Bang om op te stappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Bang om op te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 11:57

Hallo allemaal!
Aller eerst weet ik niet waar dit topic het best kan staan, dus alvast sorry modjes als het verplaatst moet worden.

Om maar bij het begin te beginnen. Afgelopen najaar ben ik heel naar van mijn pony gevallen. Dit gebeurde toen ik zonder zadel op wilde stappen. Ik weet niet meer precies wat er is gebeurd (hersenschudding) maar waarschijnlijk schrok hij van mijn been of iets in de omgeving.
Hierna heb ik eerst een tijd niet gereden (herstellen) en daarna een paar keer met zade gereden. Daarna kreeg pony een blessure en hebben we eigenlijk niet meer gereden.
De laatste weken pakken we het rijden weer op. Omdat ik veel zonder zadel reed wou ik weer zonder zadel rijden. Een stalgenootje hield pony toen vast en toen ben ik opgestapt, gewoon gereden en dit ging prima! De keer er op weer zonder zadel maar alleen. Deze keer steeds draaien met opstappen waardoor ik niet goed durfde. Hier heb ik vervolgens heel hard mee geoefend en nu blijft hij prima staan met opstappen!
Maar... ik durf niet op te stappen zonder zadel.. Met zadel heb ik nergens last van. Gisteravond na heel veel proberen toch opgestapt maar ik vond het doodeng. Hierdoor wordt mijn pony ook gespannen.
Helaas is er geen pony op stal waar ik mee kan oefenen, ze draaien allemaal nog meer of zijn te groot voor mij om op te stappen.
Hoe kan ik nou het best van deze angst afkomen? Vroeger stapte ik zonder problemen op!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Bang om op te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:13

Ik denk dat het handig is om eerst eens een tijd mét zadel te rijden om het vertrouwen weer terug te krijgen. Waarschijnlijk is jouw pony ook het vertrouwen even kwijt. Als je dan na veel ontspannen ritjes het vertrouwen weer hebt teruggevonden, kan je met hulp weer opstappen zonder zadel. Ik zou dit ook een aantal keren met hulp doen en niet na één keer alweer zelf proberen.
Het is voor jullie denk ik echt handig om even helemaal terug te gaan naar wat voor jullie goed voelt en niet gaan overhaasten door zonder zadel te gaan rijden.

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:14

Ik zou even lekker blijven rijden met zadel, en na een paar weken weer proberen.

Sophie22xx
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:06

Even met zadel, dan met longeersingel en dan kaal