Rijden met wrongen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 10:18

Hoi hoi,

Mijn houding is door angst veranderd. Daarom ben ik nu een nieuw zadel aan het testen met wrongen. Dit zou meerendeels mijn houding goed moeten zetten.
Nu zet dit zadel mijn boven been op de goede plek, maar ik draai mijn tenen nu naar buiten. Waardoor ik mijn paard constant aandrijf. Daardoor wordt zij dus pissig en ik kan er nog niks aan doen?


Ik heb zelf nog nooit met wrongen gereden dus dit is al enorm wennen. Maar heeft iemand tips om je tenen naar binnen te draaien??

Groetjes :)

Enjoy every little moment with you're horse. Be thankfull for the time together!


Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:25

als je tenen naar buiten draaien door de wrongen, dan zijn die wrongen te dik voor je.
Dunnere wrongen proberen, je moet zoeken achter de goede combi die voldoende steun geeft én je houding niet negatief beïnvloedt.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:38

Inderdaad een zadel nemen dat je houding niet zo negatief beinvloed. Heb je toevallig een zadelmaker die meekijkt? Die kan je ook goed adviseren over wat voor type zadel bij jou past.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:40

Zadel met andere wrongen?
Kennelijk zet dit zadel jouw houding niet goed want je tenen gaan in ene naar buiten staan.

Ik ben ook een bangerik en ga verkeerd zitten als ik het eng vind, maar door veel (zit)les weet ik nu dat ik het doe en wanneer ik hierin verval en kan mezelf daarin nu grotendeels corrigeren.
Wellicht ook de oplossing voor jou?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:43

In een zadel met veel wrong kun je nooit onafhankelijk zitten. Je houding is dan afhankelijk van de vorm waarin jouw lijf gedwongen wordt door het zadel. Dat moet andersom zijn: jij moet zélf jouw lijf dusdanig onder controle krijgen zodat je ook in een zadel zonder (of met weinig) wrong goed en onafhankelijk kan zitten.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:57

angst ga je niet verhelpen met een zadel, denk dat je beter aan je angst kunt werken dan een nieuw zadel te kopen. Sterkte.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 11:19

@mystery1980 de angst is onder controle maar mijn houding is erdoor veranderd.

Er is een zadelmaker bij aanwezig en het is gewoon wennen aangezien ik er nog nooit mee gereden heb. Ik dacht misschien heeft iemand een trucje :)

Enjoy every little moment with you're horse. Be thankfull for the time together!

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:20

maar als je angst weg is, maar je nog steeds een andere houding aanneemt dan is de angst nog niet weg?

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:21

mystery1980 schreef:
angst ga je niet verhelpen met een zadel, denk dat je beter aan je angst kunt werken dan een nieuw zadel te kopen. Sterkte.

goh, ja en nee, ik ben zelf ook geen erg zeker ruiter en ik heb een paard met érg grote bewegingen en weinig balans.
op een zadel die me iets meer steun biedt rij ik toch stukken zelfzekerder dan op pakweg een bbp of zadel met weinig steun. (ik heb nu een ghost lipica )

edit: de houding kan er ingeroest zijn door langere tijd met angst te rijden.

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 11:23

Duhelo inderdaad dat is dus ook de reden voor dit zadel!

NenaC doordat ik zo lang met angst heb gereden heb ik mij deze houding aangeleerd. ( onbewust). Probeer dat maar eens af te leren :(

Enjoy every little moment with you're horse. Be thankfull for the time together!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:24

Maar dan heb je toch instructie nodig en geen nieuw zadel?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:25

Maar ik denk dat je een slechte houding niet oplost door een andere zadel, dat is een quick fix dat uiteindelijk ook weer andere problemen veroorzaakt zoals TS nu ervaart.

Aan de andere kant, er zijn heel veel soorten wrongen beschikbaar, toen ik mijn zadel kocht konden op een type zadel wel een stuk of 5 verschillende wrongen gezet worden.

Mijn optie dan zijn is andere wrong en gewoon ouderwets gaan lessen om die slechte houding er weer uit te krijgen. Mij is het ook gelukt maar ja het duurt wel wat langer inderdaad.

Daantjuh88

Berichten: 1731
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:28

Paar zitlessen nemen kan ook een goede uitwerking hebben? of met zo'n flexchair (sorry als ik het verkeerd schrijf)

Ik heb een tijdje een dressuurzadel met wrong gehad, ik kon er toch niet aan wennen en kreeg er kramp van.... snel weer verkocht!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:30

Het gevoel dat je stevig zit kan weldegelijk veel schelen hoor!

Ts, het kan idd zijn dat de wrongen te dik zijn. Het probleem van tenen naar buiten begint vaak al in de knie. Ligt deze mooi tegen de wrong, of meer er op? Draait je knie naar buiten? Dit is waar ik het in 90% van de gevallen mis zie gaan.

Het zou kunnen dat als je je beugels net een gaatje langer zet je knie mooier tegen de wrong valt. En anders zou je idd eens een zadel met wat minder wrong kunnen proberen

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 11:31

Ik volg ook al lessen en daar is mij ook een ander zadel ( deze ) geadviseerd. Bij deze lessen zijn we ook bezig met de ontspanning terug te vinden. en mijn benen waren dus een puntje. Mijn schouders vastzetten is al opgelost *\o/*

Ook nog is omdat dit zadel die ik nu nog heb een 18inch springzadel is. Die heb ik meegekregen met mijn paard toen ik haar kocht. Nu blijkt dat dat zadel mij ook in een verkeerde houding zet. Hierdoor is het ook weer veranderd

Mijn knie licht mooi tegen de wrong aan. Echter met stappen heb ik er geen last van, alleen met draven.

Enjoy every little moment with you're horse. Be thankfull for the time together!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:36

Als jouw tenen naar buiten draaien bij dit zadel, dan is dit zadel wellicht niet een zadel wat bij je past.

Ik heb ook een zadel met wrong en vind het heel fijn. Ik voel me er safe in en het helpt me bij mijn balans.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 14:01

Ik heb er ook nog maar 1x opgezeten dus het sowieso nog wennen! Maar wat Anneruth zegt dat het safe voelt vind ik ook. Ik zet er wel lekker in vast laat maar zeggen. Vooral omdat ik van een groot zadel afkom.

Enjoy every little moment with you're horse. Be thankfull for the time together!

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:24

Ik had dat probleem vroeger ook, toen was het nog op de oude boerenwijze dat dat werd opgelost: beugels vastbinden met strotouwtjes aan de singel. Dan kan je dat niet. Was het veilig? Nee absoluut niet! Hielp het? Ja dat wel. Ik denk dat ik later wel ooit iets ben tegen gekomen dat met een soort velcro werkt waardoor het loskomt als het nodig zou zijn. Ik zeg niet dat dat de manier is, absoluut niet, maar goed bij mij hielp het wel :) Ik zou het alleen niet meer met strotouwtjes doen :=

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:33

Waya schreef:
@mystery1980 de angst is onder controle maar mijn houding is erdoor veranderd.

Ehm...
Gesteld dat je angst echt weg en over is (controle kan, maar dat is niets gedaan, zo kan je niet paardrijden - je dier voelt jouw angst)
dan is het aan de orde om je psoas langer te maken.
YouTube is your friend.

Angst stuurt je naar je beschermingshouding: handen bij je schouders, benen naar een soort foetushouding - instructeurs die gillen van 'hakken en handen laag' "zeggen" in feite: kom uit je beschermingshouding.
Je knie komt hierbij omhoog.
En je kunt beter je psoas rekken dan een nieuw zadel kopen - kijk maar naar je tenen. (Als je die naar binnen draait zit je enkel ook op slot - zit je nog rotter.)

En er zijn uitstekende manieren om angst relatief snel de nek om te draaien, zodat het echt weg en over is.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:44

Vaak bij een VZ of springzadel zijn beugels wat korter, en om die stoelzit af te leren kost tijd. Naarmate je meer vertrouwen krijgt zul je zien dat je je benen wat meer laat hangen en de beugelriemen ineens een gaatje langer kunnen. Dan vallen je tenen ook weer wat minder in kapstokmodel.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:47

Floortz schreef:
Vaak bij een VZ of springzadel zijn beugels wat korter, en om die stoelzit af te leren kost tijd. Naarmate je meer vertrouwen krijgt zul je zien dat je je benen wat meer laat hangen en de beugelriemen ineens een gaatje langer kunnen. Dan vallen je tenen ook weer wat minder in kapstokmodel.


Dit dus :j

Ik heb het zelf ook gehad (en nog steeds), ik kon een tijdje rijden op een paard, en zij had een nieuw custom zadel. Met écht zo een blok wrong erop. De eerste keer was echt wennen. Aangezien ik alleen VZ gewend was, had ik ‘standaard’ Mn beugels altijd te kort. Daardoor gingen mijn tenen altijd naar buiten. Toen ik ze 2-3 gaatjes langer had, was het probleem ‘weg’. Het is even wennen, maar je merkt wel dat het, mits een redelijk onafhankelijke zit, je echt diep en lang kan zitten, en je ook praktisch gebruik kunt maken van de wrongen.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 18:55

Er is een kleine week verder en ben echt in love! Het is zo'n fijn zadel! Je voelt je er echt vertrouwd in. En het is idd even wennen maar zou nu niks ander meer willen. + mijn voeten probleem is bijna opgelost! Moest wat ontspannender gaan zitten :_

Enjoy every little moment with you're horse. Be thankfull for the time together!

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:00

Janneke2 schreef:
Waya schreef:
@mystery1980 de angst is onder controle maar mijn houding is erdoor veranderd.

Ehm...
Gesteld dat je angst echt weg en over is (controle kan, maar dat is niets gedaan, zo kan je niet paardrijden - je dier voelt jouw angst)
dan is het aan de orde om je psoas langer te maken.
YouTube is your friend.

Angst stuurt je naar je beschermingshouding: handen bij je schouders, benen naar een soort foetushouding - instructeurs die gillen van 'hakken en handen laag' "zeggen" in feite: kom uit je beschermingshouding.
Je knie komt hierbij omhoog.
En je kunt beter je psoas rekken dan een nieuw zadel kopen - kijk maar naar je tenen. (Als je die naar binnen draait zit je enkel ook op slot - zit je nog rotter.)

En er zijn uitstekende manieren om angst relatief snel de nek om te draaien, zodat het echt weg en over is.


Waarom precies de psoas? Deze staat minimaal in contact met de femur, laat staan met de enkels/tenen. (Geen aanval, oprecht benieuwd en handige informatie voor TS)

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:16

ODonoghue schreef:
Waarom precies de psoas? Deze staat minimaal in contact met de femur, laat staan met de enkels/tenen. (Geen aanval, oprecht benieuwd en handige informatie voor TS)


...ik zie je berichtje nu pas.

Ik krijg de indruk uit de OP dat het probleem zogezegd hoger zit dan de enkels of tenen.
(Angst is de oorzaak/aanleiding, dit wordt opgelost met wrongen, wat mij niet echt handig lijkt maar meer 'ik wring mij in een houding'.)

En in mijn ervaring: mensen met een lange plus goed gespierde psoas zitten 'dieper' en stiller en kunnen hun benen laten hangen en desgewenst hun binnenkant van het been naar het zadel toedraaien.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Rijden met wrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:24

Ah op die manier, dankjewel!

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers