Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 21:15

Hallo allemaal,

Ik had de volgende vraag. Ik rijd namelijk een paard wat dit jaar 6 wordt. Tot vorig jaar september is er weinig mee gedaan. In september zijn we haar dressuurmatig beginnen trainen en hebben we al eens een parcourtje 80cm meegedaan. Nu zijn we ondertussen 95/105 aan het rijden en het valt steeds meer op dat ze haar achterhand niet opent. Ze trekt haar achterbenen onder zich in en vouwt ze bijna op op het zo te zeggen. Op stijlsprongen durft ze ook heel sporadisch 1 been te laten hangen. Toch trekt ze zelden balken maar ik als ruiter vind dat alles wat minder vloeiend aanvoelt als wat het zou moeten.

Kan iemand hierin raad geven?


Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:20

Zou het niet helpen om een drafbalk of een paar balkjes ervoor te leggen?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:23

Mijn paard mag ook meer openen achter en ben hier met mijn instructeur veel op aan het trainen. Hij gebruikt daar graag een driesprong voor met een oxer aan het einde. De oxer trekt hij dan langzaam wat breder, maar niet eens idioot hoog (1.10 max denk ik). De theorie heb ik niet voor je, maar in de praktijk werkt dit voor ons goed.

Ik zou samen met je instructeur aan de slag gaan. Ik vind het altijd fijn dat hij tijdens het springen analyseert en aanpast.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 21:28

Dat kan ik al eens proberen ja.
Hier zie je foto's van in de winter, van een betere techniek op wedstrijd, van een slechte techniek op dezelfde wedstrijd en tenslotten een duidelijke foto van haar achterbeen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:29

Maar hoe zou je het anders willen zien dan?

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 21:32

Pantykous schreef:
Maar hoe zou je het anders willen zien dan?


Dat ze haar achterbeen meer naar achter uitzwaait ipv onder zich trekt. Heel sporadisch doet ze dat maar dat is eerder uitzondering


Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:09

Sprong hoger bouwen? Als ik kijken naar fotos van springruiters snap ik wat je bedoeld met benen strekken achter.
Als er meer kracht nodig is voor hoogte of breedte, lijkt mij dat er meer gestrekt moet worden?

koend
Berichten: 1240
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:40

De sprongen die je toont zijn bijna allemaal fases waarin het paard zich al voorbereidt op de landing. In die fase moeten de achterbenen echt al naar voor komen. Die foto's lijken me helemaal niet verkeerd.
Die ene foto met die voorbeenfout moet je een jong paard vergeven.
Gewoon verder veel laag blijven werken.
Je vind prachtige voorbeelden van oefenlijntjes en oefenparcoursjes op paardenblaadjes.nl
Een paard heeft massa's oefensprongetjes van 50 cm nodig, ook als je al veel hogere parcoursen aan het rijden bent!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:57

Ik sluit me aan bij Koend :j Zo op de foto's lijkt het er op dat je paard inderdaad al bezig is met de landing, dat moet ook wel want ze is al bijna over de sprong heen :-)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:26

Even gezocht in de eigen foto collectie. Bedoel je dit? (ook een 6 jarige op moment van de foto)

Afbeelding

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 09:05

Apple schreef:
Even gezocht in de eigen foto collectie. Bedoel je dit? (ook een 6 jarige op moment van de foto)

[ [url=m/Dk283o.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja idd, dit doet ze nog niet

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:25

Is dat ook niet gewoon de techniek van het paard? Dat zij een iets andere techniek heeft?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:50

Helpt een drafbalk voor de sprong? Ons paard heeft moeite om goed van achter uit te springen, hem helpt het enorm om langer met een drafbalk te rijden (was tip van de juf). En dan beginnen met een simpel kruisje, en die steeds iets hoger, dan een stijl er van maken. Ook die kun je ophogen al zou ik dan bij een 6 jarige niet teveel de hoogte in gaan. De hoogte is bij jullie sowieso het probleem niet volgens mij, ze heeft ruimte zat over boven de sprong.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Kun je een paard de achterhand leren openen op de sprongal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:00

Het zou heel goed vanuit lage rug /bekken kunnen komen. De beweging die jij graag zou willen, vraagt een holling van de lage rug. Als ze dat onvoldoende kan, kiest ze er natuurlijk voor die beweging van haar benen te vermijden.

Kan best eens goed zijn en fysio te laten kijken of ze voldoende mobiliteit in haar lijf heeft

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 22:01

SusanH schreef:
Helpt een drafbalk voor de sprong? Ons paard heeft moeite om goed van achter uit te springen, hem helpt het enorm om langer met een drafbalk te rijden (was tip van de juf). En dan beginnen met een simpel kruisje, en die steeds iets hoger, dan een stijl er van maken. Ook die kun je ophogen al zou ik dan bij een 6 jarige niet teveel de hoogte in gaan. De hoogte is bij jullie sowieso het probleem niet volgens mij, ze heeft ruimte zat over boven de sprong.


Ja dat kan ik eens proberen, bedankt!

LiHo
Berichten: 42
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 22:03

Rindin schreef:
Het zou heel goed vanuit lage rug /bekken kunnen komen. De beweging die jij graag zou willen, vraagt een holling van de lage rug. Als ze dat onvoldoende kan, kiest ze er natuurlijk voor die beweging van haar benen te vermijden.

Kan best eens goed zijn en fysio te laten kijken of ze voldoende mobiliteit in haar lijf heeft


Mogelijks wordt de schouder te zwaar belast door het huidige zadel, ik ben op zoek naar een beter passend zadel. Door haar extreem brede schouders kan ze vaak haar schouderblad niet voldoende naar achter brengen omdat het zadel daar te fel aanligt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers