n merrie is en blijft een tester.


Rex_Rolfo schreef:
Kan liggen aan de paarden die ik gereden heb, maar over het algemeen waren de merries wat handiger met het testen en het verleggen van grenzen:

ruin: TEST -> correctie, hoef je niet eens over na te denken :D
merrie: test ... geen correctie? test en zo verlegt een beetje handige dame de grens zonder dat de ruiter het goed en wel in de gaten heeft :o


Nou dat doet ze zeker. En ze is wr verdomde handig in!! Ze is heel subtiel met testen. En dat is er zo dus ingeslopen. Zij zal altijd proberen of ze niet nèt wat minder hoeft te doen voor die hulp
En zo elke keer minder en minder. En dan is proberen wat er gebeurd als ik n tik krijg en minimaal reageer. Hee dat werkt ook. Tot het punt dat je dr echt voor dr flikker moet schoppen waar ze het dan niet mee eens is. Dan in de staak komen en ik als ruiter schrikken van haar ploteslingen stilstaan/aan de kletter/kop eruit en bit vast etc etc. En dat is van kwaad tot erger gegaan.

Ik heb nu goede begeleiding en zal de volgende les weer n update geven hoe het ging.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 19:42

Sizzle schreef:
:j

Als ik een weekje weg geweest ben komt altijd eerst weer even de subtielr testfase om de hoek kijken :P

Edit: gevonden
[OPG] Onhandelbaar paard... Wat te doen?


Wauw ik heb het hele topic ongeveer gelezen! En ik dacht dat mijn merrie slim was. Dat is echt de overtreffende trap ervan!
Geeft wel goede moed dat doorzettingsvermogen je heel ver kan brengen!! Dankje voor de leestip

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:28

xJoJo schreef:
Gister gereden!
Ik had haar pijnstillers gegeven en ze was even stout als hoe ik haar gewend ben.

Sorry ik val eventjes binnen. Fijn dat het weer de goede kant op gaat! Alleen weet ik niet of je pijn al uit hebt kunnen sluiten. Volgens mij werken pijnstillers niet zo heel snel en heb je pas echt goed zicht als je je medicatie een (korte) periode geeft. Hierdoor ontstaat er een medicijnspiegel in het bloed wat duidelijk beeld geeft op het effect van de medicijnen.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:40

Jikkeee schreef:
xJoJo schreef:
Gister gereden!
Ik had haar pijnstillers gegeven en ze was even stout als hoe ik haar gewend ben.

Sorry ik val eventjes binnen. Fijn dat het weer de goede kant op gaat! Alleen weet ik niet of je pijn al uit hebt kunnen sluiten. Volgens mij werken pijnstillers niet zo heel snel en heb je pas echt goed zicht als je je medicatie een (korte) periode geeft. Hierdoor ontstaat er een medicijnspiegel in het bloed wat duidelijk beeld geeft op het effect van de medicijnen.


Klopt! Ik geef het nog steeds om er inderdaad zeker van te zijn. Volgende week weet ik het dus pas zeker.
Maar ik ben nu kritischer geworden en ik mer met bijvoorbeeld grondwerk al dat ik de kantjes ervan af laat lopen. Dus Ho is geen Ho en pas 3 stapjes later. En achteruit zetten duurt ook even voor ik reactie krijg. En zo rij ik ook wel dus als ik mijn gevoel volg, en mijn instructeur die ons al 2 jaar begeleid, lijkt het voor nu gedrag te zijn icm mijn inconsequentie.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:31

Oh helemaal goed! Vergeet dan wat ik heb gezegd haha :). Goed dat je nu zo bezig bent! Zal vast snel beter gaan als ik het zo hoor.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 21:41

Nou even een update! Het gaat stukken beter met ons. De lessen lijken zn werk dubbel en dwars waard te zijn. Vandaag les gehad en er zaten nu al weer geweldig fijne stukken tussen. Ik zit er ook echt heel anders op. Alles voelt weer te kloppen! Zit nu na te genieten van de les in dr stal. Zij staat heerlijk te slapen. Oogjes dicht lekker knikkebollen. Lief paard <3

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:53

Toppie +:)+

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:21

Wat goed om te horen!

hagelslag
Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:29

Merries kunnen ook soms etterbakken zijn _O-
Het meisje dat momenteel op layka rijd(pony van mn zusje)
Rijd veel met haar in de bak en soms een rondje buiten uitstappen. Mn zusje is vooral met haar pony op buitenrit geweest.
Tot ze zondag even in de bak ging rijden en toen merkte dat layka met de verzorgster deed waar ze zin in had _O-
Vanuit draf plotseling gaan stappen of stilstaan en meer zulke onzin geintjes waar de verzorgster dus niet kan doorzetten en ze het bij mn zusje ook wou doen...
Gelukkig had ze snel door dat het niet kon maar alsnog. Merrie _O-
Ik heb het hier alleen wel over een merrie die wel ondeugend is maar geen gekke of gevaarlijke dingen uithaald.
Zo ook met de verzorgster op buitenrit draven of galoperen is ze super super super braaf omdat het meisje flink onzeker is.
Gaan mijn zusje en ik tesamen op buitenrit kan ze soms een rasechte wilde arabier zijn die alleen maar wil crossen en rennen en die bijna niet te houden is... Merrie...

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 17:41

Dit wordt denk/hoop ik de laatste update wat dit onderwerp betreft.

Gister weer les gehad en dat ging echt heel fijn! Ik heb weer een stukje vertrouwen terug en kan weer aan rijden en trainen toekomen. Er zaten echt stukjes als vanouds tussen. Echt heel fijn en m'n instructeur zei al binnen 5 minuten dat ik er al heel anders op zat en dat het er al goed uit zag! Hij vertelde zelf ook over een lesklantje die hij net nieuw had, die een nog lastigere heeele brutale merrie had waar niemand ooit aan durfde te zitten wat met consequent rijden ook al stukken beter ging wat me ook alweer een boost gaf! heb weer volle moed en hoop binnenkort weer op wedstrijd te kunnen. Helaas geen selecties want heb er al 2 van de 5 gemist maarja, volgend seizoen nieuwe ronde nieuwe kansen.

Conclusie van dit verhaal
Pijn- Niet het geval, week met pijnstillers gereden en merkte geen verschil. Ze was drammerig en nog steeds eruit willen trekken om te ontkomen aan dr werk. rij dr nu al even zonder en het gaat eigenlijk alleen maar beter en beter.

Ik zou dit hele probleem achteraf gezien toch schalen onder het gedrag. Nu ik veel consequenter/strenger handel. zowel op de grond als in het zadel, is ze al stukken makkelijker.

Het is altijd al een lastige geweest met rijden. Ze is echt zo'n type die altijd probeert de grens op te zoeken om net wat minder te hoeven doen. Ze is dressuurtechnisch niet optimaal gebouwd waardoor ze wat moeite heeft met de opgerichte houding, en dan vooral het van achter naar voor lopen. Ze kan het wel maar het kost haar meer moeite dan bijvoorbeeld mijn opwaarts gebouwde ruin. Ze heeft altijd wel geprobeerd onder het werk uit te komen. Ik ben goed gaan nadenken wanneer het echt begonnen is met eruit trekken, of ja meer, wanneer ik ben gestopt met rijden, en overschakelen in de overlevingsmodus waar ik niet meer de baas was maar mee reed en hoopte dat ze zich gedroeg.

Het was een zaterdag waar ik eigenlijk foto's van haar wilde laten maken. een vriendinnetje kwam foto's maken. Paardlief was vooral gefocust op de omgeving. Ik wilde voor de foto's mooie ontspannen foto's dus stopte vrijwel direct met rijden zodra ik merkte dat ze wat in opstand kwam. na 20 min stoeien gaf ik op en hoopte dat het de volgende dag beter zou gaan. Ik geloof dat het in die week erna was, toen begon ze steeds vaker te trutten. zelfs een dag waarin ik niet eens kon instappen. oren erop, en steigeren, ik gaf geen been, deed eigenlijk niks om het op te lossen. teugel langer en hopen dat ze de ontspanning kon vinden maar madamme had het natuurlijk in de gaten dat ik niks deed. continu achteruit en als ik m'n been aanlegde omhoog komen. daarna heb ik dr gelongeerd wat zoals eigenlijk altijd super goed gaat. De dagen daarna gelongeerd. toen weer erop en de fratsen werden gewoon steeds erger tot het verhaal wat hierboven staat vermeld.

Heel blij met het resultaat wat ik nu al weer bereikt heb. mijn leerpunten hiervan zijn denk ik :
- Niet zolang zonder lessen zelf aankloten, en al helemaal niet als het slecht gaat!!
- Luisteren naar het advies van mijn instructeur, had een hoop geld gescheeld wat ik had kunnen uitgeven aan lessen!
- Haar niet de baas laten zijn, aan het halster doorlopen en niet als n slome henk aan t touw gaan hangen omdat ze sloom wil lopen. doorlopen potdikkie.
- Met longeren, als ze n keer piept naar m'n stemhulp, doorzetten!! geen grote mond dulden
- En met rijden, blijven rijden. Niet afwachten, maar zelf initiatief nemen wanneer ik spanning of opstand aan voel komen, het liefst voorwaarts.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:26

xJoJo schreef:
mijn leerpunten hiervan zijn denk ik :
- Niet zolang zonder lessen zelf aankloten, en al helemaal niet als het slecht gaat!!

Hoe fijn om te horen dat het flink beter gaat, super.

Mooi lijstje leerpunten ook, waarvan de eerste denk ik wel het allerbelangrijkste is. Het is goed om fysieke ongemakken uit te sluiten, maar we moeten daar niet in vast blijven zitten. Sommige merries paarden hebben gewoon een zéér consequente aanpak nodig. Ook als dat wil zeggen af en toe wat strenger doorpakken als ze teveel de grens opzoeken.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 19:39

Rex_Rolfo schreef:
xJoJo schreef:
mijn leerpunten hiervan zijn denk ik :
- Niet zolang zonder lessen zelf aankloten, en al helemaal niet als het slecht gaat!!

