zonder paard aan mijn balans en zit werken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 17:50

Barvrouwke schreef:
bettyvn schreef:
en toen stond je bekken ook weer recht of ga je dan echt een proces in?

Mja, na 3 keer gewisseld te hebben blijft het nu staan zoals de bedoeling is. Ben daarna een jaar lang elke kwartaal voor controle gegaan, maar bleef goed. Ik neem aan dat ik het wel merk als het weer scheef gaat.

oke, dan ga ik dat toch maar eens proberen!

Shenavallie schreef:
Vanaf nu alleen nog maar op een yoga-bal gaan zitten: dus aan tafel thuis of op je werk.

op werk moetk staan en op school uhh tja :Y) maar voor thuis zeker een goeie!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: Belgiƫ - Brecht

Re: zonder paard aan mijn balans en zit werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:58

Ik zat/zit ook met hetzelfde probleem.
In december heb ik een ruiteranalyse laten doen inclusief de flexchair.
Toen ik met de flexchair ging werken, werd het duidelijk dat ik scheef zit in mijn heupen waardoor ik ook mijn balans verlies.
De dag daarop, met de analyse tijdens het rijden, kwam duidelijk naar voor dat ik ongelijk zit. Mijn 'rechter'heup komt iets meer vooruit dan mijn ander heup, waardoor mijn schouders ook ongelijk zitten en ik minder contact had met mijn rechterhand. (rechterheup naar voren kantelen, daardoor ging mijn schouder ook voorruit en had ik rechts moeilijkheden)
Die ruiteranalyse heeft veel voor mij uitgeklaard, daarnaast heb ik ook goede tips gekregen om aan die ongelijkheid te werken.

Yoga was hier al een keer aangehaald, toch zou ik het eens proberen met pilates. Werd mij na die ruiteranalyse ook aangeraden, plus ik heb daar paar oefeningen voor gekregen.

Ik pak nu ongeveer ook 2 maand pilatesles en voel toch al enige vooruitgang. Pilates traint op je core stability en maakt onder andere de rugspieren, buikspieren, beenspieren en armspieren sterker. Maar het zijn voornamelijk de buik- en rugspieren die belangrijk zijn voor ons als ruiter. Ik voel nu vooral tijdens het doorzitten mijn buikspieren (nu ook meer en meer mijn rugspieren) aantrekken, wat voor mijn persoonlijk wel serieus aanpassen is, omdat ik op deze manier bewuster wordt van mijn zit.

Wat ook heel belangrijk om te trainen is, zijn je bilspieren, die je kan trainen door squads te doen. Met die oefening zou je ook je onafhankelijke zit makkelijker bereiken.

Ik volg zelf pilatesles, maar tussendoor durf ik deze thuis op mijn eentje ook te doen, je hebt er buiten een matje en eventueel zo'n bal, niks voor nodig. Volgens mij kan je op het internet wel veel online oefeningen vinden om na te doen.

Maar ik zou zeggen onderschat het niet die pilates, dat was voor mij serieus afzien die eerste keren :+ en nu nog soms.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: zonder paard aan mijn balans en zit werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:46

Ik lees ook eventjes mee.

Ik heb een groene pony en merk dat ik hem in de wendingen heel erg in de weg zit. Hij gaat als een plank door de bocht, terwijl hij in stap netjes nagevelijk en als een banaan door de bocht kan. Ik denk dat ik hem met mijn zit in de weg zit.

Ik ben vier keer geopereerd aan mijn linkerheup. Hier zit zeker verschil in vergelijking met de rechterheup. Ik denk wel een cm beenlengte verschil en ik heb een spier verkorting. Mochten mensen nog oefeningen hebben om je heup beter te leren openen graag!

Ik was altijd een fanatieke sporter (fysiofit, hardlopen, fietsen etc), maar door mijn studie voltijd red ik dit niet meer naast het houden van een paard.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: zonder paard aan mijn balans en zit werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 17:49

ik heb vandaag weer les gehad, gewoon er heel bewust mee bezig geweest, mijn instructrice was erg tevreden over onze vooruitgang, dus dat was leuk om te horen :D :D heb wel milde spierpijn in mn bovenbenen.
heb net toen ik moest staan in de trein heele subtile oefenningen gedaan met het draaien van mijn bekken enzo <<) <<) en ik werd maar een klein beetje raar aangekeken *\o/*

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:12

Nou ik heb me toch een tip voor je! Zelf ontdekt!
Ga fietsen zonder handen! Het klinkt misschien debiel, maar ik fiets elke dag naar mijn werk en ben het gaan oefenen. Ik merkte op mn paard al dat ik de neiging heb naar rechts te zakken. Als ik dat op mn fiets doe zonder handen (handen langs mn lichaam laten hangen)dan donder ik gewoon om :D Dus, moet ik naar links gaan zitten. Gevoelsmatig zit ik scheef, maar aangezien mijn fiets rechtdoor gaat zonder mn handjes te gebruiken zit ik kennelijk recht. Dit is een geweldige balansoefening tevens, want je bent met je buik en rugspieren je balans aan het afstellen de hele tijd. Inmiddels fiets ik bijna heel de rit zonder handen. Dus ook door de bochten en over heuveltjes. Het werkt! Probeer maar eens, in het begin heeeel moeilijk maar word steeds makkelijker!

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: zonder paard aan mijn balans en zit werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 22:43

hmm, ik fiets goed 20km op een dag en ook hele stukken zonder handen... maar ik merk ook dan datk mn ene been meer klem ofzo