Aan de teugel lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ValerieMaria

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-04-18

Aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 21:06

Hoihoi!
Ik heb een vraagje over het aan de teugel laten lopen van je paard.
Ik weet dat je zéker niet mag zagen in de mond ivm wonden in de mondhoeken.
Ik rij nu sinds 4 à 5 maanden op een vast paard bij mij op de manege en afgelopen zaterdag (14.4.2018) liep ze heel mooi en makkelijk aan de teugel in de stap, maar zodra ik aandraaf, ben ik het weer kwijt.
Heeft iemand tips?
Ik hoor het graag!

Xx
Valerie

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:18

Naar je hand toe rijden. Dus achterhand er aan en zacht opvangen (niet tegenhouden!) met je hand. Veel voltes rijden en andere oefeningen met stelling en buiging.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:22

Zagen zal niet direct wonden geven, maar het is erg onprettig voor je paard en gewoon een verkeerde manier van rijden ;)

De ene gang zal makkelijker zijn voor een paard dan de andere. Probeer het gevoel van de stap vast te houden in de draf, blijf daar naar toe werken.
Houd in de overgang je hand zacht, maar houd wel constante verbinding. Zorg ook dat je paard actief aan het been staat zodat een kleine hulp genoeg is om in draf te komen (en sowieso heb je een actief paard nodig om hem überhaupt nageeflijk te kunnen rijden)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:23

Er zijn hier al veel topics over geweest, ik zou de zoekfunctie gebruiken ;)

Maar vooral je instructice om hulp vragen, dat is hij of zij voor!

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:27

Hoe lang rijd je nu al? Ik denk dat je je misschien beter eerst kan concentreren op je eigen houding en dergelijke, voordat je het verkeerd aanleert. Zodra de tijd rijp is zal de instructrice/instructeur je hier vast wel meer over vertellen! En anders even aan je instructrice/instructeur vragen, die kan ook echt zien waar het probleem in de overgang ligt, wij niet ;)

ValerieMaria

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 14:43

ODonoghue schreef:
Hoe lang rijd je nu al? Ik denk dat je je misschien beter eerst kan concentreren op je eigen houding en dergelijke, voordat je het verkeerd aanleert. Zodra de tijd rijp is zal de instructrice/instructeur je hier vast wel meer over vertellen! En anders even aan je instructrice/instructeur vragen, die kan ook echt zien waar het probleem in de overgang ligt, wij niet ;)

Ik rij nu 8 jaar, maar ik focus me nu iets meer op het leren van nieuwe dingen ipv het rijden om de paarden te aaien. Ik heb ook geen eigen paard om er dagelijks mee te oefenen c:

Sophie22xx
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:04

Zorgen voor goed contact, dan kan je mbv kneepjes een heel eind komen. Zorg voor ontspanning bij jou en je paard