Hoe fijn om te horen dat het flink beter gaat, super.

Mooi lijstje leerpunten ook, waarvan de eerste denk ik wel het allerbelangrijkste is. Het is goed om fysieke ongemakken uit te sluiten, maar we moeten daar niet in vast blijven zitten. Sommige merries paarden hebben gewoon een zéér consequente aanpak nodig. Ook als dat wil zeggen af en toe wat strenger doorpakken als ze teveel de grens opzoeken.


Precies dit!!
En inderdaad de eerste is 1.000% de belangrijkste gebleken!!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:48

Super fijn bericht ts!! Hopelijk alleen nog maar vooruitgang +:)+

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:15

xJoJo schreef:
Dit wordt denk/hoop ik de laatste update wat dit onderwerp betreft.

Gister weer les gehad en dat ging echt heel fijn! Ik heb weer een stukje vertrouwen terug en kan weer aan rijden en trainen toekomen. Er zaten echt stukjes als vanouds tussen. Echt heel fijn en m'n instructeur zei al binnen 5 minuten dat ik er al heel anders op zat en dat het er al goed uit zag! Hij vertelde zelf ook over een lesklantje die hij net nieuw had, die een nog lastigere heeele brutale merrie had waar niemand ooit aan durfde te zitten wat met consequent rijden ook al stukken beter ging wat me ook alweer een boost gaf! heb weer volle moed en hoop binnenkort weer op wedstrijd te kunnen. Helaas geen selecties want heb er al 2 van de 5 gemist maarja, volgend seizoen nieuwe ronde nieuwe kansen.

Conclusie van dit verhaal
Pijn- Niet het geval, week met pijnstillers gereden en merkte geen verschil. Ze was drammerig en nog steeds eruit willen trekken om te ontkomen aan dr werk. rij dr nu al even zonder en het gaat eigenlijk alleen maar beter en beter.

Ik zou dit hele probleem achteraf gezien toch schalen onder het gedrag. Nu ik veel consequenter/strenger handel. zowel op de grond als in het zadel, is ze al stukken makkelijker.

Het is altijd al een lastige geweest met rijden. Ze is echt zo'n type die altijd probeert de grens op te zoeken om net wat minder te hoeven doen. Ze is dressuurtechnisch niet optimaal gebouwd waardoor ze wat moeite heeft met de opgerichte houding, en dan vooral het van achter naar voor lopen. Ze kan het wel maar het kost haar meer moeite dan bijvoorbeeld mijn opwaarts gebouwde ruin. Ze heeft altijd wel geprobeerd onder het werk uit te komen. Ik ben goed gaan nadenken wanneer het echt begonnen is met eruit trekken, of ja meer, wanneer ik ben gestopt met rijden, en overschakelen in de overlevingsmodus waar ik niet meer de baas was maar mee reed en hoopte dat ze zich gedroeg.

Het was een zaterdag waar ik eigenlijk foto's van haar wilde laten maken. een vriendinnetje kwam foto's maken. Paardlief was vooral gefocust op de omgeving. Ik wilde voor de foto's mooie ontspannen foto's dus stopte vrijwel direct met rijden zodra ik merkte dat ze wat in opstand kwam. na 20 min stoeien gaf ik op en hoopte dat het de volgende dag beter zou gaan. Ik geloof dat het in die week erna was, toen begon ze steeds vaker te trutten. zelfs een dag waarin ik niet eens kon instappen. oren erop, en steigeren, ik gaf geen been, deed eigenlijk niks om het op te lossen. teugel langer en hopen dat ze de ontspanning kon vinden maar madamme had het natuurlijk in de gaten dat ik niks deed. continu achteruit en als ik m'n been aanlegde omhoog komen. daarna heb ik dr gelongeerd wat zoals eigenlijk altijd super goed gaat. De dagen daarna gelongeerd. toen weer erop en de fratsen werden gewoon steeds erger tot het verhaal wat hierboven staat vermeld.

Heel blij met het resultaat wat ik nu al weer bereikt heb. mijn leerpunten hiervan zijn denk ik :
- Niet zolang zonder lessen zelf aankloten, en al helemaal niet als het slecht gaat!!
- Luisteren naar het advies van mijn instructeur, had een hoop geld gescheeld wat ik had kunnen uitgeven aan lessen!
- Haar niet de baas laten zijn, aan het halster doorlopen en niet als n slome henk aan t touw gaan hangen omdat ze sloom wil lopen. doorlopen potdikkie.
- Met longeren, als ze n keer piept naar m'n stemhulp, doorzetten!! geen grote mond dulden
- En met rijden, blijven rijden. Niet afwachten, maar zelf initiatief nemen wanneer ik spanning of opstand aan voel komen, het liefst voorwaarts.


Dit is zeker 100% waar!