Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe oud inrijden? (je mag 2 opties kiezen

3 jaar
175 (19%)
4 jaar
419 (45%)
5 jaar
263 (28%)
6 jaar
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 913


StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:27

en wat ook belangrijk is, wat ik sinds kort doe mbt rijden. Altijd tien minuten los stappen en uitstappen. bevalt me prima. En het is ook nog eens goed. ooit een keer gehoord dat pas na tien minuten het kraakbeen "warm is" dus zo schijn je ook blessures te verkomen. Maargoed ongeluk zit in een klein hoekje.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:49

Ik zie het het liefst vanaf 4 jaar. Rustig beginnen met 3 is wmb prima, maar dan zie ik op instagram voorbij komen dat iemand haar westernpaard met 1 (!!!) jaar (bijna 2 wel, maar toch) al een zadel op legt. In augustus wil ze beginnen!! Dat vind ik dus niet normaal hoor!!... ;( Als iemand haar instagram wil stuur maar een pb, ik weet niet of ik dat hier neer mag zetten (het is een amerikaans account wel)

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:01

_Cassidy schreef:
Ik ben ook geen fan van het vroeg beleren, liever wat langer wachten en er nog langer plezier van hebben. Maar, en ik ben oprecht geïnteresseerd, de mensen die zeggen dat een paard er mentaal wel klaar voor is, waar wordt dat op gebaseerd?


Waarop baseer je dat een paard er niet klaar voor is?

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:12

pol1 schreef:
Ik zou zeggen breng es even een middagje op een gemiddelde kliniek door.. ken je er gauw een hoop meer dan totilas.
Nee je kunt je kop in t zand steken..geen paard mee geholpen!


Maar dat heeft er veel meer mee te maken dat er in de basis heel beroerd gereden en opgeleid wordt in Nederland. En niet met als 3 jarige zadelmak maken.

In dit topic komt al veel naar voren dat paarden veel te veel vermenselijkt worden.

Een gezond goed opgeleid paard brengt geld op. Een naar de kl*te gereden niet.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:14

Ik heb het topic niet volledig gelezen, maar ik vind dus ook dat er te veel gefocust wordt op het fysieke. Ik heb de indruk dat het fysieke juist volgt uit het mentale en niet andersom zoals de meeste mensen zeggen.

Ik zou wel durven met 3 wat werk doen, maar dan echt op gehoorzaamheid en ALLES op een positieve manier. Belonen, belonen en belonen. Zo wakker je de leergierigheid aan en leren ze onderweg al een minimum aan coördinatie. Telkens heel kort werken (slechts enkele minuten) en vooral werken met herhaling, is ideaal als ze aan huis staan, gewoon tussendoor even aanhalen en een kleine oefening. Tegen dat ze dan wat steviger op de benen staan, is dat fysieke aspect al niet meer zo van belang, tenzij je met een bepaalde problematiek zit zoals extreme scheefheid, erg moeilijke bouw...

Maar nogmaals, ik vind de manier waarop (dus positief) het belangrijkste bij zo'n jonkie. Dat is voor mij ook de invulling van 'jong geleerd, oud gedaan' --> 'jong gemotiveerd, oud gedaan'

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:23

Mijn paard heb ik met 3 net zadelmak gekocht, vanwege de leeftijd en andere omstandigheden ook een stapje terug gedaan. Dat heeft haar alleen maar goed gedaan. Zelf zou ik met een 3-jarige beginnen met oefeningen aan de hand en dan hierbij gericht op het mentale. Want ben het met SinneJ eens dat als het mentale aspect goed zit, het fysieke ook vaak geen probleem meer is.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:50

Coca2018 schreef:
_Cassidy schreef:
Ik ben ook geen fan van het vroeg beleren, liever wat langer wachten en er nog langer plezier van hebben. Maar, en ik ben oprecht geïnteresseerd, de mensen die zeggen dat een paard er mentaal wel klaar voor is, waar wordt dat op gebaseerd?


Waarop baseer je dat een paard er niet klaar voor is?

Is dit een echte vraag of een wedervraag?

Ik 'denk' dat ik dat zou baseren op de bouw van het paard en het gedrag/concentratie. Let op het woordje denk, ik heb er namelijk geen ervaring mee.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:57

Coca2018 schreef:
pol1 schreef:
Ik zou zeggen breng es even een middagje op een gemiddelde kliniek door.. ken je er gauw een hoop meer dan totilas.
Nee je kunt je kop in t zand steken..geen paard mee geholpen!


Maar dat heeft er veel meer mee te maken dat er in de basis heel beroerd gereden en opgeleid wordt in Nederland. En niet met als 3 jarige zadelmak maken.

In dit topic komt al veel naar voren dat paarden veel te veel vermenselijkt worden.

Een gezond goed opgeleid paard brengt geld op. Een naar de kl*te gereden niet.


Maar tegen de tijd dat je merkt dat het paard fysiek naar de klote is gereden heeft het zijn geld al opgebracht...

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:04

Ik vind 3 jaar persoonlijk nog wel wat jong. Nu werk ik op een springstal, dus hier is het gebruikelijk dat paarden zo jong mogelijk worden klaargestoomd..

Zelf vind ik dat je een paard pas kan inrijden als jullie er beiden zowel mentaal als fysiek klaar voor zijn. Ook vind ik het belangrijk dat een paard vóór dat je erop gaat al hulpen kent, zoals reactie op druk (van het been), reactie op druk van het bit, maar ook stemhulpen. Fijn is als het paard gewoon eigenlijk de basis kent vóór dat je erop gaat.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:30

SBravour schreef:
ambre schreef:
Als je later begint moet je nog steeds 2 jaar de tijd nemen voor het uitharden van botten en pezen.
Die van mij heb ik met 3 zadelmak gemaakt en lopen nu met 4 nog steeds maar 3x per week nog geen half uur.
Als ruiter niet te zwaar zijn en ze netjes over de rug kunnen rijden scheelt ook een berg.Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit blessures gehad die gerelateerd zijn aan vroeg inrijden, alleen door ongelukken.


‘Maar’ 3x pw een halfuur, is niet ‘maar’ dat is in mijn ogen de harde max op die leeftijd. Meer moet je echt niet willen, liefst nog minder, 1 á 2 keer er op en 1 á 2 keer 20 minuutjes aan de lijn.


Half uur incl in- en uitstappen lijkt me 3x per week voor een 4 jarige niet teveel.
Ik vind longeren veel belastender dus dat doe ik liever niet.
Bovendien blijkt het niet teveel gezien het feit dat mijn paarden nooit blessures hebben.
Ze zijn fijn te rijden en heel blij.Met 1x per week worden ze niet sterker en train je voor niets.Alles wat je traint gaat na 2 dagen weer terug naar de staat waarin het was voor die ene training.Dan kun je beter niets doen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:52

Haha, maar wie zegt dat aan de lijn longeren betekend :D
Bij mijn nét 5 jaar geworden merrie zit de schouderbinnenwaarts, wijken, traver, appuyement, keertwendingen en nageeflijkheid er al op. Maar een zadel er op gehad? Nee hoor. Een bit? Vanmiddag toevallig voor het eerst eens er in.
Hoe dan? Aan de lijn :)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:01

Dan kun je dat beter duidelijk zeggen.Dat vind ik een prima manier van trainen maar de belasting is minimaal waardoor imo het uitharden van botten en pezen niet goed meegenomen wordt.
Als je daar later nog de tijd voor neemt is het natuurlijk geen probleem maar ik zie nog steeds dat mensen met paard later beginnen maar dan wel 3x zo snel gaan.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:29

ambre schreef:
Dan kun je dat beter duidelijk zeggen.Dat vind ik een prima manier van trainen maar de belasting is minimaal waardoor imo het uitharden van botten en pezen niet goed meegenomen wordt.
Als je daar later nog de tijd voor neemt is het natuurlijk geen probleem maar ik zie nog steeds dat mensen met paard later beginnen maar dan wel 3x zo snel gaan.


Aha. Ze is dus, nu 5 geworden en heeft zojuist weer 2 maanden vrij gehad. Deze zomer gaan we haar weer wat meer oppakken, maar meer dan 2 keer per week erop zul je mij dit jaar niet zien doen, als we überhaupt zo ver komen dit jaar. Als het zo is dat ik er pas met 6 jaarop zit, dan zal dat zo zijn! :J
Ik laat het grootste deel van de training uit freestyle/loswerken/handwerken bestaan, en dat zal komende maanden/jaren ook zo blijven :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:49

Met 4 jaar inrijden is voor mij prima, dan zijn ze echt aan het werk tegen dat ze 5 zijn. Want ik zou dan wel 2 maanden nemen om zadelmak te maken en de basis (gas naar stap, draf, galop en rem) erop te zetten om vervolgens weer een maand weg te zetten. En dan pas effectief beginnen oefenen met licht figuurtjes en dergelijken. Puur licht basiswerk dus, het zwaardere werk en dagelijks of langer trainen (20+ minuten) zou ik pas na de leeftijd van 5 doen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:56

ambre schreef:
Dan kun je dat beter duidelijk zeggen.Dat vind ik een prima manier van trainen maar de belasting is minimaal waardoor imo het uitharden van botten en pezen niet goed meegenomen wordt.
Als je daar later nog de tijd voor neemt is het natuurlijk geen probleem maar ik zie nog steeds dat mensen met paard later beginnen maar dan wel 3x zo snel gaan.


Ben wel benieuwd wat jou definitie van dat afharden van botten en pezen is?
Moeten ze daarvoor gewicht dragen?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:57

Ik rijd mijn 4 jarige 1x in de week 20 minuutjes maximaal.
Daarnaast nog 2 of 3 keer in de week wandelen buiten of training (vrij springen, lange lijnen, longeren, balken lopen, galoptraining).
Voor nu ligt de focus op training voor zn achterhand. Hij is sinds 23 maart 2018 onder het zadel. Steeds een stapje verder.

Cilla_Bo

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:47

Ik ben absoluut voor minimaal leefdtijd van 4 jaar en dan ook niet gelijk te belastend, daar wacht ik nog een jaar mee. Daarvoor wel veel gewenning en grondwerk op maat, daar heb je dan gelijk weer profijt van onder het zadel :D

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:40

Mijn vierjarige is nu een tijdje op vakantie op een dijkweide met prive meer ingebouwd. Dus lekker beentjes trainen en zwemmen. Wel lekker ook met die warme temperaturen in het vooruitzicht (volgende week 30 graden) ga ik m niet belasten om te rijden/trainen.