Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoe oud inrijden? (je mag 2 opties kiezen

3 jaar
175 (19%)
4 jaar
419 (45%)
5 jaar
263 (28%)
6 jaar
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 913


Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 00:43

Ik heb drie jaar gewacht met rijden. Heb mn paard vanaf 11 maanden oud en is nu 4 jaar. Ben vanaf 2,5 ongeveer gaan spelen, balkjes lopen, laag sprongetje, kennismaking met hoofdstel, bitje, dekje, dekentje, poetsen etc.
Rustig aan longeren opgepakt twee keer in de maand ofzo.
Toen lekker de weide opgegaan de hele zomer. Toen hij drie was zadeltje erop, fotoshoots gedaan (drama, stilstaan is lastig), tandarts erbij, nog wat balkjes en sprongetjes. Zomer erop ging hij nog lekker mee de weide op. Toen verhuist naar huidige stal. Lekker laten wennen. Daarna longeren weer opgepakt. Toen kwam de winter.. Nu inmiddels vier maal erop gezeten.
Valt mij ook op dat veel mensen die gaan inrijden, direct stap draf galop doen (vaak al heel snel los).
Terwijl ik het met mijn paard heel rustig aanpak om hem niet te overwhelmen zeg maar. De eerste week heb ik er 3x 10 minuutjes opgezeten max. Alleen gestapt aan de hand, geen druk, geen stuur, alleen braaf zijn. Week erna 2x erop gezet 10 minuten. Hierbij stuur beetje opgepakt, wegstappen geoefend. Alles nog met begeleider op de grond. Was hartstikke braaf. Nu volgende keer aan de longeer en zweep erbij (de begeleiding, niet ik) voor wat actiever stappen en externe hulp om de hulper te leren begrijpen. Dit herhalen we tot het erin zit en dan rustig steeds uitbreiden met stappen op t harde, even paar minuutjes buiten lopen (kent ie al zonder ruiter). Zo doen wij heel rustig aan. En nu is t schema 1x per week rijden 10 minuten, 1x training (longeren, dubbele lijnen, balken) en 1x wandelen buiten.

Gaat ons goed af. Geen haast. Alle tijd voor herstel en ontspanning.


pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 01:41

Marjoow schreef:
Blixem schreef:
[ [url=m/U60eug.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit plaatje, en meerdere eerdere artikelen die ik hierover heb gelezen maakt dat ik zeker zal wachten tot 4 jaar met rijden mocht ik ooit het geluk hebben om een eigen paard te fokken. En dan is het nog afhankelijk van hoe het paard zich ontwikkeld en wat het aanbied. In die eerste 4 jaar kun je al zoveel doen. Ik vind het zelf heel belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen voordat het paard ingereden word. En natuurlijk kriebelt het om er snel op te gaan, maar met de wetenschap dat je echt veel kapot kan maken zou ik toch echt willen wachten.

Ik vind het ook te makkelijk gezegd dat iedereen het zelf moet weten. Nu zien we een beetje de trend dat mensen voordat het paard 3 is er al op zitten, wat als deze trend doorzet en we zo met 2 jaar al te paard zitten? Dat moeten we toch zien te voorkomen??
Er zijn een heleboel ouderwetse methodes inmiddels al achterhaald en er zijn zulke sprongen gemaakt al ten opzichte van paardenwelzijn, dit kunnen we ook meenemen.

Overigens vind ik wel dat stamboeken hier een grote invloed op kunnen hebben. Als die ervoor kiezen om bv keuringen pas vanaf 4 jaar onder het zadel te doen, en geen grote wedstrijden voor paarden onder de 4 jaar, zal de trend al snel afnemen verwacht ik.

Je hebt toch liever een paard wat je tot zijn 25e kan berijden, dan eentje dat met 16 oud en kapot is?


Was het maar 16!!
Het gemiddelde sportpaard in nl schijnt 8 te worden voordat deze wat gaat mankeren!

Kabayo

Berichten: 13897
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 06:36

Pol1 heb je een bron?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:27

Ik heb ook geen bron, maar Volgensmij is het wel algemeen bekent dat vele dressuurpaarden, op hun ‘top’, dus tussen de 8-11 jaar al mankementen ontwikkelen, een dressuurpaard van 16 jaar, die nog meedraait, is ‘oud’.

Kabayo

Berichten: 13897
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:28

SBravour schreef:
Ik heb ook geen bron, maar Volgensmij is het wel algemeen bekent dat vele dressuurpaarden, op hun ‘top’, dus tussen de 8-11 jaar al mankementen ontwikkelen, een dressuurpaard van 16 jaar, die nog meedraait, is ‘oud’.

Sorry. Maar behalve totilas, ken ik ze niet

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:39

Kabayo schreef:
SBravour schreef:
Ik heb ook geen bron, maar Volgensmij is het wel algemeen bekent dat vele dressuurpaarden, op hun ‘top’, dus tussen de 8-11 jaar al mankementen ontwikkelen, een dressuurpaard van 16 jaar, die nog meedraait, is ‘oud’.

Sorry. Maar behalve totilas, ken ik ze niet


Is het het risico waard? Wil je het risico lopen op blessures door vroegtijdige belasting?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:48

Avalanche81 schreef:
Gwen1992 schreef:
Het komt ook omdat het vanuit de fokkerij / keurings wereld allemaal zo snel moet. Als ze geen Z lopen tegen de tijd dat ze zes zijn. Zijn ze niet goed genoeg. Mensen die zien dat zo'n jong paard al zo ver is en willen dat ook. Dus die cirkel is gewoon heel moeilijk te doorbreken.

Daar wordt ook best wel op gepusht. Kreeg met mijn 4-jarige constant te horen: ja maar dat paard (betreffende paard was 5) is al M! Ik wil dat helemaal niet, ik wil geen 5 jarige in het M en een 6-jarige in het Z. Waanzin imo.



Ja is het ook. Ik vind het ook absurd. Ik wil mijn hengst graag laten keuren. hij is nu vier, tegen de tijd dat hij vijf is wordt hij dan gekeurd en volgens mijn vriend zijn laatste kans om goedgekeurd te worden zonder sportprestaties geleverd te hebben. Dus met andere woorden. Zou ik nog een jaartje wachten om hem de tijd te geven aan te sterken dan hoef ik niet meer aan te komen met die hengst die nog nooit een proefje gelopen heeft. Heel slecht. Echt heel slecht, want het haalt het hele principe van zo 'n beestje keuren voor de fok eigenlijk compleet uit zijn contrast. Er wordt meer gekeken naar zijn sportprestaties op dat moment, dan naar zijn potentie.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:01

Citaat:
Overigens vind ik wel dat stamboeken hier een grote invloed op kunnen hebben. Als die ervoor kiezen om bv keuringen pas vanaf 4 jaar onder het zadel te doen, en geen grote wedstrijden voor paarden onder de 4 jaar, zal de trend al snel afnemen verwacht ik.

Je hebt toch liever een paard wat je tot zijn 25e kan berijden, dan eentje dat met 16 oud en kapot is?


Ben ik met je eens hoor :j Stamboeken hebben daar zeker een grote invloed op.
Kijk naar de hengstenkeuring en jonge paarden competities, is vooral commercieel belang.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:45

Er lijken 2 mogelijke oorsprongen te zijn van de 8 jaar oud.
1. Op 8 jarige leeftijd is de schifting toppaard en gewoon paard wel gemaakt, en de dieren die niet voldoen worden/ zijn rond die leeftijd uit de verzekering gehaald.

2. Het is de gemiddelde leeftijd van de dressuurpaarden (opnieuw verzekering overigens) wanneer ze afgekeurd worden. Er is ongeveer 10% uitval tot 6 maanden, 10% uitval van 6-3 jaar en daarna valt er ieder jaar ook nog wel wat af, mijn verwachting is wel van 3-5 en hogere uitval en dan vanaf een jaar of 12 weer hogere uitval. Dieren boven de 20 worden eigenlijk nooit geaccepteerd in de verzekering. En dan is die 8 jaar ook weer goed verklaarbaar.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Jellibie
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:31

Mijn verzorgpony en paard zijn u 2 jaar en 1 jaar oud en we zijn al met heel wat grondwerk bezig. Ze hebben ook veel respect voor onze ruimte dus dat helpt ook en snappen de commandos ook best goed dus nu zijn we begonnen met een klein beetje conditie opbouwen met de pony van 2 aangezien die af en toe last heeft van bronchitis. Hij wordt zodra hij 3 is rustig zadelmak gemaakt en dan ga ik samen met de eigenaar rustig verder met conditietraining en veel oefenen met beenhulpen en teugelhulpen.

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:20

Hoi allemaal, net nieuw hier op bokt, dit is mijn eerste bericht zelfs..
Bijzonder dat 3 jaar nu als trend word gezien? dat was vroeger(toen mijn vader 58) als 20 jarige paarden zadelmak maakte al zo! Ik ben er zelf niet erg voorstander van om als 3 jarige meteen hard aan de bak. 4 jaar vind ik een mooie leeftijd om zadelmak te maken. Dan is het paard ook "oud"genoeg dat het op wedstrijd mee mag. Begrijp mij niet verkeerd ik heb het over BB niveau dan puur voor ervaring.
Dat veel mensen de paarden zo jong zadelmak maken, komt inderdaad door al die jonge paarden competities. Dat is gewoon zonde, de ene is er wel klaar voor en de ander is gewoon nog niet zover.
2 jaar geleden nog een discussie met iemand (daar reed ik een paard voor) gehad. Ik heb zelf een (nu 12 jarige, toen een 10 jarige) Waar ik toendertijd mijn eerste M parcours mee sprong. Heel trots! Hij echter meteen zeggen dat zo'n paard niks waard is op die leeftijd dat niveau. Maar sommige mensen begrijpen dus niet dat Plezier met je paard leuker kan zijn, dan altijd op "handels"denk niveau te werken...

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 03:08

Wat ik me trouwens ook afvroeg... Ik ben gewend om het inrijden in stappen te doen. Dus eerst hangen en stappen. Als dat goed gaat, over het zadel heen hangen en stappen. Daarna been over het zadel en stappen aan longeer, dan een drafje proberen en daarna los rijden oefenen. Dit doe ik echt in in ieder geval tien keer oefenen. Zo bouw ik elke stap langzaam uit en blijf ik het sturen goed oefenen. Aan de lange lijnen had ik die prima, maar onder het zadel is het vooral gaan gaan gaan en weinig verzameling nog.
Maar ik zie ook vaak mensen die de allereerste keer dat ze op t paard zitten al gelijk aan de longe of zelfs al los draven en galopperen. Is daar een specifieke gedachtegang achter?

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 03:20

3 jaar? écht niet! Arme dier is ( meestal ) nog niet eens 100% volgroeit! Nee, als je je paard niet wilt verklote wacht dan even een jaartje, voor mij is 5\6 en zelfs 7 een prima leeftijd. Mijn ingereden paardje bleek 11 te zijn inplaats van 6. Ging prima overgends, ga voor z'n 5e lekker longeren een band opbouwen, grondwerk doen Misschien zadeltje erop. Maar meer? Nee, en vooral niet op z'n 3e jaar!

RyceMack: Ja hoor, bij mij met de lessen die ik volgde gingen we gelijk draven, galoperen en na 1\2 lessen galoperen. Paard was niet braaf, totaal niet vol stess ben er ook 3x afgevallen en de trainster ook. Toen was ik het zat, en ben het alleen gaan doen, met halster met het enige hulp van het krukje. En binnen 2 maanden reden we ontspannen de bak door. ( Geen één val overgends ) En na 3 maanden hebben we gegalopeerd op buiten rit. Misschien lang, maar ik had geen hulp. :P . Ook ging ik na +- 20 keer rijden lekker zonder zadel en met halster de bossen in. En uiteindelijk kwam er ook galop bij, ja ik ben veel gevallen, en heb ook veel bokken doorgezeten. Maar ik sprong er toch weer op. En uiteindelijk had ik het liefste rijpaard! Enorm goed aan de hulpen, stem en gewichtsverplaatsingen. Keek nergends van op. Achja, je moet er soms wat voor overhebben. :) .

