Paard met rugpijn aan de linkerkant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Paard met rugpijn aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 17:27

Lieve Bokkers,

Ik zou jullie advies graag willen.

Ik ben sinds een paar weken meer gaan rijden in de bak met mijn Connemara, maar ik loop tegen een paar dingen aan.

Ik merk dat hij gevoelig is op de linkerkant van de rug. Niet op de wervel zelf, maar ernaast. Daarnaast viel het mij op dat hij links meer zweette dan rechts (hij is links gebogen). Ik zie het met poetsen (rosborstel) of als ik met mijn vingers er wat druk op geef (wel wat flinke druk hoor, niet aaien). Ik zelf ben links geopereerd en daardoor scheef. Dit zal ook een grote rol spelen. Het zadel ligt goed, is nagekeken eventueel osteopaat of chiroprakter staat ook op mijn to do list.

Mijn vraag is nu herkennen jullie dit? Hij heeft de neiging in de draf zichzelf vast te zetten. In de stap wilt hij wel lengte maken. Ik heb het dan niet over in de Krul rijden, maar neusje naar voren en lengte maken (basis dus). In de draf ben ik nu bezig met tempo controle behouden, want meneer sjeest anders de hele bak door. Dit gaat nu steeds beter en maakt af en toe wat lengte, maar echte wendingen maken gaat nog in de draf. Omdat hij dus onder t zadel neiging heeft zijn hoofd omhoog te doen zet hij zijn rug vast. Volledig de teugels loslaten is geen optie, want dat vindt hij heel spannend. In de stap kan ik dit al wel maar moet wel contact met hem houden. Hij briest wel meerdere keren.. Daarnaast werk ik veel aan de hand. Hierbij laat hij wel lengte zien aan de lijn, stap, draf en galop. Nog niet vasthoudend, maar meer als onder t zadel. Bij de oefeningen traver, appyment, schouder binnenwaarts etc vindt hij lengte maken wel heel moeilijk.

Zijn er mensen die dit herkennen? Of tips voor mij hebben? Of bepaalde oefeningen rijden? Ik heb overigens wel les hoor, maar ik ben benieuwd naar andere meningen.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Anoniem

Re: Paard met rugpijn aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:49

Ik denk dat je op de goede weg bent, maar ik zou wel de rug eens na laten kijken. Als je zegt naast de ruggenwervel, zou dat de spieren kunnen zijn die pijnlijk zijn. Dat kan wel te maken hebben met jouw scheef zitten, dat er meer druk op zijn linkerkant komt.
Ik zou in dit geval een fysio laten komen, omdat het mogelijk met spieren te maken heeft. Mocht het met enkele weken niet verbeteren, zou ik denken om eens foto's van de rug te laten maken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 15:39

Joolien schreef:
Ik denk dat je op de goede weg bent, maar ik zou wel de rug eens na laten kijken. Als je zegt naast de ruggenwervel, zou dat de spieren kunnen zijn die pijnlijk zijn. Dat kan wel te maken hebben met jouw scheef zitten, dat er meer druk op zijn linkerkant komt.
Ik zou in dit geval een fysio laten komen, omdat het mogelijk met spieren te maken heeft. Mocht het met enkele weken niet verbeteren, zou ik denken om eens foto's van de rug te laten maken.


Thanks! Het staat idd op mijn to do lijst, maar hij gaat de 21ste verhuizen van stal. Dan krijgt hij sowieso even de tijd om te wennen voor we weer aan de slag gaan. Het valt mij op dat hij op de grond deze lengte wel wilt maken.. Of makkelijker maakt. De spieren zijn dan wel warm na die oefeningen. Ik wil er sowieso iemand naar laten kijken.. Ik denk zelf dat het een spierprobleem is en dit in combinatie is met mijn scheefheid en rijtechnische onderdeel.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met rugpijn aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:26

Als jij scheef bent en hij daardoor scheef gaat lopen en pijnlijke spieren krijgt aan de korte kant, dan kun je ook goed gaan longeren om hem meer te gymnastiseren in de lengtebuiging. Op die manier kun je hem dan toch goed houden ondanks je eigen scheefheid.

Lengtebuiging is "the key", ohz kun je voltes verkleinen en weer gaan openen zodat je met je binnenbeen naar je buitenhand gaat rijden en zo de schouders ook wat leert mee te nemen. Maar goed, dan moet hij wel eerst nageeflijk zijn en aanleuning hebben.

Mij word niet helemaal duidelijk waar je nu zit qua niveau. Wat zegt je instructeur?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 17:30

Elisa2 schreef:
Als jij scheef bent en hij daardoor scheef gaat lopen en pijnlijke spieren krijgt aan de korte kant, dan kun je ook goed gaan longeren om hem meer te gymnastiseren in de lengtebuiging. Op die manier kun je hem dan toch goed houden ondanks je eigen scheefheid.

Lengtebuiging is "the key", ohz kun je voltes verkleinen en weer gaan openen zodat je met je binnenbeen naar je buitenhand gaat rijden en zo de schouders ook wat leert mee te nemen. Maar goed, dan moet hij wel eerst nageeflijk zijn en aanleuning hebben.

Mij word niet helemaal duidelijk waar je nu zit qua niveau. Wat zegt je instructeur?


Ik werk voornamelijk aan de hand.. Ook veel longeer werk. Ik rijd denk ik 3 keer of 2 keer in de week. De rest werk ik aan de hand. Ik zit idd scheef, maar merk ook dat ik mijn gewicht onbewust verplaats of over compenseer, waardoor hij er ook last van krijgt denk ik..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 17:35

Elisa2 schreef:
Als jij scheef bent en hij daardoor scheef gaat lopen en pijnlijke spieren krijgt aan de korte kant, dan kun je ook goed gaan longeren om hem meer te gymnastiseren in de lengtebuiging. Op die manier kun je hem dan toch goed houden ondanks je eigen scheefheid.

Lengtebuiging is "the key", ohz kun je voltes verkleinen en weer gaan openen zodat je met je binnenbeen naar je buitenhand gaat rijden en zo de schouders ook wat leert mee te nemen. Maar goed, dan moet hij wel eerst nageeflijk zijn en aanleuning hebben.

Mij word niet helemaal duidelijk waar je nu zit qua niveau. Wat zegt je instructeur?


Ik rijd geen wedstrijden, maar houdt mij wel veel bezig met het dressuur. Ik heb hiervoor een ZZ licht paard gereden of nouja geleasd van iemand. Maar dit was meer de rolkuur/ldr methode die ik volgde met de lessen. Via deze methode wil ik met mijn eigen paard niet verder. Ik werk nu vooral vanuit het klassieke rijden (Bastiaan de Recht) en de academische methode (aan de hand rechtrichten, daar beheerst hij de hulpen voor traver, appyment, schouderbinnenwaarts en half steps). Ik ben nu bezig met lengte maken van mijn pony, dus neus vooruit en lang maken. Ik rijd wendingen, waaronder ook voltes, maar ook het tempo is nog niet in balans.. Mijn pony is nog vrij groen. Ik ben geen Z ruiter, maar kan opzicht een B of L proefje prima rijden. Ik weet wel hoe je bepaalde oefeningen van het M rijdt, maar ik vind het lastig het niveau te bepalen, omdat ik geen wedstrijden rijd. Mijn instructrice zegt dat het een spierprobleem of rijtechnisch probleem is in combinatie met mijn scheefheid.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met rugpijn aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:39


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 17:41


~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met rugpijn aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:45

Klassieke duitse dressuur, paardvriendelijk :-}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 17:53

Elisa2 schreef:
Klassieke duitse dressuur, paardvriendelijk :-}


Haha dat ken ik wel. Heb heel veel boeken gelezen daarover..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:28

De plek die jij beschrijft , daar loopt een spier (longisimus dorsi en costarum en die loopt door naar de gluteus maximus).
Spieren horen bij aanspanning in elkaar te knijpen en bij ontspanning weer los te gaan. Wanneer een spier na aanspanning niet helemaal meer los is gegaan, spreek je van een blokkade. Een spier die vast zit.

De dingen die jij beschrijft duiden op een vastzittende spier en zolang deze spier vast zit, kun je rijden wat je wil maar komt hij vaak alleen nog maar vaster te zitten met alle gevolgen van dien omdat hij het met andere spieren gaat composeren dus zou hij een blessure kunnen krijgen bij de spieren die hij overbelast om de rug te ontlasten.

Ik denk dus dat het voor jou verstandig is om een fysio te laten komen of een masseur.

Wat je wel al zelf kunt doen is buig oefeningen op de grond met snoepjes en balkjes draven aan de longe.

Succes!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 17:55

lissie_zigor schreef:
De plek die jij beschrijft , daar loopt een spier (longisimus dorsi en costarum en die loopt door naar de gluteus maximus).
Spieren horen bij aanspanning in elkaar te knijpen en bij ontspanning weer los te gaan. Wanneer een spier na aanspanning niet helemaal meer los is gegaan, spreek je van een blokkade. Een spier die vast zit.

De dingen die jij beschrijft duiden op een vastzittende spier en zolang deze spier vast zit, kun je rijden wat je wil maar komt hij vaak alleen nog maar vaster te zitten met alle gevolgen van dien omdat hij het met andere spieren gaat composeren dus zou hij een blessure kunnen krijgen bij de spieren die hij overbelast om de rug te ontlasten.

Ik denk dus dat het voor jou verstandig is om een fysio te laten komen of een masseur.

Wat je wel al zelf kunt doen is buig oefeningen op de grond met snoepjes en balkjes draven aan de longe.

Succes!


Dank voor je reactie. Hij is inmiddels behandeld..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:34

Gizeppie schreef:
lissie_zigor schreef:
De plek die jij beschrijft , daar loopt een spier (longisimus dorsi en costarum en die loopt door naar de gluteus maximus).
Spieren horen bij aanspanning in elkaar te knijpen en bij ontspanning weer los te gaan. Wanneer een spier na aanspanning niet helemaal meer los is gegaan, spreek je van een blokkade. Een spier die vast zit.

De dingen die jij beschrijft duiden op een vastzittende spier en zolang deze spier vast zit, kun je rijden wat je wil maar komt hij vaak alleen nog maar vaster te zitten met alle gevolgen van dien omdat hij het met andere spieren gaat composeren dus zou hij een blessure kunnen krijgen bij de spieren die hij overbelast om de rug te ontlasten.

Ik denk dus dat het voor jou verstandig is om een fysio te laten komen of een masseur.

Wat je wel al zelf kunt doen is buig oefeningen op de grond met snoepjes en balkjes draven aan de longe.

Succes!


Dank voor je reactie. Hij is inmiddels behandeld..


Oh super! En? Hoe gaat het nu?

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-18 14:44

lissie_zigor schreef:
De plek die jij beschrijft , daar loopt een spier (longisimus dorsi en costarum en die loopt door naar de gluteus maximus).
Spieren horen bij aanspanning in elkaar te knijpen en bij ontspanning weer los te gaan. Wanneer een spier na aanspanning niet helemaal meer los is gegaan, spreek je van een blokkade. Een spier die vast zit.

De dingen die jij beschrijft duiden op een vastzittende spier en zolang deze spier vast zit, kun je rijden wat je wil maar komt hij vaak alleen nog maar vaster te zitten met alle gevolgen van dien omdat hij het met andere spieren gaat composeren dus zou hij een blessure kunnen krijgen bij de spieren die hij overbelast om de rug te ontlasten.

Ik denk dus dat het voor jou verstandig is om een fysio te laten komen of een masseur.

Wat je wel al zelf kunt doen is buig oefeningen op de grond met snoepjes en balkjes draven aan de longe.

Succes!


Dank voor je reactie. Hij is inmiddels behandeld..[/quote]

Oh super! En? Hoe gaat het nu?[/quote]

Zij zegt dat het vooral in het mentale stuk bij hem zit. Hij heeft nog steeds wel moeite met de rechterkant, dat merk ik aan zijn houding (hapjes willen nemen uit mijn hand en neusgaten optrekken).. Dit is zijn moeilijke kant. Maar door veel handwerk te doen zou dit wel beter moeten worden. Hij heeft wel wat blokkades, maar dit komt niet door het afgelopen jaar wat ik met hem gedaan heb. Hij maakt al meer lengte aan de lijn, daar ben ik heel blij mee.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rijsa en 49 bezoekers