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:36

Anastasia24 schreef:
3 jaar? écht niet! Arme dier is ( meestal ) nog niet eens 100% volgroeit! Nee, als je je paard niet wilt verklote wacht dan even een jaartje, voor mij is 5\6 en zelfs 7 een prima leeftijd. Mijn ingereden paardje bleek 11 te zijn inplaats van 6. Ging prima overgends, ga voor z'n 5e lekker longeren een band opbouwen, grondwerk doen Misschien zadeltje erop. Maar meer? Nee, en vooral niet op z'n 3e jaar!

RyceMack: Ja hoor, bij mij met de lessen die ik volgde gingen we gelijk draven, galoperen en na 1\2 lessen galoperen. Paard was niet braaf, totaal niet vol stess ben er ook 3x afgevallen en de trainster ook. Toen was ik het zat, en ben het alleen gaan doen, met halster met het enige hulp van het krukje. En binnen 2 maanden reden we ontspannen de bak door. ( Geen één val overgends ) En na 3 maanden hebben we gegalopeerd op buiten rit. Misschien lang, maar ik had geen hulp. :P . Ook ging ik na +- 20 keer rijden lekker zonder zadel en met halster de bossen in. En uiteindelijk kwam er ook galop bij, ja ik ben veel gevallen, en heb ook veel bokken doorgezeten. Maar ik sprong er toch weer op. En uiteindelijk had ik het liefste rijpaard! Enorm goed aan de hulpen, stem en gewichtsverplaatsingen. Keek nergends van op. Achja, je moet er soms wat voor overhebben. :) .


Hoe ben jij dan gaan hangen zonder iemand die het paard vast houdt? Of was die van jou gewoon zo braaf daarmee? :)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:28

Voor de verkoop is het ook wel verdomd lastig om lang genoeg te wachten. Een jaar wachten is al snel 1200-2400 euro extra kosten. Lees hier de diverse topic maar eens door wat een paard vaak mag kosten.

1000 dekgeld. Als je al maar 100 euro betaald voor de opfok per maand ben je tot 3 jaar al 3600 euro kwijt. Stel dat je dan nog een jaar 200 euro kosten/maand hebt. + 2400 = Wie betaald er minimaal 7000 euro voor een normaal paard wat op 4 jarige leeftijd net zadelmak is? Of 10.000 tegen de tijd dat hij 5 is? En dan ben je alleen uit de kosten.

Voor jezelf kun je leuk je eigen pad trekken. Maar het merendeel van de mensen kan of wil geen paard zadelmak maken.

Op zich ben ik voor het verlaten van hengstenproeven en jonge paarden competities. Maar ik snap waar het vandaan komt. En het gaat ook gewoon heel vaak goed.

Als 'we'werkelijk zouden vinden dat paarden later zadelmak maken moet je echt bereid zijn meer te gaan betalen. OF het zelf doen.

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:18

pol013 : dat ben ik helemaal met je eens, ik ben ook geen voorstander ervan, maar ik snap ook waar het vandaan komt.

Dan zullen ze eerst de competities moeten verlaten, zodat het normaler wordt dat ze ook wat ouder mogen zijn..

En het kost gewoon veel geld, je ziet nu ook al wel weer dat de prijzen van gezonde en goede paarden onbetaalbaar bijna zijn.

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:39

Ik zie zelf ook echt niet dat paarden die "jong" zijn ingereden per definitie blessures oplopen - er zijn ook voldoende paarden die op heel hoog niveau lopen op oudere leeftijd. Ik ben zelf oprecht benieuwd of er zoveel meer blessures / artritis / onbestemde kwaaltjes zijn bij sportpaarden die jong zijn ingereden. Ik denk zelf van niet, maar zonder betrouwbaar onderzoek is het pure speculatie. Hier ook - als iemand zijn recreatiepaard een blessure heeft, als een sportpaard het heeft is het per definitie het resultaat van mismanagement.

Ik zie om me heen relatief veel recreatiepaarden met allerlei kwaaltjes en blessures. Er wordt ook altijd geroepen "ja maar de groeischijven zij nog niet gesloten!" Zijn we hier allemaal artsen en weten we precies wat het gevolg is van nog niet gesloten groeischijven is op inrijden?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:50

Kabayo schreef:
Sorry. Maar behalve totilas, ken ik ze niet


Ik zou zeggen breng es even een middagje op een gemiddelde kliniek door.. ken je er gauw een hoop meer dan totilas.
Nee je kunt je kop in t zand steken..geen paard mee geholpen!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:56

Paar weken geleden nog een bij weggebracht van een kennis, ontplofte uit het niets tijdens het rijden terwijl het een schat wat 99% van de tijd. Ook te snel gegaan.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:42

Zolang mensen oogkleppen blijven ophouden, niet naar t belang van t paard kijken.. zal er weinig veranderen!
Roepen dat je met " bewijs" moet komen is een dooddoener! Slechts je oren/ ogen openhouden zou je al meer dan genoeg info moeten verschaffen!
En er zijn wel degelijk onderzoeken naar gedaan hoor.. een handige bokker zet ze er zo op!

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:51

Ik denk een groot deel van blessures niet alleen komt door vroeg inrijden maar door het teveel willen. Dus niet per definitie fout als 3 jarige zadelmak maken, maar het als 6 jarige en de Z moeten lopen. Of die ene wending in het parcourdie eigenlijk niet haalbaar is, maar wel de winst brengt.

Heeft in mijn ogen weinig met 3 jaar beleren maar juist met wat erna komt. Je kan prima een 3 jarige beleren als die er klaar voor is, maar de weg erna tekent veel.


pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:45

Cioccolato schreef:
Ik denk een groot deel van blessures niet alleen komt door vroeg inrijden maar door het teveel willen. Dus niet per definitie fout als 3 jarige zadelmak maken, maar het als 6 jarige en de Z moeten lopen. Of die ene wending in het parcourdie eigenlijk niet haalbaar is, maar wel de winst brengt.

Heeft in mijn ogen weinig met 3 jaar beleren maar juist met wat erna komt. Je kan prima een 3 jarige beleren als die er klaar voor is, maar de weg erna tekent veel.


Daar heb je zeker gelijk in! Vele kunnen t echter niet opbrengen heel rustig aan te doen als ze er 1x op hebben gezeten! Dus later beginnen is miss toch beste optie.

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:52

Cioccolato schreef:
Ik denk een groot deel van blessures niet alleen komt door vroeg inrijden maar door het teveel willen. Dus niet per definitie fout als 3 jarige zadelmak maken, maar het als 6 jarige en de Z moeten lopen. Of die ene wending in het parcourdie eigenlijk niet haalbaar is, maar wel de winst brengt.

Heeft in mijn ogen weinig met 3 jaar beleren maar juist met wat erna komt. Je kan prima een 3 jarige beleren als die er klaar voor is, maar de weg erna tekent veel.


Volledig mee eens! Een paard (dat eraan toe is uiteraard) is prima te beleren met 3, maar je past je snelheid aan aan het paard, en niet aan wat jij wil. Soms moet je ook je paard tegen zichzelf (en jezelf) beschermen als hij jong verder ontwikkeld lijkt.

Maar dat kunnen veel mensen niet.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:52

Als je later begint moet je nog steeds 2 jaar de tijd nemen voor het uitharden van botten en pezen.
Die van mij heb ik met 3 zadelmak gemaakt en lopen nu met 4 nog steeds maar 3x per week nog geen half uur.
Als ruiter niet te zwaar zijn en ze netjes over de rug kunnen rijden scheelt ook een berg.Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit blessures gehad die gerelateerd zijn aan vroeg inrijden, alleen door ongelukken.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:17

ambre schreef:
Als je later begint moet je nog steeds 2 jaar de tijd nemen voor het uitharden van botten en pezen.
Die van mij heb ik met 3 zadelmak gemaakt en lopen nu met 4 nog steeds maar 3x per week nog geen half uur.
Als ruiter niet te zwaar zijn en ze netjes over de rug kunnen rijden scheelt ook een berg.Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit blessures gehad die gerelateerd zijn aan vroeg inrijden, alleen door ongelukken.


‘Maar’ 3x pw een halfuur, is niet ‘maar’ dat is in mijn ogen de harde max op die leeftijd. Meer moet je echt niet willen, liefst nog minder, 1 á 2 keer er op en 1 á 2 keer 20 minuutjes aan de lijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 42 bezoekers